Skip to main content

Ortopēdija

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:20.06.2024 15:42:46
Par studiju kursu
Kursa kods:LSPA_277LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Sporta zinātneMērķauditorija:Sporta treneris; Rehabilitācija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Anastasija Feofilova
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)12Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas24
Nodarbības (skaits)8Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas16
Kopā kontaktstundas40
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)7Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas14
Nodarbības (skaits)7Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas14
Kopā kontaktstundas28
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Labas zināšanas anatomijā un fizioloģijā, pamatzināšanas latīņu valodā, neiroloģijā un rentgenoloģijā.
Mērķis:
Nodrošināt studējošiem teorētisko izglītību un praktisko iemaņu apguvi, kas nepieciešama fizioterapeita darbā ar cilvēkiem, kam ir kustību un balsta sistēmas saslimšanas, iegūtas vai iedzimtas deformācijas un traumu sekas. Uzdevumi: Apmācības laikā dot studentiem pamatzināšanas par medicīnas praksē biežāk sastopamajām ortopēdiskajām saslimšanām, to klīniskajām izpausmēm, diagnostikas un ārstēšanas principiem, potenciālajām rehabilitācijas iespējām. Izveidot priekšstatu par bērnu ortopēdisko saslimšanu norises īpatnībām un atšķirībām ārstēšanā no pieaugušo ortopēdijas. Iepazīstināt ar biežāk sastopamām bērnu ortopēdiskām slimībām un iedzimtām balsta-kustību sistēmas attīstības anomālijām, to etioloģiju, patoģenēzi, klīnisko ainu, diagnostiku un ārstēšanu. Apgūt bērnu ortopēdisko slimību diagnostikas un ārstēsanas pamata principus.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Bērnu ortopēdija. Iedzimta gūžas locītavas attīstības displazija un citas gūžas locītavas patoloģijas. Greizās pēdas un citas iedzimtas un iegūtas pēdu deformācijas bērnu vecumā. Osteohondropātijas.Lekcijas2.00auditorija
2Pacientu fizikālā izmeklēšana ortopēdijā, galvenās diagnostikas metodes: rentgenogrāfija, podometrija, instrumentālā gaitas un kustību analīze.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
3Lielo locītavu osteoartrīts, diagnostika, rentgenoloģiskās pazīmes, ārstēšana, endoprotezēšana, komplikācijas un to profilakse, rehabilitācija.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
4Mugurkaulāja ortopēdiskas saslimšanas, to diagnostika, konservatīva un ķirurģiska ārstēšana. Rehabilitācijas uzdevumi dažādos ārstēšanas etapos. Vertebroplastija.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
5Pleca locītavas saslimšanas un traumu sekas, rotatoru manžetes bojājums, stīvais plecs, diagnostika un ārstēšana.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
6Plaukstas un elkoņa locītavas saslimšanas, simptomi, diagnostika, ārstēšana, profilakse, lietojamās ortozes.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
7Pēdu saslimšanas. Plakanā un dobā pēda. Greizais un stīvais īkšķis, citas kāju pirkstu saslimšanas, to diagnostika, konservatīvā un operatīvā ārstēšana. Ortopēdiskie apavi.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
8Kaulu audzēji, labdabīgie, ļaundabīgie, pārejas formas, simptomi, diagnostika, ķirurģiska arstēšana.Lekcijas2.00auditorija
9Osteomielīts, strutains artrīts, simptomi, etioloģija, ārstēšana, sekas.Lekcijas2.00auditorija
10EksāmensNodarbības2.00auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Bērnu ortopēdija. Iedzimta gūžas locītavas attīstības displazija un citas gūžas locītavas patoloģijas. Greizās pēdas un citas iedzimtas un iegūtas pēdu deformācijas bērnu vecumā. Osteohondropātijas.Lekcijas0.50auditorija
2Pacientu fizikālā izmeklēšana ortopēdijā, galvenās diagnostikas metodes: rentgenogrāfija, podometrija, instrumentālā gaitas un kustību analīze.Lekcijas0.50auditorija
Nodarbības1.00auditorija
3Lielo locītavu osteoartrīts, diagnostika, rentgenoloģiskās pazīmes, ārstēšana, endoprotezēšana, komplikācijas un to profilakse, rehabilitācija.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
4Mugurkaulāja ortopēdiskas saslimšanas, to diagnostika, konservatīva un ķirurģiska ārstēšana. Rehabilitācijas uzdevumi dažādos ārstēšanas etapos. Vertebroplastija.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
5Pleca locītavas saslimšanas un traumu sekas, rotatoru manžetes bojājums, stīvais plecs, diagnostika un ārstēšana.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
6Plaukstas un elkoņa locītavas saslimšanas, simptomi, diagnostika, ārstēšana, profilakse, lietojamās ortozes.Lekcijas0.50auditorija
Nodarbības1.00auditorija
7Pēdu saslimšanas. Plakanā un dobā pēda. Greizais un stīvais īkšķis, citas kāju pirkstu saslimšanas, to diagnostika, konservatīvā un operatīvā ārstēšana. Ortopēdiskie apavi.Lekcijas0.50auditorija
Nodarbības1.00auditorija
8Kaulu audzēji, labdabīgie, ļaundabīgie, pārejas formas, simptomi, diagnostika, ķirurģiska arstēšana.Lekcijas1.00auditorija
9Osteomielīts, strutains artrīts, simptomi, etioloģija, ārstēšana, sekas.Lekcijas1.00auditorija
10EksāmensNodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Patstāvīgā darba uzdevums ir apgūt prasmi strādāt ar medicīnas literatūru, salīdzināt un izvērtēt iegūtās teorētiskās informācijas pielietošanas iespējas praktiskajā darbā.
