Pārlekt uz galveno saturu

Pašefektivitāte, pašregulācija un stresa menedžments

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:26.08.2024 15:34:28
Par studiju kursu
Kursa kods:SUUK_287LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:4.00ECTS:6.00
Zinātnes nozare:PsiholoģijaMērķauditorija:Sporta treneris
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Lāsma Spundiņa
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Cigoriņu iela 3, spkatrsu[pnkts]lv, +371 67611559
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)15Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas30
Nodarbības (skaits)12Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas24
Kopā kontaktstundas54
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)11Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas22
Nodarbības (skaits)8Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas16
Kopā kontaktstundas38
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Vidusskolas līmeņa zināšanas sociālajās zinātnēs.
Mērķis:
Studiju kursa ietvarā studentiem sniegt zināšanas par pašefektivitātes, pašregulācijas un stresa jēdzieniem, attīstīt pašefektivitātes, pašregulācijas un stresa vadīšanas prasmes, veicināt labklājību, analizējot saikni starp uzvedību un pašefektivitātes, pašregulācijas un stresa jēdziniem. Attīstīt kompetences šo jēdzienu izmantošanā gan personīgajā dzīvē, gan turpmākajā profesionālajā darbībā.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Ievads studiju kursā. Pašefektivitāte un pašregulācija.Lekcijas2.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
2Cilvēka uzvedību un psiholoģisko labklājību ietekmējošie faktori, prāta kļūdas. Psiholoģisko labklājību veicinošās prakses.Lekcijas1.00auditorija
3Apzinātība un pašnovērošana. Dzīves jomu un vērtību izvērtējums.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
4Transteorētiskais jeb pārmaiņu posmu modelis. Lēmumu pieņemšana.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
5Motivācija un tās loma pašregulācijā.Lekcijas1.00auditorija
6Mērķu izvirzīšanas pamatprincipi.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
7Seminārs: Mērķa izvirzīšana un plāna sastādīšana problēmas risinājumam.Nodarbības2.00auditorija
8Stresa koncepcija. Stresa un veselības savstarpējā saistība. Stresa norises fizioloģiskais process. Pozitīvais un negatīvais stress.Lekcijas3.00auditorija
9Pašregulācija un stresa pārvarēšana. Stresa mazināšanas metodes.Lekcijas2.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
10Seminārs: Stresa menedžments jaunākajos pētījumos.Nodarbības2.00auditorija
11Emociju nozīme stresa mehānismā. Emociju regulācija.Lekcijas1.00auditorija
12Profesionālā izdegšana.Lekcijas1.00auditorija
13Laika menedžments.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
14Seminārs: Individuālās stresa prevences programmas izstrāde un prezentēšana.Nodarbības2.00auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Ievads studiju kursā. Pašefektivitāte un pašregulācija.Lekcijas1.00auditorija
2Cilvēka uzvedību un psiholoģisko labklājību ietekmējošie faktori, prāta kļūdas. Psiholoģisko labklājību veicinošās prakses.Lekcijas1.00auditorija
3Apzinātība un pašnovērošana. Dzīves jomu un vērtību izvērtējums.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
4Transteorētiskais jeb pārmaiņu posmu modelis. Lēmumu pieņemšana.Lekcijas1.00auditorija
5Motivācija un tās loma pašregulācijā.Lekcijas1.00auditorija
6Mērķu izvirzīšanas pamatprincipi.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
7Seminārs: Mērķa izvirzīšana un plāna sastādīšana problēmas risinājumam.Nodarbības2.00auditorija
8Stresa koncepcija. Stresa un veselības savstarpējā saistība. Stresa norises fizioloģiskais process. Pozitīvais un negatīvais stress.Lekcijas1.00auditorija
9Pašregulācija un stresa pārvarēšana. Stresa mazināšanas metodes.Lekcijas1.00auditorija
10Seminārs: Stresa menedžments jaunākajos pētījumos.Nodarbības2.00auditorija
11Emociju nozīme stresa mehānismā. Emociju regulācija.Lekcijas1.00auditorija
12Profesionālā izdegšana.Lekcijas1.00auditorija
13Laika menedžments.Lekcijas1.00auditorija
14Seminārs: Individuālās stresa prevences programmas izstrāde un prezentēšana.Nodarbības2.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Studenti patstāvīgā darba ietvaros pēta literatūru, piedalās grupu darbā un diskusijās, individuāli apgūst un pilnveido pašregulācijas un stresa vadīšanas praktiskās iemaņas un veic vingrinājumus. Apgūst videolekciju materiālu un aizpilda pašpārbaudes testus par lekciju tēmām. Izstrādā individuālo stresa prevences programmu un prezentē to seminārnodarbībā.
