.
Sociālā farmācija un farmaceitiskā aprūpe
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:26.03.2024 11:55:10
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | ZFTK_065 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 6.00 | ECTS: | 9.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Medicīnas bāzes zinātne, tai skaitā farmācija; Sociālā farmācija | Mērķauditorija: | Farmācija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Elita Poplavska | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Lietišķās farmācijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Konsula iela 16, zftkrsu[pnkts]lv, +371 67061547 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 11 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 3 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 33 | ||||
Kopā kontaktstundas | 41 | ||||||||
Pilns laiks - 2. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 0 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||
Nodarbības (skaits) | 16 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 3 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 48 | ||||
Kopā kontaktstundas | 48 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Farmakoloģijā, farmakoterapijā, saskarsmes psiholoģijā. | ||||||||
Mērķis: | 1. Apgūt farmaceitiskās aprūpes principus. 2. Attīstīt konsultēšanas kompetenci par pareizu un drošu zāļu lietošanu. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Pacienta un farmaceita komunikācija: komunikācijas modeļi, pacienta perspektīva, veiksmīgas sadarbības priekšnoteikumi un šķēršļi. Farmaceita – ārsta komunikācija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Komunikācijas struktūrelementi: sarunas uzbūve, aktīvā klausīšanās, jautājumu uzdošana, informācijas sniegšana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Komunikācijas veidi un īpatnības ar dažāda vecuma, dzimuma un temperamenta, atšķirīga sociālekonomiska un atšķirīgu kultūru stāvokļa pacientiem. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
4 | Neverbālā komunikācija. Emocijpratība un empātija. Motivējoša intervija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Sarežģītās sarunas: komunikācijas situāciju “laboratorija”. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
6 | Farmaceitiskās aprūpes jēdziens. Aprūpes process un zāļu terapijas problēmu klasifikācija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Farmaceitiskās aprūpes plāna veidošana. Profesijas jēdziens un ētika. | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
8 | Pacientu konsultēšana par bezrecepšu zālēm. Pacientu ar hroniskām slimībām farmaceitiskā aprūpe. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Farmaceitiskā aprūpe. Aprūpes jēdziens. Pacientu pieredze veselības aprūpes un zāļu lietošanas procesā. | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
10 | Konsultācijas struktūra. Recepšu un bezrecepšu zāles. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Konsultēšana par bezrecepšu zālēm. | Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||
12 | Konsultēšana par bezrecepšu zālēm. | Nodarbības | 4.00 | auditorija | |||||
13 | Konsultēšana par recepšu zālēm. | Nodarbības | 8.00 | auditorija | |||||
14 | Praktiskā nodarbība ar pacientu-aktieri. | Nodarbības | 4.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Filmas analīze, zināšanu atkārtojums – situāciju analīze, situāciju uzdevumu veidošana, trīs intervijas/ konsultācijas ar pacientiem, farmaceitiskās aprūpes plāna prezentācija. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Patstāvīgajiem darbiem – ieskaitīts/neieskaitīts, OSKE vērtēšanas kritēriji pieejami e-studijās. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (OSKE) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studējošais zina: farmaceitiskās aprūpes definīciju un principus, zāļu terapijas problēmu klasifikāciju, atšķirības starp dažādiem komunikācijas modeļiem, diferenciāldiagnostikas principus farmaceitiskās aprūpes ietvaros. | ||||||||
Prasmes: | Studējošais prot: identificēt veiksmīgas sadarbības nosacījumus un šķēršļus, noskaidrot pacienta/klienta vajadzības, zāļu lietošanas problēmu (-as), blakus saslimšanas, patreiz un iepriekš lietotās zāles, formulēt indikāciju, klasificēt zāļu terapijas problēmas, formulēt zāļu terapijas mērķi, analizēt pacienta/klienta pieredzi un izmantot to konsultācijas procesā, skaidrot pareizu zāļu lietošanu un uzglabāšanu atbilstoši klienta/pacienta vajadzībām, skaidrot iespējamās blakusparādības un to risināšanas/novēršanas iespējas, skaidrot iespējamās mijiedarbības un to risināšanas/novēršanas iespējas, izmantot uz pierādījumiem balstītu, aktuālu informāciju. | ||||||||
Kompetences: | Aptiekas apmeklētāju konsultēšana par bezrecepšu un recepšu zālēm. | ||||||||
Klīniskās Prasmes: | |||||||||
Nr. | Skill | Level | |||||||
1 | Zāļu terapijas pārskata izveidošana | A - Iesācēja līmenis | |||||||
2 | Zāļu terapijas pārskata izveidošana | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
3 | Zāļu terapijas problēmas identificēšana | A - Iesācēja līmenis | |||||||
4 | Zāļu terapijas problēmas identificēšana | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
5 | Zāļu terapijas problēmas identificēšana | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Addison, B., Brown, A., Edwards, R., Gray, G. Minor Illness or Major Disease. 6th edition. Pharmaceutical Press, 2016. | ||||||||
2 | Dynamed, uz pierādījumiem balstīta medicīnas datubāze | ||||||||
3 | Poplavska, E., Ardava, E. Konsultācija aptiekā. Sociālās farmācijas un farmaceitiskās aprūpes kursa metodiskie norādījumi, 2015. | ||||||||
4 | Francis, S. Anne, Smith, F., Malkinson, J. Integrated Pharmacy Case Studies. Pharmaceutical Press, 2015. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Beardsley, R. S., Kimberlin, C. L., Tindall, W. N. Communication Skills in Pharmacy Practice. 5th edition. Lippincott Williams & Wilkins, 2019 | ||||||||
2 | Berger, B. A. Communication Skills for Pharmacists: Building Relationships, Improving Patient Care. Jobson Medical Information LLC, 2009. | ||||||||
3 | Berger, B. A., Villaume, W. A. Motivational Interviewing for Health Care Professionals. A Sensible Approach, American Pharmacists Association, 2013. | ||||||||
4 | Cipolle, R. J., Strand, L. M., Morley, P. C. Pharmaceutical care practice. 3rd edition. McGraw Hill, 2012. | ||||||||
5 | Hardy, J. Patient Assessment in Pharmacy: A Culturally Competent Approach. Jones and Bartlett Learning, 2016. | ||||||||
6 | Judy, A., Brock, S. A. Healthcare Communication Using Personality Type: Patients Are Different! Routledge, 2000. | ||||||||
7 | Miller, W. R., Rollnick, S. Motivational interviewing: preparing people for change. 2nd edition. New York: Guilford Press, 2013. | ||||||||
8 | Omārova, S. Cilvēks runā ar cilvēku. Kamene, 2009. | ||||||||
9 | Rovers, J. P. Currie, J. D. eds. A Practical Guide to Pharmaceutical Care. American Pharmaceutical Association, 2003. | ||||||||
10 | Silverman, J., Kurtz, S., Draper, D. Skills for Communicating with Patients. 3rd edition. Radcliffe Publishing, 2005. |