Pārlekt uz galveno saturu

Īsumā par programmu

Studiju virziens:
veselības aprūpe
1. cikla (Bakalaura) studiju programma
akreditēta līdz
Iegūstamais grāds vai kvalifikācija:
profesionālais bakalaura grāds veselības aprūpē un sabiedrības veselības speciālista kvalifikācija
Valoda: Latviešu
Apjoms kredītpunktos/ECTS: 160/240
Lekciju norises vieta: Rīga
4 gadi
Darbdienās
8.00–20.00
Vietu skaits:
21 budžeta

12 maksas*

2500 EUR/gadā

*Maksas studiju vietu skaits, kam tiek piemērota atlaide 

Sabiedrības veselības speciālists novēro un novērtē sabiedrības veselības stāvokli, fizisko un sociālo vidi, apzina un analizē veselības riska faktorus un to novēršanas iespējas, izzina sabiedrības veselības vajadzības un prioritātes, piedalās veselības veicināšanas un stiprināšanas politikā, organizē un vērtē dienestu darbību sabiedrības veselības jomā, pilnveido un veicina dažādu sabiedrisko sektoru sadarbību.

Studiju vide, saturs un metodes

Studiju vide

Studijas notiek mūsdienīgā un atbalstošā vidē – lekciju, videolekciju, semināru, praktisko nodarbību veidā, paredzot arī aktīvu studentu patstāvīgo darbu. Papildināt teorētiskās un praktiskās zināšanas, spert pirmos soļus pētniecībā iespējams veselības aprūpes starpdisciplinārajā studentu zinātniskajā pulciņā, kur pulcējas domubiedri un pieredzē dalās jomas profesionāļi. Papildus obligātajiem priekšmetiem būs pieejami arī izvēles kursi, kas ļaus papildināt gan fizisko sagatavotību, gan gūt padziļinātas zināšanas cilvēka veselības jomā.

Studiju saturs

1. studiju gads

Gūsi zināšanas par dzīva organisma formu un uzbūvi – anatomijā. Pētīsi dzīvus organismus, to attīstību, dzīvesveidu un dzīvības procesu likumsakarības – bioloģijā. Mācīsies par dzīva organisma funkcijām un procesiem, kas noris organismā, – fizioloģijā u. c. Vides veselībā un darba veselībā mācīsies par vides un darba apstākļu ietekmi uz cilvēka veselību.

Tavas profesionālās zināšanas nostiprinās arī filozofijas, psiholoģijas, ētikas, angļu valodas kursi, kā arī pamatzināšanas terminoloģijā latīņu valodā.

Studiju gada noslēgumā – saistoša, izzinoša bioloģijas un ekoloģijas prakse vienā no Latvijas skaistākajām vietām – Kolkā.

2. studiju gads

Apgūsi zināšanas par izmaiņām cilvēka organismā, to iemesliem, atklāšanas, sanācijas un profilakses iespējām, kā arī ekonomikas, uzņēmējdarbības un tiesību pamatus, kas dos priekšstatu par norisēm sabiedrībā. Apgūstot zinātniskās pētniecības pamatus, mācīsies un strādāsi ar statistikas metodēm, lai interpretētu ar veselības mērījumiem saistītos datus.

3. studiju gads

Iedziļināšanās slimību etioloģijā (mācībā par slimību cēloņiem, to sociālo dabu un profilakses iespējām). Iegūsi izpratni par vides un veselības aprūpes likumdošanu. Droša un kvalitatīva pārtika ir viens no galvenajiem sabiedrības veselības priekšnoteikumiem, tādēļ būs jāpaplašina zināšanas par veselīgu un sabalansētu uzturu, kas nodrošina optimālas dzīvības norises organismā, kā arī par pārtikas higiēnu – drošības un nekaitīguma prasībām.

Šajā gadā īpaša uzmanība veltīta praksēm. Tev būs iespēja gūt pieredzi un praktiskas iemaņas vadošajās iestādēs, kas valstī ir atbildīgas par sabiedrības veselību, – Veselības ministrijā, Slimību profilakses un kontroles centrā, Veselības inspekcijā, Pārtikas un veterinārajā dienestā. Veselības veicināšanas prakse notiks pašvaldību iestādēs, darba aizsardzības iestādēs un citās ar sabiedrības veselību saistītās struktūrās.

