Pārlekt uz galveno saturu

Pedagoģija sociālajā darbā

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:6.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:15.08.2024 10:59:08
Par studiju kursu
Kursa kods:VPUPK_287LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:PedagoģijaMērķauditorija:Sociālā labklājība un sociālais darbs
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Aira Aija Krūmiņa
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, J. Asara iela 5, vppkatrsu[pnkts]lv, +37167061587
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)8Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas16
Nodarbības (skaits)8Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas16
Kopā kontaktstundas32
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)5Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas10
Nodarbības (skaits)5Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas10
Kopā kontaktstundas20
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Ievads studijās, ievads psiholoģijā.
Mērķis:
Padziļināt studējošo zināšanas par pedagoģijas pamatjautājumiem sociālā darba kontekstā, pilnveidot iegūtas prasmes personīgajā izaugsmē un profesionālajā vidē ar klientiem konkrētās mērķgrupās – pusaudžiem jauniešiem, ģimenēm u.c. Sekmēt studējošo gatavību iesaistīties sociālo problēmu risināšanā ar korekti izvēlētām atbilstošām pedagoģijas metodēm, vienlaikus apzinoties potenciālos riskus nākotnes sabiedrībai.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Pedagoģijas pamatprincipi un kategorijas sociālā darba kontekstā.Lekcijas1.00auditorija
2Pedagoģija sociālajā darbā, vēsturiskā virzība, attīstība, perspektīva.Lekcijas1.00auditorija
3Pieaugušo izglītošanās īpatnības un izglītības nākotnes dimensijas.Lekcijas1.00auditorija
4Izglītības programmas izstrāde. Izglītojošā darba nozīme sociālā darbinieka profesionālajā ikdienā.Lekcijas2.00auditorija
5Metodes darbā ar klientu noteiktās mērķauditorijās atbilstoši vecumam un informētības līmenim. Sociālais darbs ar ģimeni.Lekcijas2.00auditorija
6Sociālā darbinieka kompetences un prasmes nākotnes sabiedrībā.Lekcijas1.00auditorija
7Pedagoģijas teorijas sociālā darbinieka praksē, aktualitātes sociālajā darbā. Darbs ar profesionāliem informācijas avotiem, APE modelis.Nodarbības2.00auditorija
8Pedagoģiskās stratēgijas mācīšanās un domāšanas attīstīšanai. Mācīšanās veidi un stili.Nodarbības2.00auditorija
9Sociālo attiecību, komunikācijas un prezentēšanas prasmju veidošana. Situāciju, gadījumu modelēšana un analīze, kritiskā domāšana, problēmu risināšana.Nodarbības2.00auditorija
10Komunikācija profesionālajā vidē un darbā ar ģimeni. Metodes sevis kā profesionāļa izaugsmei un pilnveidei.Nodarbības2.00auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Pedagoģijas pamatprincipi un kategorijas sociālā darba kontekstā.Lekcijas1.00auditorija
3Pieaugušo izglītošanās īpatnības un izglītības nākotnes dimensijas.Lekcijas1.00auditorija
4Izglītības programmas izstrāde. Izglītojošā darba nozīme sociālā darbinieka profesionālajā ikdienā.Lekcijas1.00auditorija
5Metodes darbā ar klientu noteiktās mērķauditorijās atbilstoši vecumam un informētības līmenim. Sociālais darbs ar ģimeni.Lekcijas1.00auditorija
6Sociālā darbinieka kompetences un prasmes nākotnes sabiedrībā.Lekcijas1.00auditorija
7Pedagoģijas teorijas sociālā darbinieka praksē, aktualitātes sociālajā darbā. Darbs ar profesionāliem informācijas avotiem, APE modelis.Nodarbības2.00auditorija
8Pedagoģiskās stratēgijas mācīšanās un domāšanas attīstīšanai. Mācīšanās veidi un stili.Nodarbības1.00auditorija
9Sociālo attiecību, komunikācijas un prezentēšanas prasmju veidošana. Situāciju, gadījumu modelēšana un analīze, kritiskā domāšana, problēmu risināšana.Nodarbības1.00auditorija
10Komunikācija profesionālajā vidē un darbā ar ģimeni. Metodes sevis kā profesionāļa izaugsmei un pilnveidei.Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Radoša un aktīva iesaistīšanās nodarbību norisē, t.sk., literatūras studijas un izvērtēšana, diskusijas, problēmsituāciju/gadījumu analīze, lomu spēles. Pedagoģijas metožu aprobācija, jaunu metožu apguve un adaptācija sociālā darbinieka darba specifikai. Savlaicīgi aizpildīta un iesniegta studiju kursa novērtēšanas anketa.
