.
Latviešu valodas kultūra un fonētika
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:14.08.2024 08:57:33
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | VC_157 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 6.00 | ECTS: | 9.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Valodniecība | Mērķauditorija: | Rehabilitācija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Solveiga Čeirane | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Pilns laiks - 2. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 11 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 22 | ||||
Nodarbības (skaits) | 21 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 42 | ||||
Kopā kontaktstundas | 64 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Iegūtās latviešu valodas zināšanas vidusskolas mācību programmā. | ||||||||
Mērķis: | Papildināt studentu zināšanas, lai attīstītu apzinātu koptas valodas un runas lietošanu, kā arī veicināt zināšanu apguvi fonētikā un fonoloģijā un aktivizēt speciālās terminoloģijas izmantošanu turpmākā darbā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievadnodarbība. Individuālā darba izstrādes principi. Valodas kultūra kā zinātnes nozare. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
2 | Aktuāli ortogrāfijas jautājumi. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
3 | Vārddarināšana valodas praksē. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
4 | Formveidošanas normas valodas praksē. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
5 | Sintakses normas valodas praksē. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
6 | Interference. Kalku lietojums valodas praksē. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
7 | Leksikostilistiskās neprecizitātes tekstveidē. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
8 | Interpunkcijas normas valodas praksē. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
9 | Zinātniskā stila teksti, tiem raksturīgās pazīmes. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
10 | Lietišķā stila teksti, tiem raksturīgās pazīmes. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
11 | Publicistiskā stila teksti, tiem raksturīgās pazīmes. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
12 | Teksta nogriežņa stilistiskā analīze un literārā rediģēšana, kā arī identificēto kļūdu klasificēšana. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
13 | Fonētika kā zinātnes nozare. Fonētikas jēdziens. Fonētika citu valodniecības zinātņu vidū. Fonētikas pētīšanas metodes. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Artikulārā fonētika. Skaņu izruna un to artikulārā klasifikācija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
15 | Tradicionālā latviskā fonētiskā transkripcija. Latviešu valodas skaņu atveide fonētiskajā transkripcijā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||||
16 | Latviešu literārās valodas skaņu klasifikācija un problēmas. Vokāļu un konsonantu analīze pēc to izrunas. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
17 | Starptautiskā fonētiskā alfabēta (IPA) nozīme fonētikas praksē. IPA skaņu klasifikācija un simboli. Latviešu valodas skaņu atveide IPA sistēmā. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
18 | Fonoloģijas virzieni un teorijas. Fonoloģijas un fonētikas savstarpējās attieksmes. Fonoloģijas saistība ar akustisko fonētiku. Fonoloģiskā struktūra. Fonoloģiskās analīzes metodes. Suprasegmentālās vienības: zilbe, uzsvars un intonācija. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
19 | Latviešu valodas fonētiski fonoloģiskie procesi un likumi. Pozicionālās un vēsturiskās fonēmu pārmaiņas, to analīze. Fonēmu e, ē izrunas nosacījumi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
20 | Bērnu valodas fonēmiskā attīstība un ar to saistītās problēmas. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
21 | Akustiskā fonētika kā zinātnes nozare. Akustiskās fonētikas izveidošanās un attīstība Latvijā. Skaņu akustiskai analīzei izmantojamā aparatūra un datorprogrammas. | Lekcijas | 1.00 | datorklase | |||||
