Pārlekt uz galveno saturu

Psihologa profesionālās darbības kompetences psiholoģiskajā konsultēšanā

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:13.08.2024 13:26:01
Par studiju kursu
Kursa kods:VPUPK_350LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:PsiholoģijaMērķauditorija:Psiholoģija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Jeļena Koļesņikova
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, J. Asara iela 5, vppkatrsu[pnkts]lv, +37167061587
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)6Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas12
Nodarbības (skaits)6Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas12
Kopā kontaktstundas24
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Vispārējās zināšanas par psihologa profesionālo darbību bakalaura līmenī.
Mērķis:
Padziļināt maģistrantu izpratni par psihologa profesionālās darbības kompetencēm psiholoģiskajā konsultēšanā
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Ievadlekcija. Psiholoģiskās konsultēšanas pamatprincipi.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
2Psihologu profesionālā darbība - kontakta veidošana, mērķu izvirzīšana, sadarbība ar klientu, sadarbības noslēgumsLekcijas3.00auditorija
3Psiholoģiskās konsultēšana un palīdzības sniegšana dažādās psihologa profesionālās darbības jomās.Lekcijas2.00auditorija
Nodarbības5.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Kursa sekmīgai nokārtošanai: 1. Patstāvīgi sagatavots referāts (3-5 lpp) par izlozētu tēmu, kas saitīta ar psiholoģisko konsultēšanu. 2. Sagatavots videofragmentu no psiholoģiskās konsultēšanas sesijas (25 minūtes darbu ar klientu - lomu spēle) un refleksija par darbu. Darbs pārī. 3. Veikta viena studējošā psiholoģiskās konsultēšanas video fragmenta analīze atbilstoši novērošanas veidlapai 4. Studija kursa beigās sniegta atgriezenisko saiti (aizpildīt anketu).
Vērtēšanas kritēriji:
1. Tests par psihologu profesionālās darbības jomu vispārīgajiem jautājumiem, kas saskan ar kursa tēmām – starpieskaite (10%). 2. Norādītajā laikā nodots patstāvīgi sagatavots referāts par iepriekš izlozēto tēmu, atbilstoši prasībām (40%): 1) referātam ir struktūra- ievads, iztirzājums un nobeigums -1balle 2) Analizēta jaunākā zinātniskā literarūra un lietotas atbilstošas atsauces 2 balles 3) Referāts satu tēmai atbilstošu prakstisk uzdevumu /veidlapu - 1 balle 3. Laikā nodots prasībām atbilstošs videofragments no psiholoģiskās konsultēšanas sesijas (40%). 4. Laikā iesniegta viena studējošā psiholoģiskās konsultēšanas video fragmenta analīzes novērošanas veidlapai (10%).
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studējošie lieto terminoloģiju, kas raksturo klīniskās un veselības psiholoģijas, konsultatīvās psiholoģijas, darba un organizāciju psiholoģijas, militārās psiholoģijas, izglītības un skolu psiholoģijas un juridiskās psiholoģijas profesionālās darbības jomas attiecībā uz psiholoģisko konsultēšanu un psiholoģiskās palīdzības sniegšanu.
Prasmes:Balstoties uz mācību gadījuma aprakstu un, atbilstoši psihologu profesionālās darbības jomas raksturojumiem, studējošie korekti pielieto zināšanas, lai izvēlētos psiholoģiskās konsultēšanas vai psiholoģiskās palīdzības metodes un izplāno psiholoģiskās palīdzības procesu.
Kompetences:Studējošie korekti pielieto zināšanas un prasmes, lai patstāvīgi izstrādātu darba plānu par psiholoģisko konsultēšanu un palīdzību, atbilstoši psihologa profesionālās darbības jomai, balstoties uz gadījuma aprakstu (mācību gadījumu), kā arī izvēlas piemērotas psiholoģiskās izpētes metodes un psiholoģiskās konsultēšanas stratēģiju, izvērtējot ierobežojumus.
Klīniskās Prasmes:
Nr.SkillLevel
1Acu kontaktsC2 - Eksperta līmenis
2Acu kontakts konsultēšanāB2 - Vidējs līmenis
3Ķermeņa valodas pamanīšana konsultēšanāB2 - Vidējs līmenis
4Ķermeņa valodas un mīmikas pielietošana konsultēšanāB2 - Vidējs līmenis
5Novērošana konsultēšanāB2 - Vidējs līmenis
6Profesionālā pašrefleksija konsultēšanāB2 - Vidējs līmenis
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Dāvidsone, G. un Koļesņikova, J. (2018). Psihologa profesionālās darbības jomas. No K. Mārtinsone un B. Girgensone (red). Psihologu profesionālā darbība Latvijā: saturs, organizācija, regulējums. Psihologu likuma komentāri (117.-130.lpp). Rīga: Tiesu namu aģentūra.
2Psihologu profesijas standarts. (2019). PINTSA. protokols Nr. 4.
Papildu literatūra
1Hanley, T., & Winter, L. A. (Eds.). (2023). The SAGE handbook of counselling and psychotherapy. SAGE.
2Fiscal, Z. J. M. (2019). Forensic Psychology. Society Publishing.
3Dipboye, R. L. (2018). The emerald review of industrial and organizational psychology. ProQuest Ebook Central
4Brown, J. Shell, Y. & Cole, T. (2015). Forensic Psychology: Theory, Research, Policy and Practice. SAGE Publications Ltd.
5Fuertes, J. N., Spokane, A., & Holloway, E. (2013). Specialty Competencies in Counseling Psychology. Oxford University Press.
6Hooley, J. M., Butcher, J. N., Matthew, K., N., & Mineka, S. (2017). Abnormal psychology and modern life (17th edition). London: Pearson Education Limited.
7Kelly, B., Woolfson, L., & Boyle, J. (2016). Frameworks for Practice in Educational Psychology. 2nd edition: A Textbook for Trainees and Practitioners: Vol. Jessica Kingsley Publishers.
8Ļevina J., Mārtinsone K. (2016). Konsultēšana un konsultatīvā psiholoģija. Rīga: RSU.
9Mārtinsone, K. un Sudraba, V. (red.). (2019). Veselības psiholoģija. Teorijas un prakses starpdisciplinārā perspektīva. RSU izdevniecība.
10Maheshwari, N., & Kumar, V. V. (2016). Military Psychology: Concepts, Trends and Interventions. New Delhi, India: Sage Publications Pvt. Ltd.
11Puckett, J. A. (2022). Affirmative counseling for transgender and gender diverse clients (Vol. 45). Hogrefe Publishing GmbH.
12Jastrzębski, A. K. (2022). Integrating spirituality into counseling: methods and practices. Taylor & Francis.
Citi informācijas avoti
1American Psychological Association (2021). Annual guide: trends report 2021. What’s ahead for psychologists and the field. Monitor of psychology, 52(1).
2E-žurnālu datubāzes: Academic Search Complete, Cambridge journals, Wiley-Blackwell, ScienceDirect.
3Psihologu sertifikācijas padome (2019). Psihologa profesionālās darbības jomu apraksts. Izglītības kvalitātes valsts dienests, Jomu aprakstā izmantoti Psihologu likuma komentāri. Rīga: Tiesu namu aģentūra, 2018.
4Publikāciju bibliogrāfiskās un citēšanas informācijas datubāzes: Scopus, Web of Science.