4. studiju gads

Apgūsi epidemioloģiju, lai izprastu slimību izplatību un cēloņus, un statistiku, kas māca aprēķināt sabiedrības veselības radītājus. Īpaša uzmanība pievērsta veselības veicināšanas metodēm un to pielietošanai darbā ar sabiedrību. Lai saprastu, kā valstī tiek plānota, izstrādāta un organizēta veselības aprūpes sistēma, būs jāmācās par veselības aprūpes organizēšanu un menedžmentu.

Programmas noslēgumā ir jāizstrādā un jāaizstāv bakalaura darbs, kā arī jānokārto valsts pārbaudījums sabiedrības veselībā.

Apgūstamie studiju kursi

Kursa kodsStudiju kursa nosaukumsĪstenotājsKursa vadītājsKredītpunkti / ETCS
MK_001AnatomijaMorfoloģijas katedraDzintra Kažoka4 / 6
SVUEK_001Apmācību metodes veselības izglītībāSabiedrības veselības institūtsAnda Ķīvīte-Urtāne2 / 3
AUVMK_053Arodmedicīna, darba veselība un civilā aizsardzībaAroda un vides medicīnas katedraIvars Vanadziņš4 / 6
BUMK_069Ārstniecības augi, to izmantošanaBioloģijas un mikrobioloģijas katedraRudīte Koka2 / 3
SVUEK_013Bakalaura darbsSabiedrības veselības institūtsSolvita Kļaviņa-Makrecka8 / 12
BUMK_024BioloģijaBioloģijas un mikrobioloģijas katedraAgrita Puzuka4 / 6
KPUMTK_010Civilā un vides aizsardzība, pirmā palīdzībaKlīnisko prasmju un medicīnas tehnoloģiju katedraOļegs Sabeļņikovs2 / 3
SVUEK_144DermatoepidemioloģijaSabiedrības veselības institūtsIlze Jākobsone2 / 3
SVUEK_046Ekonomika un uzņēmējdarbības pamatiSabiedrības veselības institūtsAnita Kokarēviča2 / 3
SVUEK_094EpidemioloģijaSabiedrības veselības institūtsSolvita Kļaviņa-Makrecka2 / 3
LUSDK_218ĒtikaRehabilitācijas katedraReinis Vilciņš2 / 3
FLK_026Farmakoloģijas pamatiFarmakoloģijas katedraMargarita Zvonkova2 / 3
LUSDK_037Filozofijas pamatiRehabilitācijas katedraReinis Vilciņš2 / 3
FK_055FizikaFizikas katedraAndris Mikulis2 / 3
REK_055Fizikālā medicīna un rehabilitācijaRehabilitācijas katedraAilī Horna-Butkeviča2 / 3
GMK_001GerontoloģijaĢimenes medicīnas katedraJānis Zaļkalns2 / 3
ISK_196Iekšķīgās slimībasIekšķīgo slimību katedraVladimirs Voicehovskis2 / 3
PMUPK_036Ievads psihosomatikāPsihosomatiskās medicīnas un psihoterapijas katedraGunta Ancāne2 / 3
SVUEK_008Ievads socioloģijāSabiedrības veselības institūtsInese Stars2 / 3
SVUEK_141Infekcijas slimībasSabiedrības veselības institūtsBaiba Rozentāle2 / 3
SVUEK_140Infekcijas slimību epidemioloģijaSabiedrības veselības institūtsLarisa Savrasova2 / 3
B_024Informācijpratība sabiedrības veselībaiBibliotēkaDaiga Spila2 / 3
FK_003InformātikaFizikas katedraDidzis Lauva2 / 3
SVUEK_010Kursa darbsSabiedrības veselības institūtsKristīne Ozoliņa2 / 3
SVUEK_012Kvalitātes vadībaSabiedrības veselības institūtsZane Tauriņa2 / 3
VC_026Latīņu valodas pamatiSociālo zinātņu fakultāteVita Vīksne2 / 3
SUUK_038Lietišķā etiķeteVeselības psiholoģijas un pedagoģijas katedraIrēna Upeniece2 / 3
SVUEK_015LietvedībaSabiedrības veselības institūtsElīna Roze2 / 3
SL_008Matemātiskā statistika IStatistikas mācību laboratorijaVinita Cauce2 / 3
SL_009Matemātiskā statistika IIStatistikas mācību laboratorijaVinita Cauce2 / 3
VC_155Medicīnas terminoloģija angļu valodāSociālo zinātņu fakultāteSvetlana Muhejeva2 / 3
CFUBK_068Medicīniskā bioķīmijaCilvēka fizioloģijas un bioķīmijas katedraIrina Kazuša2 / 3
SVUEK_018MenedžmentsSabiedrības veselības institūtsAnita Kokarēviča2 / 3
BUMK_050MikrobioloģijaBioloģijas un mikrobioloģijas katedraAigars Reinis2 / 3
ZTMVK_062Mutes veselībaZobu terapijas un mutes veselības katedraEgita Senakola2 / 3
CFUBK_009Normālā fizioloģijaCilvēka fizioloģijas un bioķīmijas katedraNormunds Limba4 / 6
SUUK_049NūjošanaVeselības psiholoģijas un pedagoģijas katedraIrēna Upeniece2 / 3