22 | Skaņu spektrālā analīze. Latviešu valodas vokāļu un konsonantu akustiskās īpašības. Problēmas dažādu skaņu nošķiršanā. | Nodarbības | 7.00 | datorklase | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Students patstāvīgi meklē un analizē tekstus, kuros ir vērojamas atkāpes no literārās valodas normām, kā arī patstāvīgi studē literatūru, kurā ir aprakstītas šādu kļūdu novēršanas iespējas. Studenta izvēlēta teksta atveide latviešu un starptautiskajā fonētiskajā transkripcijā. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 1) Individuālais patstāvīgais darbs „Valodas kļūdu ekscerpēšana un analīze” (25%); 2) zinātniska un lietišķa teksta kvalitātes izvērtējums (25%); 3) latviešu valodas skaņu klasifikācija (25%); 4) fonētiskā transkripcija, fonēmu pārmaiņas (25%). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Pēc sekmīgi apgūtas studiju kursa programmas studējošais: • pratīs lietot aktuālo terminoloģiju, kas saistīta ar latviešu valodas kultūras jautājumiem; • zinās izplatītākos valodas kultūras kļūdu tipus; • pārzinās svarīgākos normatīvos avotus, kuros meklēt skaidrojumu par dažādiem latviešu valodas kultūras jautājumiem; • zinās latviešu valodas funkcionālo stilu raksturīgās pazīmes un tipiskos izteiksmes līdzekļus; • pratīs lietot aktuālo terminoloģiju fonētikā un fonoloģijā; • zinās latviešu valodas skaņu klasifikāciju un fonētisko transkripciju; • pārzinās skaņas akustisko kvalitāti, uz kuras pamata nošķir valodas skaņas citu no citas. | ||||||||
Prasmes: | Pēc sekmīgi apgūtas studiju kursa programmas studējošais pratīs: • identificēt, klasificēt un analizēt atkāpes no literārās valodas normām; • klasificēt atkāpes un skaidrot tās, izmantojot noteiktu teorētisko literatūru; • argumentēti diskutēt par valodas kļūdām; • rediģēt dažādu stilu tekstus, atbilstoši literārās valodas normām; • klasificēt latviešu valodas skaņas, atbilstoši fonētikas un fonoloģijas likumībām; • lietot fonētiskās transkripcijas simbolus; • izmantot datorprogrammu, skaņu akustiskās analīzes veikšanai. | ||||||||
Kompetences: | Pēc sekmīgas kursa apguves studējošais spēs: • veidot dažādu funkcionālo paveidu tekstus, ievērojot literārās valodas normas; • atrast tekstā valodas kļūdas, labot tās un skaidrot tās, izmantojot teorētisko literatūru; • izmantot fonētisko transkripciju profesionāliem nolūkiem; • izmantot skaņu klasifikāciju atbilstoši fonētikas un fonoloģijas likumībām. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Nītiņa, Daina, Grigorjevs, Juris (red.) (2015). Latviešu valodas gramatika. Rīga: LU Latviešu valodas institūts. | ||||||||
2 | Veisbergs, Andrejs (red.) (2013). Latviešu valoda. Rīga: LU Akadēmiskais apgāds. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Krūmiņa, Veronika, Skujiņa, Valentīna. (2002). Normatīvo aktu izstrādes rokasgrāmata. Rīga: Valsts Kanceleja. | ||||||||
2 | Skujiņa, Valentīna. (2014). Latviešu valoda lietišķajos rakstos. Rīga: Zvaigzne ABC. | ||||||||
3 | Freimane, Inta. (1993). Valodas kultūra teorētiskā skatījumā. Mācību līdzeklis. Rīga: Zvaigzne. | ||||||||
4 | Laua, Alise. (1997). Latviešu literārās valodas fonētika. Rīga: Zvaigzne. | ||||||||
5 | Markus, Dace, Grigorjevs, Juris. (2002). Fonētikas pētīšanas un vizualizēšanas metodes. I. Fonētikas pētīšanas metodes. Rīga: Rasa ABC. | ||||||||
6 | Grigorjevs, Juris. (2010). Latviešu valodas līdzskaņu klasifikācija. Latvistika un somugristika Latvijas Universitātē. Rīga: LU Humanitāro zinātņu fakultāte, 22-30. | ||||||||
7 | Grigorjevs, Juris. (1998). Spektrogrāfijas metode un tās loma mūsdienu akustiskajā fonētikā. Baltu filoloģija VIII, 619. sēj. Rīga: LU, 34-42. | ||||||||
8 | Strautiņa, Vaira, Šulce, Dzintra. (2004). Latviešu literārās valodas fonētika, ortoepija un ortogrāfija. Liepāja: LiePA. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | https://ailab.lv/ | ||||||||
2 | https://www.letonika.lv/ | ||||||||
3 | https://tezaurs.lv/ | ||||||||
4 | https://termini.gov.lv/ | ||||||||
5 | https://www.youtube.com/watch?v=MyNrmiJQ4dI | ||||||||
6 | https://www.youtube.com/watch?v=J-RVpvofhSY |