Biopsihosociālā pieeja paliatīvajā aprūpē pieaugušajiem (REK_248)
Īsumā par studiju kursu
Mērķis
Iegūt izpratni par paliatīvās aprūpes un aprūpes dzīves beigu posmā konceptiem un norisi Latvijā un pasaulē (attiecināms uz pieaugušām personām, kuri saņem paliatīvo aprūpi), balstoties uz biopsihosociālu un eksistenciālu pieeju un ņemot vērā vēsturisko, politisko, sociāli - ekonomisko un citus kontekstus. Studiju kursā tiks skaidroti paliatīvās aprūpes un aprūpes dzīves beigu posmā koncepti un uzsvērta uz zinātniskiem pierādījumiem balstīta holistiska pieeja pacienta un aprūpētāju fiziskām, psiholoģiskām, sociālām, garīgām un praktiskām vajadzībām kontekstā ar aprūpes iespējām Latvijā un pasaulē. Studiju kursā tiks sniegtas zināšanas par mirstošu pacientu praktiskas aprūpes un ētikas principiem.
Priekšzināšanas
Anatomija, Fizioloģija, Somatiskās saslimšanas, Farmokoloģijas pamati, Neiroloģija un neiroķirurģija, Iekšķīgās slimības, Onkoloģija, Vispārējā rehabilitācija, Funkcionālo spēju ierobežojumu novērtēšana un klasifikācija (kas ietver zināšanas par Pasaules Veselības organizācijas (PVO) Starptautisko Funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikāciju (SFK), kas skaidro veselību no biopsihosociāla aspekta).
Rezultāti
Spēs izprast paliatīvās aprūpes un aprūpes dzīves beigu posmā jēdzienus.
Spēs izprast pacienta un aprūpētāju fiziskās, psiholoģiskās, sociālās, garīgās un praktiskās vajadzības.
Spēs nosaukt paliatīvās aprūpes iespējas Latvijā.
Spēs analizēt vienkāršus klīniskos gadījumus, saskatot iesaistīto medicīnas, aprūpes un atbalsta personu lomas un uzdevumus.
Spēs novērtēt pacienta un viņa aprūpētāju fiziskās, psiholoģiskās, sociālās, garīgās un praktiskās vajadzības.
Spēs definēt aprūpes mērķus un ārstniecības un atbalsta personu kompetences un sadarbību komandā.
Spēs sistematizēt informāciju no klīniskiem gadījumiem, izmantojot Starptautiskās funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikācijas (SFK) konceptuālo rāmi.
Spēs apkopot informāciju interpretēt vienkāršus situāciju uzdevumus (klīniskos gadījumus) paliatīvajā aprūpē un aprūpes dzīves beigu posmā komandā.
Spēs pārdomāt un pieņemt uz pierādījumiem balstītu pieeju spēju un vajadzību novērtēšanai, sadarbojoties komandā.
Spēs paust viedokli par novērtējumiem un metodēm savās disciplīnās.
Plānojums
Studiju programma | Studiju semestris | Programmas līmenis | Studiju kursa kategorija | Docētāji | Grafiks |
---|---|---|---|---|---|
Audiologopēdija, RFA | 7 | Bakalaurs | Ierobežota izvēle | Agnese Kārkliņa, Līga Keiša-Ķirse | |
Ergoterapija, RFE | 7 | Bakalaurs | Ierobežota izvēle | Agnese Kārkliņa, Līga Keiša-Ķirse |