ISK_227OnkoloģijaIekšķīgo slimību katedraDace Baltiņa2 / 3
SVUEK_020Pārtikas nekaitīguma sistēmasSabiedrības veselības institūtsSolvita Kļaviņa-Makrecka2 / 3
PAK_048Patoloģijas kurss sabiedrības veselības speciālistiemPatoloģijas katedraIlze Štrumfa2 / 3
VPUPK_290Pedagoģija sabiedrības veselībaiVeselības psiholoģijas un pedagoģijas katedraAira Aija Krūmiņa2 / 3
SL_010Pētījumu datu apstrādeStatistikas mācību laboratorijaVinita Cauce2 / 3
SVUEK_103Pētniecības metodoloģijas pamatiSabiedrības veselības institūtsKristīne Ozoliņa2 / 3
SUUK_128PilatesVeselības psiholoģijas un pedagoģijas katedraKristiana Jansone2 / 3
SVUEK_143Prakse cilvēka dzīves vides drošībāSabiedrības veselības institūtsSolvita Kļaviņa-Makrecka4 / 6
AUVMK_011Prakse darba veselībāAroda un vides medicīnas katedraŽanna Martinsone4 / 6
SVUEK_066Prakse epidemioloģiskajā uzraudzībāSabiedrības veselības institūtsSolvita Kļaviņa-Makrecka4 / 6
SVUEK_142Prakse pārtikas aprites uzraudzībāSabiedrības veselības institūtsSolvita Kļaviņa-Makrecka2 / 3
SVUEK_027Prakse veselības veicināšanāSabiedrības veselības institūtsSolvita Kļaviņa-Makrecka4 / 6
SVUEK_029Profilakse, veselības veicināšana un izglītībaSabiedrības veselības institūtsAnita Villeruša2 / 3
SVUEK_130Projektu izstrāde un vadībaSabiedrības veselības institūtsJekaterina Pankova2 / 3
PMUPK_032Psihiskās veselības pamatiPsihosomatiskās medicīnas un psihoterapijas katedraLaura Valaine2 / 3
PUNK_025Sabiedrības psihiskā veselība un sociālais darbs psihiatrijāPsihiatrijas un narkoloģijas katedraVineta Viktorija Vinogradova2 / 3
SVUEK_084Sabiedrības veselībaSabiedrības veselības institūtsLauma Spriņģe4 / 6
SVUEK_124Sabiedrības veselības pamatiSabiedrības veselības institūtsSolvita Kļaviņa-Makrecka2 / 3
SVUEK_127Sabiedrības veselības politikas veidošanāsSabiedrības veselības institūtsSanita Lazdiņa2 / 3
VPUPK_291Saskarsmes psiholoģija un komunikācijas prasmesVeselības psiholoģijas un pedagoģijas katedraElīna Zelčāne2 / 3
SVUEK_039Seksuālā veselība un izglītībaSabiedrības veselības institūtsSolvita Melne2 / 3
DUGK_018Sievietes veselībaDzemdniecības un ginekoloģijas katedraGunta Lazdāne2 / 3
PEK_016Sociālā pediatrijaPediatrijas katedraElīna Aleksejeva2 / 3
LUSDK_197Sociālais darbsRehabilitācijas katedraMarika Lotko2 / 3
SUUK_149Sports veselībai IVeselības psiholoģijas un pedagoģijas katedraVoldemārs Arnis2 / 3
SVUEK_042Tiesību pamatiSabiedrības veselības institūtsJānis Bernāts2 / 3
SVUEK_044Uzņēmējdarbības pamatiSabiedrības veselības institūtsAnita Kokarēviča2 / 3
SUUK_236UzturmācībaRehabilitācijas katedraMāra Kampara2 / 3
SVUEK_047Valsts pārbaudījumsSabiedrības veselības institūtsSolvita Kļaviņa-Makrecka4 / 6
PAK_042Vēdera dobuma patoloģijasPatoloģijas katedraIlze Štrumfa2 / 3
SVSLF_017Vertikāli integrēts projekts sabiedrības veselībāSabiedrības veselības institūtsAija Bukova-Žideļūna2 / 3
SVUEK_050Veselības aprūpes organizācijaSabiedrības veselības institūtsDzintars Mozgis2 / 3
SVUEK_139Veselības komunikācija sabiedrības veselībāSabiedrības veselības institūtsVita Savicka2 / 3
SVUEK_146Veselības sociālie determinantiSabiedrības veselības institūtsInese Stars2 / 3
SVUEK_054Veselības veicināšana skolāSabiedrības veselības institūtsSolvita Kļaviņa-Makrecka2 / 3
SUUK_275Veselīga uztura gatavošanaRehabilitācijas katedraLiene Sondore2 / 3
VPUPK_176Vides un darba psiholoģijaVeselības psiholoģijas un pedagoģijas katedraSandra Dzilna2 / 3
AUVMK_004Vides veselība IAroda un vides medicīnas katedraDarja Kaļužnaja4 / 6
AUVMK_005Vides veselība IIAroda un vides medicīnas katedraDarja Kaļužnaja2 / 3
AUVMK_006Vides veselības prakseAroda un vides medicīnas katedraŽanna Martinsone2 / 3

