.
Katastrofu medicīna, civilā un vides aizsardzība
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:29.05.2020 09:45:45
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LF_578 | LKI līmenis: | 5. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna | Mērķauditorija: | Ārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Inga Krēvica-Rozenberga | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | RSU Liepājas filiāle | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Liepāja, Riņķu iela 24/26, lfrsu[pnkts]lv, +371 63442118, +371 63442119, +371 63484632 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 10 | ||||
Nodarbības (skaits) | 11 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 22 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Normālajā anatomijā un funkcionālajā fizioloģijā, neatliekamajā palīdzībā, iekšķīgajās un ķirurģiskajās slimībās, traumatoloģijā un pacientu aprūpē, klīniskajā farmakoloģijā un laboratorajā diagnostikā, ķīmijā un bioloģijā. | ||||||||
Mērķis: | Veicināt zināšanu apguvi par iespējamām katastrofām un to veidiem; orientēties katastrofu situācijās un prast sniegt profesionālu medicīnisko palīdzību un aprūpi, kā arī veicināt zināšanu apguvi par ārējās vides ekstremālo faktoru iedarbības patofizioloģiskajiem mehānismiem, klīniskajām izpausmēm un ārstēšanas iespējām, izprast veselības un darba vides mijiedarbību un iespējamo problēmu risināšanas principus. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Katastrofu medicīnas organizatoriskie un klīniskie pamati: likumdošana, aprūpes līmeņi, medicīniskajā aprūpē iesaistīto spēku organizatorā shēma. Riska jēdziens. Gatavības pakāpes. Plānošana. Katastrofu situācijas Latvijā, katastrofu iemesli. Dabas un cilvēka radītās katastrofas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Katastrofu medicīnas organizatoriskie un klīniskie pamati: likumdošana, aprūpes līmeņi, medicīniskajā aprūpē iesaistīto spēku organizatorā shēma. Riska jēdziens. SVID. Likumdošana, katastrofu situācijas Latvijā, katastrofu iemesli. Dabas un cilvēka radītās katastrofas. Katastrofu plāni, aizsardzība, drošība. Higiēnas problēmas, potenciāla epidēmijas rašanās. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Glābšanas pamatprincipi. Šķirošanas jēdziens. Cietušo medicīniskās šķirošanas grupas. Cietušo identifikācija, izmeklēšana un primārā palīdzība notikuma vietā. Cietušo aprūpe. Cietušo pārvietošana un transportēšana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Glābšanas pamatprincipi. Šķirošanas jēdziens. Cietušo medicīniskās šķirošanas grupas. Cietušo identifikācija, izmeklēšana un primārā palīdzība notikuma vietā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Cietušo aprūpe. Cietušo pārvietošana un transportēšana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Glābēju un medicīniskā personāla aizsardzība, cietušo un iedzīvotāju aizsardzība. Medicīniskās palīdzības sniedzēju individuālais ekipējums. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Terorisms, tā definīcija, būtība. Pārvietotās personas un bēgļi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Civilā aizsardzība un civilās aizsardzības sistēmas uzdevumi. Trauksmes un apziņošanas sistēma. Iedzīvotāju evakuācija. Psiholoģiskā un sociālā palīdzība katastrofu gadījumā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Psiholoģiskā un sociālā palīdzība katastrofu gadījumā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Valsts iestādes un dienesti, kas veido civilās aizsardzības sistēmas struktūru un pārvalda katastrofas. Iedzīvotāju tiesības un pienākumi civilajā aizsardzībā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Valsts un pašvaldību teritorijās esošie paaugstinātas bīstamības objekti, ar tiem saistīto risku izvērtējums. Bīstamās vielas, to klasifikācija, glabāšanas un transportēšanas noteikumi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Civilās aizsardzības pasākumu plānošana. Individuālie aizsardzības līdzekļi un to pielietošana katastrofu un ekstremālu situāciju gadījumā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Starptautiskās palīdzības lūgšana un sniegšana. Palīdzības sniegšanās iesaistītās starptautiskā un valsts mēroga organizācijas. Īpašie tiesiskie režīmi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Vides aizsardzības principi. Vides politikas plānošana un realizācija. Valsts, pašvaldību un sabiedriskā sektora iesaiste vides kontroles jomā. Vides kaitējuma riska novērtēšana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
15 | Starptautisko un nacionālo vides politikas mērķu savstarpējā sasaiste. Aktuālās problēmas vides piesārņojuma jomā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
16 | Klimata pārmaiņas, to saistība ar dabas katastrofu attīstību. Vides veselība un vides monitorings. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Iepriekšēja sagatavošanās attiecīgās nodarbības tēmai, izmantojot rekomendēto literatūru un interneta resursus, ar to sekojošo izvērtējumu un praktisko pielietojumu teorētiskās un praktiskās nodarbībās. Pierādījumos balstītas zinātniskās literatūras apskats par atbilstošām tēmām. Pastāvīgo darbu izstrāde sadaļās par katastrofu veidiem un riska faktoriem dabas un cilvēka radītu katastrofu gadījumā, psiholoģiskās un sociālās palīdzības sniegšanu katastrofā cietušajiem (tieši un netieši cietušie). | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Tiek vērtēta studentu līdzdalība teorētiskajās un praktiskajās nodarbībās. Teorētisko zināšanu pārbaude. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Mutisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studenti studiju kursa apguves rezultātā spēs pastāstīt par katastrofu veidiem un rīcības taktiku katastrofas gadījumā; spēs definēt katastrofu medicīnu; spēs aprakstīt katastrofu situāciju Latvijā, nosaukt to iemeslus. Spēs uzskaitīt un raksturot glābšanas pamatprincipus. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā students spēs novērtēt dažādu ārējās vides faktoru kaitīgo iedarbību uz cilvēka organismu. Pārzināt un pielietot terapijas principus dažādu akūtu situāciju gadījumā notikuma vietā, transportēšanas laikā un stacionārā, kā arī pieņemt individuālam pacientam atbilstošu ārstnieciskas rīcības plānu, līdzsvarojot to ar vadlīnijām. Veidot izpratni par specifiskiem civilās aizsardzības jautājumiem konkrētā pašvaldībā atkarībā no attiecīgajā reģionā attīstītajām nozarēm. | ||||||||
Kompetences: | Studenti izprot un novērtē katastrofu medicīnas sistēmu kopējā veselības aprūpes sistēmā; organizē psihosociālo atbalstu katastrofā cietušajiem; organizē un vada novērtēšanas un pārskata sniegšanas sesijas. Sniedz neatliekamo palīdzību ārkārtas un katastrofu situāciju gadījumos. Izprot Latvijā izveidoto apziņošanas sistēmu un prot rīkoties, atskanot trauksmes sirēnām. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Lekciju un praktisko nodarbību materiāli. | ||||||||
2 | Intensīvās terapijas rokasgrāmata. V. Liguts, Medicīnas apgāds, Rīga, 2008. | ||||||||
3 | Jakubaņeca Dz.. Neatliekamā medicīniskā palīdzība traumu guvušam pacientam. Pirmsslimnīcas etaps, Rīga, 2009. | ||||||||
4 | Jēgers I., Jakubaņeca Dz. Neatliekamā medicīniskā palīdzība un katastrofu medicīna. Pirmsslimnīcas etaps, Rīga, 2009. | ||||||||
5 | Jēgers I. Neatliekamā medicīniskā palīdzība un katastrofu medicīna. Slimnīcas etaps, Rīga, 2009. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | https://www.cambridge.org/core/journals/prehospital-and-dis… |