.
Pedagoģija sociālajā darbā
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:6.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:15.08.2024 10:59:08
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | VPUPK_287 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Pedagoģija | Mērķauditorija: | Sociālā labklājība un sociālais darbs | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Aira Aija Krūmiņa | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, J. Asara iela 5, vppkrsu[pnkts]lv, +37167061587 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 10 | ||||
Nodarbības (skaits) | 5 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 10 | ||||
Kopā kontaktstundas | 20 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Ievads studijās, ievads psiholoģijā. | ||||||||
Mērķis: | Padziļināt studējošo zināšanas par pedagoģijas pamatjautājumiem sociālā darba kontekstā, pilnveidot iegūtas prasmes personīgajā izaugsmē un profesionālajā vidē ar klientiem konkrētās mērķgrupās – pusaudžiem jauniešiem, ģimenēm u.c. Sekmēt studējošo gatavību iesaistīties sociālo problēmu risināšanā ar korekti izvēlētām atbilstošām pedagoģijas metodēm, vienlaikus apzinoties potenciālos riskus nākotnes sabiedrībai. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Pedagoģijas pamatprincipi un kategorijas sociālā darba kontekstā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Pedagoģija sociālajā darbā, vēsturiskā virzība, attīstība, perspektīva. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Pieaugušo izglītošanās īpatnības un izglītības nākotnes dimensijas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Izglītības programmas izstrāde. Izglītojošā darba nozīme sociālā darbinieka profesionālajā ikdienā. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
5 | Metodes darbā ar klientu noteiktās mērķauditorijās atbilstoši vecumam un informētības līmenim. Sociālais darbs ar ģimeni. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
6 | Sociālā darbinieka kompetences un prasmes nākotnes sabiedrībā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Pedagoģijas teorijas sociālā darbinieka praksē, aktualitātes sociālajā darbā. Darbs ar profesionāliem informācijas avotiem, APE modelis. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
8 | Pedagoģiskās stratēgijas mācīšanās un domāšanas attīstīšanai. Mācīšanās veidi un stili. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
9 | Sociālo attiecību, komunikācijas un prezentēšanas prasmju veidošana. Situāciju, gadījumu modelēšana un analīze, kritiskā domāšana, problēmu risināšana. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
10 | Komunikācija profesionālajā vidē un darbā ar ģimeni. Metodes sevis kā profesionāļa izaugsmei un pilnveidei. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Pedagoģijas pamatprincipi un kategorijas sociālā darba kontekstā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Pieaugušo izglītošanās īpatnības un izglītības nākotnes dimensijas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Izglītības programmas izstrāde. Izglītojošā darba nozīme sociālā darbinieka profesionālajā ikdienā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Metodes darbā ar klientu noteiktās mērķauditorijās atbilstoši vecumam un informētības līmenim. Sociālais darbs ar ģimeni. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Sociālā darbinieka kompetences un prasmes nākotnes sabiedrībā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Pedagoģijas teorijas sociālā darbinieka praksē, aktualitātes sociālajā darbā. Darbs ar profesionāliem informācijas avotiem, APE modelis. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
