.
Deju un kustību terapija II
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:12.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:23.08.2024 13:06:32
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | VPUPK_010 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Sporta medicīna un rehabilitoloģija | Mērķauditorija: | Rehabilitācija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Kristīne Vende-Kotova | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, J. Asara iela 5, vppkrsu[pnkts]lv, +37167061587 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Pilns laiks - 2. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Profesionālā darbība mākslu terapijā un tās tiesiskie pamati, Individuālā konsultēšana MT un psihodinamika, Izvērtēšanas principi un process mākslu terapijā, Mākslu terapijas procesa pamatprincipi dažādām pacientu grupām, Deju un kustību terapija I. | ||||||||
Mērķis: | Attīstīt maģistrantu prasmes izvēlēties un lietot metodes un tehnikas, atbilstoši situācijai, klientu/pacientu grupas specifikai, radīt maģistrantiem iespēju apgūt deju un kustību terapijas metodes un tehnikas darbam ar dažādām klientu/pacientu grupām, attīstīt prasmes atbilstoši izmantot terapeitiskās intervences, metodes un tehnikas terapeitiskajā procesā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Deju un kustību terapijas (DKT) process un stadijas. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
2 | DKT metodes un tehnikas darbā sociālajā aprūpē | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
3 | DKT pieejas darbā ar bērniem | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
4 | DKT metodes un tehnikas darbā ar bērniem psihiatrijā un medicīniskajā rehabilitācijā. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
5 | DKT pieejas darbā ar pieaugušajiem psihiatrijā un medicīniskajā rehabilitācijā | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
6 | DKT metodes un tehnikas individuālam darbam ar pieaugušajiem. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
7 | DKT grupas process, grupas attīstības stadijas | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
8 | DKT metodes un tehnikas psihiatrijas pacientu grupai | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
9 | DKT metodes un tehnikas grupai medicīniskajā rehabilitācijā | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
10 | DKT metodes un tehnikas grupai sociālajā rehabilitācijā | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
11 | DKT metodes un tehnikas grupai speciālajā izglītībā | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
12 | DKT metodes un tehnikas grupās bērniem un pieaugušajiem | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Patstāvīga literatūras apguve (t.sk. jaunākie pētījumi datu bāzēs), lai sagatavotu prezentāciju par DKT teorētiskajiem principiem pacientu grupai, sagatavotu nodarbības plānu un novadītu nodarbību savu kursabiedru grupai mācību sesiju simulācijas spēles veidā ar atbilstošām metodēm un tehnikām noteiktai pacientu grupai noteiktā terapijas procesa etapā. Kursa atgriezeniskās saites aptaujas aizpildīšana. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 1) Izstrādāts DKT plāns konkrētai klientu/pacientu grupai konkrētā procesa etapā (20%). 2) Rakstiski apkopotas DKT metodes darbam ar konkrētu klientu/pacientu grupu (20%). 3) Prezentācija par teorētiskajiem principiem DKT darbam ar konkrēto pacientu grupu, iekļaujot atsauces uz pētījumiem (20%). 4) Praktiski novadīta viena DKT sesiju, terapeitisko prasmju demonstrācija simulācijas situācijā; sesija tiek filmēta (20%). 5) Sagatavots un iesniegts sesijas protokols par novadīto sesiju, ietverot refleksiju un analīzi par savu darbu (20%) gan individuālam darbam, gan darbam ar grupu. Saskaņā ar RSU Studiju reglamenta I 3.9. punktu, nodarbību apmeklējums ir obligāts un tiek reģistrēts. Katras nodarbības noslēgumā, students papildus iesniedz darba lapu, kas aizpildīta atbilstoši e-vidē norādītajiem kritērijiem un, kritēriju izpildes gadījumā, saņem vērtējumu “ieskaitīts”. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Apraksta un salīdzina dažādus DKT virzienus un izskaidro DKT procesa organizācijas īpatnības darbam ar dažādām klientu/pacientu grupām dažādos procesa etapos. Apraksta grupas un individuālo DKT procesa specifiku. | ||||||||
Prasmes: | Izvēlas DKT metodes un tehnikas atbilstoši dažādām klientu/pacientu grupām, izvirza atbilstošus DKT mērķus, izveido DKT stratēģiju, kas ir atbilstoša mērķim un klientu/pacietnu grupas grūtībām un vajadzībām. Maģistranti pielieto DKT metodes un tehnikas saskaņā ar DKT mērķi simulācijas un terapeitiskā situācijā, īsteno DKT procesu, analizē DKT dinamiku un novērtē iegūtos rezultātus. Maģistrants prot noformēt sesijas protokolus. Maģistranti demonstrē prasmi nodibināt kontaktu ar klientu/pacientu simulācijas situācijā un izveidot terapeitiskas attiecības, empātiski atspoguļot, pieskaņoties, sniegt klientam/pacientam verbālu un neverbālu atbalstu, veicināt izmaiņas. | ||||||||
Kompetences: | Iegūst pieredzi DKT metožu un tehniku izvēlē, DKT procesa vadīšanā simulāciju spēles situācijā. Demonstrē spējas analizēt DKT procesu, savas darbības ar pacientu stiprās un vājās puses, ir pašrefleksijas pieredze. | ||||||||
