.
Vecmātes darba vadība un tiesiskais regulējums
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:04.06.2024 14:00:24
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | MDAK_363 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Veselības aprūpe | Mērķauditorija: | Vecmāšu zinības | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Pēteris Ersts | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Māszinību un dzemdību aprūpes katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, mdakrsu[pnkts]lv, +371 67061568 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Sabiedrības veselība un epidemioloģija, veselības jēdziens un koncepcija, filozofija un medicīnas ētika, saskarsmes psiholoģija., ievads uz pierādījumiem balstītā aprūpē, tiesību pamati. | ||||||||
Mērķis: | Veicināt zināšanu apguvi par aktuālajiem mātes un bērna veselības aprūpes organizācija principiem un metodēm, kā arī veselības aprūpes organizāciju kopumā, tās politikas un finansēšanas jautājumiem valstī un pasaulē. Iepazīstināt studentus ar veselības aprūpes menedžmenta teorētiskajiem pieņēmumiem un praktiskām metodēm, to pielietojuma iespējām. Sniegt izpratni par kvalitātes vadības sistēmu veselības aprūpes sistēmā. Veicināt zināšanu apguvi un izpratnes veidošanos par normatīvo regulējumu veselības aprūpē – ārstniecības personu, pacientu tiesībām un pienākumiem, medicīniskās dokumentācijas uzglabāšanu, personu datu aizsardzību, vecmātes darba juridiskajiem aspektiem – dzemdību palīdzības sniegšanas kārtību, personu tiesībām un pienākumiem seksuālās un reproduktīvās veselības jomā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads tiesībās. Cilvēktiesības. Pacientu tiesību principi | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
2 | Pacientu tiesības un pienākumi Nepilngadīgu pacientu tiesības un pienākumi. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 2.00 | E-studiju vide | |||||||
3 | Ārstniecības personu tiesības un pienākumi. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
4 | Atbildība par nodarīto kaitējumu veselības aprūpes procesā. Ārstniecības riska fonds. Atlīdzība par kaitējumu veselības aprūpes procesā, atlīdzības saņemšanas kārtība. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||||
5 | Personu tiesības un pienākumi seksuālās un reproduktīvās veselības jomā. Dzemdību palīdzības sniegšanas kārtība. Medicīniskās dokumentācijas lietvedības kārtība ārstniecības iestādē. | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
6 | Veselības aprūpes sistēma pasaulē un Latvijā. Veselības aprūpes organizācijas un vadības principi. Vecmātes vadītājas darbs mātes un bērna veselības aprūpes procesa nodrošināšanā un veicināšanā, profesionālo darbību noteicošie likumdošanas akti (ICM, EMA pamatnostādnes) | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
7 | Vecmātes vadītājas darbs mātes un bērna veselības aprūpes procesa organizēšanā un veicināšanā, teorija un prakse | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Lēmumu pieņemšanas process. Sadarbība ar valstiskām un nevalstiskām institūcijām. Cilvēkfaktora ietekme | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Līderība vecmātes praksē. Mūžizglītība | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Veselības aprūpes organizācijas modeļi, filozofija un stratēģija. Organizācijas kultūra. Darba produktivitāti un apmierinātības ar darbu ietekmējošie faktori | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Kvalitātes vadība. Personība darba vidē un psihosociālie faktori, to novērtēšanas metodes. Kļūdu un pieredzes monitorings | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Vadības stili. Profesionālā deformācija darba vidē, izdegšana, monitoringa un profilakses iespējas | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Personāla prognozēšana un plānošana. Personāla motivēšana, darba samaksas sistēmas noteikšana un darba rezultātu novērtēšana | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Kursa ietvaros, studenti sagatavo patstāvīgos darbus, atbilstoši kursa tēmām: problēmsituāciju risinājumus, aizpilda dokumentus, atbilstoši situācijām. E-studijās ievietoto un studiju kursā norādīto literatūras un informatīvo avotu analīze prezentācijas par nodarbību tēmām. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studējošo zināšanu vērtēšanai lieto 10 baļļu sistēmu, vērtēšanai izmanto RSU Studiju reglamentā aprakstītos kritērijus. Patstāvīgo un pārbaudes darbu veikšana (50%) un gala pārbaudījums (50%). Pie gala pārbaudījuma tiek pielaisti studenti, kas apmeklējuši visas nodarbības un sekmīgi nokārtojuši visus semestra laikā paredzētos pārbaudījumus. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti iegūst zināšanas par ārstniecības personu, pacientu tiesībām un pienākumiem, personu datu aizsardzību, medicīniskās dokumentācijas uzglabāšanu, personu datu aizsardzību, vecmātes darba juridiskajiem aspektiem – dzemdību palīdzības sniegšanas kārtību, personu tiesībām un pienākumiem seksuālās un reproduktīvās veselības jomā. Studentiem būs izveidojusies izpratne par medicīnas tiesībām, to nozīmi sabiedrības dzīves un profesionālās darbības procesos. Studiju kursa apguves rezultātā studējošie spēs definēt mātes un bērna veselības aprūpes politiku, Latvijas Republikas un starptautiskos veselības aprūpes politikas dokumentus kopumā. | ||||||||
