Ortozēšana, protezēšana
Studiju programmas mērķis ir apmācīt speciālistus izgatavot un pielāgot tehniskos palīglīdzekļus, kas atjauno cilvēka funkcionālās spējas pēc saslimšanām un traumām.
Īsumā par programmu
veselības aprūpe
akreditēta līdz
profesionālais bakalaura grāds veselības aprūpē un tehniskā ortopēda kvalifikācija
8.00–21.00
14 budžeta
4 maksas*
*Maksas studiju vietu skaits, kam tiek piemērota atlaide
Studiju saturs un metodes
Studiju saturs
Apgūstot studiju kursus, kas saistīti ar tehnisko ortopēdiju, studenti savas pirmās praktiskās zināšanas apgūst Latvijas lielākajos tehniskās ortopēdijas centros, kur darbs notiek gan pacientu pieņemšanas telpās, gan ražotnēs. Mācību procesā studenti apgūst materiālu veidošanas un apstrādes tehnoloģijas, kas tiek izmantotas tehnisko palīglīdzekļu (ortožu un protēžu) izgatavošanai.
- 1. studiju gads
Tiks apgūti vispārējie priekšmeti – fizika, matemātika, informātika, sociālā palīdzība, medicīnas terminoloģija, ievads specialitātē, vispārējie tiesību pamati un cilvēktiesības, medicīnas vēsture, mehānika, pirmā un neatliekamā palīdzība, anatomija, bioloģija, fizioloģija, materiālu mācība un apstrāde un pedagoģijas vēsture.
- 2. studiju gads
Studēsi filozofiju, ētiku, psiholoģiju, ortozēšanu ar mīkstajām un cietajām ortozēm, patoloģisko fizioloģiju, iekšķīgo slimību propedeitiku, vispārīgo ķirurģiju, farmakoloģiju, mikrobioloģiju, dermatoveneroloģiju, sporta medicīnu un invalīdu sportu, infekcijas slimības, klīnisko aprūpi, sabiedrības veselību, medicīnas un saskarsmes psiholoģiju, neiroloģiju, psihiatriju un narkoloģiju.
- 3. studiju gads
Apgūsi fizioterapijas un ergoterapijas pamatus, ekonomikas un uzņēmējdarbības pamatus, medicīnas statistiku, datu bāzes un to izmantošanu, personības teorijas, veselības paškontroli un ekspresdiagnostiku. Lai stiprinātu tavas zināšanas un prasmes izvēlētajā specialitātē tiks piedāvāti specializācijas kursi augšējo un apakšējo ekstremitāšu ortozēšanā, bērnu ķirurģiskajā ortopēdijā, medicīnas tehnoloģijās un staru diagnostikā, masāžā un hidroterapijā, fizikālajā medicīnā, ergonomijā, sporta pedagoģijā, medicīnas biofizikā. Mācīsies un praktiski testēsi pārvietošanās palīgierīces un elektrotehniku, iziesi ortozēšanas klīnisko praksi.
- 4. studiju gads
Iziesi klīnisko praksi un veiksi pētniecību, rakstot bakalaura darbu
- Apgūstamie studiju kursi
2. semestris Kategorija Kursa kods Studiju kursa nosaukums Īstenotājs Kursa vadītājs ECTS A MK_069 Anatomija Morfoloģijas katedra Silvija Umbraško 8 A REK_277 Biomehānika Rehabilitācijas katedra Guna Semjonova 4 A FK_053 Fizika Fizikas katedra Andris Mikulis 3 A CFUBK_050 Fizioloģija Cilvēka fizioloģijas un bioķīmijas katedra Maija Rumaka 6 A REK_241 Ievads profesionālajās studijās un pētniecībā Rehabilitācijas katedra Signe Tomsone 6 A REK_276 Materiālu apstrāde Rehabilitācijas katedra Ēriks Švēde 7 A REK_280 Materiālu mācība Rehabilitācijas katedra Ēriks Švēde 7 A VC_158 Medicīnas terminoloģija angļu un latīņu valodā rehabilitācijā Sociālo zinātņu fakultāte Miervaldis Karulis 4 A LUSDK_289 Sociālā palīdzība Rehabilitācijas katedra Iveta Dūma 2 A AUVMK_057 Vides veselība un vides aizsardzība Aroda un vides medicīnas katedra Sabīne Grīnberga 2 3. semestris Kategorija Kursa kods Studiju kursa nosaukums Īstenotājs Kursa vadītājs ECTS A SVUEK_046 Ekonomika un uzņēmējdarbības pamati Sabiedrības veselības institūts Anita Kokarēviča 3 A REK_246 