Embrioloģija (MK_074)
Īsumā par studiju kursu
Mērķis
Students veido izpratni par teratoloģijas nozīmi embrioloģijas attīstībā. Tiek iegūtas pamatzināšanas par cilvēka embrioloģijas pamatiem; students iepazīst svarīgākos celulāros, subcelulāros un molekulāros procesus visās embrioģenēzes un fetoģenēzes stadijā (indukcija, augšana); rodas izpratne par vispārējo histoģenēzi un sistēmu organoģenēzi, bet īpaši, par to, kas būtiska zobārstiem (mezektodermas veidošanās, neirulācijas nozīme sejas veidošanā, žaunu rajona attīstība, sejas attīstība, maņu orgānu attīstība, galvas, kakla, mutes dobuma, žokļu un atbilstošo asinsvadu/nervu attīstība). Visbeidzot, priekšstata radīšana par riska periodiem, riska faktoriem un dažādiem attīstības traucējumiem un slimībām, kuras rodas embrionālās attīstības laikā vispār un, īpaši, galvas, kakla un sejas rajonā. Iepazīstināšana ar eksperimentālās embrioloģijas sasniegumiem un to pielietošanu ikdienas zobārsta darbā.
Priekšzināšanas
Bioloģija, anatomija, histoloģija, ģenētika.
Rezultāti
Studiju kursa apguves rezultātā students zinās un spēs definēt intrauterīnās dzīves periodus un to kritiskās stadijas, cilvēka attīstības pamatus, bet padziļināti – sejas, žokļu un kakla attīstību, kā arī maņu orgānu attīstību un indukcijas/augšanas faktoru nozīmi dažādās augstākminēto struktūru attīstības stadijās. Nosauks un spēs formulēt maņu orgānu biežāko attīstības noviržu morfofunkcionālos rašanās iemeslus.
Students mikroskopā pratīs noteikt cilvēka sistēmu un orgānu aizmetņus, bet atpazīs sejas, žokļu un kakla, kā arī maņu orgānu attīstības stadijas, analizēs to atbilstību attīstības laikam un standarta embrionālajām struktūrām. Pratīs novērtēt iespējamo teratogēnu ietekmi. Spēs aprakstīt embrioloģiskās shēmas. Pratīs interpretēt un analizēt kursa datu bāzes un citējamās literatūras avotus.
Studējošie, teorētiskās zināšanas apvienojot ar prasmēm, spēs tās realizēt vienotā integratīvā diagnostiskā darbībā. Studējošie varēs analizēt embrionālu audu un orgānu morfoloģiju mikropreparātos un uzbūves normas variantus dažādos embrionālās attīstības posmos. Padziļināti studenti spēs analizēt sejas un žokļu apvidus attīstības īpatnības un šī apvidus patoloģiju ontoģenētiskos aspektus. Spēs izprast dažādu induktoru ietekmi uz attīstības procesiem un procesu ietekmi uz postnatālo dzīvi.
Plānojums
Studiju programma | Studiju semestris | Programmas līmenis | Studiju kursa kategorija | Docētāji | Grafiks |
---|---|---|---|---|---|
Zobārstniecība, ZF | 3 | Maģistrs | Obligāts | Māra Pilmane, Līva Auziņa, Santa Pakalne | |
Zobārstniecība, SSNSF | 3 | Maģistrs | Obligāts | Māra Pilmane, Elizabete Brikune, Līva Auziņa |
Studiju programma | Studiju semestris | Programmas līmenis | Studiju kursa kategorija | Docētāji | Grafiks |
---|---|---|---|---|---|
Zobārstniecība, SSNSFz | 3 | Maģistrs | Obligāts | Māra Pilmane |