Klīniskās Prasmes: | |||||||||
Nr. | Skill | Level | |||||||
1 | Acu kontakts grupas konsultēšanā | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
2 | Acu kontakts konsultēšanā | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
3 | Apkopošana | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
4 | Atgriezeniskā saite | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
5 | Atslēgas vārdu dzirdēšana | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
6 | Balss un runas kvalitāšu pielietošana konsultēšanā | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
7 | Es/Citi apgalvojumu pamanīšana | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
8 | Fokusēšana | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
9 | Grupas kontrakts | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
10 | Iedrošināšana | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
11 | Ieteikumi | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
12 | Jautājumu uzdošana | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
13 | Klusuma pauze | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
14 | Konfrontācija | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
15 | Ķermeņa valodas pamanīšana konsultēšanā | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
16 | Ķermeņa valodas un mīmikas pielietošana konsultēšanā | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
17 | Neatbilstību pamanīšana | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
18 | Norādījumi / Instrukcija | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
19 | Novērošana konsultēšanā | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
20 | Parafrāze | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
21 | Pašatklāšanās pielietošana konsultēšanā | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
22 | Pašpalīdzība | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
23 | Profesionālā pašrefleksija konsultēšanā | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
24 | Psihoizglītošana | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
25 | Sejas izteiksmes pamanīšana konsultēšanā | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
26 | Sesijas/konsultācijas strukturēšana | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Mārtinsone, K. (Red.) (2011). Mākslu terapija. RaKa: Rīga. (akceptējams izdevums) | ||||||||
2 | Chaiklin, S., & Wengrower, H. (Eds.). (2009). The art and science of dance/movement therapy: Life is dance. New York: Routledge. (akceptējams izdevums) | ||||||||
3 | Payne, H. (Ed.). (2017). Essentials of Dance Movement Psychotherapy: International Perspectives on Theory, Research, and Practice. Taylor & Francis. | ||||||||
4 | Tortora, S. (2006). The Dancing Dialogue: Using the Communicative Power of Movement with Young Children. Paul H.Brookes Publishing (akceptējams izdevums) | ||||||||
5 | Goodill, S. (2005) An introduction to medical dance/movement therapy : health care in motion. London ; Philadelphia : Jessica Kingsley Publishers. | ||||||||
6 | Mārtinsone, K. (Sast.) (2020). Mākslu metodes un tehnikas profesionālajā darbībā. RaKa: Rīga. | ||||||||
7 | Lara, J. (2015). Autism Movement Therapy (R) Method: Waking up the Brain!. Jessica Kingsley Publishers. | ||||||||
8 | Meekums, B. (2002). Dance movement therapy: A creative psychotherapeutic approach. Sage. (akceptējams izdevums) | ||||||||
9 | Karkou, V., & Sanderson, P. (2000). Dance movement therapy in UK education. In: Research in Dance Education, 1(1), 69-86. (akceptējams izdevums) | ||||||||
10 | Lundy, H. 2009. Movement therapy techniques and therapeutic holding with children : study of the effectiveness of dance/movement therapy techniques to augment thereapuetic restraint with children in residential treatment. Saarbrücken : VDM Verlag Dr. Müller | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Karkou, V., Oliver, S., & Lycouris, S. (Eds.). (2017). The Oxford Handbook of Dance and Wellbeing. Oxford University Press. | ||||||||
2 | Karkou, V. and Sanderson, P. (2006). Arts Therapies: A Research-based Map of the Field. Edinburgh: Elsevier. | ||||||||
3 | Arts therapies in schools: Research and practice. Ed. V.Karkou. Jessica Kingsley Publishers. (2010). | ||||||||
4 | Mārtinsone, K., Mihailova, S., et.al. (2008). Mākslu terapija un tās attīstības konteksti (integratīvi eklektiskā pieeja Latvijā). Rīga: RSU. | ||||||||
5 | Halprin, D. (2003). The expressive body in life, art, and therapy: Working with movement, metaphor and meaning. Jessica Kingsley Publishers. | ||||||||
6 | Levy, F. J. (2005). Dance/Movement Therapy. A Healing Art. AAHPERD Publications, PO Box 704, Waldorf, MD 20601. 2nd ed. | ||||||||
7 | Ed. A.Heiderscheit. (2015). Creative arts therapies and clients with eating disorders. London: Jessica Kingsley Publishers. | ||||||||
8 | Eds. Lee, H. & Adams, T. (2011). Creative approaches in dementia care. Houndmills, Basingstoke, Hampshire : Palgrave Macmillan. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | The Arts in psychotherapy | ||||||||
2 | Body, Movement and Dance in Psychotherapy |