Pārlekt uz galveno saturu

Deju un kustību terapija II

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:12.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:23.08.2024 13:06:32
Par studiju kursu
Kursa kods:VPUPK_010LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:4.00ECTS:6.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; Sporta medicīna un rehabilitoloģijaMērķauditorija:Rehabilitācija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Kristīne Vende-Kotova
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, J. Asara iela 5, vppkatrsu[pnkts]lv, +37167061587
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)6Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas12
Nodarbības (skaits)6Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas12
Kopā kontaktstundas24
Pilns laiks - 2. semestris
Lekcijas (skaits)6Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas12
Nodarbības (skaits)6Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas12
Kopā kontaktstundas24
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Profesionālā darbība mākslu terapijā un tās tiesiskie pamati, Individuālā konsultēšana MT un psihodinamika, Izvērtēšanas principi un process mākslu terapijā, Mākslu terapijas procesa pamatprincipi dažādām pacientu grupām, Deju un kustību terapija I.
Mērķis:
Attīstīt maģistrantu prasmes izvēlēties un lietot metodes un tehnikas, atbilstoši situācijai, klientu/pacientu grupas specifikai, radīt maģistrantiem iespēju apgūt deju un kustību terapijas metodes un tehnikas darbam ar dažādām klientu/pacientu grupām, attīstīt prasmes atbilstoši izmantot terapeitiskās intervences, metodes un tehnikas terapeitiskajā procesā.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Deju un kustību terapijas (DKT) process un stadijas.Lekcijas2.00auditorija
2DKT metodes un tehnikas darbā sociālajā aprūpēNodarbības2.00auditorija
3DKT pieejas darbā ar bērniemLekcijas2.00auditorija
4DKT metodes un tehnikas darbā ar bērniem psihiatrijā un medicīniskajā rehabilitācijā.Nodarbības2.00auditorija
5DKT pieejas darbā ar pieaugušajiem psihiatrijā un medicīniskajā rehabilitācijāLekcijas2.00auditorija
6DKT metodes un tehnikas individuālam darbam ar pieaugušajiem.Nodarbības2.00auditorija
7DKT grupas process, grupas attīstības stadijasLekcijas2.00auditorija
8DKT metodes un tehnikas psihiatrijas pacientu grupaiNodarbības2.00auditorija
9DKT metodes un tehnikas grupai medicīniskajā rehabilitācijāLekcijas2.00auditorija
10DKT metodes un tehnikas grupai sociālajā rehabilitācijāNodarbības2.00auditorija
11DKT metodes un tehnikas grupai speciālajā izglītībāLekcijas2.00auditorija
12DKT metodes un tehnikas grupās bērniem un pieaugušajiemNodarbības2.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Patstāvīga literatūras apguve (t.sk. jaunākie pētījumi datu bāzēs), lai sagatavotu prezentāciju par DKT teorētiskajiem principiem pacientu grupai, sagatavotu nodarbības plānu un novadītu nodarbību savu kursabiedru grupai mācību sesiju simulācijas spēles veidā ar atbilstošām metodēm un tehnikām noteiktai pacientu grupai noteiktā terapijas procesa etapā. Kursa atgriezeniskās saites aptaujas aizpildīšana.
Vērtēšanas kritēriji:
1) Izstrādāts DKT plāns konkrētai klientu/pacientu grupai konkrētā procesa etapā (20%). 2) Rakstiski apkopotas DKT metodes darbam ar konkrētu klientu/pacientu grupu (20%). 3) Prezentācija par teorētiskajiem principiem DKT darbam ar konkrēto pacientu grupu, iekļaujot atsauces uz pētījumiem (20%). 4) Praktiski novadīta viena DKT sesiju, terapeitisko prasmju demonstrācija simulācijas situācijā; sesija tiek filmēta (20%). 5) Sagatavots un iesniegts sesijas protokols par novadīto sesiju, ietverot refleksiju un analīzi par savu darbu (20%) gan individuālam darbam, gan darbam ar grupu. Saskaņā ar RSU Studiju reglamenta I 3.9. punktu, nodarbību apmeklējums ir obligāts un tiek reģistrēts. Katras nodarbības noslēgumā, students papildus iesniedz darba lapu, kas aizpildīta atbilstoši e-vidē norādītajiem kritērijiem un, kritēriju izpildes gadījumā, saņem vērtējumu “ieskaitīts”.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Apraksta un salīdzina dažādus DKT virzienus un izskaidro DKT procesa organizācijas īpatnības darbam ar dažādām klientu/pacientu grupām dažādos procesa etapos. Apraksta grupas un individuālo DKT procesa specifiku.
Prasmes:Izvēlas DKT metodes un tehnikas atbilstoši dažādām klientu/pacientu grupām, izvirza atbilstošus DKT mērķus, izveido DKT stratēģiju, kas ir atbilstoša mērķim un klientu/pacietnu grupas grūtībām un vajadzībām. Maģistranti pielieto DKT metodes un tehnikas saskaņā ar DKT mērķi simulācijas un terapeitiskā situācijā, īsteno DKT procesu, analizē DKT dinamiku un novērtē iegūtos rezultātus. Maģistrants prot noformēt sesijas protokolus. Maģistranti demonstrē prasmi nodibināt kontaktu ar klientu/pacientu simulācijas situācijā un izveidot terapeitiskas attiecības, empātiski atspoguļot, pieskaņoties, sniegt klientam/pacientam verbālu un neverbālu atbalstu, veicināt izmaiņas.
