Pārlekt uz galveno saturu

Personības un attīstības psiholoģija

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:9.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:26.08.2024 09:12:31
Par studiju kursu
Kursa kods:VPUPK_092LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Psiholoģija; Attīstības psiholoģijaMērķauditorija:Rehabilitācija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Elīna Akmane
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, J. Asara iela 5, vppkatrsu[pnkts]lv, +37167061587
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)8Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas16
Nodarbības (skaits)4Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas8
Kopā kontaktstundas24
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Nav nepieciešamas priekšzināšanas.
Mērķis:
Attīstīt izpratni par personības teoriju vēsturiskās attīstības gaitu, šodienas situāciju un teorētisko nostādņu daudzveidību un to novērtēšanas kritērijiem. Padziļināt studentu zināšanas par attīstības psiholoģiju, personības attīstības likumsakarībām dažādos vecumposmos, attīstīt prasmi veikt novērojumu pēc attīstības kritērijiem un veikt personības attīstības analīzi.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Ievads personības psiholoģijā. Personības jēdziena attīstības vēsture, definēšana, izpratne un interpretācija.Lekcijas1.00auditorija
2Psihodinamiskais virziens personības psiholoģijā. Teoriju pamatprincipi, attīstība, kritika. Psihes aizsardzības mehānismi.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
3Humānistiskais virziens personības psiholoģijā. Dispozicionālais virziens personības psiholoģijā. Teoriju pamatprincipi, attīstība, kritika.Lekcijas1.00auditorija
4Biheivioristiskais virziens personīobas psiholoģijā. Kognitīvais virziens personības psiholoģijā. Teoriju pamatprincipi, attīstība, kritika.Lekcijas1.00auditorija
5Attīstības psiholoģijas mērķi, vispārīgie jautājumi un psihiskās attīstības procesa likumsakarības. Biopsihosociālo faktoru loma attīstībā. Attīstība prenatālajā stadijā.Attīstība līdz 2 gadu vecumam. Piesaistes teorija.Lekcijas1.00auditorija
6 Personības fiziskā, kognitīvā un psihosociālā attīstība 2-17gadu vecumāLekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
7Personības fiziskā, kognitīvā un psihosociālā attīstība 18-65 gadu vecumā. Dzīves vidus krīze.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
8Personības fiziskā, kognitīvā un psihosociālā attīstība 66+ gadu vecumā. Novecošana. Nāve. Attīstības krīzes un traumatiskas krīzes.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Studiju kursa "Personības psiholoģija" daļā: 1. Patstāvīgi studēt literatūru par personības teorijām psiholoģijā. 2. Gatavoties un veikt patstāvīgo darbu - 5 psihes aizsardzības mehānismu identificēšana studenta dzīvē. 3. Gatavoties noslēguma testam par personības teorijām psiholoģijā. Studiju kursa "Attīstības psiholoģija" daļā: 1. Patstāvīgi studēt literatūru par personības attīstību noteiktos vecumposmos, par katru vecumposmu aizpildīts kontroltests. 2. Veikt bērna novērojumu, detalizēti aprakstīt viņa uzvedību bērna novērošanas dienasgrāmatā vai veikt strukturētu pieaugušā interviju par attistības krīzēm un analizēt to attīstības psiholoģijas teoriju un vecumposma attīstības iezīmju kontekstā; Sagatavot prezentāciju un prezentēt rezultātus nodarbībā. Prezentācijā iekļaut ne mazāk kā 2 pētījumus (sākot ar 2017. gadu) par mākslu terapijas pielietojumu attiecīgā vecumposma klientiem/pacientiem. 3. Aktīva piedalīšanās lekcijās un nodarbībās. 4. Studiju kursa noslēgumā studentam ir jāsniedz studiju kursa novērtējums.