Funkcionēšana, vides pieejamība un palīgtehnoloģijas Rehabilitācijas katedra Zane Liepiņa 6 A ISK_193 Iekšķīgās slimības Iekšķīgo slimību katedra Jūlija Zepa 3 A IK_001 Infekcijas slimības Infektoloģijas katedra Ludmila Vīksna 2 A MDAK_366 Klīniskās aprūpes pamati Māszinību un dzemdību aprūpes katedra Lilija Antoņēviča 2 A NUNK_021 Neiroloģija Neiroloģijas un neiroķirurģijas katedra Iveta Haritončenko 3 A REK_278 Ortozēšana ar mīkstajām ortozēm Rehabilitācijas katedra Ēriks Švēde 4 A VPUPK_348 Psiholoģijas pamati profesionālajā darbībā Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra Kristīne Vende-Kotova 4 4. semestris Kategorija Kursa kods Studiju kursa nosaukums Īstenotājs Kursa vadītājs ECTS A RAK_025 Diagnostiskās radioloģijas pamati Radioloģijas katedra Reinis Pitura 3 A FLK_026 Farmakoloģijas pamati Farmakoloģijas katedra Margarita Zvonkova 3 A LUSDK_036 Filozofija un medicīnas ētika Rehabilitācijas katedra Reinis Vilciņš 3 A PMUPK_015 Medicīnas un saskarsmes psiholoģija Psihosomatiskās medicīnas un psihoterapijas katedra Lelde Smilte-Breča 3 A REK_279 Ortozēšana ar cietajām ortozēm Rehabilitācijas katedra Ēriks Švēde 7 A PAK_038 Patoloģiskā fizioloģija Patoloģijas katedra Inta Liepniece-Karele 3 A REK_170 Vispārīgā fizikālā medicīna Rehabilitācijas katedra Evita Krasmane 3 A KK_043 Vispārīgā ķirurģija Ķirurģijas katedra Donats Breiva 2 5. semestris Kategorija Kursa kods Studiju kursa nosaukums Īstenotājs Kursa vadītājs ECTS A REK_125 Augšējo ekstremitāšu protezēšana Rehabilitācijas katedra Kārlis Lācis 6 A REK_184 CAD-CAM tehnoloģijas rehabilitācijā Rehabilitācijas katedra Aivars Vētra 6 A REK_187 Fizioterapijas pamati Rehabilitācijas katedra Guna Semjonova 3 A REK_281 Klīniskā ortozēšana Rehabilitācijas katedra Ēriks Švēde 5 A AURK_054 Neatliekamā medicīniskā palīdzība Anestezioloģijas un reanimatoloģijas katedra Baiba Arkliņa 2 A REK_119 Ortopēdiskie apavi Rehabilitācijas katedra Ēriks Švēde 3 A REK_272 Vispārējā rehabilitācija Rehabilitācijas katedra Zane Liepiņa 5 6. semestris Kategorija Kursa kods Studiju kursa nosaukums Īstenotājs Kursa vadītājs ECTS A REK_256 Apakšējo ekstremitāšu protezēšana Rehabilitācijas katedra Viesturs Drunks 12 A SL_013 Biostatistikas pamati Statistikas mācību laboratorija Ināra Kantāne 3 A REK_158 Elektrotehnika Rehabilitācijas katedra Evita Krasmane 3 A VPUPK_088 Pedagoģija Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra Aira Aija Krūmiņa 3 A REK_130 Pētniecības metodes II Rehabilitācijas katedra Anita Vētra 3 A SVUEK_083 Sabiedrības veselība Sabiedrības veselības institūts Laura Isajeva 3 A REK_015 Speciālā ortopēdija Rehabilitācijas katedra Ēriks Švēde 3 7. semestris Kategorija Kursa kods Studiju kursa nosaukums Īstenotājs Kursa vadītājs ECTS A REK_024 Bakalaura darba izstrāde un aizstāvēšana Rehabilitācijas katedra Anita Vētra 15 A REK_088 Klīniskā prakse I Rehabilitācijas katedra Ēriks Švēde 27 8. semestris Kategorija Kursa kods Studiju kursa nosaukums Īstenotājs Kursa vadītājs ECTS A REK_024 Bakalaura darba izstrāde un aizstāvēšana Rehabilitācijas katedra Anita Vētra 15 A REK_089 Klīniskā prakse II Rehabilitācijas katedra Gundars Rusovs 12 A REK_237 Valsts eksāmens Rehabilitācijas katedra Ēriks Švēde 3
Studiju metodes
Jau no pirmā kursa varēsi iegūt un tālāk nostiprināt vispārēju priekšstatu un zināšanas par veselības aprūpes sistēmu, apmeklējot lekcijas un nodarbības Latvijas lielākās slimnīcās.
