.
Latviešu valoda zobārstniecībā
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:10.04.2024 16:31:33
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SZF_134 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Stomatoloģija | Mērķauditorija: | Zobārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Inga Laizāne | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 0 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||
Nodarbības (skaits) | 16 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 32 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Pilns laiks - 2. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 0 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||
Nodarbības (skaits) | 24 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 48 | ||||
Kopā kontaktstundas | 48 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Angļu valodas zināšanas. Bez latviešu valodas priekšzināšanām. | ||||||||
Mērķis: | Apgūt latviešu valodu sarunvalodas līmenī, lai varētu komunicēt ar pacientiem, kā arī apgūt latviešu valodas pamatus ikdienas komunikācijai (A1 – A2 līmenī). | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | 1.semestris "Es esmu zobārsts". Latviešu valodas skaņas un burti. Temati. Sasveicināšanās, iepazīšanās. Gramatika. Lietvārds, vietniekvārds, darbības vārds “būt”. | Nodarbības | 4.00 | auditorija | |||||
2 | "Mani pacienti". Temati: Ģimene, tautība, valodas. Piederība. Kas man patīk un garšo? Ķermeņa daļas. Gramatika: Piederības vietniekvārdi, piederības izteikšana ar frāzi “man/tev… ir”. Frāzes “man/tev… patīk, garšo, sāp”. 2. konjugācijas darbības vārds “runāt”. | Nodarbības | 4.00 | auditorija | |||||
3 | "Hallo! Vai zobārsts?" Temati: Latvijas pilsētas, atrašanās vietas. Skaitļi, tālruņa numuri, adreses. Vecums. Gramatika: Lokatīvs, 2. konjugācijas darbības vārdi “dzīvot”, “studēt”, “strādāt”, pamata skaitļa vārdi. | Nodarbības | 4.00 | auditorija | |||||
4 | "Vizītes laiks". Temati: Laiks. Cik ir pulkstenis? Cikos sākas/beidzas nodarbība? Cikos pienāk/atiet autobuss? Cikos jums ir pieraksts pie zobārsta? Gramatika: Laika izteikšana ar lokatīva galotnēm. Darbības vārds “būt”, konstrukcija “man/tev… ir, patīk, garšo, sāp” un 2. konjugācijas darbības vārdi pagātnē un nākotnē. | Nodarbības | 4.00 | auditorija | |||||
5 | 2. semestris. "Kurš zobs Jums sāp?" Temati: Kurš zobs jums sāp? Kurā stāvā ir zobārsta kabinets? Kurā pusē jums sāp? Datumi, mēneši, gadi, nedēļas dienas. Gramatika: Kārtas skaitļa vārdi nominatīvā un lokatīvā. “Kurš” dažādās formās. | Nodarbības | 4.00 | auditorija | |||||
6 | "Mans kabinets un mājas". Temati: Mēbeles, telpu nosaukumi, zobārstniecības rīki. Pacienta iztaujāšana. Gramatika: Īpašības vārdi. Jautājuma vārdi. | Nodarbības | 4.00 | auditorija | |||||
7 | "Zobārstniecības studijas". Temati: Studijas, profesijas. Brīvais laiks, vaļasprieki. Gramatika: 3. konjugācijas neatgriezeniskie darbības vārdi pagātnē, tagadnē un nākotnē. Ievads akuzatīvā. | Nodarbības | 4.00 | auditorija | |||||
8 | "Es neēdu saldumus". Temati: Ēdiens. Jautājumi pacientam par ēšanas paradumiem. Iepirkšanās. Pasūtīšana kafejnīcā. Cenas. Gramatika: Akuzatīvs, 1. konjugācijas darbības vārdi “ēst”, “dzert”. Frāzes vēlējuma izteiksmē (“es gribētu”, “es vēlētos”, “man vajadzētu”) un pavēles izteiksmē (“dodiet man, lūdzu”). Pamata skaitļa vārdi akuzatīvā. | Nodarbības | 4.00 | auditorija | |||||
9 | "Pietura: "Klīnika"". Temati: Transports, transporta līdzekļi. Virzieni. Kā aizbraukt uz zobārstniecības klīniku/universitāti? Gramatika: 1. konjugācijas darbības vārdi “iet”, “braukt”, “nākt”. Prievārdi ar akuzatīvu un datīvu. | Nodarbības | 4.00 | auditorija | |||||
10 | "Dakter, palīdziet man!" Temati: Saruna ar pacientu par simptomiem (man sāp, asiņo...). Darba laiks. Gramatika: Datīvs. | Nodarbības | 4.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Individuālais un pāru darbs – konkrētās tēmas leksikas un gramatikas apguve, darbs ar vārdnīcu, dialogu veidošana. Studējošo pienākums kursa noslēgumā aizpildīt studiju kursa novērtējuma anketu. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Aktīva dalība nodarbībās; rakstiski mājasdarbi. 1. semestra beigās ieskaite. 2. semestra laikā ir 3 kolokviji (rakstiski un mutiski). Tiem ir jābūt sekmīgi nokārtotiem. Kolokviju vidējā atzīme ir studiju kursa gala vērtējums. Ja students nav mierā ar kolokviju vidējo atzīmi kā gala vērtējumu, kursa beigās ir eksāmens. Eksāmenu veido rakstiskā un mutiskā daļa. Rakstiskajā daļā ir iekļauta gramatikas un leksikas pārbaude. Mutiskajā daļā studentam jāprot ievākt anamnēzes informācija, informēt pacientu par veicamajām manipulācijām, kā arī dot pacientam norādījumus par zobu higiēnu. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Veiksmīgas studiju kursa apguves rezultātā studenti: • zinās leksikas minimumu par sarunvalodas tēmām; • zinās vienkāršākos latviešu valodas gramatikas likumus; • zinās, kā veidot jautājumus latviešu valodā; • spēs nosaukt cilvēka ķermeņa daļas un pārzinās terminus saistībā ar mutes dobumu; • spēs nosaukt biežāk sastopamos simptomus, kas raksturīgi mutes dobuma slimībām. | ||||||||
Prasmes: | Veiksmīgas studiju kursa apguves rezultātā studenti: • atlasīs un pareizi izmantos stomatoloģijas leksiku saziņā ar pacientu; • izveidos slimības vēsturi; • lietos latviešu valodu viegli uztveramā ikdienas saziņas procesā. | ||||||||
Kompetences: | Veiksmīgas studiju kursa apguves rezultātā studenti spēs praktiski izmantot apgūto stomatoloģijas leksiku un lietot latviešu valodu vienkāršā ikdienas komunikācijā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Inga Kaija, Inga Laizāne. "Latviešu valoda zobārstniecības studentiem". Mācību līdzeklis zobārstniecības studentiem. Rīgas Stradiņa universitāte, 2021. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Kaija, Inga, Laizāne, Inga. „Latviešu valodas gramatika. Pamatlīmenis: A1. Grammar of the Latvian language. Elementary: A1”. Rīga: LVA, 2022. | ||||||||
2 | Kaija, Inga, Laizāne, Inga. „Latviešu valodas gramatika. Pamatlīmenis: A2. Grammar of the Latvian language. Elementary: A2”. Rīga: LVA, 2023. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | https://www.letonika.lv/groups/default.aspx?g=5&r=1100 |