.
Sporta psiholoģijas pamati
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:23.04.2024 17:09:15
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | VPUPK_351 | LKI līmenis: | Visiem līmeņiem | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Psiholoģija; Vispārīgā psiholoģija | Mērķauditorija: | Farmācija; Sociālā antropoloģija; Sociālā labklājība un sociālais darbs; Ārstniecība; Pedagoģija; Rehabilitācija; Tiesību zinātne; Vadībzinātne; Psiholoģija; Medicīnas pakalpojumi; Māszinības; Veselības vadība; Informācijas un komunikācijas zinātne; Civilā un militārā aizsardzība; Tiesību zinātne; Socioloģija; Sporta treneris; Tirgzinības un reklāma; Vecmāšu zinības; Politikas zinātne; Uzņēmējdarbības vadība; Dzīvās dabas zinātnes; Personu un īpašuma aizsardzība; Zobārstniecība; Medicīnas tehnoloģijas; Bioloģija; Klīniskā farmācija; Sabiedrības veselība; Komunikācijas zinātne | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Beate Evelīna Dišlere | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, J. Asara iela 5, vppk![]() | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 11 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 22 | ||||
Nodarbības (skaits) | 5 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 10 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Pamatzināšanas psiholoģijā. | ||||||||
Mērķis: | Veidot vispārīgu priekšstatu par sporta psiholoģijas zinātni, galvenajiem sporta psiholoģijas virzieniem, sportistu psiholoģisko sagatavotību un fizisko aktivitāšu ietekmi uz psiholoģisko veselību. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievadlekcija, kursa norise un prasības. Ievads sporta psiholoģijā, īss ieskats vēsturē, sporta psihologa profesionālās darbības tiesiskais regulējums, mūsdienu sporta psiholoģijas virzieni. | Lekcijas | 2.00 | cits | |||||
2 | Sporta psihologa darbs – psihologa kompetences un prasmes, sportista psiholoģiskā izvērtēšana un konsultēšana, darba vide. Profesionālā ētika un ētiskās dilemmas sporta vidē. | Lekcijas | 2.00 | cits | |||||
3 | Sacensību sniegumu ietekmējošie faktori un tā uzlabošana. | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
4 | Sportistu psiholoģiskā sagatavotība treniņos un sacensībās, mērķu izvirzīšana un to sasniegšanas motivēšana. | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
Nodarbības | 1.00 | cits | |||||||
5 | Stresa pārvarēšanas stratēģijas treniņos un sacensībās – pašregulācijas metodes, emociju regulācija. | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
Nodarbības | 1.00 | cits | |||||||
6 | Pārslodze, sportistu izdegšana un depresija. | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
7 | Sporta traumas – sāpju menedžments, rehabilitācija, karjeras maiņas un identitātes krīzes. | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
Nodarbības | 1.00 | cits | |||||||
8 | Sportista savstarpējās attiecības (komandas biedri, treneri, vecāki, sistēma). Treneru un administratoru izglītošana par psiholoģisko grūtību agrīnu identificēšanu un novēršanu. | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
Nodarbības | 1.00 | cits | |||||||
9 | Fizisko aktivitāšu veicināšana sabiedrībā. Fizisko aktivitāšu ietekme uz cilvēka garīgo veselību. | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
10 | Seminārs – gadījuma analīze. | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Seminārā tiek prezentēts sagatavots patstāvīgais darbs - gadījuma analīze. Studiju kursa novērtējuma anketas aizpildīšana. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 1. Videolekciju un klātienes lekciju apgūšana, pašpārbaudes testu izpilde - 20%. 2. Aktīva dalība praktiskajās nodarbībās - 20%. 3. Analizēts saņemtais gadījuma apraksts un tas prezentēts seminārā - 60%. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studenti spēj parādīt padziļinātas zināšanas un izpratni par sporta psiholoģiju, identificē un integrē sporta psihologa galvenos pienākumus darbā ar sportistiem. Uzskaita galvenos sportista sacensību sniegumu ietekmējošos faktorus un spēj patstāvīgi analizēt katru no gadījumiem, piedāvājot savu risinājumu tā uzlabošanai. Studenti nosauc un raksturo sportistu stresa mazināšanas tehnikas. Identificē faktorus un apstākļus, kuri var negatīvi ietekmēt sportista psihisko veselību. Izskaidro veiksmīgas komunikācijas un attiecību veidošanas prasmes ar sportā iesaistītajām personām. | ||||||||
Prasmes: | Studenti patstāvīgi spēj pielietot iegūtās zināšanas un prasmes, lai izvēlētos atbilstošākās tehnikas darbā ar sportistiem. Pārzina psihologa lomu sporta vidē un praktiski demonstrē dažādas tehnikas, strādājot ar sportistiem. Spēj argumentēti izskaidrot un diskutēt par sporta psiholoģijas jautājumiem un pamatjēdzieniem. | ||||||||
Kompetences: | Spēj patstāvīgi analizēt gadījumus un formulēt darbības plānu, pamatojot savu izvēli. Spēj integrēt dažādu jomu zināšanas, analizējot konkrētos gadījumus. Izprot profesionālās darbības ietekmi un sabiedrību un sporta vidi. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Vazne, Ž., Eikena, D., Simoneņkova, I., Ulme, G. (2022). Metodiskie ieteikumi sporta psihologa darbam. Latvijas Sporta psiholoģijas asociācija. | ||||||||
2 | Arnold, R., & Fletcher, D. (Eds.). (2021). Stress, well-being, and performance in sport. Routledge. | ||||||||
3 | Tod, D. (2022). Sport psychology: The basics. Routledge | ||||||||
4 | Keegan, R. (2020). Being a sport psychologist. Bloomsbury Publishing. | ||||||||
5 | Weinberg, R. S., & Gould, D. (2023). Foundations of sport and exercise psychology. Human kinetics | ||||||||
6 | Gledhill, A., & Forsdyke, D. (Eds.). (2021). The psychology of sports injury: from risk to retirement. Routledge. | ||||||||
7 | Singh, R. (2022). Sports psychology. KK Publications. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Mārtinsone, K., Miltuze, A. (red.). (2015). Psiholoģija. Rīga: Zvaigzne, ABC. | ||||||||
2 | Ābele, A. (2009). Sporta psiholoģijas pamati. Rīga: RaKa. | ||||||||
3 | Butler, R. (2020). Sports psychology in action. CRC Press. | ||||||||
4 | Nicholls, A. R. (2021). Psychology in sports coaching: Theory and practice. Routledge. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Journal of Applied Sport Psychology | ||||||||
2 | International Journal of Sport and Exercise Psychology | ||||||||
3 | American Journal of Psychology | ||||||||
4 | American Psychologist |