.
Biežāko slimību patoģenēzes kurss māszinību studentiem
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:9.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:05.02.2024 09:28:44
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | PAK_051 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna | Mērķauditorija: | Ārstniecība; Māszinības | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Ilze Štrumfa | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Patoloģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | RSU Patoloģijas katedra, Rīga, Kuldīgas iela 9A, pakrsu[pnkts]lv, +371 67815096 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 12 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 24 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Anatomija, histoloģija, medicīniskā angļu valoda, cilvēka fizioloģija, šūnas bioloģija, bioķīmija. | ||||||||
Mērķis: | Nodrošināt ieskatu patoloģijā, ietverot slimību morfoloģiskās un funkcionālās izpausmes, to patoģenēzi. Šim programmas aspektam jārada teorētiskie pamati klīnisko un ar specialitāti saistīto kursu apguvei, veidojot vispusīgi izglītotu speciālistu. Patoloģijas programmai integrēti jāietver lokālo un vispārējo patoloģisko procesu norisi, attīstot studentam vienotu priekšstatu par slimību patoģenēzes morfoloģiskajiem un funkcionālajiem komponentiem. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Jēdziens par slimību kā procesu, etioloģiju, patoģenēzi, komplikācijām, sekām, iznākumiem | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
2 | Perifērās asinsrites traucējumi: būtība, patoģenēze, terminoloģija. Jēdziens par tūsku, sastrēgumu, trombozi, emboliju, infarktu | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
3 | Iekaisums | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
4 | Jēdziens par labdabīgiem un ļaundabīgiem audzējiem, to klasifikāciju. Biežākie un sabiedrībā aktuālie audzēji: krūts vēzis un tā diferenciāldiagnostika, plaušu vēzis, kolorektāls vēzis, prostatas vēzis, melanoma | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
5 | Ieskats biežāko kardiovaskulāro slimību etioloģijā un patoģenēzē: ateroskleroze, koronārā sirds slimība (t.sk. jēdziens par stenokardiju un miokarda infarktu), arteriālā hipertensija. Jēdziens par sirds mazspēju | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Ieskats asinsrades sistēmas patoloģijā. Anēmija, leikocitoze, leikopēnija, asinsreces traucējumi | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
7 | Ieskats endokrīnajā patoloģijā. Cukura diabēts, tā akūtās un vēlīnās komplikācijas | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Ieskats plaušu patoloģijā: pneimonija, bronhīts, bronhiālā astma. Jēdziens par elpošanas mazspēju | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Hepatobiliāras patoloģijas | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Kolokvijs | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studiju vielas apguve, atbilstoši e-studijās norādītajām tēmām un ievietotajiem lekciju materiāliem (kurss PAK_051) (piemēram, PowerPoint prezentācija par attiecīgo tēmu 50 – 100 slaidu apjomā), kurus studentam jāizlasa un jāiemācās. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studiju kursa laikā pasniedzēji veic zināšanu pārbaudi ar kolokviju palīdzību (daudzatbilžu izvēles tests). Gala vērtējums veidojas kumulatīvi, aprēķinot vidējo aritmētisko vērtējumu no 2 (skaits) sekmīgi nokārtotu kolokviju vērtējumiem. Nesekmīgi nokārtotu kolokviju atkārtota kārtošana notiek saskaņā ar RSU Studiju Reglamentu I. Rakstisks vai elektronisks eksāmens daudzatbilžu izvēles testa formā tiek organizēts tikai gadījumos, ja eksāmena kārtošana noteikta kā prasība kursa pielīdzināšanai (ieskaitīšanai). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā students zinās un spēs argumentēti izskaidrot atsevišķu slimību un vispārīgu patoloģisku procesu būtību; patoģenēzi un tās izpausmes klīniskajās norisēs, attēldiagnostikas un laboratorijas izmeklējumos; cēloņus un riska faktorus; iespējamās komplikācijas un sekas, kā arī iznākumus, ciktāl to atļauj studiju kursa apjoms. | ||||||||
Prasmes: | Ciktāl to atļauj studiju kursa apjoms, students klīniskos uzdevumos iepratīsies identificēt biežāk sastopamās patoloģijas, argumentēti izvērtēt kursa tematiskajā plānā minēto slimību patoģenēzi, saistīt to ar slimību klīniskajām izpausmēm un diagnostikas pamatiem, kā arī praktiski rīkoties, lai organizētu nepieciešamos laboratorijas izmeklējumus, interpretētu un kritiski analizētu to rezultātus saistībā ar slimības kopējo ainu. | ||||||||
Kompetences: | Izmantojot apgūtās zināšanas, students attīstīs kompetences darbā ar informāciju un medicīnas izmeklējumu datiem. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | RSU e-studijas, PAK_051. | ||||||||
2 | Schneider, Arthur S. Pathology / Arthur S. Schneider, Philip A. Szanto ; with special contributions by Anne M. Mills, Sandra I. Kim, Todd A. Swanson. 5th edition, international edition. Philadelphia: Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, 2014. xiv, 454 | ||||||||
3 | Ārvalstu studentiem/ For international students: | ||||||||
4 | Schneider, Arthur S. Pathology / Arthur S. Schneider, Philip A. Szanto ; with special contributions by Anne M. Mills, Sandra I. Kim, Todd A. Swanson. 5th edition, international edition. Philadelphia: Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, 2014. xiv, 454 | ||||||||
5 | Underwood's pathology: a clinical approach / edited by Simon S. Cross; illustrations and chapter icons by Robert Britton. 6th edition. Edinburgh [etc.]: Churchill Livingstone Elsevier, 2019. xviii, 769 | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | American Academy of Pediatrics. Immunization Strategies and Practices. Ebook Central, 2018 | ||||||||
2 | Ervin, Naomi E. Advanced Public and Community Health Nursing Practice: Population Assessment, Program Planning and Evaluation. 2018 | ||||||||
3 | Sines, David. Community and Public Health Nursing. 2013 |