.
Iekšķīgās slimības
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:14.06.2024 15:12:58
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LSPA_192 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Sporta zinātne | Mērķauditorija: | Sporta treneris; Rehabilitācija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Kalvis Ciekurs | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 11 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 22 | ||||
Nodarbības (skaits) | 9 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 18 | ||||
Kopā kontaktstundas | 40 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 11 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 22 | ||||
Nodarbības (skaits) | 3 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 6 | ||||
Kopā kontaktstundas | 28 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | LSPA apgūtās zināšanas anatomijā, fizioloģijā, farmakoloģijā, latīņu un angļu valodā, propedeitkā, patoloģiskā fizioloģijā. | ||||||||
Mērķis: | Zināšanu, izpratnes un elementāro iemaņu veidošana attiecībā uz sirds asinsvadu, elpošanas, gremošanas, nieru, urīnizvadceļu, citu iekšķīgo orgānu un orgānu sistēmu biežākām slimībām, to attīstīšanās iemesliem un gaitu, attiecīgo pacientu izmeklēšanas, ārstēšanas un rehabilitācijas principiem, fizisko slodžu ietekmi pie attiecīgajām diagnozēm. Uzdevumi: - sniegt zināšanas par, fizikālas un instrumentālas izmeklēšanas principiem, - sniegt zināšanas par izplatītāko iekšķīgo slimību iemesliem, - sniegt zināšanas par izplatītāko iekšķīgo slimību tipiskiem simptomiem, sūdzībām, - sniegt zināšanas par izplatītāko iekšķīgo slimību klasifikāciju, - sniegt zināšanas par izplatītāko iekšķīgo slimību ārstēšanas un rehabilitācijas principiem. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads iekšķīgo slimību kursā. Studentu mācīšanas principi. Medicīniska deontoloģija. Kontakts ar pacientu. Konsultācija. Kompetences noteikšana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Slimnieka ar elpošanas sistēmas slimību tipiskas sūdzības, simptomi, izmeklēšanas atrades. Akūts rinīts, faringīts, laringīts, sinusīts. Bronhiāla astma. Hroniskā obstruktīva plaušu saslimšana (HOPS). Akūts un hronisks bronhīts. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Ieskaite: elpošanas sistēma – I daļa | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Akūta, hospitālā pneimonija. Pleirīti. Plaušu emfizēma. Fizisko slodžu ieteikumi pie bronhiālas astmas. Slimnieku ar elpošanas sistēmas slimībām rehabilitācijas principi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Ieskaite: elpošanas sistēma – II daļa | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Ievads kardioloģijā. Sirds asinsvadu sistēmas normāla darbība. Kardioloģiska pacienta tipiskas sūdzības, apskate, fizikālas un instrumentālas izmeklēšanas metodes. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Sirds išēmiska slimība (koronāra sirds slimība): stenokardija, nestabila stenokardija, miokarda infarkts. Tromboflebīts. Etioloģija, patoģenēze, sūdzības, simptomi, izmeklēšana, diferenciāla diagnoze, ārstēšanas principi, profilakses un rehabilitācijas iespējas. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Ieskaite: sirds-asinsvadu sistēma – I daļa | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Kardiomiopātijas (dilatācijas, hipertrofiskā, restriktīva). Pēkšņa sirds nāve sporta nodarbību laikā (rezultātā). „Sportista sirds”, sirds asinsvadu sistēmas reakcija un adaptācija fiziskai slodzei fizioloģiskajos un patoloģiskajos apstākļos. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Sastrēguma sirds mazspēja. Arteriāla hipertensija, hipertoniska slimība. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Ieskaite: sirds-asinsvadu sistēma – II daļa | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Stomatīts. Ezofageīts. Gastrīts. Gastroduodenīts. Pankreatīts. Kuņģa čūla (akūta un hroniskā). Gremošanas trakta funkcionālas saslimšanas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
