Skip to main content

Sporta psiholoģijas pamati

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:23.04.2024 17:09:15
Par studiju kursu
Kursa kods:VPUPK_351LKI līmenis:Visiem līmeņiem
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Psiholoģija; Vispārīgā psiholoģijaMērķauditorija:Farmācija; Sociālā antropoloģija; Sociālā labklājība un sociālais darbs; Ārstniecība; Pedagoģija; Rehabilitācija; Tiesību zinātne; Vadībzinātne; Psiholoģija; Medicīnas pakalpojumi; Māszinības; Veselības vadība; Informācijas un komunikācijas zinātne; Civilā un militārā aizsardzība; Tiesību zinātne; Socioloģija; Sporta treneris; Tirgzinības un reklāma; Vecmāšu zinības; Politikas zinātne; Uzņēmējdarbības vadība; Dzīvās dabas zinātnes; Personu un īpašuma aizsardzība; Zobārstniecība; Medicīnas tehnoloģijas; Bioloģija; Klīniskā farmācija; Sabiedrības veselība; Komunikācijas zinātne
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Beate Evelīna Dišlere
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, J. Asara iela 5, vppkatrsu[pnkts]lv, +37167061587
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)11Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas22
Nodarbības (skaits)5Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas10
Kopā kontaktstundas32
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Pamatzināšanas psiholoģijā.
Mērķis:
Veidot vispārīgu priekšstatu par sporta psiholoģijas zinātni, galvenajiem sporta psiholoģijas virzieniem, sportistu psiholoģisko sagatavotību un fizisko aktivitāšu ietekmi uz psiholoģisko veselību.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Ievadlekcija, kursa norise un prasības. Ievads sporta psiholoģijā, īss ieskats vēsturē, sporta psihologa profesionālās darbības tiesiskais regulējums, mūsdienu sporta psiholoģijas virzieni.Lekcijas2.00cits
2Sporta psihologa darbs – psihologa kompetences un prasmes, sportista psiholoģiskā izvērtēšana un konsultēšana, darba vide. Profesionālā ētika un ētiskās dilemmas sporta vidē.Lekcijas2.00cits
3Sacensību sniegumu ietekmējošie faktori un tā uzlabošana.Lekcijas1.00cits
4Sportistu psiholoģiskā sagatavotība treniņos un sacensībās, mērķu izvirzīšana un to sasniegšanas motivēšana.Lekcijas1.00cits
Nodarbības1.00cits
5Stresa pārvarēšanas stratēģijas treniņos un sacensībās – pašregulācijas metodes, emociju regulācija.Lekcijas1.00cits
Nodarbības1.00cits
6Pārslodze, sportistu izdegšana un depresija.Lekcijas1.00cits
7Sporta traumas – sāpju menedžments, rehabilitācija, karjeras maiņas un identitātes krīzes.Lekcijas1.00cits
Nodarbības1.00cits
8Sportista savstarpējās attiecības (komandas biedri, treneri, vecāki, sistēma). Treneru un administratoru izglītošana par psiholoģisko grūtību agrīnu identificēšanu un novēršanu.Lekcijas1.00cits
Nodarbības1.00cits
9Fizisko aktivitāšu veicināšana sabiedrībā. Fizisko aktivitāšu ietekme uz cilvēka garīgo veselību.Lekcijas1.00cits
10Seminārs – gadījuma analīze.Nodarbības1.00cits
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Seminārā tiek prezentēts sagatavots patstāvīgais darbs - gadījuma analīze. Studiju kursa novērtējuma anketas aizpildīšana.
Vērtēšanas kritēriji:
1. Videolekciju un klātienes lekciju apgūšana, pašpārbaudes testu izpilde - 20%. 2. Aktīva dalība praktiskajās nodarbībās - 20%. 3. Analizēts saņemtais gadījuma apraksts un tas prezentēts seminārā - 60%.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studenti spēj parādīt padziļinātas zināšanas un izpratni par sporta psiholoģiju, identificē un integrē sporta psihologa galvenos pienākumus darbā ar sportistiem. Uzskaita galvenos sportista sacensību sniegumu ietekmējošos faktorus un spēj patstāvīgi analizēt katru no gadījumiem, piedāvājot savu risinājumu tā uzlabošanai. Studenti nosauc un raksturo sportistu stresa mazināšanas tehnikas. Identificē faktorus un apstākļus, kuri var negatīvi ietekmēt sportista psihisko veselību. Izskaidro veiksmīgas komunikācijas un attiecību veidošanas prasmes ar sportā iesaistītajām personām.
Prasmes:Studenti patstāvīgi spēj pielietot iegūtās zināšanas un prasmes, lai izvēlētos atbilstošākās tehnikas darbā ar sportistiem. Pārzina psihologa lomu sporta vidē un praktiski demonstrē dažādas tehnikas, strādājot ar sportistiem. Spēj argumentēti izskaidrot un diskutēt par sporta psiholoģijas jautājumiem un pamatjēdzieniem.
Kompetences:Spēj patstāvīgi analizēt gadījumus un formulēt darbības plānu, pamatojot savu izvēli. Spēj integrēt dažādu jomu zināšanas, analizējot konkrētos gadījumus. Izprot profesionālās darbības ietekmi un sabiedrību un sporta vidi.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Vazne, Ž., Eikena, D., Simoneņkova, I., Ulme, G. (2022). Metodiskie ieteikumi sporta psihologa darbam. Latvijas Sporta psiholoģijas asociācija.
2Arnold, R., & Fletcher, D. (Eds.). (2021). Stress, well-being, and performance in sport. Routledge.
3Tod, D. (2022). Sport psychology: The basics. Routledge
4Keegan, R. (2020). Being a sport psychologist. Bloomsbury Publishing.
5Weinberg, R. S., & Gould, D. (2023). Foundations of sport and exercise psychology. Human kinetics
6Gledhill, A., & Forsdyke, D. (Eds.). (2021). The psychology of sports injury: from risk to retirement. Routledge.
7Singh, R. (2022). Sports psychology. KK Publications.
Papildu literatūra
1Mārtinsone, K., Miltuze, A. (red.). (2015). Psiholoģija. Rīga: Zvaigzne, ABC.
2Ābele, A. (2009). Sporta psiholoģijas pamati. Rīga: RaKa.
3Butler, R. (2020). Sports psychology in action. CRC Press.
4Nicholls, A. R. (2021). Psychology in sports coaching: Theory and practice. Routledge.
Citi informācijas avoti
1Journal of Applied Sport Psychology
2International Journal of Sport and Exercise Psychology
3American Journal of Psychology
4American Psychologist