8 | Pedagoģiskās stratēgijas mācīšanās un domāšanas attīstīšanai. Mācīšanās veidi un stili. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Sociālo attiecību, komunikācijas un prezentēšanas prasmju veidošana. Situāciju, gadījumu modelēšana un analīze, kritiskā domāšana, problēmu risināšana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Komunikācija profesionālajā vidē un darbā ar ģimeni. Metodes sevis kā profesionāļa izaugsmei un pilnveidei. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Radoša un aktīva iesaistīšanās nodarbību norisē, t.sk., literatūras studijas un izvērtēšana, diskusijas, problēmsituāciju/gadījumu analīze, lomu spēles. Pedagoģijas metožu aprobācija, jaunu metožu apguve un adaptācija sociālā darbinieka darba specifikai. Savlaicīgi aizpildīta un iesniegta studiju kursa novērtēšanas anketa. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Kritēriji: – programmas saturiskā atbilstība izvēlētās profesijas specifikai, – programmas strukturālā atbilstība nosacījumiem un plānam, tajā nav ortogrāfijas, interpunkcijas un formatējuma kļūdas; – ir izmantoti vismaz 10 atšķirīgi, aktuāli informācijas avoti, tostarp svešvalodās; – programma sevī ietver izvērtējuma anketu un kādu no informācijas karšu veidiem (noformējums, ietvertās informācijas apjoms, uzskatāmība). Vērtējumu eksāmenā (20%+30%+10%+40%) veido kumulatīvais vērtējums par studiju grupā prezentētiem, savlaicīgi un kvalitatīvi iesniegtiem darbiem e-studijās. Saskaņā ar RSU Studiju reglamenta I 3.9. punktu, nodarbību apmeklējums ir obligāts un tiek reģistrēts. Katras nodarbības noslēgumā, students papildus iesniedz darba lapu, kas aizpildīta atbilstoši e-vidē norādītajiem kritērijiem un, kritēriju izpildes gadījumā, saņem vērtējumu “ieskaitīts”. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | • raksturo pedagoģijas kategorijas, vēsturisko attīstību un perspektīvas sociālā darba kontekstā • pārzina pedagoģijas metodes un izmantošanas iespējas darbā ar jauniešiem, pusaudžiem, ģimenēm • novērtē sociālā darbinieka lomu pedagoģiskā procesa vadīšanā saskarsmē ar klientu. | ||||||||
Prasmes: | • mērķtiecīgi atlasa, kritiski izvērtē, analizē un strukturē dažādus informācijas avotus un lieto tos profesionālām vajadzībām • izvēlas piemērotas pedagoģiskās stratēģijas, konkrētu problēmsituāciju risināšanai • vada pedagoģisko procesu un prasmīgi komunicē visdažādākajās sabiedrības mikro un makro struktūrās. | ||||||||
Kompetences: | • izstrādā argumentēti pamatotu APE modelim atbilstošu zinātniskā raksta analīzi, aizstāv savu un kritiski izvērtē autoru viedokli • izstrādā sociālā darbinieka profesionālajai darbībai atbilstošu interešu izglītības vai pieaugušo neformālās izglītības programmu konkrētai mērķauditorijai. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Grand challenges for social work and society. (2018). ed. by Rowena Fong, James E. Lubben & Richard P. Barth. New York, NY: Oxford University Press, 305. | ||||||||
2 | Sociālais darbs: Izglītība. Pētniecība. Prakse. "Sociālā darba studijas RSU un rakstu rakstīšanas nozīme" RSU (2021) | ||||||||
3 | Krūmiņa, A.A., Mihailovs I.J. (2020). Izglītības sistēma un izglītošanās iespējas Latvijā. Rīga: NordLynx, 203 lpp. | ||||||||
4 | Brahuna, I., Gorkija, L. (2016). Sociālpedagoģiskais darbs pusaudžu saskarsmes prasmju pilnveidošanā. Metodiskais līdzeklis. Rīga: Profesionālās pilnveides un supervīzijas centrs "Aisma", Pedagoga bibliotēka 11, 72 lpp. | ||||||||
5 | Brown, J.C. (2015). A Pedagogical Approach to Engaging Social Work Students in Research. In: Social Work Education 34(7)· September. DOI: 10.1080/02615479.2015.1065810 | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Freiberga-Ņitavska, Ņ., Putāne, V. (2015). Darbs ar nepilngadīgajiem likumpārkāpējiem un viņu ģimenēm. Metodiskais līdzeklis. Rīga: Profesionālās pilnveides un supervīzijas centrs "Aisma", Pedagoga bibliotēka 9. 80 lpp. | ||||||||
2 | Birģele, E., Ševele, I. (2014). Sociālo darbinieku un sociālo pedagogu sadarbība darbā ar ģimenēm, kurās bērni ilgstoši neapmeklē skolu: labā pieredze. Metodiskais līdzeklis. Rīga: Profesionālās pilnveides un supervīzijas centrs "Aisma", Pedagoga bibliotēka 5, 48 lpp. | ||||||||
3 | Engere, I. u.c. (2014). Lomu spēles sociālpedagoģiskajā darbā. Metodiskais līdzeklis. Rīga: Profesionālās pilnveides un supervīzijas centrs "Aisma", Pedagoga bibliotēka 6, 78 lpp. | ||||||||
4 | Zuimača, E. (2013). Piedzīvojuma pedagoģijas metožu pielietojums sociālpedagoģiskajā darbā. Metodiskais līdzeklis. Rīga: Profesionālās pilnveides un supervīzijas centrs "Aisma", Pedagoga bibliotēka 3, 68 lpp. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Consil of Social Work Education | ||||||||
2 | Social Work Education | ||||||||
3 | Journal of Social Work | ||||||||
4 | Latvijas Republikas Labklājības ministrija | ||||||||
5 | Latvijas Republikas Izglītības un zinātnes ministrija |