Skip to main content

Kustību terapijas pamati un motorā kontrole

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:12.08.2024 12:16:01
Par studiju kursu
Kursa kods:LSPA_261LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.67ECTS:4.00
Zinātnes nozare:Sporta zinātneMērķauditorija:Rehabilitācija; Sporta treneris
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Agris Liepa
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)12Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas24
Nodarbības (skaits)28Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas56
Kopā kontaktstundas80
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)7Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas14
Nodarbības (skaits)23Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas46
Kopā kontaktstundas60
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Vidējā vai vidējā speciālā izglītība, ietverot dabas zinātņu profila priekšmetus: bioloģiju, anatomiju, kā arī LSPA apgūtās zināšanas anatomijā un funkcionālajā anatomijā.
Mērķis:
Veicināt zināšanu apguvi un veidot topošajiem fizioterapeitiem izpratni par cilvēka pozas un kustību analīzi, motorās kontroles teoriju, bērna normālas motorās attīstības pamatprincipiem un terapijas programmas izveidošanu balstoties uz motorās kontroles pamatelementiem pieaugušajiem, bērniem. Uzdevumi: 1. Sniegt zināšanas par zīdaiņa motoro attīstību. 2. Sniegt zināšanas par motorās kontroles pamatelementiem. 3. Apskatīt anatomisko struktūru savstarpējo ietekmi uz pozu un kustību, un iemācīt veikt cilvēka kustību un ķermeņa stāvokļa analīzi. 4. Iemācīt izvirzīt terapijas mērķus un izveidot vingrinājumu programmu, balstoties uz motorās kontroles teoriju un bērna normālas motorās attīstības pamatprincipiem.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Zīdaiņa normālas motorās attīstības pamatprincipiLekcijas4.00auditorija
2Motorās kontroles teorija, elementi un stadijas. Mobilitāte. Stabilitāte. Kontrolētā mobilitāte. Prasme.Lekcijas4.00auditorija
3Pozu un kustību ietekmējošie faktori. Kustību veidu vispārējā klasifikācija un vingrinājumu programmas izveides pamatprincipi.Lekcijas4.00auditorija
4Motorās attīstības pozas no horizontālas uz vertikālu, secība, analīze, demonstrācija.Nodarbības4.00cits
5Anatomisko struktūru un fizioloģisko darbību savstarpējā ietekme uz pozu un kustību. Cilvēka ķermeņa pozīcijas un aktivitāšu analīze.Nodarbības4.00cits
6Pozu analīze motorās kontroles stadijās. Motorās attīstības pozu nozīme un ieguvumi ārstēšanāNodarbības4.00cits
7Terapijas mērķu izvirzīšana un vingrinājumu programmas izveide.Nodarbības4.00cits
8Vingrinājumu izveide un analīze motorās attīstības pozās zīdaiņiem, bērniem, pieaugušajiemNodarbības4.00cits
9Fizioterapijas pasākumi ievērojot visus motorās kontroles līmeņus un motorās attīstības pozu un kustību progresiju.Nodarbības4.00cits
10Subjekta un apkārtējās vides iedarbība. Prasmju taksonomija (pēc A.Gentile).Nodarbības4.00cits
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Zīdaiņa normālas motorās attīstības pamatprincipiLekcijas2.00auditorija
2Motorās kontroles teorija, elementi un stadijas. Mobilitāte. Stabilitāte. Kontrolētā mobilitāte. Prasme.Lekcijas2.00auditorija
3Pozu un kustību ietekmējošie faktori. Kustību veidu vispārējā klasifikācija un vingrinājumu programmas izveides pamatprincipi.Lekcijas3.00auditorija
4Motorās attīstības pozas no horizontālas uz vertikālu, secība, analīze, demonstrācija.Nodarbības3.00cits
5Anatomisko struktūru un fizioloģisko darbību savstarpējā ietekme uz pozu un kustību. Cilvēka ķermeņa pozīcijas un aktivitāšu analīze.Nodarbības4.00cits
6Pozu analīze motorās kontroles stadijās. Motorās attīstības pozu nozīme un ieguvumi ārstēšanāNodarbības5.00cits
7Terapijas mērķu izvirzīšana un vingrinājumu programmas izveide.Nodarbības3.00cits
8Vingrinājumu izveide un analīze motorās attīstības pozās zīdaiņiem, bērniem, pieaugušajiemNodarbības3.00cits
9Fizioterapijas pasākumi ievērojot visus motorās kontroles līmeņus un motorās attīstības pozu un kustību progresiju.Nodarbības3.00cits
10Subjekta un apkārtējās vides iedarbība. Prasmju taksonomija (pēc A.Gentile).Nodarbības2.00cits
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
1. Literatūras avotu studijas. 2. Vingrinājumu programmas izveide. 3. Studentu grupā sagatavot un demonstrēt ikdienas aktivitāšu analīzi. 4. Studentu grupā sagatavot un prezentēt prasmju taksonomiju. 5. Gatavošanās kontroldarbam par motorās kontroles stadijām. 6. Gatavošanās rakstiskai teorētiskajam pārbaudījumam. 7. Gatavošanās praktiskajam pārbaudījumam.
