.
Bendžamina Blūma mācīšanās mērķu taksonomija
Termina tulkojums
Bloom’s Taxonomy of Learning
Dažādu mācīšanās mērķu un prasmju klasifikācija, ko docētāji izvirza studējošajiem kognitīvajā, psihomotorajā un emocionālajā domēnā.
- Kognitīvais domēns saistīts ar zināšanu un intelektuālo spēju attīstību: faktu atcerēšanās, procedūru un konceptu atpazīšanu, analītisko domāšanu. Kognitīvajā domēnā tiek izdalīti šādi līmeņi: zināšanas, izpratne, lietošana, analīze, sintēze un novērtēšana (Bloom, 1956).
- Psihomotorais domēns saistīts ar spēju pielietot motorās prasmes, kas ietver fiziskas kustības, refleksus un koordināciju, lai attīstītu efektīvas, precīzas un operatīvas tehnikas. Psihomotorajā domēnā tiek izdalīti šādi līmeņi: gatavība, vadīta atbilde, tehnika, kompleksa reakcija, pielāgošana, radīšana (Simpson, 1972).
- Emocionālais domēns saistīts ar emocionālām reakcijām attiecībā uz savām attieksmēm, vērtībām un mācīšanās motivācijas novērtēšanu. Emocionālajā domēnā tiek izdalīti šādi līmeņi: pieņemšana, atsaukšanās, novērtēšana, organizēšana, raksturošana (Krathwohl, 1964).*
* Atsauces:
- Bloom, B. S.; Engelhart, M. D.; Furst, E. J.; Hill, W. H.; Krathwohl, D. R. (1956). Taxonomy of educational objectives: The classification of educational goals. Handbook I: Cognitive domain.
- Krathwohl, D. R.; Bloom, B. S.; Masia, B. B. (1964). Taxonomy of educational objectives: The classification of educational goals. Handbook II: the affective domain.
- Lim, D. H., Yoon, S. W., & Park, S. (2009). Technologies for Learning and Transfer: Learning Frameworks and Technology Design for Career and Technical Education. In V. Wang (Ed.), Handbook of Research on E-Learning Applications for Career and Technical Education: Technologies for Vocational Training (pp. 84-99). IGI Global. http://doi:10.4018/978-1-60566-739-3.ch007
- Simpson E.J. (1972). The Classification of Educational Objectives in the Psychomotor Domain, Gryphon House, Washington DC.
Saistītie termini
Pedagoģiskā termina kategorija