.
Psihologa profesionālās darbības kompetences psiholoģiskajā konsultēšanā
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:13.08.2024 13:26:01
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | VPUPK_350 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Psiholoģija | Mērķauditorija: | Psiholoģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Jeļena Koļesņikova | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, J. Asara iela 5, vppkrsu[pnkts]lv, +37167061587 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Vispārējās zināšanas par psihologa profesionālo darbību bakalaura līmenī. | ||||||||
Mērķis: | Padziļināt maģistrantu izpratni par psihologa profesionālās darbības kompetencēm psiholoģiskajā konsultēšanā | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievadlekcija. Psiholoģiskās konsultēšanas pamatprincipi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
2 | Psihologu profesionālā darbība - kontakta veidošana, mērķu izvirzīšana, sadarbība ar klientu, sadarbības noslēgums | Lekcijas | 3.00 | auditorija | |||||
3 | Psiholoģiskās konsultēšana un palīdzības sniegšana dažādās psihologa profesionālās darbības jomās. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 5.00 | auditorija | |||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Kursa sekmīgai nokārtošanai: 1. Patstāvīgi sagatavots referāts (3-5 lpp) par izlozētu tēmu, kas saitīta ar psiholoģisko konsultēšanu. 2. Sagatavots videofragmentu no psiholoģiskās konsultēšanas sesijas (25 minūtes darbu ar klientu - lomu spēle) un refleksija par darbu. Darbs pārī. 3. Veikta viena studējošā psiholoģiskās konsultēšanas video fragmenta analīze atbilstoši novērošanas veidlapai 4. Studija kursa beigās sniegta atgriezenisko saiti (aizpildīt anketu). | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 1. Tests par psihologu profesionālās darbības jomu vispārīgajiem jautājumiem, kas saskan ar kursa tēmām – starpieskaite (10%). 2. Norādītajā laikā nodots patstāvīgi sagatavots referāts par iepriekš izlozēto tēmu, atbilstoši prasībām (40%): 1) referātam ir struktūra- ievads, iztirzājums un nobeigums -1balle 2) Analizēta jaunākā zinātniskā literarūra un lietotas atbilstošas atsauces 2 balles 3) Referāts satu tēmai atbilstošu prakstisk uzdevumu /veidlapu - 1 balle 3. Laikā nodots prasībām atbilstošs videofragments no psiholoģiskās konsultēšanas sesijas (40%). 4. Laikā iesniegta viena studējošā psiholoģiskās konsultēšanas video fragmenta analīzes novērošanas veidlapai (10%). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studējošie lieto terminoloģiju, kas raksturo klīniskās un veselības psiholoģijas, konsultatīvās psiholoģijas, darba un organizāciju psiholoģijas, militārās psiholoģijas, izglītības un skolu psiholoģijas un juridiskās psiholoģijas profesionālās darbības jomas attiecībā uz psiholoģisko konsultēšanu un psiholoģiskās palīdzības sniegšanu. | ||||||||
Prasmes: | Balstoties uz mācību gadījuma aprakstu un, atbilstoši psihologu profesionālās darbības jomas raksturojumiem, studējošie korekti pielieto zināšanas, lai izvēlētos psiholoģiskās konsultēšanas vai psiholoģiskās palīdzības metodes un izplāno psiholoģiskās palīdzības procesu. | ||||||||
Kompetences: | Studējošie korekti pielieto zināšanas un prasmes, lai patstāvīgi izstrādātu darba plānu par psiholoģisko konsultēšanu un palīdzību, atbilstoši psihologa profesionālās darbības jomai, balstoties uz gadījuma aprakstu (mācību gadījumu), kā arī izvēlas piemērotas psiholoģiskās izpētes metodes un psiholoģiskās konsultēšanas stratēģiju, izvērtējot ierobežojumus. | ||||||||
Klīniskās Prasmes: | |||||||||
Nr. | Skill | Level | |||||||
1 | Acu kontakts | C2 - Eksperta līmenis | |||||||
2 | Acu kontakts konsultēšanā | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
3 | Ķermeņa valodas pamanīšana konsultēšanā | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
4 | Ķermeņa valodas un mīmikas pielietošana konsultēšanā | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
5 | Novērošana konsultēšanā | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
6 | Profesionālā pašrefleksija konsultēšanā | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Dāvidsone, G. un Koļesņikova, J. (2018). Psihologa profesionālās darbības jomas. No K. Mārtinsone un B. Girgensone (red). Psihologu profesionālā darbība Latvijā: saturs, organizācija, regulējums. Psihologu likuma komentāri (117.-130.lpp). Rīga: Tiesu namu aģentūra. | ||||||||
2 | Psihologu profesijas standarts. (2019). PINTSA. protokols Nr. 4. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Hanley, T., & Winter, L. A. (Eds.). (2023). The SAGE handbook of counselling and psychotherapy. SAGE. | ||||||||
2 | Fiscal, Z. J. M. (2019). Forensic Psychology. Society Publishing. | ||||||||
3 | Dipboye, R. L. (2018). The emerald review of industrial and organizational psychology. ProQuest Ebook Central | ||||||||
4 | Brown, J. Shell, Y. & Cole, T. (2015). Forensic Psychology: Theory, Research, Policy and Practice. SAGE Publications Ltd. | ||||||||
5 | Fuertes, J. N., Spokane, A., & Holloway, E. (2013). Specialty Competencies in Counseling Psychology. Oxford University Press. | ||||||||
6 | Hooley, J. M., Butcher, J. N., Matthew, K., N., & Mineka, S. (2017). Abnormal psychology and modern life (17th edition). London: Pearson Education Limited. | ||||||||
7 | Kelly, B., Woolfson, L., & Boyle, J. (2016). Frameworks for Practice in Educational Psychology. 2nd edition: A Textbook for Trainees and Practitioners: Vol. Jessica Kingsley Publishers. | ||||||||
8 | Ļevina J., Mārtinsone K. (2016). Konsultēšana un konsultatīvā psiholoģija. Rīga: RSU. | ||||||||
9 | Mārtinsone, K. un Sudraba, V. (red.). (2019). Veselības psiholoģija. Teorijas un prakses starpdisciplinārā perspektīva. RSU izdevniecība. | ||||||||
10 | Maheshwari, N., & Kumar, V. V. (2016). Military Psychology: Concepts, Trends and Interventions. New Delhi, India: Sage Publications Pvt. Ltd. | ||||||||
11 | Puckett, J. A. (2022). Affirmative counseling for transgender and gender diverse clients (Vol. 45). Hogrefe Publishing GmbH. | ||||||||
12 | Jastrzębski, A. K. (2022). Integrating spirituality into counseling: methods and practices. Taylor & Francis. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | American Psychological Association (2021). Annual guide: trends report 2021. What’s ahead for psychologists and the field. Monitor of psychology, 52(1). | ||||||||
2 | E-žurnālu datubāzes: Academic Search Complete, Cambridge journals, Wiley-Blackwell, ScienceDirect. | ||||||||
3 | Psihologu sertifikācijas padome (2019). Psihologa profesionālās darbības jomu apraksts. Izglītības kvalitātes valsts dienests, Jomu aprakstā izmantoti Psihologu likuma komentāri. Rīga: Tiesu namu aģentūra, 2018. | ||||||||
4 | Publikāciju bibliogrāfiskās un citēšanas informācijas datubāzes: Scopus, Web of Science. |