RSU pētnieki izmēģina jaunu psiholoģiskā atbalsta programmu studentiem
Ja stress, nogurums, trauksme par nākotni, grūtības savienot darbu un mācības vai kādas problēmas ģimenē sāk ietekmēt studijas, Rīgas Stradiņa universitātes (RSU) Psiholoģijas laboratorijas pētniece un Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedras docētāja Jeļena Ļubenko kopā ar kolēģiem aicina iesaistīties psiholoģiskā atbalsta programmā MePlusMe. Izaicinājumi studiju laikā dažkārt ir saistīti ar ierasto dzīves apstākļu maiņu un nespēju pieņemt jaunu ikdienas kārtību. Piemēram, jau skolas sola nomaiņa pret universitātes auditoriju vai darba gaitu uzsākšana var izraisīt apjukumu un satraukumu. Tādos gadījumos jaunietis ne vienmēr pats spēj tikt galā ar grūtībām, kaut vai pareizi saplānot laiku.
Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedras docētāji jau vairākus gadus meklē labāko risinājumu, kā sniegt studentiem nepieciešamo psiholoģisko atbalstu. Viena no iespējām ir klātienes konsultācijas, tomēr tās iespējamas salīdzinoši nelielam studentu skaitam. Turpretim modernās tehnoloģijas, tīmeklis un datorprogrammas rada iespēju palīdzēt daudz vairāk cilvēkiem. Inovatīva, uz pierādījumiem balstīta psiholoģiskā atbalsta prakse tīmeklī tiek intensīvi attīstīta vadošajās Eiropas valstīs.
Meklējot labākās psiholoģiskā atbalsta programmas studentiem un to piemērošanas formas, pētniece un docētāja J. Ļubenko kādā Lielbritānijas ziņu portālā atklāja Londonā praktizējošās psiholoģijas doktores Patapijas Cocoli (Patapia Tzotzoli) izstrādāto programmu MePlusMe. Autore piedāvāja dažādām universitātēm izmēģināt to saviem studentiem un novērtēt lietderību. Doktore Cocoli ir studējusi Austrumlondonas, Oksfordas un Kembridžas universitātēs un papildus mācījusies Londonas Karaliskās koledžas Psiholoģijas, psihiatrijas un neirozinātnes institūtā, ir nodibinājusi un vada My Psychology Clinic.
Pēc sadarbības uzsākšanas ar britu psiholoģi RSU studentiem ir iespēja iesaistīties un saņemt nepieciešamo psiholoģisko palīdzību programmas MePlusMe aprobācijas projekta gaitā. Sākotnēji RSU MePlusMe vietnē jāiepazīstas ar projekta būtību un elektroniski jāapliecina vēlme piedalīties, norādot savu e-pastu. Dalība projektā ir anonīma. Pēc piekrišanas saņemšanas projekta MePlusMe pētnieki saskaņo ar studentu vienīgās klātienes tikšanās laiku. Tā nepieciešama, lai izvērtētu, kādas psiholoģiskās videotehnikas katram studentam ir nepieciešamas. Videotehnika ir klips jeb sižets, kas atspoguļo, kā pārvarēt grūtības, ar kurām mācību laikā students ir saskāries vai arī iemāca, kā rūpēties par savu psiholoģisko labklājību un uzlabot mācīšanās prasmes. Katram mērķim ir sava tehnika, kuru izstrādājusi doktore P. Cocoli, un tās ir angļu valodā. Pirmie RSU studenti saņēma materiālus oktobrī; viņi varēs tos lietot līdz decembra beigām, un, sniedzot atbildes uz piedāvātajiem jautājumiem, viņi palīdzēs secināt, vai šīs programmas materiāli ir noderējuši individuālo mērķu sasniegšanā, cik noderīgs ir bijis projekts, vai ir notikušas izmaiņas un kā tās vērtējamas. Līdz šim videotehniku saņēmuši 105 RSU studenti.
Dalības sākumposmā, iepazīstoties ar projekta MePlusMe būtību un videotehniku paraugiem, studenti tika lūgti izteikt pirmo vērtējumu, vēl nezinot, kādu iespaidu tas atstās uz katru personiski.
MePlusMe studentu vērtējumā
“Daudziem studentiem ir problēmas universitātē vai personiskajā dzīvē, un viņi nezina, kā tās pārvarēt. Es ticu, ka šī sistēma būs perfekts risinājums, kā nodrošināt ātru, vieglu un vienmēr pieejamu palīdzību. Tas varētu palīdzēt studentiem, it īpaši man, pārvarēt stresu, psiholoģisku spiedienu un citas situācijas, kas sākotnēji izskatās neatrisināmas.”
“Šī sistēma ir lieliska ideja un es vēlētos, lai tā būtu bijusi pieejama jau manā pirmajā universitātes gadā.”
“Es domāju, ka šī sistēma ir patiesi nepieciešama, jo neviens īsti nepasaka, kā sagatavoties universitātei. Tā palīdzētu daudziem studentiem!”
Pētniece un docētāja J. Ļubenko cer, ka līdzīgs optimisms būs studentu vērtējumos decembrī un aicina pieteikties jaunus dalībniekus.