Sporta fizioloģija (LSPA_284)
Īsumā par studiju kursu
Mērķis
Iemācīt sporta fizioloģijas pamatjēdzienus, analizēt organisma adaptācijas mehānismus un darbaspējas noteicošos faktorus dažāda rakstura sporta slodzēs, veidot iemaņas atsevišķu fizioloģisko rādītāju noteikšanā un novērtēšanā.
Uzd.:
1. Iemācīt izprast un novērtēt fiziskās slodzes intensitātes fizioloģiskos rādītājus, dot fizisko vingrinājumu fizioloģiskās klasifikācijas pamatprincipus.
2. Apskatīt fizioloģiskās izmaiņas organismā sportam raksturīgos organisma stāvokļos un dažādas intensitātes sporta slodzēs, veidot iemaņas fizioloģisko rādītāju noteikšanā un novērtēšanā.
3. Sniegt kustību apmācības un fizisko īpašību attīstīšanas fizioloģisko pamatojumu, apskatīt svara regulēšanas pamatprincipus, raksturot pārtrenēšanās pazīmes, veidot iemaņas atsevišķu fizisko īpašību fizioloģisko rādītāju noteikšanā un novērtēšanā.
4. Raksturot organisma adaptācijas mehānismus un darbaspējas noteicošos faktorus, veicot darbu neierastos apkārtējās vides apstākļos.
Priekšzināšanas
1.studiju gadā LSPA apgūtās zināšanas anatomijā, normālajā fizioloģijā, vecumposmu fizioloģijā un bioķīmijas pamatos.
Rezultāti
Demonstrēt vispusīgas un veselības aprūpei raksturīgās pamata un specializētas faktu, teoriju, likumsakarību zināšanas par akūtu un hronisku dažāda ilguma un intensitātes fizisku slodžu iedarbību uz cilvēka organismu, cilvēka organisma adaptāciju atšķirīgiem ārējaš vides apstākļiem, fizioloģisko rādītāju, fizisko īpašību mērīšanas tehnoloģiju zināšanas un šo zināšanu kritisku izpratni: izmantojot Sporta fizioloģijā apgūtos teorētiskos pamatus, cilvēka fizisko īpašību noteikšanas un interpretācijas prasmes; uzņemties atbildību un iniciatīvu, veicot mācību un laboratorijas darbu individuāli, komandā vai vadot citu cilvēku darbu kolektīvi izstrādājot laboratorijas darbus.
Studenti iegūst zināšanas:
1. Muskuļu apgāde ar enerģiju dažāda ilguma un intensitātes fiziskās slodzēs, fiziskās slodzes intensitātes fizioloģiskie rādītāji un fizisko vingrinājumu fizioloģiskā klasifikācija.
2. Funkcionālās izmaiņas organismā sportam raksturīgo organisma stāvokļu laikā.
3. Funkcionālās izmaiņas organismā dažāda rakstura un intensitātes sporta slodzēs un organisma adaptācijas mehānismi sistemātiskām treniņa slodzēm.
4. Fizisko īpašību attīstīšanas un kustību iemaņu apgūšanas fizioloģiskais pamatojums, pārtrenēšanās pazīmes.
5. Organisma darbaspēju īpatnības dažādos ārējās vides apstākļos.
Studenti apgūst prasmes:
1. Noteikt vienkāršas un sarežģītas kustību reakcijas latento periodu.
2. Veikt spēka, lokanības un līdzsvara pārbaudes.
3. Veikt muskuļu spēka un jaudas testus (jauda – vertikālā lēciena testos izmantot īpašu datorprogrammu lēcienu testa protokola sastādīšanai).
4. Izmērīt sportistu izturības spējas, izmantojot steptestus un slodžu testus uz veloergometra (ar speciāli izstrādātām datorprogrammām iemācās iepriekš programmēt slodzes testa protokolu un izpildes gaitā to koriģēt).
5. Noteikt asinsrites un elpošanas sistēmu iestrādāšanos fiziskās slodzēs.
6. Ar netiešo metodi (pēc pulsa frekvences) noteikt maksimālo skābekļa patēriņu, veicot kāpņveidīgi pieaugošas intensitātes slodzi uz veloergometra.
7. Prot atrast un izmantot interneta resursus slodžu testu u.c.materiālu sameklēšanai un radošai izmantošanai.
Studenti apgūst kompetences:
1. Noteikt fizisko īpašību rādītājus un salīdzināt ar literatūras datiem.
2. Novērtēt sportista vai pacienta kardiorespiratorās sistēmas trenētības pakāpi.
3. Izmantot sporta fizioloģijas zināšanas praktiskajā darbībā – sastādot ārstnieciskās vingrošanas vingrinājumu kopumus un programmas, plānojot fiziskās aktivitātes dažādu vecumu cilvēku grupām, vērtējot skolēnu un pieaugušo fizisko sagatavotību u.c.
4. Saista sporta fizioloģijā apgūtās zināšanas ar sporta teorijas un sporta medicīnas studiju kursos apgūtajām prasmēm un zināšanām.
Plānojums
Studiju programma | Studiju semestris | Programmas līmenis | Studiju kursa kategorija | Docētāji | Grafiks |
---|---|---|---|---|---|
Brīvās izvēles studiju kursi, C-kursi | 1 | Free choice | Inese Pontaga | ||
Sporta un izglītības speciālists (sporta veida treneris), SVT | 3 | Pirmais līmenis | Ierobežota izvēle | Inese Pontaga |