.
Aptauju izstrāde un adaptācija zinātniski pētnieciskā darbā
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:10.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:28.02.2023 09:00:16
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | VPUPK_244 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Psiholoģija | Mērķauditorija: | Dzīvās dabas zinātnes; Uzņēmējdarbības vadība; Farmācija; Civilā un militārā aizsardzība; Klīniskā farmācija; Veselības vadība; Psiholoģija; Sporta treneris; Medicīnas pakalpojumi; Sociālā antropoloģija; Socioloģija; Informācijas un komunikācijas zinātne; Tirgzinības un reklāma; Komunikācijas zinātne; Medicīnas tehnoloģijas; Politikas zinātne; Ārstniecība; Zobārstniecība; Tiesību zinātne; Māszinības; Tiesību zinātne; Sabiedrības veselība; Bioloģija; Rehabilitācija; Sociālā labklājība un sociālais darbs; Vadībzinātne; Pedagoģija; Personu un īpašuma aizsardzība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Ingrīda Trups-Kalne | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, J. Asara iela 5, vppkrsu[pnkts]lv, +37167061587 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Statistikas pamati. | ||||||||
Mērķis: | Attīstīt studentu izpratni par psiholoģisko testu un aptauju veidiem, psihometrikas jēdzieniem, kā arī testu un aptauju izstrādes un adaptācijas posmiem, nodrošināt iespēju studentiem iegūt zināšanas psihometrikā un zināšanas par instrumentu izstrādes un adaptācijas teorētiskajiem jautājumiem, nodrošināt iespēju apgūt prasmi izstrādāt vai adaptēt kādu testu/aptauju, patstāvīgi plānojot un realizējot pilotpētījumu un izvērtējot tā rezultātus, kā arī praktiskajās nodarbībās attīstīt studentu SPSS programmas lietošanas prasmes. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads studiju kursā. Psiholoģisko testu un aptauju veidi. Psihometrikas jēdzieni, testu un aptauju uzbūves principi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Testu un aptauju izstrādes posmi, mērījumu skalas, pantu analīze, drošums un pamatotība, standartizācijas un adaptācijas izlases. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Pilotpētījumu par testa/aptaujas adaptāciju vai izstrādi sagatavošanas principi. Pantu formulēšana/tulkošana. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
4 | Aptaujas/testa izstrādes un adaptācijas posmi un to novērtēšanas kritēriji. Starptautiskās testu komisijas vadlīnijas. Pilotpētījuma veikšanas process. Stimulmateriāla sagatavošana. | Nodarbības | 4.00 | auditorija | |||||
5 | Pilotpētījumā iegūto datu apstrāde. Testu/aptauju psihometrisko rādītāju aprēķināšana un analīze. SPSS programmas lietošana testu/aptauju pantu rādītāju aprēķināšanai. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
6 | Testa/aptaujas pantu un skalu struktūras analīze SPSS programmā. Rezultātu apraksts un interpretācija. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studējošie izvēlas testu/aptauju, kuru adaptēt vai formulē, kāda mainīgā mērīšanai ir jāizstrādā tests/aptauja. - Darba grupās studējošie formulē/tulko izvēlētā testa/aptaujas pantus, apraksta testa/aptaujas administrēšanas procedūru, sagatavo pilotpētījumam nepieciešamos stimulmateriālus, prezentē pilotpētījuma plānu. - Studējošie veic pilotpētījumu, nepieciešamo datu apstrādi, analīzi, apraksta rezultātus un tos prezentē. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 1. Sagatavo, apraksta un saskaņo pilotpētījuma plānu un īstenošanas soļus (40%): • Aptaujas/testa panti ir skaidri formulēti. • Korekti aprakstīta testa/aptaujas administrēšanas procedūra. • Korekti sagatavots nepieciešamais stimulmateriāls. • Paredzami pilotpētījuma īstenošanas soļi atbilst Starptautiskās testu komisijas vadlīnijām. 2. Sagatavo un iesniedz pilotpētījuma pārskatu par testa/aptaujas izstrādi vai adaptāciju (40%): • Pārskats ir iesniegts laikā. • Pārskats pilnībā atbilst pēc formas un satura un ir ļoti labi integrēts, pamatots. 