Vērtēšanas kritēriji:
1. Videolekciju apgūšana, pašpārbaudes testu izpilde, aktīva dalība praktiskajās nodarbībās – 20%. 2. Mērķa izvirzīšana un plāna sastādīšana problēmas risinājumam, kas tiek prezentēts seminārnodarbībā – 30%. 3. Zinātniskā pētījuma analīze par janākajām atziņām stresa menedžmentā, kas tiek prezentēta seminārnodarbībā - 20% 4. Individuālā stresa vadības plāna izstrāde, kas tiek prezentēta seminārnodarbībā- 30%. Gala vērtējums tiek izlikts 10 ballu skalā.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens
Studiju rezultāti
Zināšanas:Definē pašefektivitāti, pašregulācijas un stresa jēdzienus; apraksta psiholoģisko labklājību ietekmējošus faktorus; izprot saistību starp indivīda uzvedību/sasniegumiem un pārliecībām; atpazīt un apraksta stresa reakcijas.
Prasmes:Apraksta pašefektivitātes, pašregulācijas un stresa menedžmenta lomu indivīda funkcionēšanā un psiholoģiskajā labklājībā; izmanto kritiskās domāšanas spējas, analizējot individuālos mērķus un pašregulācijas un pašefektivitātes attīstības paņēmienus. Orientējas pašefektivitātes un pašregulācijas jēdzienos, stresa teorijās. Izprot stresa radītos cēloņus un to ietekmi uz fizisko un emocionālo veselību. Pielieto pašregulācijas un stresa mazināšanas tehnikas fiziskās un emocionālās veselības uzlabošanā.
Kompetences:Diskutē par saistību starp cilvēku uzvedību, pašregulāciju un psiholoģisko labklājību; balstoties uz iegūtajām zināšanām, studenti formulē individuālo mērķi un izstrādā tā sasniegšanas plānu; izmanto veselīgās prakses, lai uzlabotu psiholoģisko labklājību un sasniegumus; kritiski analizē savu uzvedību un psiholoģisko labklājību. Atpazīst stresu sevī un veic piemērotākās stresa vadības tehnikas, pielieto stresa vadības tehnikas preventīvi, lai uzlabotu savu stresa noturību, atpazīst stresa reakcijas citos.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Mārtinosne, K. (sast.). Pašpalīdzības un pašvadības iespēju arsenāls krīzes un transformāciju laikā: metodes ikvienam. RSU, 2021
2Mārtinsone K., Sudraba V. Veselības psiholoģija: teorijas un prakses starpdisciplinārā perspektīvā. RSU, 2019
3Rība A. Laika menedžments: veiksmīgai darbībai un savas dzīves kontrolei. Rīga: Zvaigzne ABC, 2020
4Roja Ž. Stress un vardarbība darbā. Ko darīt? Rīga: Latvijas Ergonomikas biedrība, 2016
5Mārtinsone K., Miltuze A. Psiholoģija 2. Personība, grupa, sabiedrība, kultūra. Zvaigzne ABC, 2015
6Seljē H. Mana mūža stress. Jumava, 2012
Papildu literatūra
1Ābeltiņa M., Profesonālā izdegšana, Zvaigzne ABC, 2023
2Eggers, J. H., Oostdam, R., & Voogt, J. (2021). Self-regulation strategies in blended learning environments in higher education: A systematic review. Australasian Journal of Educational Technology, 37(6), 175–192.
3Azevedo, S., & Cavalcanti, L. Psychology of Stress: New Research. Hauppauge, N.Y.: Nova Science Publishers, Inc. 2013
4Chatzi, V. Psychology of Self-regulation. Hauppauge, NY: Nova Science Publishers, Inc. 2012
5Gavaina, Š. „Radošā vizualizācija”. Rīga: apgāds „Zvaigzne ABC”, 2011