Pārlekt uz galveno saturu
Pedagoģiskā izaugsme
Darbiniekiem
Jauno docētāju skola

12. februārī Rīgas Stradiņa universitātē (RSU) bija Pedagoģiskās izaugsmes centra (PIC) organizētās Jauno docētāju skolas (JDS) noslēgums. JDS notika jau sesto reizi, piedāvājot 24 RSU jaunajiem docētājiem četru mēnešu garumā – no oktobra līdz februārim – apgūt dažādas prasmes docēšanas meistarības pilnveidei, kā arī savstarpēji dalīties pieredzē.

JDS mērķis ir docētāju kompetences pilnveide, kas ir RSU stratēģiskā prioritāte – tieši docētāju meistarība nodrošina studiju procesa kvalitāti un pedagoģisko inovāciju attīstīšanu. “Ieguldām nozīmīgus resursus, lai izveidotu un docētājiem piedāvātu plašu mācību un izaugsmes aktivitāšu klāstu visdažādākajās tematiskajās jomās. RSU docētāji regulāri un mērķtiecīgi strādā pie savas kompetences pilnveidošanas.

Varam būt gandarīti, ka mūsu augstskolā ir Latvijā gan skaitliski apjomīgākais, gan tematiski bagātīgākais docētāju pedagoģiskās pilnveides piedāvājums.

Tas stiprina mācīšanās kultūru kā organizācijas vērtību. Mācāmies atklāti dalīties ar izaicinošas pieredzes stāstiem un labās prakses piemēriem,” uzsver PIC direktore Nora Jansone-Ratinika.

JDS pieeja ir vērsta uz mērķtiecīgu mācību procesu, kas balstīts uz praktisku izmēģinājumu un pieredzes refleksiju. Šādi dalībnieki ne tikai apgūst jaunākās metodes, bet arī izprot to efektivitāti praksē, tādējādi radot pārliecību par to pielietojumu savos studiju kursos.

Sestajā JDS 50 akadēmisko stundu apmērā docētāji apguva,

  • kā dizainēt jaunu studiju kursu (tostarp atsevišķas lekcijas un nodarbības) un kā šos pašus principus izmantot esošu studiju kursu dizaina pilnveidei;
  • kā izstrādāt vērtēšanas sistēmu un to salāgot ar studiju kursā definētajiem sasniedzamajiem mācīšanās rezultātiem;
  • kā filmēt, montēt un izveidot interaktīvus H5P mācību video;
  • kā studiju kursos integrēt dažādas mācīšanās un mācīšanas stratēģijas (aktīvā mācīšanās, pētniecībā balstītas studijas, apvērstā mācīšanās u. c.).

JDS dalībnieki varēja ne tikai teorētiski mācīties par šīm tēmām, bet arī praktiski izmēģināt visas metodes un prasmes, lai tās vieglāk varētu integrēt savos studiju kursos. Katrā JDS nodarbībā docētāji grupās kopīgi risināja aktuālus izaicinājumus un dalījās savos labajos prakses piemēros.

Savstarpējo mācīšanos palīdzēja nodrošināt:

  • Bioloģijas un mikrobioloģijas katedras asoc. prof. Rudīte Koka, kura dalījās praktiskos piemēros, kā veidot summatīvus pārbaudījumus, kā studējošajiem piedāvāt uz izaugsmi orientētu atgriezenisko saiti un kā veidot pārbaudes darbiem vērtēšanas kritērijus un rubrikas;
  • JDS absolvente Rehabilitācijas katedras docente Guna Semjonova dalījās, kā veidot H5P interaktīvos video un zarotos scenārijus, savukārt Sabiedrības veselības institūta lektora p. i. Mirdza Kursīte demonstrēja, kā organizēt vairāku studiju kursā iesaistīto docētāju darbu, lai visi strādātu pēc viena standarta. Viņa arī iepazīstināja ar e-studiju iespējām docētāju darba atvieglošanai;
  • Borisa un Ināras Teterevu fonda mērķstipendiāte Rehabilitācijas katedras pasniedzēja Unda Avota atklāja, kā studiju kursā integrē pieredzē balstītu mācīšanās stratēģiju un dalījās zināšanās par tādas mācīšanās vides veidošanu, kurā studējošie jūtas droši uzdot jautājumus, eksperimentēt un kļūdīties;
  • video kartotēka, kuru veido iepriekšējo JDS sasaukumu dalībnieku labās prakses pieredzes stāsti.

