Pārlekt uz galveno saturu

Īsumā par studiju kursu

ECTS:3
Kursa vadītājs:Agnese Zariņa
Studiju tips:Nepilna laika, Pilna laika
Līmenis:1. cikla (Bakalaura)
Mērķauditorija:Māszinības; Rehabilitācija; Vecmāšu zinības
Valoda:Latviešu
Studiju kursa apraksts Pilns apraksts, Nepilna laika, Pilna laika
Zinātnes nozare:Bioloģija; Ģenētika; Medicīniskā biotehnoloģija; Vides biotehnoloģija

Mērķis

Iegūt zināšanas par cilvēku kā vienotu sistēmu, sākot ar šūnas uzbūves elementiem, to lomu šūnu funkcijas veikšanā; par ģenētisko procesu (no DNS līdz organisma veselumam; DNS pārmantošanas principu) lomu veselības saglabāšanā un vielmaiņā; veidojot pamatu specializētākām medicīnas studijām, kā arī iegūt nepieciešamās prasmes šo zināšanu izmantošanā.

Priekšzināšanas

Vispārīgajā bioloģijā (šūnu bioloģijas pamati, ģenētikas pamati), atbilstoši vidusskolas mācību programmai.

Rezultāti

Zināšanas

1.Studenti analizē dažādu eikariotu šūnas uzbūves atbilstību tās funkcijām; pamato saistību starp šūnas struktūru un traucētu funkciju lomu cilvēka patoloģijā; salīdzina mitozē un mejozē notiekošos procesus; zina ģenētikas galvenās likumsakarības; novērtē Mendeļa eksperimentu nozīmi ģenētikas attīstībā; salīdzina monohibrīdiskās, dihibrīdiskās, polihibrīdiskās un analizējošās krustošanas rezultātus; skaidro DNS replikāciju, transkripciju, translāciju; zina hromosomālās pataloģijas, to rašanās iemeslus, klasificē ģenētisko pazīmju un patoloģiju iedzimšans tipus; pamato savu viedokli, analizējot konkrētās situācijas par cilvēka pazīmju pārmantošanu; lieto lekcijās un praktiskajās nodarbībās apskatītos bioloģijas jēdzienus un terminus. Studentu zināšanas tiek novērtētas studiju kursa praktisko darbu protokolos un pārbaudījumos.

Prasmes

1.Studenti lieto gaismas mikroskopu, sagatavo vienkāršus mikropreparātus; atpazīst dažādas eikariotu šūnas; dažādu tipu metafāzes hromosomas; skaidro struktūras saistību ar funkcijām; grafiski attēlo mitozes un mejozes fāzes un skaidro notiekošos procesus; veido ooģenēzes un spermatoģenēzes shēmas; sastāda un analizē dažādu iedzimšanas tipu ciltskokus; klasificē mainības un mutāciju veidus; diskutē par gēnu, hromosomu, genoma mutāciju rašanās mehānismiem; risina vienkāršus ģenētikas un molekulārās bioloģijas uzdevumus.

Kompetences

1.Studenti analizē situācijas medicīniskajā ģenētikā. Novērtē organoīdu nozīmīgumu audu, orgānu un organisma funkcionēšanā.

Plānojums

Plānošanas periods:2025. gada rudens semestris
Studiju programmaStudiju semestrisProgrammas līmenisStudiju kursa kategorijaDocētājiGrafiks
Ergoterapija11. cikla (Bakalaura)ObligātsErika Nagle, Marija Lazovska, Sabīne Laktiņa, Elizabete Miltiņa, Agnese Zariņa, Anita Liģere
Audiologopēdija11. cikla (Bakalaura)ObligātsErika Nagle, Marija Lazovska, Sabīne Laktiņa, Elizabete Miltiņa, Agnese Zariņa, Anita Liģere
Ortozēšana - protezēšana11. cikla (Bakalaura)ObligātsErika Nagle, Marija Lazovska, Sabīne Laktiņa, Elizabete Miltiņa, Agnese Zariņa, Anita Liģere
Uzturs11. cikla (Bakalaura)ObligātsErika Nagle, Marija Lazovska, Sabīne Laktiņa, Elizabete Miltiņa, Agnese Zariņa, Anita Liģere
Vecmāte11. cikla (Bakalaura)ObligātsErika Nagle, Marija Lazovska, Sabīne Laktiņa, Elizabete Miltiņa, Agnese Zariņa, Anita Liģere
Plānošanas periods:2024. gada rudens semestris
Studiju programmaStudiju semestrisProgrammas līmenisStudiju kursa kategorijaDocētājiGrafiks
Fizioterapija11. cikla (Bakalaura)ObligātsErika Nagle, Marija Lazovska, Sabīne Laktiņa, Elizabete Miltiņa, Agnese Zariņa, Anita Liģere
Fizioterapija 11. cikla (Bakalaura)ObligātsErika Nagle, Marija Lazovska, Sabīne Laktiņa, Elizabete Miltiņa, Agnese Zariņa, Anita Liģere
Plānošanas periods:2026. gada pavasara semestris
Studiju programmaStudiju semestrisProgrammas līmenisStudiju kursa kategorijaDocētājiGrafiks
Uzturs21. cikla (Bakalaura)ObligātsErika Nagle, Marija Lazovska, Sabīne Laktiņa, Elizabete Miltiņa, Agnese Zariņa, Anita Liģere