Funkcionēšana, vides pieejamība un palīgtehnoloģijas (REK_246)
Īsumā par studiju kursu
Mērķis
Iegūstot funkcionālā speciālista kvalifikāciju, spēt patstāvīgi novērtēt pacienta funkcionēšanu kontekstā ar situācijai aktuālo vidi. Mācēt izvēlēties, tajā skaitā, attālinātā veidā, klīniskajai situācijai atbilstošus nepieciešamos tehniskos palīglīdzekļus un nodrošināt apmācību to lietošanā.
Priekšzināšanas
Zināšanas cilvēka anatomijā un fizioloģijā, medicīnas terminoloģijā latīņu un grieķu valodā, cilvēka funkcionēšanas klasifikācijā, sociālās palīdzības principos.
Rezultāti
• Jēdzieni veselība, slimība, funkcionēšana, funkcionēšanas ierobežojumi, orgānu un orgānu sistēmu bojājumi, aktivitātes, dalība, vides (sociālas un fiziskās) un personīgie kontekstuālie faktori, ārstēšana, rehabilitācija, terapijas, palīgtehnoloģijas un rehabilitācijas medicīna,
• Funkcionēšanas novērtēšanas process, galvenie funkcionēšanas novērtēšanas instrumenti, kurus varētu izmantot tehniskā ortopēda praksē, sensitīvi personas dati.
• Palīgtehnoloģiju iedalījumu pēc ISO, EASTIN datu bāze,
• Galvenās praksē izmatojamās tehnisko palīglīdzekļu grupas un to izvēles un apmācības principi,
• Palīgtehnoloģiju izmantošanas iekļaušana rehabilitācijas plānos,
• Palīgtehnoloģiju aprites principi t.sk. Latvijā, NRC’’Vaivari’’ TPC, LNA, LNB, aptieku tīkls u.c.,
• Obligātās prasības Tehniskās ortopēdijas iestādēm,
• Tehniskā ortopēda loma veselības aprūpes t.sk. rehabilitācijas pakalpojumu organizēšanā,
izmantojot palīgtehnoloģijas modificējot personas funkcionēšanas kapacitāti vai vidi,
• Veselības stāvokļa, tā prognozes, esošo funkcionēšanas ierobežojumu u.tml. loma palīgtehnoloģiju izvēlē,
• Finanšu u.c. resursu pieejamība plānojot palīg tehnoloģiju izmantošanu.
• Prasmes klīniskā vidē – rehabilitācijas stacionāra apstākļos veikt pacientu funkcionēšanas novērtēšanu pacienta izrakstīšanas no stacionāra plānošanā,
• Prasmes fiziskas vides pieejamības novērtēšanā ārpus ārstniecības iestādes,
• Prasmes tehnisko palīglīdzekļu (to grupu) atpazīšanā un izmantošanai lietošanā,
• Prasmes iekļaut tehniskos palīglīdzekļus rehabilitācijas programmā,
• Sagatavot atzinumu valsts apmaksātu tehnisko palīglīdzekļu saņemšanai.
• Veselības (slimības) un funkcionēšanas (funkcionēšanas ierobežojumu) kopsakarību izpratne (funkcionēšana kā personas un vides mijiedarbība kontekstā ar to modificēšanas iespējām izmantojot palīgtehnoloģijas praktiskā rehabilitācijas procesā.
Plānojums
Studiju programma | Studiju semestris | Programmas līmenis | Studiju kursa kategorija | Docētāji | Grafiks |
---|---|---|---|---|---|
Ortozēšana - protezēšana, RFO | 3 | Bakalaurs | Obligāts | Aivars Vētra, Zane Liepiņa, Liene Saukuma |