Atgriešanās no Čīles. RSU docentes Ilzes Maldupas pieredze
Rīgas Stradiņa universitātes (RSU) Zobārstniecības fakultātes docente un pētniece Ilze Maldupa par medicīnu sapņoja kopš bērnudārza laikiem. Sākumā nākotnes izvēle saistījusies ar bērnu ārstniecību, tomēr kopš 7. klases Ilze jau apzināti virzījās uz zobārstniecību.
Studiju laikā 3. kursā RSU profesore Anda Brinkmane viņai piedāvāja braukt uz starptautisku konferenci Kopenhāgenā. Lielu satraukumu toreiz izraisījusi gatavošanās konferencei un pirmais lidojums ar lidmašīnu. Ilze smaidot videointervijā turpina, ka sekoja Erasmus apmaiņas programma Drēzdenē, kurā piedalījusies bez vācu valodas zināšanām.
2008. gadā jaunā mediķe piedalījās lielā starptautiskā zobārstniecības kongresā Toronto, kur satika savu nākamo dzīvesbiedru – Čīles Universitātes asociēto profesoru Serhio Urivi (Sergio Uribe). Sekoja tikšanās līdzīgā kongresā Barselonā, un koleģiālās attiecības pakāpeniski pārauga ģimeniskās.
2012. gadā Ilze devās uz Čīli, kur bija jānokārto 17 eksāmeni, lai varētu sākt strādāt par zobārsti, jo Čīlē nav spēkā Eiropas valstīs iegūtie diplomi zobārstniecībā.
Atceroties profesionālos ieguvumus, Ilze stāsta par ciešo sadarbību ar Čīles Universitāti, kurā ir spēcīgi attīstīta zinātne, kā arī par kaimiņvalstī Argentīnā izstrādāto īpašo gēlu, ar kuru bija saistīts pētījums gan Čīlē, gan līdzīgs pētījums Latvijā. Tā mērķis – palīdzēt studentiem apgūt konkrētas zobārstniecībā nepieciešamas prasmes.
Ne pārāk sen tika apstiprināts Ilzes pieteikums pēcdoktorantūras projektam, un ģimene atbrauca uz Latviju. Sākotnēji ar domu, ka vīrs, kuram ir docētāja darbs Dienvidu Čīles universitātē, brauks atpakaļ, tomēr pandēmijas radītie ceļošanas ierobežojumi to nepieļāva. Šobrīd Ilze Maldupa ir RSU docētāja un pētniece, kā arī zobārste RSU Stomatoloģijas institūtā, bet viņas dzīvesbiedrs Serhio Urive ir RSU asociētais profesors un vadošais pētnieks. Attālināti abi ir arī Dienvidu Čīles universitātes docētāji.
Runājot par RSU, Ilze ļoti augstu vērtē Pedagoģiskās izaugsmes centra paveikto, atbalstot docētājus, un par savu svarīgāko uzdevumu uzskata zobārstniecības studentu aktīvāku iesaisti zinātniski pētnieciskajā darbā.