Prasmes: | Studenti izpratīs profesijas juridiskos aspektus – medicīnas tiesības (t.sk. ārstniecības personu, pacientu tiesības un pienākumus) un medicīniskās dokumentācijas lietvedību, personu datu aizsardzību, vecmātes darba juridiskos aspektus – dzemdību palīdzības sniegšanas kārtību, personu tiesības un pienākumus seksuālās un reproduktīvās veselības jomā. Students izpratīs piemērojamos tiesību aktus profesionālajā darbībā un situācijas, kas var rasties ikdienas darbā. Studējošie apgūs spējas pielietot savā profesionālajā darbībā Latvijas Republikas un starptautiskos veselības aprūpes normatīvos likumdošanas un rekomendējošos aktus, tai skaitā ICM, un EMA pamatnostādnes vecmātes darba organizācijā. | ||||||||
Kompetences: | Studenti spēs pielietot medicīnas tiesības - zinās ārstniecības personu, pacientu tiesības un pienākumus, mācēs aizsargāt personu datus, t.sk. medicīnisko dokumentāciju, kā arī zinās savas kā veselības aprūpes darbinieka tiesības un pienākumus, dzemdību palīdzības sniegšanas kārtību, personu tiesības un pienākumus seksuālās un reproduktīvās veselības jomā. Spēs definēt un analizēt kvalitātes vadības sistēmas pamatprincipus. Spēs analizēt un piedāvāt risinājumus mātes un bērna veselības procesa organizēšanas un nodrošināšanas uzlabošanai. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | WHO Recommendations Standards for improving quality of maternal and newborn care in health facilities | ||||||||
2 | Dukāte I. Vadībzinības rokasgrāmata R., Zvaigzne ABC, 2004 | ||||||||
3 | Forands I. Biznesa vadības tehnoloģijas. SIA "Latvijas izglītības fonds" , Rīga, 2004 | ||||||||
4 | Leadership 2050" Critical Challenges, Key Contexts and Emerging Trends" Matthew Sowcik, Anthony C. Andenoro, et al. 2015 | ||||||||
5 | Workplace Conflict Resolution Essentials for Dummies. Book Cover Image. by Vivian Scott, and Vivian Scott. PUBLISHER John Wiley & Sons, Incorporated. 2015 | ||||||||
6 | Human Resources Management for Health Care Organizations: A Strategic Approach. Joan E. Pynes, Donald N. Lombardi, and Joan Pynes, 2012. | ||||||||
7 | Latvijas Republikas Satversme | ||||||||
8 | Ārstniecības likums | ||||||||
9 | Pacientu tiesību likums | ||||||||
10 | Seksuālās un reproduktīvās veselības likums | ||||||||
11 | Fizisko personu datu apstrādes likums | ||||||||
12 | MK 25.07.2006.noteikumi Nr.611 „Dzemdību palīdzības nodrošināšanas kārtība” | ||||||||
13 | Medicīnas tiesības. Autoru kolektīvs S. Ašnevicas – Slokenbergas vadībā, TNA, 2015 | ||||||||
14 | Pacientu tiesību likuma komentāri. Autoru kolektīvs Santas Slokenberga vadībā, Latvijas Vēstnesis, 2019 | ||||||||
15 | MK 04.04.2006. noteikumi Nr.265 „Medicīnisko dokumentu lietvedības kārtība” | ||||||||
16 | MK 22.11.2013. noteikumi Nr.1268 “Ārstniecības riska fonda darbības noteikumi” | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | WHO, Disability: The Convention on the Rights of Persons with Disabilities, 2020. | ||||||||
2 | EBOOK: Quality, Risk and Control in Health Care. Ellie Scrivens. | ||||||||
3 | The Politics of Maternity. Rosemary Mander and Jo Murphy-Lawless, 2013. | ||||||||
4 | Levy Shankman, MarcyAllen, Scott J.and more. “Emotionally Intelligent Leadership: A Guide for Students”, John Wiley & Sons, Incorporated, 2015. | ||||||||
5 | Modern health care delivery systems, care coordination and the role of hospitals, 2012. | ||||||||
6 | Epidemioloģiskās drošības likums | ||||||||
7 | Likums “Par prakses ārstiem” | ||||||||
8 | Likums “Par miruša cilvēka ķermeņa aizsardzību un cilvēka audu un orgānu izmantošanu” | ||||||||
9 | Farmācijas likums | ||||||||
10 | Narkotisko un psihotropo vielu un zāļu, kā arī prekursoru likumīgās aprites likums | ||||||||
11 | Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likums | ||||||||
12 | Citi likumi un MK noteikumi | ||||||||
13 | Ersts, P. Aktualitātes pacientu, tostarp bērnu, tiesību ievērošanā veselības un sociālās aprūpes jomā. | ||||||||
14 | Mazure, L. Pacienta griba un tās civiltiesiskā aizsardzība. Rēzekne, 2014 | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | European Organization for Quality | ||||||||
2 | European Agency of Health at work. | ||||||||
3 | WHO, Maternal and perinatal health. | ||||||||
4 | The European Midwives Association (EMA), Position Papers | ||||||||
5 | International Confederation of Midwives. | ||||||||
6 | “Performance Leadership”. Karen Moustafa Leonard and Fatma Pakdil. Business Expert Press, 2016 | ||||||||
7 | Slokenberga, S. Ārstniecības personu administratīvā atbildība: slazds, kas ietverts LAPK. Jurista vārds, 08.10.2013./Nr.41(792) | ||||||||
8 | Šulce – Rēvele, L., Līkanse, D. Pacienta tiesību attīstība Latvijā. Jurista vārds, 08.10.2013./Nr.41(792) | ||||||||
9 | Vilka, I. Ārsta profesionālā brīvība. Jurista vārds, 08.10.2013./Nr.41(792) | ||||||||
10 | Čirko A., Kaniņa I. Pret bērniem vērstas vardarbības atpazīšana un profilakse. Zīdaiņu pēkšņās nāves sindroms. 2019 | ||||||||
11 | Autoru kolektīvs. Ieteikumi ārstniecības personām vardarbības gadījumu, kuros cieš bērni, atpazīšanai. SPKC | ||||||||
12 | Child abuse | ||||||||
13 | Raksti par medicīnas tiesību tematiku |