Ievads kognitīvajā uzvedības terapijā (VPUPK_343)
Īsumā par studiju kursu
Mērķis
Attīstīt maģistrantu izpratni par kognitīvo un uzvedības terapiju, tās principu pielietojamību psihologa profesionālajā darbībā, īpaši veselības aprūpē; attīstīt pamata kognitīvās un uzvedības terapijas prasmes un kompetenci saistībā ar gadījumu formulēšanu, kā arī atbilstošu kognitīvo un uzvedības metožu pielietošanu, strādājot ar trauksmes un garastāvokļa traucējumiem.
Priekšzināšanas
Apgūti studiju kursi Klīniskā psiholoģija, Izziņas procesu un personības izpēte, Psiholoģiskā konsultēšana (individuāli un sistēmiskā pieeja).
Rezultāti
Izprot kognitīvās un uzvedības terapijas metožu teorētisko pamatojumu un bāzes kognitīvo un uzvedības metožu pielietošanas pamatprincipus darbā ar klientiem. Atšķir situācijas, kognitīvos, uzvedības, ar emocijām un fizioloģiskajām reakcijām saistītos elementus, raksturo atšķirības starp tiem un apraksta to savstarpējas saistības mehānismu. Skaidro dažādas kognitīvās un uzvedības metodes (piemēram, Sokrātiskā izvaicāšana, pakāpeniskā pieradināšana, uzvedības eksperimenti u.c.) un konceptuāli raksturo to pielietošanas mērķi un pamatojumu. Skaidro KBT terapijas gadījumu formulēšanas pamatprincipus. Raksturo uz pierādījumiem balstītas metodes darbā ar psihiskajiem traucējumiem.
Studenti, izmantojot zinātniski pamatotas metodes, īsteno psiholoģisko palīdzību. Studenti demonstrē prasmes kontakta veidošanā ar klientu, psiholoģiskās palīdzības procesa uzsākšanai. Gadījuma analīzē izvērtē klienta vajadzības un problēmas un atbilstoši kognitīvās un uzvedības terapijas pamatprincipiem, veic pamata novērtēšanas un gadījumu formulēšanas prasmes. Definē problēmu un KBT mērķus. Izvēlās un pielieto piemērotākās psiholoģiskās palīdzības sniegšanas metodes/tehnikas, lai identificētu negatīvās automātiskās domas, vidējās un pamata pārliecības. Atšķir iracionālas no racionālām pārliecībām. Paskaidro saistību starp domām un emocijām. Izvērtē un restrukturizē negatīvās automātiskās domas. Izvērtē psiholoģiskās palīdzības sniegšanas rezultātu.
Balstoties uz klienta dzīves vēsturi un ar konkrēto problēmu saistīto informāciju, patstāvīgi veido gadījuma konceptualizāciju un nosaka piemērotas kognitīvās un uzvedības intervences stratēģijas trauksmes un depresijas traucējumu gadījumos. Sasaista kognitīvās psihoterapijas konceptus ar reālās dzīves situācijām. Izmanto kognitīvās un uzvedības tehnikas negatīvo automātisko domu identificēšanā, izvērtēšanā un pārstrukturēšanā.
Plānojums
Studiju programma | Studiju semestris | Programmas līmenis | Studiju kursa kategorija | Docētāji | Grafiks |
---|---|---|---|---|---|
Veselības psiholoģija, VPM | 2 | Maģistrs | Obligāts | Ilona Krone | |
Veselības psiholoģija, VPMp | 2 | Maģistrs | Obligāts | Ilona Krone |