.
Ortopēdija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:20.06.2024 15:42:46
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LSPA_277 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Sporta zinātne | Mērķauditorija: | Sporta treneris; Rehabilitācija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Anastasija Feofilova | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 12 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 24 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 40 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 7 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 14 | ||||
Nodarbības (skaits) | 7 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 14 | ||||
Kopā kontaktstundas | 28 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Labas zināšanas anatomijā un fizioloģijā, pamatzināšanas latīņu valodā, neiroloģijā un rentgenoloģijā. | ||||||||
Mērķis: | Nodrošināt studējošiem teorētisko izglītību un praktisko iemaņu apguvi, kas nepieciešama fizioterapeita darbā ar cilvēkiem, kam ir kustību un balsta sistēmas saslimšanas, iegūtas vai iedzimtas deformācijas un traumu sekas. Uzdevumi: Apmācības laikā dot studentiem pamatzināšanas par medicīnas praksē biežāk sastopamajām ortopēdiskajām saslimšanām, to klīniskajām izpausmēm, diagnostikas un ārstēšanas principiem, potenciālajām rehabilitācijas iespējām. Izveidot priekšstatu par bērnu ortopēdisko saslimšanu norises īpatnībām un atšķirībām ārstēšanā no pieaugušo ortopēdijas. Iepazīstināt ar biežāk sastopamām bērnu ortopēdiskām slimībām un iedzimtām balsta-kustību sistēmas attīstības anomālijām, to etioloģiju, patoģenēzi, klīnisko ainu, diagnostiku un ārstēšanu. Apgūt bērnu ortopēdisko slimību diagnostikas un ārstēsanas pamata principus. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Bērnu ortopēdija. Iedzimta gūžas locītavas attīstības displazija un citas gūžas locītavas patoloģijas. Greizās pēdas un citas iedzimtas un iegūtas pēdu deformācijas bērnu vecumā. Osteohondropātijas. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
2 | Pacientu fizikālā izmeklēšana ortopēdijā, galvenās diagnostikas metodes: rentgenogrāfija, podometrija, instrumentālā gaitas un kustību analīze. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
3 | Lielo locītavu osteoartrīts, diagnostika, rentgenoloģiskās pazīmes, ārstēšana, endoprotezēšana, komplikācijas un to profilakse, rehabilitācija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
4 | Mugurkaulāja ortopēdiskas saslimšanas, to diagnostika, konservatīva un ķirurģiska ārstēšana. Rehabilitācijas uzdevumi dažādos ārstēšanas etapos. Vertebroplastija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
5 | Pleca locītavas saslimšanas un traumu sekas, rotatoru manžetes bojājums, stīvais plecs, diagnostika un ārstēšana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
6 | Plaukstas un elkoņa locītavas saslimšanas, simptomi, diagnostika, ārstēšana, profilakse, lietojamās ortozes. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
7 | Pēdu saslimšanas. Plakanā un dobā pēda. Greizais un stīvais īkšķis, citas kāju pirkstu saslimšanas, to diagnostika, konservatīvā un operatīvā ārstēšana. Ortopēdiskie apavi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
8 | Kaulu audzēji, labdabīgie, ļaundabīgie, pārejas formas, simptomi, diagnostika, ķirurģiska arstēšana. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
9 | Osteomielīts, strutains artrīts, simptomi, etioloģija, ārstēšana, sekas. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
10 | Eksāmens | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Bērnu ortopēdija. Iedzimta gūžas locītavas attīstības displazija un citas gūžas locītavas patoloģijas. Greizās pēdas un citas iedzimtas un iegūtas pēdu deformācijas bērnu vecumā. Osteohondropātijas. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
2 | Pacientu fizikālā izmeklēšana ortopēdijā, galvenās diagnostikas metodes: rentgenogrāfija, podometrija, instrumentālā gaitas un kustību analīze. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
3 | Lielo locītavu osteoartrīts, diagnostika, rentgenoloģiskās pazīmes, ārstēšana, endoprotezēšana, komplikācijas un to profilakse, rehabilitācija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
4 | Mugurkaulāja ortopēdiskas saslimšanas, to diagnostika, konservatīva un ķirurģiska ārstēšana. Rehabilitācijas uzdevumi dažādos ārstēšanas etapos. Vertebroplastija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
5 | Pleca locītavas saslimšanas un traumu sekas, rotatoru manžetes bojājums, stīvais plecs, diagnostika un ārstēšana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