JDS pieredzēto un iegūto visspilgtāk raksturo pašu absolventu iespaidi

martins_zvackis.jpg

JDS palīdzēja man augt kā docētājam, tur apguvu vairākas mācīšanas metodes, ko varu integrēt savos studiju kursos – refleksiju, Kornelas piezīmes, dažādas diskusiju metodes. Ieguvu arī jaunus kontaktus un sapratu, ka ir jāmācās no kolēģiem un nemitīgi jāattīstās. Mācīšanās un mācīšana ir ceļojums, kurā katrs solis ved tuvāk ne tikai studējošo, bet arī docētāju izaugsmei. Vēlme mācīties un gatavība pielāgoties ir tās vērtības, kas mani virza uz mērķu sasniegšanu izglītības jomā.

Mārtiņš Zvackis, RSU Sabiedrības Veselības institūta vecākais laborants, docētājs

agris_liepa.png

Bija prieks demokrātiskā, vienam otra cienošā atmosfērā dalīties pieredzē starp kolēģiem. Tika iegūti jauni rīki, paņēmieni kā piesaistīt studentu uzmanību un noturēt to, kas it īpaši svarīgi ir teorētisko lekciju laikā.

Agris Liepa, RSU Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmijas docents, vadošais pētnieks

santa_bormane.jpg

JDS viens no otra varējām aizgūt idejas un ieraudzīt iespēju inovācijām savā docētāja praksē. Starpnozaru sadarbība un iespēja aktīvi līdzdarboties dažādu RSU struktūrvienību docētājiem no atšķirīgām zinātņu nozarēm ļāva secināt, ka ilgtspēja izglītībā ir cieši saistīta ar starpdisciplinaritāti un kvalitāti. Proti, pieprasījums pēc izglītības kā pakalpojuma ir mainījies un arvien vairāk darba tirgus tendences un paaudžu maiņa transformē veidu, kā docētāji māca studentus, veicina katra studenta attīstību un rada drošu, iekļaujošu studiju vidi.

Santa Bormane, Sociālo zinātņu fakultātes docente

Jauno docētāju skolas nodrošināšanai ir nepieciešama komanda un to ļoti labi apliecina visi PIC kolēģi, kur katrs ar savu kompetenci nāk talkā, lai vadītu nodarbības, individuāli konsultētu docētājus un piedāvātu viņiem atgriezenisko saiti profesionālo prasmju pilnveidei.

2024. gadā PIC piedāvātajās tālākizglītības mācībās piedalījušies vairāk nekā 800 dalībnieku, tai skaitā arī kolēģi no RSU Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmijas. Vērtīgas prasmju papildināšanas iespējas piedāvā arī Informācijas tehnoloģiju departaments, Personāla departaments, Medicīnas izglītības tehnoloģiju centrs un citas struktūrvienības. Vairākas reizes nedēļā visa akadēmiskā gada garumā docētājus sasniedz unikāli mācību piedāvājumi. Zinātkārākie un aktīvākie docētāji semestra laikā iespēj piedalīties pat 14 mācībās.

RSU Pedagoģiskās izaugsmes centrs jau no 2014. gada atbalsta docētājus pedagoģiskās kompetences attīstīšanā, piedāvājot dažāda veida un satura mācības. 2019. gadā ar ESF projekta Rīgas Stradiņa universitātes akadēmiskā personāla kapacitātes stiprināšana nr. 8.2.2.0/18/A/013 atbalstu Pedagoģiskās izaugsmes centrs izveidoja Jauno docētāju skolu, kas darbojas kā atbalsta platforma docētājiem, kuri ir savas akadēmiskās karjeras sākumā.

PIC komandas vārdā aicinām visus RSU docētājus ar pedagoģiskā darba pieredzi līdz pieciem gadiem jau rezervēt laiku mācībām 2025. gada rudens semestrī.

Pieteikšanās septītajam Jauno docētāju skolas sasaukumam sāksies šā gada maijā.

ES logo