15 | Ieskaite: gremošanas orgānu sistēma – I daļa | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
16 | Hepatīts. Aknu ciroze. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
17 | Ieskaite: gremošanas orgānu sistēma – II daļa | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
19 | Glomerulonefrīts. Pielonefrīts. Cistīts. Uretrīts. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
20 | Ieskaite: izvadorgānu orgānu sistēma | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
21 | Vairogdziedzera saslimšanas. Pirmā un otra tipa cukura diabēts. Fizisko slodžu ieteikumi primārajā un sekundārajā CD profilaksē. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
22 | Ieskaite: endokrīnā sistēma | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
24 | Anēmijas, reimatoīdās saslimšanas, onkoloģija, aptaukošanās, manlutrīcija. Ieskaite: anēmijas un reimatoīdās slimības, onkoloģija, manlutrīcija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads iekšķīgo slimību kursā. Studentu mācīšanas principi. Medicīniska deontoloģija. Kontakts ar pacientu. Konsultācija. Kompetences noteikšana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Slimnieka ar elpošanas sistēmas slimību tipiskas sūdzības, simptomi, izmeklēšanas atrades. Akūts rinīts, faringīts, laringīts, sinusīts. Bronhiāla astma. Hroniskā obstruktīva plaušu saslimšana (HOPS). Akūts un hronisks bronhīts. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Akūta, hospitālā pneimonija. Pleirīti. Plaušu emfizēma. Fizisko slodžu ieteikumi pie bronhiālas astmas. Slimnieku ar elpošanas sistēmas slimībām rehabilitācijas principi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Ieskaite: elpošanas sistēma I – II daļa | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
7 | Ievads kardioloģijā. Sirds asinsvadu sistēmas normāla darbība. Kardioloģiska pacienta tipiskas sūdzības, apskate, fizikālas un instrumentālas izmeklēšanas metodes. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Sirds išēmiska slimība (koronāra sirds slimība): stenokardija, nestabila stenokardija, miokarda infarkts. Tromboflebīts. Etioloģija, patoģenēze, sūdzības, simptomi, izmeklēšana, diferenciāla diagnoze, ārstēšanas principi, profilakses un rehabilitācijas iespējas. | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
10 | Kardiomiopātijas (dilatācijas, hipertrofiskā, restriktīva). Pēkšņa sirds nāve sporta nodarbību laikā (rezultātā). „Sportista sirds”, sirds asinsvadu sistēmas reakcija un adaptācija fiziskai slodzei fizioloģiskajos un patoloģiskajos apstākļos. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Sastrēguma sirds mazspēja. Arteriāla hipertensija, hipertoniska slimība. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Ieskaite: sirds-asinsvadu sistēma I – II daļa | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Stomatīts. Ezofageīts. Gastrīts. Gastroduodenīts. Pankreatīts. Kuņģa čūla (akūta un hroniskā). Gremošanas trakta funkcionālas saslimšanas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
16 | Hepatīts. Aknu ciroze. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
18 | Ieskaite: gremošanas orgānu sistēma I – II daļa | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
19 | Glomerulonefrīts. Pielonefrīts. Cistīts. Uretrīts. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
21 | Vairogdziedzera saslimšanas. Pirmā un otra tipa cukura diabēts. Fizisko slodžu ieteikumi primārajā un sekundārajā CD profilaksē. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
23 | Ieskaite: izvadorgānu un endokrīnā sistēma | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
