Vides veselība I (AUVMK_004)
Īsumā par studiju kursu
Mērķis
Studiju kursa mērķis ir apgūt vides veselības teorētiskos pamatus un praktiskās metodes par gaisa vides nozīmi, piesārņojumu, nelabvēlīgiem un kaitīgiem faktoriem, to ietekmi uz veselību, identificēšanu, novērtēšanu, kontroli, novēršanu vai samazināšanu.
Priekšzināšanas
Nepieciešamas priekšzināšanas ķīmijā, bioķīmijā, fizikā, mikrobioloģijā, fizioloģijā.
Rezultāti
Studiju kursa apguves rezultātā studenti spēj:
• raksturot vides veselības nozīmi, principus, virzienus, uzdevumus;
• raksturot iekštelpu gaisa mikroklimata parametrus, iekštelpu CO2 līmeni kā gaisa kvalitātes rādītāju, ventilācijas veidus un ventilācijas efektivitātes novērtēšanas paņēmienus, apgaismojuma rādītājus;
• nosaukt mikroklimata, iekštelpu CO2 līmeņa, gaisa kuba, apgaismojuma rādītāju līmeņus, kas ir noteikti likumdošanā vai rekomendēti vadlīnijās;
• nosaukt gaisa fizikālos vides faktorus, to avotus, piemērus apkārtējā vidē, iespējamo ietekmi uz cilvēka veselību;
• nosaukt cilvēka organisma termoregulācijas mehānismus atkarībā no vides apstākļiem;
• nosaukt vides veselības politikas pamatprincipus un to nozīmi ķīmiskā piesārņojuma samazināšanā;
• raksturot gaisu kā vides ekoloģisko sastāvdaļu, nosaukt piesārņojuma un preventīvo pasākumu piemērus piesārņojuma mazināšanā;
• raksturot analītiskās metodes gaisa ķīmiskā piesārņojuma noteikšanai;
• atsaukties uz Latvijas un Eiropas Savienības vides gaisa kvalitātes standartiem un vadlīnijām atbilstoši nodarbībās apgūstamajām tēmām.
Studiju kursa apguves rezultātā students iegūs prasmes:
• patstāvīgi, kritiski analizēt, pielietot ekoloģisku argumentāciju sava viedokļa pamatošanai un novērtēt vides veselības kā vides zinātnes un medicīnas preventīvu nozari cilvēka veselības saglabāšanā un nostiprināšanā;
• noteikt un novērtēt mikroklimata, CO2 līmeņa, ventilācijas efektivitātes, dabiskā un mākslīgā apgaismojuma rādītājus, sniegt ieteikumus apstākļu uzlabošanai;
• noteikt galvenos cilvēka organisma termoregulācijas mehānismus atkarībā no vides apstākļiem;
• praktiski darboties ar analītiskajām iekārtām un veikt analītiskos aprēķinus ķīmisko vielu noteikšanā gaisa vidē;
• izvērtēt vides politikas pasākumus un tos ieviest sabiedrības veselības uzlabošanai;
• prezentēt savu viedokli par vides gaisa fizikālā un ķīmiskā piesārņojuma problēmām Latvijā un pasaulē.
Iegūtā kompetence ļauj:
• saskatīt cilvēka veselības stāvokļa saistību ar apkārtējās vides apstākļiem;
• pielietot argumentācijas, loģikas un retorikas pamatu zināšanas, lai analizētu praktiskas situācijas;
• izstrādāt rekomendācijas, pasākumus vides kaitīgo riska faktoru novēršanā vai samazināšanā, nodrošinot cilvēka organisma un vides optimālu mijiedarbību;
• uzņemties atbildību un demonstrēt vadīšanas prasmes gadījumos, kad to prasa vides drošības, indivīda vai visas sabiedrības intereses;
• pielietot zināšanas un prasmes vides veselības problēmu risināšanā savā profesionālajā darbībā.
Plānojums
Studiju programma | Studiju semestris | Programmas līmenis | Studiju kursa kategorija | Docētāji | Grafiks |
---|---|---|---|---|---|
Sabiedrības veselība, SVF | 3 | Bakalaurs | Obligāts | Darja Kaļužnaja, Aneka Kļaviņa, Jeļena Reste, Žanna Martinsone, Ivars Vanadziņš |
Studiju programma | Studiju semestris | Programmas līmenis | Studiju kursa kategorija | Docētāji | Grafiks |
---|---|---|---|---|---|
Sabiedrības veselība, SVF | 4 | Bakalaurs | Obligāts | Aneka Kļaviņa, Darja Kaļužnaja |