6 | Plaukstas un elkoņa locītavas saslimšanas, simptomi, diagnostika, ārstēšana, profilakse, lietojamās ortozes. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
7 | Pēdu saslimšanas. Plakanā un dobā pēda. Greizais un stīvais īkšķis, citas kāju pirkstu saslimšanas, to diagnostika, konservatīvā un operatīvā ārstēšana. Ortopēdiskie apavi. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
8 | Kaulu audzēji, labdabīgie, ļaundabīgie, pārejas formas, simptomi, diagnostika, ķirurģiska arstēšana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Osteomielīts, strutains artrīts, simptomi, etioloģija, ārstēšana, sekas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Eksāmens | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Patstāvīgā darba uzdevums ir apgūt prasmi strādāt ar medicīnas literatūru, salīdzināt un izvērtēt iegūtās teorētiskās informācijas pielietošanas iespējas praktiskajā darbā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studentu zināšanas, prasmes un kompetences tiek novērtētas pēc punktu sistēmas. Par studiju kursa apguvi studējošais saņem diferencētu vērtējumu pēc 10 ballu skalas. Lai saņemtu pozitīvu vērtējumu par studiju kursu, kopvērtējumam jāatbilst vismaz 4 ballēm, lai iegūtu zināšanu, prasmju un kompetenču vērtējumu ballēs ir: ● jābūt nodarbību apmeklējumam lielākam par 65%, ja apmeklējums neatbilst prasībām studenta gala vērtējumu samazina par 1 balli; ● Jāiegūst noteikts punktu skaits atbilstoši studiju kursā paredzēto pārbaudījumu skaitam; ● lai studiju kursā students saņemtu gala vērtēju, studiju kursā paredzētajiem pārbaudījumiem ir jābūt nokārtotiem sekmīgi un paredzētajā laikā; ● ja pārbaudījumā iegūst nesekmīgu vērtējumu vai uz pārbaudījumu neierodas, tiek dota iespēja šo pārbaudījumu kārtot atkārtoti divu nedēļu laikā no pārbaudījuma kārtošanas datuma, iepriekš vienojoties ar pasniedzēju; ● ja divu nedēļu laikā pēc studiju kursa beigšanas students nav nokārtojis studiju kursa prasības, šo studiju kursu var apgūt nākošajā studiju gadā vispārējā kārtībā; ● galīgais vērtējums: beidzoties studiju kursam tiek izlikts pēc eksāmena nokārtošanas. - attieksme pret izglītošanos, attīstības dinamika, aktīva darbība semināros (20%); - studenta veiktie patstāvīgie darbi (40%); - studiju kursa gala pārbaudījums (40%). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | ● Demonstrēt vispusīgas un veselības aprūpei raksturīgas pamata zināšanas par medicīnas praksē biežāk sastopamajām ortopēdiskajām saslimšanām, to klīniskajām izpausmēm, diagnostikas un ārstēšanas principiem, potenciālajām rehabilitācijas iespējām un to realizāciju. | ||||||||
Prasmes: | ● formulēt un analītiski raksturot katras ortopēdiskās patoloģijas galvenos ārstēšanas un rehabilitācijas principus; ● patstāvīgi pielietos zināšanas un prasmes rehabilitācijas un fizioterapijas plāna sastādīšanā; | ||||||||
Kompetences: | ● formulēt un analītiski raksturot nepieciešamos radioloģiskos izmeklējumus, kā arī spēs patstāvīgi diskutēt un pamatot konkrēto gadījumu; ● demonstrēt stratēģisku un analītisku pieeju pacienta vispārējā stāvokļa un ortopēdisko problēmu izvērtēšanā, sakārtot tās prioritārā secībā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | 1. Traumatoloģija un ortopēdija. Prof.A.Jumtiņa red. RSU, 2016. | ||||||||
2 | 2. Bērnu ķirurģija. Prof.A.Pētersona redakcijā. SIA Nacionālais apgāds, 2005. | ||||||||
3 | 3. Heglins J. Ķirurģiskā izmeklēšana. Rīga, Zvaigzne,1985. | ||||||||
4 | 4. David J. Magee Orthopedic Physical Assessment, 6th edition. Elsevier-Health Sciences Division, 2014. | ||||||||
5 | 5. Ronald Mc. Rae Clinical Orthopaedic Examination. 6th edition. Churchill Livingstone, 2010. | ||||||||
6 | 6. Cynthia C. Norkin, D.Joice White Measurement of Joint Motion: A Guide to Goniometry, 5th edition, F.A. Davis Company, Pfiladelphia, 2016. | ||||||||
7 | 7. Helen Hislop , Jacquelin Montgomery Daniels and Worthingham's Muscle Testing: Techniques of Manual Examination, Saunders, 8 ed., 2007. | ||||||||
8 | 8. Florence Peterson Kendall, Elizabeth Kendall McCreary Muscles: Testing and Function, with Posture and Pain, 5 ed., Lippincott Williams & Wilkins, 2005 | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | 9. Canale T.S., Beaty J.H. Operative pediatric orthopaedics. Mosby, 12nd edition, 2012. | ||||||||
2 | 10. Harring J.A. Tachdjian’s pediatric orthopaedics. Saunders W.B.Company, 5th ed., 2013. | ||||||||
3 | 11. Diab M., Staheli L.T. Practice of pediatric orthopaedics. Third Edition. Lippincott Williams & Wilkins. Seattle, 2015. | ||||||||
4 | JBJS | ||||||||
5 | Clin Orthop Relat Res | ||||||||
6 | Knee surg Sports, Traumatol Arthrosc. | ||||||||
7 | Acta Orthopaedica | ||||||||
8 | Am J Sports Med | ||||||||
9 | Sports Med arthrosc. | ||||||||
10 | JOT |