24 | Anēmijas, reimatoīdās saslimšanas, onkoloģija, aptaukošanās, manlutrīcija. Ieskaite: anēmijas un reimatoīdās slimības, onkoloģija, manlutrīcija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Patstāvīgi iegūt dažadu orgānu slimību raksturīgāko simptomu aprakstus. Veikt datu apstrādi, analizēt iegūtos rezultātus, izdarīt secinājumus. Patstāvīgi apgūt dažadu orgānu slimību ārstēšanas metodiku un galvenos principus. Patstāvīgi gatavoties semināriem, kolokvijiem, pārbaudījumam. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | - Attieksme pret studijām, attīstības dinamikas, darbība semināros (10%) - Patstāvīgi veiktie praktiskie darbi (20%), - Studiju kursa rakstiskie pārbaudījumi (70%). Praktisko darbu, semināru un kolokviju vērtēšanas kritēriji. Praktiskie darbi: 3,0 punkti – zināšanas un prasmes praktisko darbu izstrādāšanā, 2,5 punkti – darba noformējums, atbildes uz darba uzdevumiem, kompetence, secinājumu un rekomendāciju izdarīšanā. 1,5 punkti – secinājumu teorētiskais pamatojums. Semināru nodarbības: 1,5 punkti – aktīva piedalīšanās, zināšanu demonstrēšana 1,5 punkti – attieksme, attīstība dinamikā. Kontroldarbu vērtēšanas kritēriji: 1-2,0 punkti – atbildes uz 25% jautājumu 3-4,0 punkti – atbildes uz 50% jautājumu 5-6,0 punkti – atbildes uz 75% jautājumu 7-8,0 punkti – atbildes uz 100% jautājumu 9-10,0 punkti – atbildes uz 100% jautājumu saistot ar veselības zinātņu atziņām, zinātnisko literatūru un citiem studiju kursiem. Papildus studiju kursa realizēšanas laikā students var iegūt: - punktus par aktīvu un sekmīgu dalību nodarbībās - punktus par secīgu augšupejošu dinamiku. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Spēs: ● demonstrēt vispusīgas un veselības aprūpei raksturīgās pamata un specializētas zināšanas: par iekšķīgo slimību etioloģiju, patoģenēzi, pacientu sūdzībām, simptomiem, diferenciālas diagnostikas principiem, profilakses, ārstēšanas un rehabilitācijas principiem; ● izprast fizioterapeita profesionālo ētiku, izmeklējot pacientu. | ||||||||
Prasmes: | ● patstāvīgi pielietos zināšanas un prasmes pacientu izmeklēšanā, izmantojot diferenciālās diagnostikas principus; ● patstāvīgi pielietos zināšanas un prasmes par pacientu izmeklēšanu rehabilitācijas programmas īstenošanā, spēs formulēt un izskaidrot problēmas un risinājumus, diskutēt par tiem gan ar speciālistiem, gan ar nespeciālistiem. | ||||||||
Kompetences: | ● uzņemties atbildību un iniciatīvu, atbilstoši savai specialitātei, iekļaujoties ārstēšanas komandā pie iekšķīgam slimībām. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Iekšķīgo slimību klīniskā farmakoterapija / J.Anšelēviča red. – Rīga : Zvaigzne, 1994. | ||||||||
2 | Diferenciāldiagnostika iecirkņa ārsta praksē / N.Andrejeva red. – Rīga : Zvaigzne, 1985. | ||||||||
3 | A.Pētersons, E.Vēverbrants, I.Lazovskis. Kā atklāt un ārstēt nieru slimības. – Rīga, 1998. | ||||||||
4 | N.Skuja, A.Danilāns, G.Geldnere. Praktiskā gastrenteroloģija un hepataloģija. - Rīga : Zvaigzne, 1999. | ||||||||
5 | J.Anšelevičs. Neatliekamā palīdzība internajā medicīnā. – Rīga : Zvaigzne, 1985. | ||||||||
6 | R.Heglins. Iekšķīgo slimību diferncialdiagnostika. - Rīga : Zvaigzne, 1968. | ||||||||
7 | Praktiskā pulmonoloģija / V.Utkina red. - Rīga : Zvaigzne, 1988. | ||||||||
8 | G.Biksone. Klīniskā farmakoloģija un pacientu aprūpe. – Rīga, 1998. | ||||||||
9 | Žurnāli “Jums, kolēģi” un “Latvijas ārsts”. | ||||||||
10 | Vadlīnijas hipertenzijas u.c. slimību ārstēšanā / Pasaules veselības organizācija. – 1999.-2002. | ||||||||
11 | Lazovskis I. Iekšķīgo slimību pamati. Zvaigzne, Rīga 1985 | ||||||||
12 | The Merck Manual of Diagnosis and Therapy. 17th ed, 2005 | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Harrisson's Principles of Internal Medicine. 16th ed, 2004 | ||||||||
2 | MacAuley D. Oxford Handbook of Sport and Exercise Medicine. Oxford University Press. 2007 | ||||||||
3 | Žurnāli „Latvijas ārsts”, Doctus” | ||||||||
4 | Medscape | ||||||||
5 | studentconsult | ||||||||
6 | BMJ | ||||||||
7 | ACSM | ||||||||
8 | Merck |