Pārlekt uz galveno saturu

Īsumā par studiju kursu

Struktūrvienība: Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija
Kredītpunkti / ECTS:2.67 / 4
Kursa vadītājs:Kalvis Ciekurs
Studiju tips:Nepilna laika, Pilna laika
Līmenis:1. cikla (Bakalaura)
Mērķauditorija:Pedagoģija; Sporta treneris
Valoda:Latviešu
Zinātnes nozare:Sporta zinātne

Mērķis

Iegūt zināšanas par cilvēka organisma ķīmisko sastāvu, biosavienojumu – ogļhidrātu, olbaltumvielu, lipīdu un nukleīnskābju bioloģiskajām funkcijām. Gūt zināšanas un izpratni par dzīvības procesu ķīmiskajiem pamatiem, gremošanas procesu bioķīmiju, enerģētiskajiem un plastiskajiem procesiem cilvēka organismā. Nodrošināt studentiem teorētisko un praktisko iemaņu apguvi, dodot zināšanas un izpratni par dzīvības procesu ķīmiskajiem pamatiem cilvēka organismā, kā arī par enerģētisko un plastisko procesu dinamiku fizisko slodžu laikā, praktiski apgūstot bioķīmisko pētījumu pamatiemaņas, iemaņas sastādīt pareizu ēdienkarti. Vispārīgās un fizisko aktivitāšu bioķīmijas studiju kursa pamatuzdevums – dot studējošajiem zinātnisku pamatu profesionālai darbībai, pamatus uzturzinātnes apguvei, attīstīt prasmes patstāvīgai problēmu risināšanai saistībā ar fiziskajām aktivitātēm (pareiza uztura izvēle, atjaunošanās procesu izpratne un veicināšana u.c.).

Priekšzināšanas

Vispārējā vidējā izglītība.

Rezultāti

Zināšanas

1. Cilvēka organisma ķīmiskais sastāvs un dzīvības procesu ķīmiskie pamati, šo zināšanu kritiska izpratne.
2. Biosavienojumu – ogļhidrātu, olbaltumvielu, lipīdu un nukleīnskābju ķīmiskā uzbūve, bioloģiskās funkcijas, uzsverot organisma galvenos enerģijas avotus un enerģijas ražošanā iesaistītās vielas.
3. Bioķīmisko procesu dinamika cilvēka organismā un to kopsakarības, par bērnu un pusaudžu organisma bioķīmiskajām īpatnībām, par bioķīmisko procesu izmaiņām organismā intensīvu dažāda rakstura fizisko slodžu laikā, kā arī atjaunošanās periodā, par fizisko īpašību – spēka, ātruma un izturības attīstīšanas bioķīmiskais pamatojums un metodes, bioķīmisko īpatnību ievērošana, trenējot fiziskās īpašības bērniem un pusaudžiem.

Prasmes

4. Veikt vienkāršus analītiskus bioķīmiskus eksperimentus, lietot laboratorijas traukus un aparatūru.
5. Analizēt konkrētas slodzes pēc reakcijām, kas dod enerģiju, un zināt, kādus enerģijas avotus tās patērē.

Kompetences

6. Analizēt iegūtos rezultātus: novērtēt galvenos asins bioķīmiskos rādītājus (laktātu koncentrāciju, pH), salīdzināt ar normu miera stāvoklī un nogurumā vai literatūras datiem, norādīt iespējamos cēloņus bioķīmisko rādītāju novirzei no normas.
7. Izvērtēt ēdienkarti pēc olbaltumvielu, tauku un ogļhidrātu satura, izstrādāt rekomendācijas uztura galveno sastāvdaļu koriģēšanai.

Plānojums

Plānošanas periods:2024. gada rudens semestris
Studiju programmaStudiju semestrisProgrammas līmenisStudiju kursa kategorijaDocētājiGrafiks
Veselība, fiziskā aktivitāte un drošība (sporta un veselības skolotājs), VMS 1BakalaursObligātsKatrīna Volgemute, Maija Dzintare
Veselība, fiziskā aktivitāte un drošība (sporta un veselības skolotājs), VMSN 1BakalaursObligātsKatrīna Volgemute, Maija Dzintare
Veselība, fiziskā aktivitāte un drošība (sporta, veselības un valsts aizsardzības mācības skolotājs), VAS 1BakalaursObligātsKatrīna Volgemute, Maija Dzintare
Veselība, fiziskā aktivitāte un drošība (sporta, veselības un valsts aizsardzības mācības skolotājs), VASN 1BakalaursObligātsKatrīna Volgemute, Maija Dzintare
Plānošanas periods:2025. gada pavasara semestris
Studiju programmaStudiju semestrisProgrammas līmenisStudiju kursa kategorijaDocētājiGrafiks
Veselība, fiziskā aktivitāte un drošība (sporta un veselības skolotājs), VMSNz 1BakalaursObligāts
Veselība, fiziskā aktivitāte un drošība (sporta, veselības un valsts aizsardzības mācības skolotājs), VASNz 1BakalaursObligāts