Patoloģija (PAK_044)
Īsumā par studiju kursu
Mērķis
1. Nodrošināt studijas patoloģijā, ietverot slimību morfoloģiskās un funkcionālās izpausmes, to patoģenēzi. Šim programmas aspektam jārada teorētiskie pamati klīnisko studiju kursu apguvei, veidojot vispusīgi izglītotu ārstu. Patoloģijas programmai integrēti jāveido studentam vienotu priekšstatu par slimību patoģenēzes morfoloģiskajiem un funkcionālajiem komponentiem.
2. Sniegt praktisku pārskatu par patoloģiju kā diagnostisku medicīnas nozari vispārējās prakses ārsta darba vajadzībām atbilstošā līmenī.
Priekšzināšanas
Šūnu bioloģija, anatomija, histoloģija, ģenētika, normālā fizioloģija, bioķīmija. Integrētu zināšanu ieguvei studiju kursu ieteicams studēt paralēli vai daļēji paralēli ievadam klīniskajos kursos, t.sk. iekšķīgo slimību diagnostikā un vispārīgajai ķirurģijai.
Rezultāti
Studiju kursa apguves rezultātā students zinās un spēs argumentēti izskaidrot dažādu slimību un vispārīgu patoloģisku procesu būtību, cēloņus un riska faktorus, patoģenēzi un tās atspoguļojumu klīniskās norisēs, laboratorajos un attēldiagnostikas izmeklējumos, iespējamās komplikācijas un sekas, iznākumus. Apgūstamie vispārīgie patoloģiskie procesi aptver iekaisuma un brūču dzīšanas, drudža, perifērās asinsrites traucējumu, hipoksijas, audzēju attīstības, šūnu bojājuma un kompensatoro pielāgošanās reakciju, šķidruma, elektrolītu un skābju-bāzu līdzsvara traucējumu un stresa reakcijas vispārīgos aspektus. Speciālās patoloģijas sadaļā studējošie apgūst kardiovaskulāro, plaušu, nieru, gastrointestinālo, aknu un žultsceļu, aizkuņģa dziedzera, kaulu, centrālās nervu sistēmas, ginekoloģisko un reproduktīvo, krūts dziedzera, hematoloģisko un endokrīno slimību patoģenēzes jautājumus kā pamatu tālākām klīniskām studijām, izpratnei par klīnisko simptomu un laboratoro izmaiņu veidošanos un to atklāšanu.
Students pratīs argumentēti izvērtēt biežāk sastopamo slimību patoģenēzi, saistīt to ar slimību klīniskajām izpausmēm un diagnostikas pamatiem, kā arī praktiski rīkoties, lai organizētu ģimenes ārsta vai speciālista praksē nepieciešamos audu un/ vai laboratoros izmeklējumus, interpretētu un kritiski analizētu to rezultātus saistībā ar slimības kopējo ainu.
Iegūtās kompetences aptver dažādu orgānu un to sistēmu slimību patoģenēzi, rada izpratni par organismā notiekošajiem patoloģiskajiem procesiem kā klīnisko izpausmju pamatu un kalpo kā bāze tālākajām klīniskajām studijām klīnisko kompetenču iegūšanai un izpratnei.
Plānojums
Studiju programma | Studiju semestris | Programmas līmenis | Studiju kursa kategorija | Docētāji | Grafiks |
---|---|---|---|---|---|
Medicīna, SSNMFz | 6 | Maģistrs | Obligāts | Artjoms Soboļevs, Staņislavs Šinkarevs, Katrīne Vecvagare, Madara Tēraudkalna, Agnese Ūdre, Ilze Štrumfa, Karina Biserova, Alise Lavrinoviča | |
Medicīna, SSNMF | 5 | Maģistrs | Obligāts | Inese Briede, Arvīds Jakovļevs, Aleksandrs Vasiļjevs, Līga Vīduša, Kirils Veļikijs, Ivanda Franckeviča, Poļina Viktorova, Boriss Štrumfs, Nadīna Rīmere, Ilze Štrumfa | |
Medicīna, MF | 5 | Maģistrs | Obligāts | Arvīds Jakovļevs, Inese Briede, Inta Liepniece-Karele, Valters Vīksne, Romans Uļjanovs, Ilze Štrumfa, Valērija Raubiško, Jurijs Nazarovs, Māris Sperga |
Studiju programma | Studiju semestris | Programmas līmenis | Studiju kursa kategorija | Docētāji | Grafiks |
---|---|---|---|---|---|
Medicīna, SSNMFz | 5 | Maģistrs | Obligāts | Aleksandrs Vasiļjevs, Inese Briede, Madara Tēraudkalna, Staņislavs Šinkarevs, Katrīne Vecvagare, Nadīna Rīmere, Guna Volanska, Alise Lavrinoviča, Ilze Štrumfa | |
Medicīna, SSNMF | 6 | Maģistrs | Obligāts | Arvīds Jakovļevs, Līga Vīduša, Boriss Štrumfs, Kirils Veļikijs, Poļina Viktorova, Nadīna Rīmere, Artjoms Soboļevs, Ivanda Franckeviča, Ilze Štrumfa | |
Medicīna, MF | 6 | Maģistrs | Obligāts | Arvīds Jakovļevs, Inese Briede, Romans Uļjanovs, Ilze Štrumfa, Valters Vīksne, Inta Liepniece-Karele, Māris Sperga, Jurijs Nazarovs, Valērija Raubiško |