Studiju metodes

Studiju laikā ir jāiziet septiņas prakses, kas tiek realizētas ārpus augstskolas dažādās nozari pārstāvošās institūcijās. Pateicoties ciešajai sadarbībai ar nozares darba devējiem, kuri piedalās prakšu organizēšanā, tiek uzklausīts darba devēju viedoklis par studiju programmas pilnveidošanu, lai sasniegtu augstākos profesionālos standartus. Darba devēji iesaistās studiju programmas kvalitātes padomē, kā arī studiju noslēguma pārbaudījumos.

Studiju norises vietas

Erasmus pieredzes stāsti

Darba iespējas pēc studijām

Absolventi strādā sabiedrības veselības jomās – veselības veicināšanā, izglītībā, slimību profilaksē.

Mūsu lielākie darba devēji

  • Veselības ministrija, Sabiedrības veselības departaments – vecākie eksperti, vecākie referenti, referenti
  • Slimību profilakses un kontroles centrs, Veselības veicināšanas nodaļa – sabiedrības veselības speciālisti, veselības veicināšanas organizatori
  • Rīgas domes Labklājības departaments – Sabiedrības veselības veicināšanas un profilakses nodaļa – galvenie speciālisti. Pašvaldības sabiedrības veselības organizatori
  • Nevalstiskās organizācijas: Papardes zieds, Dia+Logs, Sarkanais Krusts – projektu vadītāji, asistenti
  • Veselības aprūpes un veselības politikas organizācijas
    • Nacionālais veselības dienests – vecākie eksperti
    • Veselības ministrija, Veselības aprūpes departaments – vecākie eksperti, vecākie referenti, referenti
  • Epidēmiju, higiēnas un infekcijas slimību novēršanas organizācijas:
    • Slimību profilakses un kontroles centrs, Infekcijas slimību uzraudzības un imunizācijas nodaļa – epidemiologi
  • Pārtikas drošības un nekaitīguma organizācijas:
    • Pārtikas un veterinārais dienests – inspektori pārtikas jomā
  • Reģistri, statistikas un pētniecības organizācijas:
    • Slimību profilakses un kontroles centrs Veselības statistikas nodaļa, Reģistru pārraudzības nodaļa – veselības aprūpes statistiķi
    • Centrālā statistikas pārvalde – referenti
  • Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests – medicīnas statistiķi
  • Rīgas Stradiņa universitātes Onkoloģijas institūts – pētnieki, docētāji

Sabiedrības veselības speciālista video komentārs: Vai pusaudžu miega nozīme ir pārvērtēta?

