.
Personības psiholoģija un veselība
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:8.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:25.03.2022 14:48:54
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | VPUPK_270 | LKI līmenis: | Visiem līmeņiem | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Psiholoģija; Personības psiholoģija | Mērķauditorija: | Medicīnas pakalpojumi; Rehabilitācija; Ārstniecība; Sporta treneris; Bioloģija; Vadībzinātne; Politikas zinātne; Civilā un militārā aizsardzība; Dzīvās dabas zinātnes; Sociālā labklājība un sociālais darbs; Komunikācijas zinātne; Sabiedrības veselība; Tiesību zinātne; Veselības vadība; Socioloģija; Medicīnas tehnoloģijas; Uzņēmējdarbības vadība; Informācijas un komunikācijas zinātne; Māszinības; Tiesību zinātne; Farmācija; Zobārstniecība; Vecmāšu zinības; Tirgzinības un reklāma; Pedagoģija; Sociālā antropoloģija; Personu un īpašuma aizsardzība; Klīniskā farmācija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Jana Duhovska | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, J. Asara iela 5, vppkrsu[pnkts]lv, +37167061587 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Nav nepieciešamas. | ||||||||
Mērķis: | Attīstīt izpratni par mūsdienu personības psiholoģijas teorijām, par personības iezīmju saistību ar veselību, slimības uztveri, veselību veicinošo un apdraudošo uzvedību; sekmēt izpratni par personības faktoru nozīmi ārstniecības procesā, t.sk. saistībā ar līdzestību, kā arī par personības iekšējiem resursiem un to aktivizēšanas, stiprināšanas un efektīvas izmantošanas iespējām veselības uzturēšanas un uzlabošanas nolūkos. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Personības psiholoģija. Vēsturiskais pamats: psihodinamiskā, humānistiskā, sociāli kognitīvā pieeja, iezīmju pieeja. Temperamenta teorijas. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
2 | Mūsdienu personības iezīmju teorijas. Personības iezīmju ģenētiskie un neirobioloģiskie pamati. | Lekcijas | 4.00 | auditorija | |||||
3 | Personības faktoru nozīme ārstniecības procesā. Personības iezīmju saistība ar veselību un tās iespējamie skaidrojumi. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
4 | Prezentācijas un diskusijas. Personības faktori, kas ir saistīti ar veselību apdraudošu uzvedību. Personības faktori, kas ir saistīti ar labāku veselību un ilgmūžību. Dzīvesspēks un adaptācijas stratēģijas. | Nodarbības | 6.00 | auditorija | |||||
5 | Personības iekšējie resursi un to aktivizēšanas, uzturēšanas un efektīvās izmantošanas iespējas. Stresa un emociju vadīšanas pamati. Gadījuma analīze. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | 1. Patstāvīgi nostiprināt lekciju materiālu, sistemātiski lasot norādītos avotus un mācību literatūru un aizpildot testus pēc video lekcijām. 2. Veikt 4 zinātnisko rakstu par patstāvīgi izvēlētu (studiju kursā apskatītu) tematu analīzi un sagatavot prezentāciju – uz pierādījumiem balstītu skaidrojumu, prezentēt to, kā arī iesaistīties diskusijā. 3. Piedalīties grupu darbā, kur analizē pacientu gadījumus, modelē risinājumus gadījumā aprakstītajai problēmai. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Gala vērtējums ir kumulatīvs vērtējums, kuru veido: (1) dalība praktiskajās nodarbībās (students ir kvalificēts saņemt gala vērtējumu studiju kursā, ja viņš ir apmeklējis vismaz 75% nodarbību); (2) aizpildīti testi par lekciju materiāliem (60%); (3) individuālā prezentācija – zinātnisko rakstu analīze par patstāvīgi izvēlētu (studiju kursā apskatītu) tematu (40%). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Apraksta mūsdienu personības teorijas, raksturo personības faktoru ģenētiskos un neirobioloģiskos pamatus, skaidro saistību starp dažādiem personības faktoriem, slimību un veselību, tostarp, veselību veicinošu un apdraudošo uzvedību. | ||||||||
Prasmes: | Skaidro personības psiholoģijas svarīgākos jēdzienus un likumsakarības, izprotot personības raksturojumu lomu ārstniecībā. | ||||||||
Kompetences: | Izmanto apgūtās zināšanas un prasmes ar veselības profilaksi, uzturēšanu un atgūšanu saistīto psiholoģisko jautājumu risināšanai. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Psiholoģija, 2.sēj.: Personība, grupa, sabiedrība, kultūra. (2015). Mārtinsone, K., Miltuze, A. (red.). Rīga: Zvaigzne | ||||||||
2 | Veselības psiholoģija. (2019). Mārtinsone, K., Sudraba, V. (red.). Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte | ||||||||
3 | Pašpalīdzības un pašvadības iespēju arsenāls krīzes un transformāciju laikā: metodes ikvienam. (2021). Mārtinsone, K. (sast.). Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte | ||||||||
4 | Psychological Medicine | ||||||||
5 | Ārvalstu studentiem/For International students: | ||||||||
6 | Psychological Medicine | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Konsultēšanas un psihoterapijas teorija un prakse. (2016). Mārtinsone, K., Bite, I., Sudraba, V. (red.). Rīga: Zvaigzne | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Health psychology journal | ||||||||
2 | Personality and individual differences | ||||||||
3 | Journal of Personality and Social Psychology | ||||||||
4 | Journal of behavioral medicine | ||||||||
5 | Journal of research in personality |