Kompetences:Iegūst pieredzi DKT metožu un tehniku izvēlē, DKT procesa vadīšanā simulāciju spēles situācijā. Demonstrē spējas analizēt DKT procesu, savas darbības ar pacientu stiprās un vājās puses, ir pašrefleksijas pieredze.
Klīniskās Prasmes:
Nr.SkillLevel
1Acu kontakts grupas konsultēšanāB2 - Vidējs līmenis
2Acu kontakts konsultēšanāB2 - Vidējs līmenis
3ApkopošanaB2 - Vidējs līmenis
4Atgriezeniskā saiteB2 - Vidējs līmenis
5Atslēgas vārdu dzirdēšanaB2 - Vidējs līmenis
6Balss un runas kvalitāšu pielietošana konsultēšanāB2 - Vidējs līmenis
7Es/Citi apgalvojumu pamanīšanaB2 - Vidējs līmenis
8FokusēšanaB2 - Vidējs līmenis
9Grupas kontraktsB2 - Vidējs līmenis
10IedrošināšanaB2 - Vidējs līmenis
11IeteikumiB2 - Vidējs līmenis
12Jautājumu uzdošanaB2 - Vidējs līmenis
13Klusuma pauzeB2 - Vidējs līmenis
14KonfrontācijaB2 - Vidējs līmenis
15Ķermeņa valodas pamanīšana konsultēšanāB2 - Vidējs līmenis
16Ķermeņa valodas un mīmikas pielietošana konsultēšanāB2 - Vidējs līmenis
17Neatbilstību pamanīšanaB2 - Vidējs līmenis
18Norādījumi / InstrukcijaB2 - Vidējs līmenis
19Novērošana konsultēšanāB2 - Vidējs līmenis
20ParafrāzeB2 - Vidējs līmenis
21Pašatklāšanās pielietošana konsultēšanāB2 - Vidējs līmenis
22PašpalīdzībaB2 - Vidējs līmenis
23Profesionālā pašrefleksija konsultēšanāB2 - Vidējs līmenis
24PsihoizglītošanaB2 - Vidējs līmenis
25Sejas izteiksmes pamanīšana konsultēšanāB2 - Vidējs līmenis
26Sesijas/konsultācijas strukturēšanaB2 - Vidējs līmenis
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Mārtinsone, K. (Red.) (2011). Mākslu terapija. RaKa: Rīga. (akceptējams izdevums)
2Chaiklin, S., & Wengrower, H. (Eds.). (2009). The art and science of dance/movement therapy: Life is dance. New York: Routledge. (akceptējams izdevums)
3Payne, H. (Ed.). (2017). Essentials of Dance Movement Psychotherapy: International Perspectives on Theory, Research, and Practice. Taylor & Francis.
4Tortora, S. (2006). The Dancing Dialogue: Using the Communicative Power of Movement with Young Children. Paul H.Brookes Publishing (akceptējams izdevums)
5Goodill, S. (2005) An introduction to medical dance/movement therapy : health care in motion. London ; Philadelphia : Jessica Kingsley Publishers.
6Mārtinsone, K. (Sast.) (2020). Mākslu metodes un tehnikas profesionālajā darbībā. RaKa: Rīga.
7Lara, J. (2015). Autism Movement Therapy (R) Method: Waking up the Brain!. Jessica Kingsley Publishers.
8Meekums, B. (2002). Dance movement therapy: A creative psychotherapeutic approach. Sage. (akceptējams izdevums)
9Karkou, V., & Sanderson, P. (2000). Dance movement therapy in UK education. In: Research in Dance Education, 1(1), 69-86. (akceptējams izdevums)
10Lundy, H. 2009. Movement therapy techniques and therapeutic holding with children : study of the effectiveness of dance/movement therapy techniques to augment thereapuetic restraint with children in residential treatment. Saarbrücken : VDM Verlag Dr. Müller
Papildu literatūra
1Karkou, V., Oliver, S., & Lycouris, S. (Eds.). (2017). The Oxford Handbook of Dance and Wellbeing. Oxford University Press.
2Karkou, V. and Sanderson, P. (2006). Arts Therapies: A Research-based Map of the Field. Edinburgh: Elsevier.
3Arts therapies in schools: Research and practice. Ed. V.Karkou. Jessica Kingsley Publishers. (2010).
4Mārtinsone, K., Mihailova, S., et.al. (2008). Mākslu terapija un tās attīstības konteksti (integratīvi eklektiskā pieeja Latvijā). Rīga: RSU.
5Halprin, D. (2003). The expressive body in life, art, and therapy: Working with movement, metaphor and meaning. Jessica Kingsley Publishers.
6Levy, F. J. (2005). Dance/Movement Therapy. A Healing Art. AAHPERD Publications, PO Box 704, Waldorf, MD 20601. 2nd ed.
7 Ed. A.Heiderscheit. (2015). Creative arts therapies and clients with eating disorders. London: Jessica Kingsley Publishers.
8 Eds. Lee, H. & Adams, T. (2011). Creative approaches in dementia care. Houndmills, Basingstoke, Hampshire : Palgrave Macmillan.
Citi informācijas avoti
1The Arts in psychotherapy
2Body, Movement and Dance in Psychotherapy