Vērtēšanas kritēriji:
Studentu zināšanas, prasmes un kompetences tiek novērtētas pēc 10 ballu skalas. Par studiju kursa apguvi studējošais saņem diferencētu vērtējumu pēc 10 ballu skalas. Lai saņemtu pozitīvu vērtējumu par studiju kursu, kopvērtējumam jāatbilst vismaz 4 ballēm, lai iegūtu zināšanu, prasmju un kompetenču vērtējumu ballēs ir: ● Jābūt nodarbību apmeklējumam lielākam par 65%, ja apmeklējums neatbilst prasībām studenta gala vērtējumu samzina par 1 balli. ● Lai studiju kursā students saņemtu gala vērtēju, studiju kursā paredzētajiem pārbaudījumiem ir jābūt nokārtotiem sekmīgi un paredzētajā laikā. - ja pārbaudījumā iegūst nesekmīgu vērtējumu vai uz pārbaudījumu neierodas, tiek dota iespēja šo pārbaudījumu kārtot atkārtoti divu nedēļu laikā (no pārbaudījuma kārtošanas datuma), iepriekš vienojoties ar pasniedzēju. - ja divu nedēļu laikā pēc studiju kursa beigšānas students nav nokārtojis studiju kursa prasības, šo studiju kursu var apgūt nākošajā studiju gadā vispārējā kārtībā. ● Galīgais vērtējums: beidzoties studiju kursam, tiek izlikts diferencēts vērtējums pēc iegūtās punktu summas bez papildus pārbaudījuma.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens
Studiju rezultāti
Zināšanas:- Studējošie spēs analizēt motorās attīstības pozu secību un tām atbilstošu vingrojumu izvēli. Studenti iegūst zināšanas: 1. par motorās attīstības pozu secību un tām atbilstošu vingrojumu izvēli; 2. par anatomisko struktūru bojājumu ietekmi uz pozu un kustību motoro kontroli; 3. par motorās kontroles pamatelementu ietekmi uz ikdienas aktivitātes kvalitāti; 4. par cilvēka pozas un aktivitāšu analīzes pamatprincipiem; 5. par vingrinājumu programmas izveides pamatprincipiem.
Prasmes:- Pielietojot iegūtās teorētiskās un praktiskās zināšanas, spēs analizēt cilvēka pozas un aktivitāšu analīzes pamatprincipus. Studenti apgūst prasmes: 1. motorās attīstības pozu secība, analīze un demonstrācija; 2. cilvēka kustību, ķermeņa stāvokļa un ikdienas aktivitāšu praktiska analīze; 3. demonstrēt cilvēka pozīcijas, kurās piedāvāt aktīvas kustības un pozu noturēšanu, progresiju atbilstoši motorās kontroles elementiem un attīstības principiem.
Kompetences:- Spēs pieņemt radošu risinājumu patstāvīgi vai, strādājot komandā ar kolēģiem, par motorās kontroles elementiem un attīstības principiem.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Flēminga I. Zīdaiņa attīstība un attīstības traucējumi – Rīga, 1999.
2Alī M. Mana bērna attīstības ceļš – Rīga, 2009.
3Shumway Cook - Anne, Woollacott Marjorie H. Motor Control: translating research into clinical practice. Lippincott Williams &Wilkins Wolters Kluwer Company, 2012.
4Galley P.M., Forster A.L. Human muvement- an introductory text for physioterapy students. 2nd Edition, Singapore, Longman Singapore Publishers Ltd, 1994
5Kendall P.F., Kendall McCreary E., Provanse P.G. Muscles testing and Function with Posture and Pain. 5th Edition, Lippincott Williams& Wilkins, 2005.
Papildu literatūra
1Smith Laura K., Weiss Elizabeth L., Lehmkuhl Don L. Brunnstrom`s Clinical Kinesiology. 5th Edition, Philadelphia, F.A. Davis Company, 1996.
2Rudzītis K. Diagnostikas pamati un terapijas prambula. Rīga, Nacionālais apgāds, 2005.
3Hoppenfeld S. Physical examination of the spine and extremities. Connecticut, Appelton and Lange company, 1998.