.
Veselības jēdziens un koncepcija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:6.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:28.10.2024 15:06:25
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | MDAK_309 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Veselības aprūpe | Mērķauditorija: | Māszinības | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Ilona Zariņa | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Māszinību un dzemdību aprūpes katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, mdakrsu[pnkts]lv, +371 67061568 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 10 | ||||
Nodarbības (skaits) | 10 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 20 | ||||
Kopā kontaktstundas | 30 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Vispārēja vidējā izglītība, pamatiemaņas darbā ar datoru, valsts valodas zināšanas un angļu valodas pamatzināšanas. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt studējošajiem zināšanas par indivīda fizisko, garīgo un sociālo veselību, kā arī veselību sabiedrības veselības kontekstā, veselību kā kopveselumu, uzmanību pievēršot veselīgam dzīvesveidam un veselību ietekmējošajām situācijām un to risinājumiem. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Veselības jēdziens. Veselības kopveselums. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
2 | Veselību ietekmējošie faktori: iedzimtība, dzīvesveids, vide, veselības aprūpe. | Nodarbības | 2.00 | E-studiju vide | |||||
3 | Biopsihosociālais modelis veselības izpratnē. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
4 | Veselību ietekmējošie paradumi. Cilvēka paradumus noteicošie faktori. | Nodarbības | 2.00 | E-studiju vide | |||||
5 | Veselības uzvedība un motivācija. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
6 | Individuālā un sabiedrības veselība. Veselīgs dzīvesveids un dzīves kvalitāte. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
7 | Iedzīvotāju veselība 21. gadsimtā. Saslimstības struktūras izmaiņas pēdējās desmitgadēs. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
8 | Hroniskas slimības, to galvenie cēloņi un profilakse. | Nodarbības | 2.00 | E-studiju vide | |||||
9 | Ļaundabīgo audzēju (ādas vēža, plaušu vēža) riska faktori. | Nodarbības | 2.00 | E-studiju vide | |||||
10 | Veselības veicināšana un helsisms. | Nodarbības | 2.00 | E-studiju vide | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studiju kursa realizācijas laikā studējošie patstāvīgi sagatavo un prezentē divus patstāvīgos darbus par kursā apskatāmajām tēmām, kas ir daļa no pašpieredzes projekta "Paraduma maiņa", kuru studenti patstāvīgi īsteno kursa laikā, kā arī aktīvi piedalās nodarbībās. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Aktīva dalība lekcijās un nodarbībās, kursa beigās - pašpieredzes projekta "Paraduma maiņa" prezentācija. Kursa laikā studenti izstrādā un realizē pašpieredzes projektu "Paraduma maiņa" - dzīvesveida paraduma maiņu, definē to, pamato ar zinātnisku informāciju, izvirza kritērijus, identificē šķēršļus un veicinošus faktorus, sastāda plānu, dokumentē procesu un rezultātus, un to izpilda. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā studējošie zinās dzīvesveida ietekmi uz dzīves kvalitāti, zinās un izpratīs jēdzienus „veselība”, „preventīvie pasākumi”, „profilakse”, „neveselīga uzvedība un rīcība”, zinās par dažādām pieejām veselības jautājumu apguvē, zinās, kādas zināšanas un prasmes nepieciešamas veselīga dzīvesveida īstenošanai. | ||||||||
Prasmes: | Studējošie spēs atrast un apkopot atbilstošu un piemērotu informāciju par veselību ietekmējošo riska faktoru saistību ar konkrētām slimībām, izpratīs veselības jautājumu apguves mērķi, pratīs veidot paradumus dzīvot un strādāt veselīgā vidē, lai tādējādi samazinātu slimības vai izvairītos no tām, pratīs izvēlēties piemērotus preventīvos pasākumus, pratīs atpazīt neveselīgu rīcību un izvērtēt atbilstošo informāciju, izpratīs savas un citu cilvēku vajadzības, to ietekmi uz fizisko un psihisko veselību, dzīves paradumu ietekmi uz personīgās dzīves kvalitāti un veselību. | ||||||||
Kompetences: | Pēc studiju kursa apgūšanas studējošie spēs atlasīt un analizēt zinātniski - pētnieciskās pieejas par veselības jautājumiem, spēs integrēt kursa laikā iegūtās zināšanas un prasmes konkrētu individuālu vai sabiedrības veselības situāciju analīzē. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Veselības pašnovērtējums Latvijā 2022. gadā | ||||||||
2 | Sabiedrības veselības pamatnostādnes 2021.–2027.gadam, | ||||||||
3 | Veselības veicināšanas un slimību profilakses plāns. Rīga, 2022 | ||||||||
4 | Veselību ietekmējošo paradumu pētījumi | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Vecums nav šķērslis. Nordplus. Mācību materiāli: 1.modulis, 2. modulis. Rīga, 2019-2023 | ||||||||
2 | World Health Statistics 2022: Monitoring health for the SDGs sustainable development goals / World Health Organization. | ||||||||
3 | Kristapsone S. Dzīves kvalitāte. Nacionālā bibliotēka, 2022 | ||||||||
4 | Slimību profilakses un kontroles centrs | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | www.likumi.lv | ||||||||
2 | www.rsu.lv | ||||||||
3 | RSU bibliotēkas mājaslapa | ||||||||
4 | LR Autortiesību likums | ||||||||
5 | http://www.vmnvd.gov.lv/ | ||||||||
6 | http://www.who.com | ||||||||
7 | http://www.spkc.gov.lv | ||||||||
8 | www.ldusa.lv |