Pārlekt uz galveno saturu
Studentiem

Rīgas Stradiņa universitātē (RSU) noslēdzies Latvijas medicīnas izglītībā vēl nebijis projekts – Medicīnas izglītības tehnoloģiju centra (MITC) divi stāvi no 6. līdz 17. decembrim pārvērsti par simulētu slimnīcu ar Iekšķīgo slimību nodaļu un Ķirurģijas nodaļu, procedūru kabinetiem, māsu posteni un palātām, kurās guļ pacienti manekeni un pacienti aktieri.

Divu nedēļu laikā šajā slimnīcā klīniskās aprūpes praksi izgājuši ap 90 trešā studiju gada ārvalstu medicīnas studenti, kuri pandēmijas dēļ slimnīcās savās mītnes zemēs praktizēties nav varējuši. Šāds prakses formāts spilgti apliecina RSU MITC jaudu un inovētspēju, bet tās rezultāti atkārtoti apliecina simulācijā balstītas izglītības nozīmi, drošā vidē sagatavojot jaunos speciālistus pirmajai saskarei ar reāliem pacientiem slimnīcā.

 “Slimnīcā procesi, kas saistīti ar pacientu, nav sadalīti tēmās un nodarbību laikos. Vairākas darbības notiek secīgi un bieži paralēli viena otrai. Arī MITC simulētajā slimnīcā procesu virzība ir līdzīga īstas slimnīcas darbībai. Telefona zvani uz māsu posteni, pacientu izsaukumi uz palātu, pacientu transportēšana uz izmeklējumiem. Darbam slimnīcā ir svarīgas ne vien tehniskās prasmes, bet arī netehniskās iemaņas. Darbu prioritizēšana, komunikācija ar pacientu un veselības aprūpes speciālistu starpā, medikamentu devu aprēķini, pacientu izglītošana un atbalsta sniegšana, pacientu identifikācija un citas netehniskās iemaņas ir iespējams pilnveidot simulētās slimnīcas izspēles laikā,” norāda RSU MITC direktore Ieva Šlēziņa.

Viņa norāda, ka šīs divas nedēļas ir aisberga redzamā daļa. Lai sagatavotu šai praksei visu nepieciešamo – izstrādātu scenārijus, sagatavotu aprīkojumu, uzrunātu līdzcilvēkus pacientu lomām, apmācītu tos, pielāgotu telpas, izstrādātu pacientu aprūpes dokumentāciju – bija nepieciešami vairāki mēneši. Taču rezultātā pārdomātas ir pat vissīkākās detaļas, piemēram, simulētu medikamentu ampulas, mākslīgās asinis, fēces, urīns, uz rokas uzlīmējami katetri medikamentu ievadei un izveidotas mākslīgās brūces pacientiem-aktieriem.

“MITC komanda ir veikusi gan fantastisku sagatavošanās darbu, gan izturējusi ļoti spraigu cēlienu divu nedēļu garumā, kad pirmā topošo ārstu maiņa ierodas uz darbu 8.00, bet otrā strādā no 14.00 līdz 20.00. Taču nu ir liels gandarījums, skatoties, kā studentiem izdevies iejusties slimnīcas vidē un pilnveidot savas zināšanas un prasmes drošā vidē,” stāsta I. Šlēziņa.

Lai gan RSU studentiem slīpēt prasmes simulētā vidē ir ierasta lieta, pirmo reizi augstskolas vēsturē tik vērienīgi īstenota simulēto pacientu programma, iesaistot vairāk nekā 30 pacientus-aktierus. Kopumā palātās katru dienu divu nedēļu garumā uzturējās 20 pacienti – astoņi labi aprīkoti manekeni un 12 cilvēki, kuri atsaucās MITC aicinājumam, un apguva pacientu lomas. Simulētu pacientu piesaiste un apmācība ir milzu darbs.

Kā norāda RSU Iekšķīgo slimību katedras docētājs un MITC simulāciju instruktors Sergejs Babikovs, “katrs dalībnieks savai lomai tika gatavots atbilstoši scenārijam un visi bija ļoti motivēti uzturēt slimnīcas ilūziju un pacientu tēlus. Mums bija gan pacienti ar durtām brūcēm, gan ar aizkuņģa dziedzera iekaisumu un citām kaitēm. Dalība programmā bija vērtīga no vairākām aspektiem – gan kā iespēja pacientiem drošā veidā sagatavoties darbam klīnikā, gan kā daļējs ieskats slimnīcas darba ritmā, gan arī kā iespēja drošā vidē iepazīties ar slimību sūdzībām, gaitu un pieredzi. Turklāt sadarbība ar vai bez valodas barjerām ļāva gan studējošiem iepazīties ar pacientu specifiku, gan dalībniekiem iepazīt topošos speciālistus no ārvalstu kultūrām”.

“Dažiem aktieriem loma paredzēja līdzestību, citiem nācās būt izaicinošiem. Kā min praktikanti, dažiem no “pacientiem” tēlojums bija ASV kinoakadēmijas balvas cienīgs,” skaidro I .Šlēziņa.

Slimnīcas īstenošanai MITC sagatavoja pacientu aprūpes dokumentus, pacientu drošības gadījumu ziņojumu sistēmu, dažādus pacientu novērtēšanas rīkus – ordināciju lapu, izgulējumu risku Braden skalu, pacientu aktivitātes līmeņa noteikšana, kritienu riska izvērtēšanu.

“Dokumenti un aprūpes, ārstniecības procesa dokumentācija ir neatsverama veselības aprūpes iestāžu darba daļa. Izpratne par šiem procesiem palīdz studentiem sagatavoties darbam un mācībām īstā slimnīcā ar īstiem pacientiem. Prakses laikā studenti iegūst pilnīgāku izpratni par procesu norisi slimnīcā, piemēram, gadījumā, ja jāpaņem asins analīzes, to studentam jāspēj atrast nozīmējumu ordināciju lapā, ir jāizvēlas atbilstošs aprīkojums, jāidentificē īstais pacients, jāizskaidro plānotā darbība, pirms tiek veikta manipulācija, jāsakārto darba vieta aiz sevis, jānosūta paņemtais paraugs uz laboratoriju un jādokumentē paveiktais,” stāsta sertificēta māsa Madara Blumberga, MITC simulācijā balstītas izglītības attīstības vadītāja māszinībās.

Lai sekmīgi aizvadītu simulētās prakses, to skaitā veidojot scenārijus pacientiem un studentiem, liela loma bija tieši RSU Māszinību un dzemdību aprūpes katedrai, it sevišķi tās vadītājam doc. Kristapam Circenim un docētājai Lilijai Antoņēvičai. 

RSU īstenotā simulācijā balstītā medicīnas izglītība, kas vērsta uz pacientu drošību un veselības aprūpes kvalitāti, paredz topošo ārstu un māsu izglītību četros secīgos posmos: teorētiskajās lekcijās, praktiskajās nodarbībās, tāda veida preklīniskajā praksē kā MITC simulētā slimnīca un tikai tad darbā ar pacientiem īstā slimnīcā.

Latvijas Televīzijas raidījuma "Panorāma" sižets "Pirmo reizi medicīnas studentiem izveidota simulēta slimnīca"(18.12.2021.)