Studiju norises vietas
Ja patīk cilvēki, medicīna un praktiska darbošanās, studē ortozēšanu un protezēšanu!
Darba iespējas pēc studijām
Ortozēšanas un protezēšanas studiju programmas absolventi strādā medicīnas iestādēs, kas nodarbojas ar ekstremitāšu protēžu, ķermeņa mīksto un cieto ortožu vai ortopēdisko apavu ražošanu. Absolventi specializējas arī individuālo palīglīdzekļu izgatavošanā un prot izveidot augšējo un apakšējo ekstremitāšu protēžu sistēmas, cietās vai mīkstās ķermeņa ortozes, individuālus ortopēdiskos apavus, kā arī pārzina rūpnieciski ražotu tehnisko palīglīdzekļu pielāgošana pacienta individuālajām vajadzībām.
Tehniskais ortopēds katru darbdienu padara vairāku cilvēku dzīvi labāku
Uzmini, kas tas ir? Konstruē tāpat kā arhitekts, taču nevis mājas, bet ierīces, kas ārstē
Sirdsdarbā ar ratiņkrēsliem bez tehniskā ortopēda zināšanām neiztikt
Ja pēc traumas vai saslimšanas jāvalkā mīkstā ortoze, palīgā nāk tehniskais ortopēds
Tehniskā ortopēda darbs – radošs, tehnisks un ļoti dinamisks
Tehniskais ortopēds ir tas, kurš atdod pacientam kustību prieku
Absolventi
Studiju programmas Ortozēšana, protezēšana absolvēšana rada izpratni par cilvēka organismu un tā funkcionēšanu normālos un ierobežotos stāvokļos. Tā sniedz zināšanas par funkcionālo traucējumu noteikšanu, to izvērtēšanu un tehnisko palīglīdzekļu (ortožu vai protēžu) izgatavošanas procesu. Tiek radīta plašāka izpratne par rehabilitācijas procesu kopumā – kā noris rehabilitācijas komandas darbs pacienta interesēs. Studiju programmas ietvaros papildus tiek sniegtas zināšanas par zinātniskās darbības pamatprincipiem, kas veicina kritisko domāšanu. Tiek izmantota uz pierādījumiem balstīta informācija, lai novērtētu savā ikdienas darbā izmantotās metodes un darbības pamatprincipus. Pēc šīs studiju programmas absolvēšanas esmu pilnvērtīgi iesaistījies rehabilitācijas komandas darbā, pildot tehniskā ortopēda pienākumus un mana specializācija ir apakšējo ekstremitāšu protēzes.
Viesturs Drunks, Nacionālā Rehabilitācijas centra Vaivari Ortozēšanas un protezēšanas centra tehniskais ortopēds
Izvēlējos studēt Ortozēšanu, protezēšanu, jo pēc vidusskolas bija interese par medicīnu un tehnoloģijām. Strādāt ar rokām arī vienmēr ir paticis. Šobrīd strādāju kopā ar kolēģiem jaunizveidotā start-up uzņēmumā un izstrādājam datorprogrammu, ar ko ātri digitāli pielāgot palīglīdzekli pacientiem, lai ortozēšanas un protezēšanas nozarē varētu pilnīgi izmantot mūsdienu tehnoloģijas. Priecājos, ka jau otro gadu jaunajiem studentiem māca arī digitālo modelēšanu, lai praktiski lietotu jaunākās palīglīdzekļu izstrādes tehnikas. Tā kā studiju grupas ir salīdzinoši mazas (ap 12 cilvēkiem), praktiskajās nodarbībās ir lieliska iespēja vērsties pie pasniedzēja pēc konsultācijas.