Vērtēšanas kritēriji:
Studentu zināšanas, prasmes un kompetences tiek novērtētas pēc punktu sistēmas. Par studiju kursa apguvi studējošais saņem diferencētu vērtējumu pēc 10 ballu skalas. Lai saņemtu pozitīvu vērtējumu par studiju kursu, kopvērtējumam jāatbilst vismaz 4 ballēm, lai iegūtu zināšanu, prasmju un kompetenču vērtējumu ballēs ir: ● jābūt nodarbību apmeklējumam lielākam par 65%, ja apmeklējums neatbilst prasībām studenta gala vērtējumu samazina par 1 balli; ● Jāiegūst noteikts punktu skaits atbilstoši studiju kursā paredzēto pārbaudījumu skaitam; ● lai studiju kursā students saņemtu gala vērtēju, studiju kursā paredzētajiem pārbaudījumiem ir jābūt nokārtotiem sekmīgi un paredzētajā laikā; ● ja pārbaudījumā iegūst nesekmīgu vērtējumu vai uz pārbaudījumu neierodas, tiek dota iespēja šo pārbaudījumu kārtot atkārtoti divu nedēļu laikā no pārbaudījuma kārtošanas datuma, iepriekš vienojoties ar pasniedzēju; ● ja divu nedēļu laikā pēc studiju kursa beigšanas students nav nokārtojis studiju kursa prasības, šo studiju kursu var apgūt nākošajā studiju gadā vispārējā kārtībā; ● galīgais vērtējums: beidzoties studiju kursam tiek izlikts pēc eksāmena nokārtošanas. - attieksme pret izglītošanos, attīstības dinamika, aktīva darbība semināros (20%); - studenta veiktie patstāvīgie darbi (40%); - studiju kursa gala pārbaudījums (40%).
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens
Studiju rezultāti
Zināšanas:● Demonstrēt vispusīgas un veselības aprūpei raksturīgas pamata zināšanas par medicīnas praksē biežāk sastopamajām ortopēdiskajām saslimšanām, to klīniskajām izpausmēm, diagnostikas un ārstēšanas principiem, potenciālajām rehabilitācijas iespējām un to realizāciju.
Prasmes:● formulēt un analītiski raksturot katras ortopēdiskās patoloģijas galvenos ārstēšanas un rehabilitācijas principus; ● patstāvīgi pielietos zināšanas un prasmes rehabilitācijas un fizioterapijas plāna sastādīšanā;
Kompetences:● formulēt un analītiski raksturot nepieciešamos radioloģiskos izmeklējumus, kā arī spēs patstāvīgi diskutēt un pamatot konkrēto gadījumu; ● demonstrēt stratēģisku un analītisku pieeju pacienta vispārējā stāvokļa un ortopēdisko problēmu izvērtēšanā, sakārtot tās prioritārā secībā.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
11. Traumatoloģija un ortopēdija. Prof.A.Jumtiņa red. RSU, 2016.
22. Bērnu ķirurģija. Prof.A.Pētersona redakcijā. SIA Nacionālais apgāds, 2005.
33. Heglins J. Ķirurģiskā izmeklēšana. Rīga, Zvaigzne,1985.
44. David J. Magee Orthopedic Physical Assessment, 6th edition. Elsevier-Health Sciences Division, 2014.
55. Ronald Mc. Rae Clinical Orthopaedic Examination. 6th edition. Churchill Livingstone, 2010.
66. Cynthia C. Norkin, D.Joice White Measurement of Joint Motion: A Guide to Goniometry, 5th edition, F.A. Davis Company, Pfiladelphia, 2016.
77. Helen Hislop , Jacquelin Montgomery Daniels and Worthingham's Muscle Testing: Techniques of Manual Examination, Saunders, 8 ed., 2007.
88. Florence Peterson Kendall, Elizabeth Kendall McCreary Muscles: Testing and Function, with Posture and Pain, 5 ed., Lippincott Williams & Wilkins, 2005
Citi informācijas avoti
19. Canale T.S., Beaty J.H. Operative pediatric orthopaedics. Mosby, 12nd edition, 2012.
210. Harring J.A. Tachdjian’s pediatric orthopaedics. Saunders W.B.Company, 5th ed., 2013.
311. Diab M., Staheli L.T. Practice of pediatric orthopaedics. Third Edition. Lippincott Williams & Wilkins. Seattle, 2015.
4JBJS
5Clin Orthop Relat Res
6Knee surg Sports, Traumatol Arthrosc.
7Acta Orthopaedica
8Am J Sports Med
9Sports Med arthrosc.
10JOT