Skip to main content

Basics of Latvian Sign Language

Study Course Description

Course Description Statuss:Approved
Course Description Version:3.00
Study Course Accepted:09.11.2022 15:13:56
Study Course Information
Course Code:REK_233LQF level:Level 6
Credit Points:2.00ECTS:3.00
Branch of Science:LinguisticsTarget Audience:Medical Services
Study Course Supervisor
Course Supervisor:Ilze Klatenberga
Study Course Implementer
Structural Unit:Department of Rehabilitation
The Head of Structural Unit:
Contacts:Riga, 26a Anninmuizas boulevard, rkatrsu[pnkts]lv, +371 20271291
Study Course Planning
Full-Time - Semester No.1
Lectures (count)1Lecture Length (academic hours)4Total Contact Hours of Lectures4
Classes (count)7Class Length (academic hours)4Total Contact Hours of Classes28
Total Contact Hours32
Study course description
Preliminary Knowledge:
Not necessary.
Objective:
The study of sign language, the historical aspect of its formation. To master the basics of the Latvian sign language for practical use.
Topic Layout (Full-Time)
No.TopicType of ImplementationNumberVenue
1Sign language, historical aspect of its formation, types. Description of the situation today, experience of other countries.Lectures1.00auditorium
2The language of deaf signs as a communication system, its structure. Sign language usersClasses1.00auditorium
3Description of the form and content of gestures (manual characters). Sign language components (structures), non-manual sign language features.Classes1.00auditorium
4Latvian language dactyl character alphabetical. Sign language as a communication tool with children with hearing impairment.Classes1.00auditorium
5Sign language acquisition: 1. Daily phrases; 2. daily activities; 3. events; 4. emotions.Classes1.00auditorium
6Sign language acquisition: days of the week, seasons, holidays.Classes1.00auditorium
7Sign language acquisition: birds, animals. Sign language acquisition: home, apartment, school, shop.Classes1.00auditorium
8Sign language acquisition: colours, numbers, mathematical operations.Classes1.00auditorium
Assessment
Unaided Work:
Individual work – including preparation, presentation preparation, independent work with literature, sign language dictionaries on given topics.
Assessment Criteria:
1. Active and fruitful participation in lectures and practical classes; 2. Independent, practical presentation of a child with a hearing impairment; 3. Exam at the end of the course.
Final Examination (Full-Time):Exam
Final Examination (Part-Time):
Learning Outcomes
Knowledge:Students acquire the basic knowledge and expertise for the development of sign language, structure.
Skills:Will be able to use sign language at elementary level to work with patients with hearing impairment (non-speaking patients).
Competencies:Will be able to practically apply the acquired knowledge and skills of hearing impaired children's speech and language disorders in the assessment, correction work and communication.
Bibliography
No.Reference
Required Reading
1Latviešu zīmju valodas vārdnīca. – Rīga: Latvijas Nedzirdīgo savienība, 1997. (izdevums akceptējams)
2Nedzirdīgo runas žestu vārdnīca. – Rīga: Latvijas Valsts izdevniecība, 1963. (izdevums akceptējams)
3Brīvais laiks [elektroniskais resurss]: latviešu zīmju valodas video vārdnīca. 1. daļa. - Rīga: LNS Zīmju valodas centrs, 2002. (izdevums akceptējams)
4Cilvēks [elektroniskais resurss]: latviešu zīmju valodas video vārdnīca / darba grupa: Lilita Janševska ... [u.c.]. - Rīga: LNS Zīmju valodas centrs, 2004. (izdevums akceptējams)
5Daba [elektroniskais resurss]: latviešu zīmju valodas video vārdnīca / darba grupa: Lilita Janševska ... [u.c.]. - Rīga: LNS Zīmju valodas centrs, 2004. (izdevums akceptējams)
6Ikdiena [elektroniskais resurss]: latviešu zīmju valodas video vārdnīca / darba grupa: Lilita Janševska ... [u.c.]. - Rīga: LNS Zīmju valodas centrs, 2004. (izdevums akceptējams)
7Latviešu zīmju valodas video vārdnīca [elektroniskais resurss] : [3 daļas] / darba grupa: Lilita Janševska ... [u.c.]. - Rīga: LNS Zīmju valodas centrs, 2004. (izdevums akceptējams)
8„Latviešu nedzirdīgo zīmju valodas gramatikas pamati” D. Bethere, izdota 2004.gadā EK Phare programmas „Pilsoniskas sabiedrības attīstība Latvijā 2002-2003” atbalstam projektam “Zīmju valoda – kā viena no saziņas iespējām" ietvaros. (izdevums akceptējams)
9Pilsēta. Lauki [elektroniskais resurss]: latviešu zīmju valodas video vārdnīca / darba grupa: Lilita Janševska ... [u.c.]. - Rīga: LNS Zīmju valodas centrs, 2004. (izdevums akceptējams)
10Skola [elektroniskais resurss]: latviešu zīmju valodas video vārdnīca / darba grupa: Lilita Janševska ... [u.c.]. - Rīga: LNS Zīmju valodas centrs, 2004. (izdevums akceptējams)
11Veselība [elektroniskais resurss]: latviešu zīmju valodas video vārdnīca / darba grupa: Lilita Janševska ... [u.c.]. - Rīga: LNS Zīmju valodas centrs, 2004. (izdevums akceptējams)
Additional Reading
1Video vārdnīca
2Plinta Ē. „Runas veidošana bērniem ar dzirdes traucējumiem”. „Mācību apg.”, 1998.
3Tavartkiladze G. A., Šmatko N. D. Dzirdes traucējumu diagnosticēšana bērniem. Rēzekne, Rēzeknes augstskola, 2008.
41 VIZUĀLAIS MATERIĀLS Latviešu nedzirdīgo zīmju valodas videovārdnīca [video ieraksts] : kultūra / zīmju valodas darba grupa : Lilita Janševska ... [u.c.].
52 VIZUĀLAIS MATERIĀLS Latviešu nedzirdīgo zīmju valodas videovārdnīca [video ieraksts] : pakalpojumu sfēra / zīmju valodas darba grupa : Lilita Janševska ... [u.c.].
6VIZUĀLAIS MATERIĀLS Latviešu nedzirdīgo zīmju valodas vārdnīca [video ieraksts] : datortermini.
7VIZUĀLAIS MATERIĀLS Latviešu nedzirdīgo zīmju valodas videovārdnīca [video ieraksts] : lauksaimniecība / zīmju valodas darba grupa : Lilita Janševska ... [u.c.].
8VIZUĀLAIS MATERIĀLS Latviešu nedzirdīgo zīmju valodas videovārdnīca [video ieraksts] : amatniecība / zīmju valodas darba grupa : Lilita Janševska ... [u.c.].
Other Information Sources
1www.lns.lv
2http://www.zimjuvaloda.lv