.
Sociālais darbs ar gadījumu
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:29.08.2024 11:14:48
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LUSDK_282 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Socioloģija; Sociālā politika un sociālā darba organizācija | Mērķauditorija: | Sociālā labklājība un sociālais darbs | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Anita Ābele | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Rehabilitācijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdkrsu[pnkts]lv, +371 67061575 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 20 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Izpratne par profesionālās darbības tiesiskajiem aspektiem, zināšanas par sociālā darba organizāciju, zināšanas par sociālo palīdzību un sociālajiem pakalpojumiem. | ||||||||
Mērķis: | Veicināt pamatzināšanu apguvi par sociālo darbu ar gadījumu. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Sociālā darba mikro prakse: sociālais darbs ar gadījumu. Sociālā darbinieka profesionālās kompetences. Sociālā darbinieka ētika, ētiskās dilemmas gadījuma risināšanā. Aizspriedumi, stereotipi, vērtības. Sociālā darba ar gadījumu vadīšanas metodoloģiskie noteikumi. Līderisms gadījuma vadīšanā. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
2 | Sociālā darbinieka profesionālās darbības ar sociālo gadījumu principi. Sociālā gadījuma risinājuma shēma, procesa galvenie elementi. Sociālā gadījuma risinājuma metodika un pieejas (algoritms). Sociālā darbinieka interviju simulācijas ar klientu. Anamnēzes ievākšana. Sociālā gadījuma apraksta veidošana. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
3 | Sociālo problēmu raksturojošās komponentes. Sociālo problēmu identificēšana. Nosacījumi sociālās problēmas atpazīšanai (kritēriji). Sociālo vajadzību kopums sociālās funkcionēšanas nodrošināšanai. Sociālo gadījumu analīze pēc sociālo vajadzību novērtēšanas kritērijiem un problēmu noteikšana. Klientu novērtēšanas metodes. Sociālais darbs ar nemotivēto vai “obligāto” klientu. Lomu spēles: sociālā darbinieka interviju simulācijas ar nemotivēto vai “obligāto” klientu. | Lekcijas | 4.00 | auditorija | |||||
4 | Sociālo problēmu definēšana un konceptualizēšana. Cēloņu - seku mijiedarbības atspoguļojums problēmas definējumā. Sociālo problēmu risināšanas metodes. Sociālā darbinieka resursi, profesionālās lomas. Problēmu kartes izveide simulētajam klientam. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
5 | Intervences plānošana. Intervences mērķa un uzdevumu izvirzīšana. Resursu un alternatīvu izvērtēšana. Starpinstitucionālās un starpprofesionālās komandas izveide. Intervences novērtēšana: klienta izmaiņu un sasniegumu novērtējums, atgriezeniskā saite no klienta, pārskata sniegšana klientam, klienta patstāvīgas sociālās funkcionēšanas spēju un prasmju novērtēšana. Supervīzija. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
6 | Sociālā gadījuma risinājuma metodikas un pieejas (algoritma) aprobācija praksē. Sociālā darbinieka intervija ar klientu. Anamnēzes ievākšana. Sociālā gadījuma apraksta veidošana. Sociālā gadījuma risinājums. | Nodarbības | 4.00 | cits | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Sociālā darba mikro prakse: sociālais darbs ar gadījumu. Sociālā darbinieka profesionālās kompetences. Sociālā darbinieka ētika, ētiskās dilemmas gadījuma risināšanā. Aizspriedumi, stereotipi, vērtības. Sociālā darba ar gadījumu vadīšanas metodoloģiskie noteikumi. Līderisms gadījuma vadīšanā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Sociālā darbinieka profesionālās darbības ar sociālo gadījumu principi. Sociālā gadījuma risinājuma shēma, procesa galvenie elementi. Sociālā gadījuma risinājuma metodika un pieejas (algoritms). Sociālā darbinieka interviju simulācijas ar klientu. Anamnēzes ievākšana. Sociālā gadījuma apraksta veidošana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Sociālo problēmu raksturojošās komponentes. Sociālo problēmu identificēšana. Nosacījumi sociālās problēmas atpazīšanai (kritēriji). Sociālo vajadzību kopums sociālās funkcionēšanas nodrošināšanai. Sociālo gadījumu analīze pēc sociālo vajadzību novērtēšanas kritērijiem un problēmu noteikšana. Klientu novērtēšanas metodes. Sociālais darbs ar nemotivēto vai “obligāto” klientu. Lomu spēles: sociālā darbinieka interviju simulācijas ar nemotivēto vai “obligāto” klientu. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
