Kā lietotne telefonā spēj mazināt dusmas vai uzlabot garastāvokli
Cilvēku emocionālais stāvoklis ietekmē mūsu darba spējas, labsajūtu, attiecības un dzīves kvalitāti. Tādēļ svarīgi ir savas emocijas pārzināt un pārvaldīt. Labi zinām, ka tas nav viegli, tādēļ palīgā nāk inovatīva lietotne viedierīcē jeb emocionālās pašpalīdzības rīks Emori. Tas ļauj lietotājam izvērtēt savas emociju pārvaldīšanas prasmes, regulēt tās, pildot interaktīvus mākslā balstītus un psiholoģiskus uzdevumus, attīstīt prasmi izturēt, pieņemt vai apvaldīt emocijas. Ar šo lietotni varēs iepazīties 5. Pasaules latviešu zinātnieku kongresa Zinātne Latvijai dalībnieki, jo projekta īstenotājiem būs īpašs stends, un katrs dalībnieks varēs lietotnes prototipa fragmentu izmēģināt. Kongress notiks Latvijas Nacionālajā bibliotēkā 27.–29. jūnijā.
Lietotni izstrādājuši pētnieki no Rīgas Stradiņa universitātes (RSU), Ventspils Augstskolas un Latvijas Mākslas akadēmijas.
Par ieceri, izstrādi un izmantošanas iespējām runājam ar vienu no projekta īstenotājām RSU Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedras docētāju un pētnieci Inesi Paiču (attēlā).
Spējas kontrolēt savas emocijas ir svarīgas ik uz soļa. Gan darbā, gan mājās. Kā radās šādas, plaši izmantojamas lietotnes ideja?
Ideja radās 2020. gadā emocijām veltītā konferencē Nīderlandē. Tur studenti prezentēja pašu veidotas vienkāršas aplikācijas, kas palīdzētu ārstiem novērot pacienta paradumus un garastāvokli. Ar laiku ideja ieguva konkrētas aprises un fokusu tieši uz emocijām un emociju regulāciju, kas ir nozīmīga tēma ne tikai pētniecībā, bet arī ar lielu praktisko vērtību. Kopā ar studentiem rūpīgi pētījām jau esošās aplikācijas, lai labāk saprastu, kāds būs mūsu lietotnes saturs. Vēlējāmies izveidot to kā pašpalīdzības intervenci jebkuram Latvijas iedzīvotājam, sākotnēji domājot par ļoti plašu mērķauditoriju, bet ar laiku to sašaurinājām un precizējām. Šobrīd mērķa auditorija ir jauni pieaugušie. Lietotnes dizains ir ļoti dzīvespriecīgs un košs.
Kāds būs lietotāju ieguvums?
Cilvēkiem, kuri vēlas savas emocijas labāk iepazīt un precīzāk tās identificēt, ir jāapgūst arī paņēmieni, kā ar tām tikt galā.
Emori ļauj lietotājam ik dienas, izmantojot garastāvokļa novērotāju, mācīties emocijas atpazīt un nosaukt vārdā.
Lietotne arī piedāvā dažādus uzdevumus, lai konkrētas emociju regulācijas prasmes uzlabotu. Piemēram, spēt aizvien niansētāk dažādas emocijas diferencēt. Lai to paveiktu, mums ir izstrādāts palīgmateriāls, emociju vārdnīca, jo cilvēkiem ļoti bieži ir grūti pašiem atrast pareizos vārdus. Lietotne palīdz un piedāvā uzvedinošus jautājumus, kā rezultātā lietotājs var noteikt savu emocionālo stāvokli precīzāk. Regulāri atzīmējot savu garastāvokli, lietotājs redz savu emociju dinamiku un tendences. Lietotne arī piedāvā dažādus praktiskus uzdevumus, kas attīsta vai pilnveido spēju emocijas apzināti mainīt.
Vai jūs varētu nosaukt kādu piemēru par konkrētām emocijām?