Vērtēšanas kritēriji:
Gala pārbaudījumu veido vidējais vērtējums no gala vērtējuma abās studiju kursa daļās - "Personības psiholoģija" (50%) un "Attīstības psiholoģija" (50%). Studiju kursa "Personības psiholoģija" daļā: 1. Patstāvīgais darbs (sastāda 50% no kopējā vērtējuma kursa daļā) - 5 psihes aizsardzības mehānismu (PAM) identificēšana savā dzīvē. Prasības patstāvīgajam darbam: Identificēt savā dzīvē un aprakstīt 5 PAM. Aprakstā jāiekļauj: (a) PAM aprakstu (ar atsauci literatūrā, kur aprakstīts/definēts attiecīgais PAM), (b) PAM izpausmi/pielietojumu studenta dzīvē, (c) pašrefleksiju par katru PAM. Vērtēšanas kritēriji: par katra PAM piemēra kritēriju iespējams iegūt 0 - 2 punktus (0 - kritērijs nav izpildīts, 1 - kritērijs ir daļēji izpildīts, 2 - kritērijs ir pilnībā izpildīts). Kopā par katra PAM aprakstu iespējams iegūt 6 punktus. Kopā par 5 PAM parakstu iespējams iegūt 30 punktus. 2. TESTS (elektronisks) (sastāda 50% no kopējā vērtējuma kursa daļā) par kursa lekciju materiālu (izpildāms e-studijās, par laiku vienojoties ar studentiem). "Attīstības psiholoģija" daļā: 1. Kontroltesti par attīstību noteiktos vecumposmos (sastāda 50% no kopējā vērtējuma kursa daļā); 2. Bērna novērojuma vai pieaugušā intervijas prezentācija (30% no kopējā vērtējuma kursa daļā). 3. Aktīva dalība nodarbībās (20% no kopējā vērtējuma kursa daļā).
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Analizē un salīdzina personības un attīstības psiholoģijas teorijas, skaidro personības un attīstības psiholoģijā analizētās pamatproblēmas un faktus, apraksta attīstības procesu profesionālā terminoloģijā, raksturo pamata teorijas un procesus personības attīstībā.
Prasmes:Novērtē kognitīvo un psihosociālo attīstību dažādos vecumposmos, atpazīst citu cilvēku psihes aizsardzības mehānismus ikdienā.
Kompetences:Interpretē personības un attīstības psiholoģijas atziņas un mākslu terapijas specializācijas kontekstā. Izmanto personības un attīstības psiholoģijas teorētiskās koncepcijas, analizējot konkrēta bērna attīstību un pieaugušā dzīves vēsturi. Veic attīstības psiholoģijas likumsakarību interpretāciju holistiskā skatījumā.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Sebre S.Miltuze A. 2022. Attīstības psiholoģija. Zvaigzne ABC.
2Bite, I., Mārtinsone, K., & Sudraba, V. (Sast.). 2016. Konsultēšanas un psihoterapijas teorija un prakse. Rīga: Zvaigzne ABC
3Kalvāns, Ē. 2017. Mūsdienu personības teorijas. Mācību līdzeklis. Rēzekne: Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmija.
Papildu literatūra
1Borns, L. 2001. Psiholoģija: Izturēšanās un tās konteksts. Rīga: RaKa.
2Karpova, Ā. 1998. Personība: Teorijas un to radītāji. Rīga: Zvaigzne ABC.
3Kulbergs, J. 1998. Krīze un attīstība: psihodinamiska un sociālpsihiatriska apcere. Liepāja, LPA.
4Liepiņa, S. 1998. Gerontoloģijas psiholoģiskie aspekti. Rīga: Raka.
5Mārtinsone, K. un Miltuze, A.(Red.) 2015. Psiholoģija 1.un 2.daļa. Rīga: Zvaigzne ABC
6Reņģe,V. 1999. Psiholoģija. Personības psiholoģiskās teorijas. Rīga: Zvaigzne ABC.
7Boulbijs, Dž. 1998. Drošais pamats: vecāku un bērnu savstarpējā pieķeršanās - cilvēka veselīgas attīstības priekšnoteikums. Rīga: Rasa ABC.
8Friedman, H.S. & Schustack, M.W. 2014. Personality: classic theories and modern. Harlow, Essex: Pearson.
9Larsen, R.J., Buss.D.M. 2018. Personality Psychology: Domains of Knowledge About Human Nature. New York: McGraw-Hill Education.
Citi informācijas avoti
1Developmental Psychology