4 | Sociālo problēmu definēšana un konceptualizēšana. Cēloņu - seku mijiedarbības atspoguļojums problēmas definējumā. Sociālo problēmu risināšanas metodes. Sociālā darbinieka resursi, profesionālās lomas. Problēmu kartes izveide simulētajam klientam. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
5 | Intervences plānošana. Intervences mērķa un uzdevumu izvirzīšana. Resursu un alternatīvu izvērtēšana. Starpinstitucionālās un starpprofesionālās komandas izveide. Intervences novērtēšana: klienta izmaiņu un sasniegumu novērtējums, atgriezeniskā saite no klienta, pārskata sniegšana klientam, klienta patstāvīgas sociālās funkcionēšanas spēju un prasmju novērtēšana. Supervīzija. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
6 | Sociālā gadījuma risinājuma metodikas un pieejas (algoritma) aprobācija praksē. Sociālā darbinieka intervija ar klientu. Anamnēzes ievākšana. Sociālā gadījuma apraksta veidošana. Sociālā gadījuma risinājums. | Nodarbības | 2.00 | cits | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Patstāvīgi studēt literatūru, iepazīties ar e-studijās ievietoto teorētisko materiālu, veikt uzdotos darbus, līdzdarboties lekcijās/nodarbībās, mācību vizītēs. Piedalīties grupu darbos un simulācijās. Patstāvīgi gatavoties eksāmenam, izstrādāt gadījuma analīzes shēmu, balstoties uz metodiku un sagatavoties prezentācijai. Rezultātu prezentēt seminārā. Studiju kursa noslēgumā aizpildīt kursa novērtēšanas anketu! | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Eksāmens: tests par studiju kursu - 50%; sociālā gadījuma analīze - 50%. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Iegūst zināšanas par sociālo darbu ar gadījumu, par sociālā darbinieka lomām darbā ar sociālo gadījumu, par darbā nepieciešamo dokumentāciju, par piesaistāmajiem resursiem utt. | ||||||||
Prasmes: | Apgūst prasmes uz sociālo gadījumu bāzes sagatavot nepieciešamo dokumentāciju un strādāt ar nepieciešamo dokumentāciju sociālā gadījuma intervences/ intervences vadīšanas procesā; identificēt sociālās problēmas; plānot intervences procesu; noteikt resursus/ palīdzības formas/ sociālo pakalpojumu tīkla iespējas. | ||||||||
Kompetences: | Prot iegūtās zināšanas un prasmes pielietot sociālajā darbā ar gadījumu, risinot gadījumu, un problēmas mazināšanai vai novēršanai piedāvāt atbilstošus resursus. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Sociālais darbs ar gadījumu. Prakse teorijā. 2021., Rīga: Drukātava, iegūts: https://www.lm.gov.lv | ||||||||
2 | Sociālais darbs ar gadījumu. Teorija praksē. 2021., Rīga: Drukātava, iegūts: https://www.lm.gov.lv | ||||||||
3 | Sociālā darbinieka profesijas standarts. 2020. iegūts: http://www.lm.gov.lv | ||||||||
4 | Supervīzija sociālajā darbā: supervizora rokasgrāmata. 2007. Rīga: „N.I.M.S.” | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Psihosociālais darbs ar ģimeni vardarbības pret bērnu novēršanā. Metodiskais materiāls. 2015. Rīga: Latvijas Bērnu fonds, iegūts: https://www.lm.gov.lv | ||||||||
2 | Ratniece G., Majore-Dūšele I., Mārtinsone K., Sudraba V. 2016. Konsultēšanas un psihoterapijas teorija un prakse. Rīga: Zvaigzne ABC | ||||||||
3 | Social Work Case analysis global perspective. 2018. Editorial board, Riga: RSU, iegūts: https://www.rsu.lv/labklajibas-un-sociala-darba-katedra | ||||||||
4 | Richmond M.E. What is social case work? iegūts: http://www.books.google.com. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | www.likumi.lv |