Pārlekt uz galveno saturu

Latviešu valodas kultūra un fonētika

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:14.08.2024 08:57:33
Par studiju kursu
Kursa kods:VC_157LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:6.00ECTS:9.00
Zinātnes nozare:ValodniecībaMērķauditorija:Rehabilitācija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Solveiga Čeirane
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Sociālo zinātņu fakultāte
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Dzirciema iela 16, Rīga, szfatrsu[pnkts]lv
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)8Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas16
Nodarbības (skaits)8Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas16
Kopā kontaktstundas32
Pilns laiks - 2. semestris
Lekcijas (skaits)11Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas22
Nodarbības (skaits)21Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas42
Kopā kontaktstundas64
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Iegūtās latviešu valodas zināšanas vidusskolas mācību programmā.
Mērķis:
Papildināt studentu zināšanas, lai attīstītu apzinātu koptas valodas un runas lietošanu, kā arī veicināt zināšanu apguvi fonētikā un fonoloģijā un aktivizēt speciālās terminoloģijas izmantošanu turpmākā darbā.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Ievadnodarbība. Individuālā darba izstrādes principi. Valodas kultūra kā zinātnes nozare.Lekcijas2.00auditorija
2Aktuāli ortogrāfijas jautājumi.Nodarbības2.00auditorija
3Vārddarināšana valodas praksē.Nodarbības2.00auditorija
4Formveidošanas normas valodas praksē.Nodarbības2.00auditorija
5Sintakses normas valodas praksē.Nodarbības2.00auditorija
6Interference. Kalku lietojums valodas praksē.Lekcijas2.00auditorija
7Leksikostilistiskās neprecizitātes tekstveidē.Lekcijas2.00auditorija
8Interpunkcijas normas valodas praksē.Nodarbības2.00auditorija
9Zinātniskā stila teksti, tiem raksturīgās pazīmes.Lekcijas2.00auditorija
10Lietišķā stila teksti, tiem raksturīgās pazīmes.Lekcijas2.00auditorija
11Publicistiskā stila teksti, tiem raksturīgās pazīmes.Lekcijas2.00auditorija
12Teksta nogriežņa stilistiskā analīze un literārā rediģēšana, kā arī identificēto kļūdu klasificēšana.Nodarbības2.00auditorija
13Fonētika kā zinātnes nozare. Fonētikas jēdziens. Fonētika citu valodniecības zinātņu vidū. Fonētikas pētīšanas metodes.Lekcijas1.00auditorija
14Artikulārā fonētika. Skaņu izruna un to artikulārā klasifikācija.Lekcijas1.00auditorija
15Tradicionālā latviskā fonētiskā transkripcija. Latviešu valodas skaņu atveide fonētiskajā transkripcijā.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības3.00auditorija
16Latviešu literārās valodas skaņu klasifikācija un problēmas. Vokāļu un konsonantu analīze pēc to izrunas.Nodarbības2.00auditorija
17Starptautiskā fonētiskā alfabēta (IPA) nozīme fonētikas praksē. IPA skaņu klasifikācija un simboli. Latviešu valodas skaņu atveide IPA sistēmā.Nodarbības2.00auditorija
18Fonoloģijas virzieni un teorijas. Fonoloģijas un fonētikas savstarpējās attieksmes. Fonoloģijas saistība ar akustisko fonētiku. Fonoloģiskā struktūra. Fonoloģiskās analīzes metodes. Suprasegmentālās vienības: zilbe, uzsvars un intonācija.Lekcijas2.00auditorija
19Latviešu valodas fonētiski fonoloģiskie procesi un likumi. Pozicionālās un vēsturiskās fonēmu pārmaiņas, to analīze. Fonēmu e, ē izrunas nosacījumi.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
20Bērnu valodas fonēmiskā attīstība un ar to saistītās problēmas.Nodarbības1.00auditorija
21Akustiskā fonētika kā zinātnes nozare. Akustiskās fonētikas izveidošanās un attīstība Latvijā. Skaņu akustiskai analīzei izmantojamā aparatūra un datorprogrammas.Lekcijas1.00datorklase
22Skaņu spektrālā analīze. Latviešu valodas vokāļu un konsonantu akustiskās īpašības. Problēmas dažādu skaņu nošķiršanā.Nodarbības7.00datorklase
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Students patstāvīgi meklē un analizē tekstus, kuros ir vērojamas atkāpes no literārās valodas normām, kā arī patstāvīgi studē literatūru, kurā ir aprakstītas šādu kļūdu novēršanas iespējas. Studenta izvēlēta teksta atveide latviešu un starptautiskajā fonētiskajā transkripcijā. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
Vērtēšanas kritēriji:
1) Individuālais patstāvīgais darbs „Valodas kļūdu ekscerpēšana un analīze” (25%); 2) zinātniska un lietišķa teksta kvalitātes izvērtējums (25%); 3) latviešu valodas skaņu klasifikācija (25%); 4) fonētiskā transkripcija, fonēmu pārmaiņas (25%).