3. Prezentē pilotpētījuma pārskatu par testa/aptaujas izstrādi vai adaptāciju (20%): • Prezentācijā atspoguļo paveiktos testa/aptaujas izstrādes vai adaptācijas posmus. • Prezentācijas laikā lieto atbilstošu terminoloģiju, spēj pamatot savu viedokli, atbildēt uz jautājumiem. • Produktīvi spēj iesaistīties diskusijā par citu studentu prezentācijām. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studējošais definē un izskaidro psihometrikas jēdzienus, mērījumu skalas, testu un aptauju drošuma un pamatotības kritērijus. Nosauc testu un aptauju izstrādes posmus un izskaidro standartizācijas un adaptācijas procedūras. | ||||||||
Prasmes: | Lieto studiju kursā apgūto terminoloģiju; argumentēti diskutē par testu un aptauju veidiem un to izstrādi un adaptāciju; plāno pilotpētījumu un korekti sagatavo tā veikšanai nepieciešamos stimulmateriālus; grupā veic testa/aptaujas izstrādi, vai esoša testa/aptaujas adaptāciju; lieto SPSS programmu testu/aptauju psihometrisko rādītāju aprēķināšanai; argumentēti diskutē par testu un aptauju izstrādes posmiem, mērījumu skalām, pantu analīzi, testu un aptauju drošumu un pamatotību. | ||||||||
Kompetences: | Salīdzina dažādus testus/aptaujas, balstoties uz zinātniski pamatotiem principiem. Patstāvīgi plāno un īsteno testa/aptaujas izstrādi un adaptāciju, paredzot secīgus darba posmus. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Bender, M., & Adams, B. (Eds.). (2021). Methods and Assessment in Culture and Psychology (Culture and Psychology). Cambridge: Cambridge University Press. | ||||||||
2 | John Rust, Michal Kosinski, & David Stillwell. (2021). Modern Psychometrics : The Science of Psychological Assessment: Vol. Fourth edition. Routledge. | ||||||||
3 | Hernández-Orallo, J. (2017). The Measure of All Minds: Evaluating Natural and Artificial Intelligence. Cambridge: Cambridge University Press. | ||||||||
4 | Mārtinsone K, Pipere A, Martinsone K, Pipere A, Berķis U, Cauce V et al. (2021). Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplināra perspektīva. Riga: Rīgas Stradiņa universitāte, 608 p. | ||||||||
5 | Patil, S. (2020). Research Methodology in Social Sciences. NIPA. | ||||||||
6 | Ārvalstu studentiem/For international students: | ||||||||
7 | Bender, M., & Adams, B. (Eds.). (2021). Methods and Assessment in Culture and Psychology (Culture and Psychology). Cambridge: Cambridge University Press. | ||||||||
8 | John Rust, Michal Kosinski, & David Stillwell. (2021). Modern Psychometrics : The Science of Psychological Assessment: Vol. Fourth edition. Routledge. | ||||||||
9 | Hernández-Orallo, J. (2017). The Measure of All Minds: Evaluating Natural and Artificial Intelligence. Cambridge: Cambridge University Press. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Cripps, B. (Ed.). (2017). Psychometric testing: Critical perspectives. John Wiley & Sons, Incorporated. | ||||||||
2 | Holmes Finch. (2016). Applied Psychometrics Using SPSS and AMOS. Information Age Publishing. | ||||||||
3 | Hong Jiao. (2020). Innovative Psychometric Modeling and Methods. Information Age Publishing. | ||||||||
4 | Hong Jiao. (2018). Technology Enhanced Innovative Assessment: Development, Modeling, and Scoring From an Interdisciplinary Perspective. Information Age Publishing. | ||||||||
5 | Stehlik-Barry, K., & Babinec, A. J. (2017). Data Analysis with IBM SPSS Statistics. Packt Publishing. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Educational and Psychological Measurement | ||||||||
2 | Psychological Assessment | ||||||||
3 | European Journal of Psychological Assessment | ||||||||
4 | International Journal of Testing | ||||||||
5 | International Test Commission Guidelines for Translating and Adapting Tests |