Fricis Pirtnieks, WiDE Tech produktu izstrādes speciālists un 3D dizaineris
Uzņemšanas prasības
- Obligātās prasības
- Vidējā izglītība
- CE sertifikāts matemātikā
- CE sertifikāts latviešu valodā
- CE sertifikāts svešvalodā vai starptautiskas testēšanas institūcijas pārbaudījuma dokuments
- Gada atzīme bioloģijā vai dabaszinībās
- Dokumenti, kas jāiesniedz
- Jāaizpilda pieteikums elektroniskajā Uzņemšanas sistēmā https://uznemsana.rsu.lv un jāpievieno sekojoši dokumentu elektroniskie faili / datnes:
- Pase (datu lapa) vai personas apliecība (eID abas puses)
- Fotogrāfija (studējošā apliecībai)
- Atestāts, kas apliecina vispārējās vidējās izglītības iegūšanu
- Atestāta par vispārējo vidējo izglītību pielikums “Sekmju izraksts" (abas puses), kurā reflektantam, kurš vispārējo vidējo izglītību ir ieguvis laikposmā no 1997. / 98. mācību gada līdz tekošajam uzņemšanas periodam, sekmju izrakstā obligāto un izvēlēto pamatpriekšmetu vērtējums ir vismaz 4 balles 10 ballu sistēmā (atzīmes specializētajos kursos netiek ņemtas vērā)
- Centralizēto eksāmenu (turpmāk – CE), kas minēti augstāk, sertifikāti
- Dokuments, kas apliecina dokumentu reģistrēšanas pakalpojuma apmaksu
- Ja kādā no iesniedzamajiem dokumentiem ir cits personas uzvārds un / vai vārds un / vai personas kods nekā pasē, tad jāuzrāda arī dokuments, kas apliecina personas datu maiņu
Par iestāšanās dokumentu reģistrēšanu nav jāmaksā bāreņiem un bez vecāku gādības palikušiem bērniem. Bāreņiem un bez vecāku gādības palikušiem bērniem jāuzrāda normatīvajos aktos noteiktā kārtībā izsniegta apliecība sociālo garantiju nodrošināšanai, bet ne ilgāk kā līdz 24 gadu vecuma sasniegšanai
- Ja reflektants izglītības dokumentu vai akadēmisko grādu ir ieguvis ārvalstīs (izņemot Igaunijā un Lietuvā), iesniegumam pievieno Akadēmiskās informācijas centra izziņu par to, kādam Latvijā piešķirtam izglītības dokumentam vai akadēmiskajam grādam atbilst ārvalstīs iegūtais izglītības dokuments vai grāds
- Vērtēšanas kritēriji
Studiju programmas Ortozēšana - protezēšana reflektantus imatrikulē saskaņā ar konkursa rezultātiem, ko veido CE vērtējumi matemātikā, latviešu valodā, svešvalodā un gada atzīme bioloģijā vai dabaszinībās.
Uzņemšanas rezultātu kopvērtējumu 100% sastāda:- 40% no kopējā vērtējuma ietekmē CE vērtējums Matemātikā,
- 20% no kopējā vērtējuma ietekmē CE vērtējums Latviešu valodā,
- 20% no kopējā vērtējuma ietekmē CE vērtējums svešvalodā vai starptautiskas testēšanas institūcijas pārbaudījuma vērtējums svešvalodā,
- 20% no kopējā vērtējuma ietekmē gada atzīme Bioloģijā vai Dabaszinībās.
Reflektantiem, kuri vidējo vispārējo izglītību ir ieguvuši pēc Valsts izglītības satura centra (VISC) īstenotā projekta “Kompetenču pieeja mācību saturā” (Skola 2030), konkursa rezultātu sastāda valsts pārbaudes darbu rezultāti šādos izglītības apguves līmeņos:
- Augstākais līmenis (reizina ar koeficientu 1.0)
- Optimālais līmenis (reizina ar koeficientu 0.75)
- Vispārīgais līmenis (reizina ar koeficientu 0.5)
Vienādu vērtējumu summu gadījumā konkursu ietekmē CE vērtējums latviešu valodā.
Papildus punkti pie kopējā konkursa rezultāta tiek piešķirti par godalgotu vietu iegūšanu (1.–3.vieta):
Latvijas Republikas (nacionālajās) mācību priekšmetu olimpiādēs – 2 punkti,
Starptautiskajās mācību priekšmetu olimpiādēs – 4 punkti,
Latvijas (nacionālie) skolēnu zinātniski pētnieciskie darbi dabaszinātņu, medicīnas vai veselības zinātņu sekcijā – 1 punkts,
Starptautiskie skolēnu zinātniski pētnieciskie darbi dabaszinātņu, medicīnas vai veselības zinātņu sekcijā – 2 punkti.
Ko studēt tālāk
Studijas iespējams turpināt RSU maģistra studiju programmās.
Programmas direktors
Docētājs, Rehabilitācijas katedra