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Pēc sekmīgi apgūtas studiju kursa programmas studējošais: • pratīs lietot aktuālo terminoloģiju, kas saistīta ar latviešu valodas kultūras jautājumiem; • zinās izplatītākos valodas kultūras kļūdu tipus; • pārzinās svarīgākos normatīvos avotus, kuros meklēt skaidrojumu par dažādiem latviešu valodas kultūras jautājumiem; • zinās latviešu valodas funkcionālo stilu raksturīgās pazīmes un tipiskos izteiksmes līdzekļus; • pratīs lietot aktuālo terminoloģiju fonētikā un fonoloģijā; • zinās latviešu valodas skaņu klasifikāciju un fonētisko transkripciju; • pārzinās skaņas akustisko kvalitāti, uz kuras pamata nošķir valodas skaņas citu no citas.
Prasmes:Pēc sekmīgi apgūtas studiju kursa programmas studējošais pratīs: • identificēt, klasificēt un analizēt atkāpes no literārās valodas normām; • klasificēt atkāpes un skaidrot tās, izmantojot noteiktu teorētisko literatūru; • argumentēti diskutēt par valodas kļūdām; • rediģēt dažādu stilu tekstus, atbilstoši literārās valodas normām; • klasificēt latviešu valodas skaņas, atbilstoši fonētikas un fonoloģijas likumībām; • lietot fonētiskās transkripcijas simbolus; • izmantot datorprogrammu, skaņu akustiskās analīzes veikšanai.
Kompetences:Pēc sekmīgas kursa apguves studējošais spēs: • veidot dažādu funkcionālo paveidu tekstus, ievērojot literārās valodas normas; • atrast tekstā valodas kļūdas, labot tās un skaidrot tās, izmantojot teorētisko literatūru; • izmantot fonētisko transkripciju profesionāliem nolūkiem; • izmantot skaņu klasifikāciju atbilstoši fonētikas un fonoloģijas likumībām.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Nītiņa, Daina, Grigorjevs, Juris (red.) (2015). Latviešu valodas gramatika. Rīga: LU Latviešu valodas institūts.
2Veisbergs, Andrejs (red.) (2013). Latviešu valoda. Rīga: LU Akadēmiskais apgāds.
Papildu literatūra
1Krūmiņa, Veronika, Skujiņa, Valentīna. (2002). Normatīvo aktu izstrādes rokasgrāmata. Rīga: Valsts Kanceleja.
2Skujiņa, Valentīna. (2014). Latviešu valoda lietišķajos rakstos. Rīga: Zvaigzne ABC.
3Freimane, Inta. (1993). Valodas kultūra teorētiskā skatījumā. Mācību līdzeklis. Rīga: Zvaigzne.
4Laua, Alise. (1997). Latviešu literārās valodas fonētika. Rīga: Zvaigzne.
5Markus, Dace, Grigorjevs, Juris. (2002). Fonētikas pētīšanas un vizualizēšanas metodes. I. Fonētikas pētīšanas metodes. Rīga: Rasa ABC.
6Grigorjevs, Juris. (2010). Latviešu valodas līdzskaņu klasifikācija. Latvistika un somugristika Latvijas Universitātē. Rīga: LU Humanitāro zinātņu fakultāte, 22-30.
7Grigorjevs, Juris. (1998). Spektrogrāfijas metode un tās loma mūsdienu akustiskajā fonētikā. Baltu filoloģija VIII, 619. sēj. Rīga: LU, 34-42.
8Strautiņa, Vaira, Šulce, Dzintra. (2004). Latviešu literārās valodas fonētika, ortoepija un ortogrāfija. Liepāja: LiePA.
Citi informācijas avoti
1https://ailab.lv/
2https://www.letonika.lv/
3https://tezaurs.lv/
4https://termini.gov.lv/
5https://www.youtube.com/watch?v=MyNrmiJQ4dI
6https://www.youtube.com/watch?v=J-RVpvofhSY