Vērtēšanas kritēriji:
Kritēriji: – programmas saturiskā atbilstība izvēlētās profesijas specifikai, – programmas strukturālā atbilstība nosacījumiem un plānam, tajā nav ortogrāfijas, interpunkcijas un formatējuma kļūdas; – ir izmantoti vismaz 10 atšķirīgi, aktuāli informācijas avoti, tostarp svešvalodās; – programma sevī ietver izvērtējuma anketu un kādu no informācijas karšu veidiem (noformējums, ietvertās informācijas apjoms, uzskatāmība). Vērtējumu eksāmenā (20%+30%+10%+40%) veido kumulatīvais vērtējums par studiju grupā prezentētiem, savlaicīgi un kvalitatīvi iesniegtiem darbiem e-studijās. Saskaņā ar RSU Studiju reglamenta I 3.9. punktu, nodarbību apmeklējums ir obligāts un tiek reģistrēts. Katras nodarbības noslēgumā, students papildus iesniedz darba lapu, kas aizpildīta atbilstoši e-vidē norādītajiem kritērijiem un, kritēriju izpildes gadījumā, saņem vērtējumu “ieskaitīts”.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Studiju rezultāti
Zināšanas:• raksturo pedagoģijas kategorijas, vēsturisko attīstību un perspektīvas sociālā darba kontekstā • pārzina pedagoģijas metodes un izmantošanas iespējas darbā ar jauniešiem, pusaudžiem, ģimenēm • novērtē sociālā darbinieka lomu pedagoģiskā procesa vadīšanā saskarsmē ar klientu.
Prasmes:• mērķtiecīgi atlasa, kritiski izvērtē, analizē un strukturē dažādus informācijas avotus un lieto tos profesionālām vajadzībām • izvēlas piemērotas pedagoģiskās stratēģijas, konkrētu problēmsituāciju risināšanai • vada pedagoģisko procesu un prasmīgi komunicē visdažādākajās sabiedrības mikro un makro struktūrās.
Kompetences:• izstrādā argumentēti pamatotu APE modelim atbilstošu zinātniskā raksta analīzi, aizstāv savu un kritiski izvērtē autoru viedokli • izstrādā sociālā darbinieka profesionālajai darbībai atbilstošu interešu izglītības vai pieaugušo neformālās izglītības programmu konkrētai mērķauditorijai.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Grand challenges for social work and society. (2018). ed. by Rowena Fong, James E. Lubben & Richard P. Barth. New York, NY: Oxford University Press, 305.
2Sociālais darbs: Izglītība. Pētniecība. Prakse. "Sociālā darba studijas RSU un rakstu rakstīšanas nozīme" RSU (2021)
3Krūmiņa, A.A., Mihailovs I.J. (2020). Izglītības sistēma un izglītošanās iespējas Latvijā. Rīga: NordLynx, 203 lpp.
4 Brahuna, I., Gorkija, L. (2016). Sociālpedagoģiskais darbs pusaudžu saskarsmes prasmju pilnveidošanā. Metodiskais līdzeklis. Rīga: Profesionālās pilnveides un supervīzijas centrs "Aisma", Pedagoga bibliotēka 11, 72 lpp.
5Brown, J.C. (2015). A Pedagogical Approach to Engaging Social Work Students in Research. In: Social Work Education 34(7)· September. DOI: 10.1080/02615479.2015.1065810
Papildu literatūra
1Freiberga-Ņitavska, Ņ., Putāne, V. (2015). Darbs ar nepilngadīgajiem likumpārkāpējiem un viņu ģimenēm. Metodiskais līdzeklis. Rīga: Profesionālās pilnveides un supervīzijas centrs "Aisma", Pedagoga bibliotēka 9. 80 lpp.
2Birģele, E., Ševele, I. (2014). Sociālo darbinieku un sociālo pedagogu sadarbība darbā ar ģimenēm, kurās bērni ilgstoši neapmeklē skolu: labā pieredze. Metodiskais līdzeklis. Rīga: Profesionālās pilnveides un supervīzijas centrs "Aisma", Pedagoga bibliotēka 5, 48 lpp.
3Engere, I. u.c. (2014). Lomu spēles sociālpedagoģiskajā darbā. Metodiskais līdzeklis. Rīga: Profesionālās pilnveides un supervīzijas centrs "Aisma", Pedagoga bibliotēka 6, 78 lpp.
4 Zuimača, E. (2013). Piedzīvojuma pedagoģijas metožu pielietojums sociālpedagoģiskajā darbā. Metodiskais līdzeklis. Rīga: Profesionālās pilnveides un supervīzijas centrs "Aisma", Pedagoga bibliotēka 3, 68 lpp.
Citi informācijas avoti
1Consil of Social Work Education
2Social Work Education
3Journal of Social Work
4Latvijas Republikas Labklājības ministrija
5Latvijas Republikas Izglītības un zinātnes ministrija