.
Uzņēmējdarbība
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:6.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:09.05.2024 12:06:56
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SUPK_145 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Vadībzinātne; Uzņēmējdarbības vadība | Mērķauditorija: | Psiholoģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Sandra Pallo | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 12 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 24 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 40 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 20 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Sociālā psiholoģija | ||||||||
Mērķis: | Radīt interesi īstenot uzņēmējdarbību, veidojot priekšstatu par uzņēmējdarbības formām, nepieciešamajām zināšanām un izpratni par biznesa procesiem, startēģiju un resursiem. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Organizācija kā sistēma. Organizācijas vīzija un misija. Organizācijas mērķi. Organizācijas kultūras jēdziens. Organizācijas struktūra un organizāciju tipi. Komunikācijas līmeņi un kanāli. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
2 | Uzņēmējdarbības formas un veidi. No uzņēmuma līdz idejai, mērķu un stratēģiju noteikšana. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
3 | Uzņēmuma darbības analīze un stratēģija. Uzņēmuma darbības analīze. Iekšējās un ārējās vides analīze (SWOT matrica). Stratēģijas jēdziens un plānošanas process, scenāriju plānošana un stratēģiju līmeņi. Stratēģiskā mērķu karte (Balanced scorecard). Stratēģiju veidi. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
4 | Resursu plānošana un vadīšana. Finanses, iekārtas, cilvēki, laiks. Deleģēšana. Lēmumu pieņemšana. Pārmaiņu vadīšana un ieviešana. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
5 | Inovāciju vadība. Inovāciju jēdziens. Inovāciju procesi pasaulē. Blue Ocean stratēģijas koncepts. Inovāciju ieviešana organizācijā. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
6 | Finanses un grāmatvedība vadītājiem. Finanšu informācija organizācijā. Finanšu pārskati (bilance, peļņa, zaudējumi, naudas plūsma). Finanšu analīzes pamati. Budžets kā organizācijas darbības plāns. Budžeta veidi un plānošanas principi. Investīciju plānošana. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Organizācija kā sistēma. Organizācijas vīzija un misija. Organizācijas mērķi. Organizācijas kultūras jēdziens. Organizācijas struktūra un organizāciju tipi. Komunikācijas līmeņi un kanāli. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||||
2 | Uzņēmējdarbības formas un veidi. No uzņēmuma līdz idejai, mērķu un stratēģiju noteikšana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
3 | Uzņēmuma darbības analīze un stratēģija. Uzņēmuma darbības analīze. Iekšējās un ārējās vides analīze (SWOT matrica). Stratēģijas jēdziens un plānošanas process, scenāriju plānošana un stratēģiju līmeņi. Stratēģiskā mērķu karte (Balanced scorecard). Stratēģiju veidi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
4 | Resursu plānošana un vadīšana. Finanses, iekārtas, cilvēki, laiks. Deleģēšana. Lēmumu pieņemšana. Pārmaiņu vadīšana un ieviešana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||||
5 | Inovāciju vadība. Inovāciju jēdziens. Inovāciju procesi pasaulē. Blue Ocean stratēģijas koncepts. Inovāciju ieviešana organizācijā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||||
6 | Finanses un grāmatvedība vadītājiem. Finanšu informācija organizācijā. Finanšu pārskati (bilance, peļņa, zaudējumi, naudas plūsma). Finanšu analīzes pamati. Budžets kā organizācijas darbības plāns. Budžeta veidi un plānošanas principi. Investīciju plānošana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Sagatavot referātu – prezentāciju par kādu no studiju kursā apskatītajām tēmām padziļināti un prezentēt to kursa biedriem. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Teorētisko konceptu atspoguļojums izvēlētajā tēmā. Prezentācijā izmantotie argumenti un pārliecinošas uzstāšanas prasmes. Atbildes uz jautājumiem pēc prezentācijas. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Zinās dažādas uzņēmējdarbības formas un to atšķirības. Zinās, kādi dokumenti nepieciešami uzņēmējdarbības uzsākšanai. Būs priekšstats par uzņēmuma veidošanās mehānismiem, attīstības dažādām fāzēm, svarīgākām sastāvdaļām (stratēģija, procesi un resursi) un šo sastāvdaļu savstarpējo mijiedarbību. Izpratīs finanšu plūsmu, būs priekšstats par grāmatvedības procesiem un saistību ar finanšu vadību. Zinās populārākas inovāciju teorijas un pārmaiņu vadības teorijas pamatus. | ||||||||
Prasmes: | Pratīs noteikt uzņēmējdarbības mērķi un izvēlēties piemērotāko uzņēmējdarbības formu. Pratīs definēt uzņēmuma mērķus, noteikt stratēģiju un to samērot ar procesiem. Izpratīs un spēs savienot dažādos resursus ar izvēlēto mērķi un stratēģiju. Pratīs noteikt svarīgākos posmus pārmaiņu vadībā un veikt vienkāršas grāmatvedības operācijas. | ||||||||
Kompetences: | Veicinās iniciatīvas un sadarbības kompetences attīstību. Nostiprinās pārliecināšanas prasmes un argumentācijas iemaņas. Pilnveidos finanšu pārvaldību un grāmatvedības kompetences attīstību. Nostiprinās izpratni par uzņēmējdarbības kompetences dažādām izpausmēm un saikni ar zinātniskiem konceptiem un mūdienu teorijām. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Dāvidsone, Gitāna, Organizāciju efektivitātes modelis. Rīga : Organization Development Academy, 2008. | ||||||||
2 | Pīlēns, Uldis, (mans) uzņēmēja kods. Rīga : Zvaigzne ABC, 2018. | ||||||||
3 | Sviķis, Armands, MATRIC tīklojums : oriģināls biznesa pārvaldības modelis. Rīga : Zvaigzne ABC, 2018. | ||||||||
4 | www.biznesam.lv | ||||||||
5 | www.ur.gov.lv | ||||||||
6 | www.vid.gov.lv | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | www.likumi.lv | ||||||||
2 | www.vestnesis.lv | ||||||||
3 | www.sua.lv |