Izplatītas emocijas ir dusmas. Lai iemācītos pārvaldīt tās, cilvēks sākumā izmanto lietotnē iestrādāto garastāvokļa novērošanas rīku. Lietotne viņam pajautā: “Kā tu šobrīd jūties?” Tiek piedāvātas piecas izvēles: ļoti labi, labi, normāli, slikti un briesmīgi. Tad, uzspiežot uz kādas no izvēlēm, tiek piedāvāti dažādi atbilstīgi emociju vārdi, piemēram, pikts, aizkaitināts, dusmīgs, nobijies un citi. Lietotājs izvēlas, piemēram, atbildi "dusmīgs". Seko turpmākie jautājumi, kas vēl vairāk palīdz precizēt situāciju. Kas dusmas ir izraisījis, vai esi viens vai kopā ar kādu, kur atrodies u. c. Tā ir lietotāja personiskā informācija, kas uzkrājas viņa profilā un atspoguļojas emociju kalendārā. Cilvēks tādējādi ar laiku iemācās atpazīt sevi un arī prognozēt, kurās situācijās varētu palikt dusmīgs.
Mēs piedāvājam arī dažādas iespējas, ko ar tām dusmām darīt. Lietotājs var izlasīt vai noklausīties īsu izglītojošu informāciju par dusmu nozīmi, var izmēģināt relaksācijas paņēmienus.
Tas var būt arī interaktīvs mākslā balstīts uzdevums, piemēram, izveidot dusmu kolāžu vai nofotografēt attēlu, kas saistās ar dusmām, un tad pēc uzdevuma instrukcijas to modificēt tālāk. Uzdevumu veikšanas laikā lietotne arī uzdod dažādus jautājums, kas palīdz arvien skaidrāk sevi izprast. Rezultātā lietotājs iegūst pieredzi, kā viņš var emocijas mainīt.
Šī lietotne top kā vertikāli integrēts projekts. Ko dod šī efektīvā un iesaistošā pētniecības forma?
Projektā ir iesaistīti gan RSU, gan Latvijas Mākslas akadēmijas un Ventspils Augstskolas dažādu bakalaura un maģistra programmu studenti un docētāji. Turklāt, kad vieni studenti dalību beidz, viņu vietā nāk citi un turpina darbu. Studenti ir šā projekta virzošais spēks. VIP ir ļoti efektīvs veids, kā iesaistīt pēc iespējas vairāk jauno pētnieku un gūt plašu ideju pienesumu. Kā VIP projekta dalībniekus es vēlētos nosaukt Ričardu Znutiņu-Znutānu, Dārtu Galiņu, Sandru Sugako, Džūliju Ekusu, Lieni Jākobsoni, Barbaru Ābeli, Matīsu Zvaigzni un Markusu Rožkalnu no Latvijas Mākslas akadēmijas. Rīgas Stradiņa universitāti pārstāv Maruta Linuža, Inga Iejava, Kristīne Mārtinsone un es. Ventspils Augstskolu – Jānis Vīksne un Karīna Šķirmante.
Vai šodien varu lejuplādēt aplikāciju savā telefonā?
Šobrīd vēl ir lietojama tikai daļa aplikācijas, un tikai kā testējams prototips, tomēr strādājam, lai ar laiku tā būtu pieejama visiem.
Bijāt ļoti tuvu Latvijas Dizaina gada balvai 2023. Nokļūšana finālā ir fantastisks sasniegums!
Jā, ar šo panākumu lepojamies. Sākotnēji balvai bija izvirzīti 159 darbi, otrajai kārtai tika virzīti 59 darbi, bet finālā iekļuva un vairākām balvu kategorijām tika nominēti 19 projekti.
Veiksmi jums projekta turpmākā īstenošanā! Domāju, ka daudzi Latvijas iedzīvotāji ar nepacietību gaida, kad varēs lejuplādēt šo lietotni telefonā, lai izvairītos no nevajadzīgiem strīdiem vai vienkārši iemācītos kādā grūtsirdības brīdī uzlabot garastāvokli.
Aktivitāte tiek īstenota projektā Pārvaldības procesu pilnveide un studiju programmu satura modernizācija Rīgas Stradiņa universitātē (Nr. 8.2.3.0/18/A/011).