Absolventi

Toms_Pulmanis-griezta.gif

Iegūtās zināšanas noteikti ir palīdzējušas manas karjeras izaugsmē – vairākus gadus esmu strādājis par sabiedrības veselības analītiķi, pēc tam Slimību profilakses un kontroles centrā vadīju Psihiskās veselības veicināšanas nodaļu, kur dinamiskā darba vidē ne tikai ģenerējām idejas, bet arī sekojām ar gandarījumu līdzi tam, kā šīs veselību veicinošās idejas tika īstenotas dzīvē. Šobrīd ar lepnumu strādāju Rīgas Stradiņa universitātē, veicu un pārraugu dažādu jomu jauno profesionāļu sagatavošanu. Nekad neesmu nožēlojis un nenožēlošu savu izvēli studēt sabiedrības veselību!

Toms Pulmanis, Dr. med., Mg. sc. sal., RSU Sabiedrības veselības un sociālās labklājības fakultātes prodekāns

Evija Gaile.jpg

Studijas sabiedrības veselības programmā es izvēlējos, jo tas bija zelta vidusceļš visām man interesējošajām jomām – medicīna, pedagoģija, sports u. c. Savukārt, lai nodrošinātu sev karjeras izaugsmes iespējas nākotnē, uzreiz izmantoju iespēju turpināt studijas maģistrantūrā.

Evija Gaile, Pārtikas un veterinārais dienests

no picture.png

Studiju laiks bija ļoti intensīvs, bet foršs. Programmas ietvaros katram studentam tika piedāvāta teorētiskā bāze un prakses iespējas, kas ļoti noder turpmākās profesijas izvēlē. Pasniedzēji ir atsaucīgi un profesionāli savā jomā. Kas ir īpaši svarīgs, studiju procesā ir iesaistīti speciālisti no potenciālām darba vietām, kas ļauj iepazīties ar reālo situāciju, kā arī izveidot profesionālus kontaktus.

Jekaterina Dobrijana, Veselības ministrija

Sarlote Haznere Sabiedribas veseliba.jpg

Studijas ir laiks, ko novēlu piedzīvot ikvienam. Rīgas Stradiņa universitātē bija viss, sākot ar akadēmisku stingrību un beidzot ar prieku un līksmību: pasniedzēji, kolēģi, draugi un paziņas, bet galvenais – zināšanas. Vieta, kur satiekas līdzīgu uzskatu cilvēki. Cilvēki, kuri saprot, ka jādara vairāk, lai būtu vairāk, ka pārliecībai jābūt ar savu pamatu, viedoklis jāpilnveido un iespējas jānopelna. Pabeidzu studijas Sabiedrības veselības un sociālās labklājības fakultātē, kas ietver daudzas ar veselību un tās veicināšanu saistītas nozares. Studiju programma Sabiedrības veselība bija labākais pamats manai turpmākajai izaugsmei.

