.
Personības un attīstības psiholoģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:9.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:26.08.2024 09:12:31
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | VPUPK_092 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Psiholoģija; Attīstības psiholoģija | Mērķauditorija: | Rehabilitācija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Elīna Akmane | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, J. Asara iela 5, vppkrsu[pnkts]lv, +37167061587 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Nav nepieciešamas priekšzināšanas. | ||||||||
Mērķis: | Attīstīt izpratni par personības teoriju vēsturiskās attīstības gaitu, šodienas situāciju un teorētisko nostādņu daudzveidību un to novērtēšanas kritērijiem. Padziļināt studentu zināšanas par attīstības psiholoģiju, personības attīstības likumsakarībām dažādos vecumposmos, attīstīt prasmi veikt novērojumu pēc attīstības kritērijiem un veikt personības attīstības analīzi. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads personības psiholoģijā. Personības jēdziena attīstības vēsture, definēšana, izpratne un interpretācija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Psihodinamiskais virziens personības psiholoģijā. Teoriju pamatprincipi, attīstība, kritika. Psihes aizsardzības mehānismi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
3 | Humānistiskais virziens personības psiholoģijā. Dispozicionālais virziens personības psiholoģijā. Teoriju pamatprincipi, attīstība, kritika. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Biheivioristiskais virziens personīobas psiholoģijā. Kognitīvais virziens personības psiholoģijā. Teoriju pamatprincipi, attīstība, kritika. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Attīstības psiholoģijas mērķi, vispārīgie jautājumi un psihiskās attīstības procesa likumsakarības. Biopsihosociālo faktoru loma attīstībā. Attīstība prenatālajā stadijā.Attīstība līdz 2 gadu vecumam. Piesaistes teorija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Personības fiziskā, kognitīvā un psihosociālā attīstība 2-17gadu vecumā | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
7 | Personības fiziskā, kognitīvā un psihosociālā attīstība 18-65 gadu vecumā. Dzīves vidus krīze. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
8 | Personības fiziskā, kognitīvā un psihosociālā attīstība 66+ gadu vecumā. Novecošana. Nāve. Attīstības krīzes un traumatiskas krīzes. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studiju kursa "Personības psiholoģija" daļā: 1. Patstāvīgi studēt literatūru par personības teorijām psiholoģijā. 2. Gatavoties un veikt patstāvīgo darbu - 5 psihes aizsardzības mehānismu identificēšana studenta dzīvē. 3. Gatavoties noslēguma testam par personības teorijām psiholoģijā. Studiju kursa "Attīstības psiholoģija" daļā: 1. Patstāvīgi studēt literatūru par personības attīstību noteiktos vecumposmos, par katru vecumposmu aizpildīts kontroltests. 2. Veikt bērna novērojumu, detalizēti aprakstīt viņa uzvedību bērna novērošanas dienasgrāmatā vai veikt strukturētu pieaugušā interviju par attistības krīzēm un analizēt to attīstības psiholoģijas teoriju un vecumposma attīstības iezīmju kontekstā; Sagatavot prezentāciju un prezentēt rezultātus nodarbībā. Prezentācijā iekļaut ne mazāk kā 2 pētījumus (sākot ar 2017. gadu) par mākslu terapijas pielietojumu attiecīgā vecumposma klientiem/pacientiem. 3. Aktīva piedalīšanās lekcijās un nodarbībās. 4. Studiju kursa noslēgumā studentam ir jāsniedz studiju kursa novērtējums. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Gala pārbaudījumu veido vidējais vērtējums no gala vērtējuma abās studiju kursa daļās - "Personības psiholoģija" (50%) un "Attīstības psiholoģija" (50%). Studiju kursa "Personības psiholoģija" daļā: 1. Patstāvīgais darbs (sastāda 50% no kopējā vērtējuma kursa daļā) - 5 psihes aizsardzības mehānismu (PAM) identificēšana savā dzīvē. Prasības patstāvīgajam darbam: Identificēt savā dzīvē un aprakstīt 5 PAM. Aprakstā jāiekļauj: (a) PAM aprakstu (ar atsauci literatūrā, kur aprakstīts/definēts attiecīgais PAM), (b) PAM izpausmi/pielietojumu studenta dzīvē, (c) pašrefleksiju par katru PAM. Vērtēšanas kritēriji: par katra PAM piemēra kritēriju iespējams iegūt 0 - 2 punktus (0 - kritērijs nav izpildīts, 1 - kritērijs ir daļēji izpildīts, 2 - kritērijs ir pilnībā izpildīts). Kopā par katra PAM aprakstu iespējams iegūt 6 punktus. Kopā par 5 PAM parakstu iespējams iegūt 30 punktus. 2. TESTS (elektronisks) (sastāda 50% no kopējā vērtējuma kursa daļā) par kursa lekciju materiālu (izpildāms e-studijās, par laiku vienojoties ar studentiem). "Attīstības psiholoģija" daļā: 1. Kontroltesti par attīstību noteiktos vecumposmos (sastāda 50% no kopējā vērtējuma kursa daļā); 2. Bērna novērojuma vai pieaugušā intervijas prezentācija (30% no kopējā vērtējuma kursa daļā). 3. Aktīva dalība nodarbībās (20% no kopējā vērtējuma kursa daļā). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Analizē un salīdzina personības un attīstības psiholoģijas teorijas, skaidro personības un attīstības psiholoģijā analizētās pamatproblēmas un faktus, apraksta attīstības procesu profesionālā terminoloģijā, raksturo pamata teorijas un procesus personības attīstībā. | ||||||||
Prasmes: | Novērtē kognitīvo un psihosociālo attīstību dažādos vecumposmos, atpazīst citu cilvēku psihes aizsardzības mehānismus ikdienā. | ||||||||
Kompetences: | Interpretē personības un attīstības psiholoģijas atziņas un mākslu terapijas specializācijas kontekstā. Izmanto personības un attīstības psiholoģijas teorētiskās koncepcijas, analizējot konkrēta bērna attīstību un pieaugušā dzīves vēsturi. Veic attīstības psiholoģijas likumsakarību interpretāciju holistiskā skatījumā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Sebre S.Miltuze A. 2022. Attīstības psiholoģija. Zvaigzne ABC. | ||||||||
2 | Bite, I., Mārtinsone, K., & Sudraba, V. (Sast.). 2016. Konsultēšanas un psihoterapijas teorija un prakse. Rīga: Zvaigzne ABC | ||||||||
3 | Kalvāns, Ē. 2017. Mūsdienu personības teorijas. Mācību līdzeklis. Rēzekne: Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmija. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Borns, L. 2001. Psiholoģija: Izturēšanās un tās konteksts. Rīga: RaKa. | ||||||||
2 | Karpova, Ā. 1998. Personība: Teorijas un to radītāji. Rīga: Zvaigzne ABC. | ||||||||
3 | Kulbergs, J. 1998. Krīze un attīstība: psihodinamiska un sociālpsihiatriska apcere. Liepāja, LPA. | ||||||||
4 | Liepiņa, S. 1998. Gerontoloģijas psiholoģiskie aspekti. Rīga: Raka. | ||||||||
5 | Mārtinsone, K. un Miltuze, A.(Red.) 2015. Psiholoģija 1.un 2.daļa. Rīga: Zvaigzne ABC | ||||||||
6 | Reņģe,V. 1999. Psiholoģija. Personības psiholoģiskās teorijas. Rīga: Zvaigzne ABC. | ||||||||
7 | Boulbijs, Dž. 1998. Drošais pamats: vecāku un bērnu savstarpējā pieķeršanās - cilvēka veselīgas attīstības priekšnoteikums. Rīga: Rasa ABC. | ||||||||
8 | Friedman, H.S. & Schustack, M.W. 2014. Personality: classic theories and modern. Harlow, Essex: Pearson. | ||||||||
9 | Larsen, R.J., Buss.D.M. 2018. Personality Psychology: Domains of Knowledge About Human Nature. New York: McGraw-Hill Education. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Developmental Psychology |