Šarlote Hāznere, studiju programmas Sabiedrības veselība absolvente

Uzņemšanas prasības

Obligātās prasības
  • Vidējā izglītība
  • CE sertifikāts latviešu valodā un matemātikā
  • CE sertifikāts svešvalodā vai starptautiskas testēšanas institūcijas pārbaudījuma dokuments
  • Gada atzīme bioloģijā vai dabaszinībās
Dokumenti, kas jāiesniedz
  • Jāaizpilda pieteikums elektroniskajā Uzņemšanas sistēmā https://uznemsana.rsu.lv un jāpievieno sekojoši dokumentu elektroniskie faili / datnes:
  • Pase (datu lapa) vai personas apliecība (eID abas puses
  • Fotogrāfija (studējošā apliecībai)
  • Atestāts, kas apliecina vispārējās vidējās izglītības iegūšanu
  • Atestāta par vispārējo vidējo izglītību pielikums “Sekmju izraksts" (abas puses), kurā reflektantam, kurš vispārējo vidējo izglītību ir ieguvis laikposmā no 1997. / 98. mācību gada līdz tekošajam uzņemšanas periodam, sekmju izrakstā obligāto un izvēlēto pamatpriekšmetu vērtējums ir vismaz 4 balles 10 ballu sistēmā (atzīmes specializētajos kursos netiek ņemtas vērā)
  • Centralizēto eksāmenu (turpmāk – CE), kas minēti augstāk, sertifikāti 
  • Dokuments, kas apliecina dokumentu reģistrēšanas pakalpojuma apmaksu
  • Ja kādā no iesniedzamajiem dokumentiem ir cits personas uzvārds un / vai vārds un / vai personas kods nekā pasē, tad jāuzrāda arī dokuments, kas apliecina personas datu maiņu
  • Par iestāšanās dokumentu reģistrēšanu nav jāmaksā bāreņiem un bez vecāku gādības palikušiem bērniem. Bāreņiem un bez vecāku gādības palikušiem bērniem jāuzrāda normatīvajos aktos noteiktā kārtībā izsniegta apliecība sociālo garantiju nodrošināšanai, bet ne ilgāk kā līdz 24 gadu vecuma sasniegšanai 
  • Ja reflektants izglītības dokumentu vai akadēmisko grādu ir ieguvis ārvalstīs (izņemot Igaunijā un Lietuvā), iesniegumam pievieno Akadēmiskās informācijas centra izziņu par to, kādam Latvijā piešķirtam izglītības dokumentam vai akadēmiskajam grādam atbilst ārvalstīs iegūtais izglītības dokuments vai grāds
Vērtēšanas kritēriji

Studiju programmas Sabiedrības veselība reflektantus imatrikulē saskaņā ar konkursa rezultātiem, ko veido CE vērtējumi matemātikā, latviešu valodā, svešvalodā un gada atzīme bioloģijā vai dabaszinībās.
Uzņemšanas rezultātu kopvērtējumu 100% sastāda:

  • 5% no kopējā vērtējuma ietekmē CE vērtējums Matemātikā,
  • 30% no kopējā vērtējuma ietekmē CE vērtējums Latviešu valodā,
  • 25% no kopējā vērtējuma ietekmē CE vērtējums svešvalodā vai starptautiskas testēšanas institūcijas pārbaudījuma vērtējums svešvalodā,
  • 40% no kopējā vērtējuma ietekmē gada atzīme Bioloģijā vai Dabaszinībās.

Reflektantiem, kuri vidējo vispārējo izglītību ir ieguvuši pēc Valsts izglītības satura centra (VISC) īstenotā projekta “Kompetenču pieeja mācību saturā” (Skola 2030), konkursa rezultātu sastāda valsts pārbaudes darbu rezultāti šādos izglītības apguves līmeņos:

  • Augstākais līmenis (reizina ar koeficientu 1.0)
  • Optimālais līmenis (reizina ar koeficientu 0.75)
  • Vispārīgais līmenis (reizina ar koeficientu 0.5)

Vienādu vērtējumu summu gadījumā konkursu ietekmē CE vērtējums matemātikā.

Papildu punkti pie kopējā konkursa rezultāta tiek piešķirti par godalgotu vietu iegūšanu (1.–3. vieta):
Latvijas Republikas (nacionālajās) mācību priekšmetu olimpiādēs – 2 punkti,
Starptautiskajās mācību priekšmetu olimpiādēs - 4 punkti,
Latvijas (nacionālie) skolēnu zinātniski pētnieciskie darbi dabaszinātņu, medicīnas vai veselības zinātņu sekcijā – 1 punkts,
Starptautiskie skolēnu zinātniski pētnieciskie darbi dabaszinātņu, medicīnas vai veselības zinātņu sekcijā – 2 punkti.

Ko studēt tālāk

Studijas iespējams turpināt RSU maģistra studiju programmās.

 

Programmas direktors

Kontaktinformācija