Skip to main content

Profesionālā kvalifikācijas prakse

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:12.08.2024 13:02:26
Par studiju kursu
Kursa kods:LSPA_291LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:26.00ECTS:39.00
Zinātnes nozare:Sporta zinātneMērķauditorija:Sporta treneris; Rehabilitācija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Anastasija Feofilova
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)0Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)0Kopā lekciju kontaktstundas0
Nodarbības (skaits)0Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)0Kopā nodarbību kontaktstundas0
Kopā kontaktstundas0
Pilns laiks - 2. semestris
Lekcijas (skaits)Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)Kopā lekciju kontaktstundas0
Nodarbības (skaits)Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)Kopā nodarbību kontaktstundas0
Kopā kontaktstundas0
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)0Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)0Kopā lekciju kontaktstundas0
Nodarbības (skaits)0Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)0Kopā nodarbību kontaktstundas0
Kopā kontaktstundas0
Nepilns laiks - 2. semestris
Lekcijas (skaits)Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)Kopā lekciju kontaktstundas0
Nodarbības (skaits)Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)Kopā nodarbību kontaktstundas0
Kopā kontaktstundas0
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Pirms Prakses uzsākšanas studējošais apgūst un nokārto visus studiju kursus atbilstoši profesionālās bakalaura augstākās izglītības programmas „Fizioterapija” studiju plāna grafikam.
Mērķis:
1.Nostiprināt un attīstīt iepriekš studiju programmā iegūtās zināšanas, kompetences un prasmes darbā ar dažādu vecuma grupu pacientiem funkcionālo spēju traucējumu novēršanā. 2.Nodrošināt Fizioterapeita profesijas standartam atbilstošas prasmju un iemaņu praktisko pilnveidošanu, sagatavot studējošos jaunrades, pētnieciskajam un ārstnieciskajam darbam 3.Veidot konkurētspējīgus profesionālus speciālistus fizioterapeita specialitātē, kuri aktīvi iesaistās veselības aprūpes sistēmā. uzdevumi: 1.Iepazīties ar fizioterapeita darba organizāciju dažādās veselības aprūpes iestādēs un ar fizioterapiju sportā saistītās organizācijās. 2.Pielietot apgūtās fizioterapeita specialitātē nepieciešamās teorētiskās zināšanas praktiskajā darbībā, pamatojoties uz apgūtās teorētiskās bāzes apjomu. 3.Patstāvīgi veikt fizioterapeitisko ārstēšanu, atbilstoši sastādītajam fizioterapeitiskajam ārstniecības plānam, pielietojot Nacionālā veselības dienesta apstiprinātās fizioterapijas tehnoloģijas un ārstniecības metodes, veikt fizioterapeitiskās procedūras, noformēt fizioterapeitiskās ārstniecības un prakses dokumentāciju atbilstoši Ārstniecības likuma prasībām, apkopojot, sistematizējot un analizējot apstrādāto datu bāzi uzkrātā materiālu zinātniskā darba veikšanai. 4.Apgūt prasmes strādāt multiprofesionālā rehabilitācijas komandā.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Vienā dienā studentam prakses vietā jābūt 8 akadēmiskās stundas, no kurām 4 akadēmiskās stundas ir darbs ar pacientiem un 4 akadēmiskās stundas ir patstāvīgais individuāli metodiskais darbs. Katrā no prakses tematiskajiem cikliem studējošam attiecīgajā prakses vietā prakses atbildīgajam sertificētam fizioterapeitam, rehabilitācijas medicīnas ārstam – metodiķim un LSPA prakses metodiķim, jāaizstāv trīs klīniskie prakšu protokoli, par kuriem prakses bāzes metodiķis studentam liek kopējo vērtējumu (punktus) praksē izietam tematiskajā ciklā. Pēc obligāti izietajiem pieciem tematiskajiem cikliem: fizioterapija neiroloģijā, fizioterapija iekšķīgajās slimībās, fizioterapija traumatoloģijā un ortopēdijā, fizioterapija pediatrijā un fizioterapija sportā studējošam jābūt punktiem visos tematiskajos ciklos. Pēc prakses studējošais iesniedz LSPA prakses vadītājam un augstskolas prakses metodiķim iesietu prakses atskaiti ar prakšu bāžu atbildīgo fizioterapeitu - metodiķu parakstītu vērtējuma veidlapu.
Vērtēšanas kritēriji:
Studējošais saņem diferencētu vērtējumu. Gala vērtējumu 10 ballu sistēmā atbilstoši LSPA prasībām saņem, noslēdzoties visiem prakses cikliem. Lai saņemtu pozitīvu vērtējumu par Praksi, kopvērtējumam jāatbilst vismaz 4 ballēm (minimālais līmenis). Ja studenta punktu summa ir mazāka par 4 ballēm, Prakse netiek ieskaitīta.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Aizstāvēšana (Prakse)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Aizstāvēšana (Prakse)
Studiju rezultāti
Zināšanas:Spēj patstāvīgi veikt fiziskā funkcionālā stāvokļa novērtējumu pacientiem, izmantojot dažādus testus, kas tiek veikti, ņemot vērā pacienta sūdzības un funkcionālo stāvokli. Spēj pielietot izmeklēšanas metodes, kas tiek pielietotas mērķtiecīgi, atbilstoši konkrētā pacienta un aktuālās klīniskās situācijas nosacījumiem. Spēj kreatīvi pielietot inovatīvus risinājumus pacientu rehabilitācijā fizioterapijā. Prot pielietot pacientu izglītošanu sūdzību mazināšanā, un kopējās dzīves kvalitātes rādītāju uzlabošanā dažāda profila pacientiem. Prot pielietot praktisko apmācību par ergonomikas pamatprincipiem, ietverot individuāli piemērotu vingrojumu apmācību, relaksācijas pozu apmācību u.c.. Spēj pielietot apmācību pacienta aprūpē iesaistītajām personām pareizās un drošās pacienta pārvietošanas metodēs, lai ne tikai nodrošinātu drošu aprūpes procesu, bet arī maksimāli stimulētu vai uzturētu pacienta neatkarību. Zināšanas - Uz pierādījumiem balstīta veselības aprūpe (principi, pamata elementi, barjeras un veicinošie faktori, ieguvumi)Zinātnisko pierādījumu ienešana klīniskajā praksē (modeļi, principi), Informācijas avotu uzticamības un kvalitātes novērtēšana, Pierādījumu līmeņu un kvalitātes analīze Fizioterapeitiskajā novērtēšanā lietoto mērījumu novērtēšana un analīze.
Prasmes:Spēj veikt pacienta vispārējā veselības stāvokļa un sociālās situācijas izvērtējumu, ietverot gan slimības vēstures datu analīzi, gan citu ārstēšanās un rehabilitācijas procesā iesaistīto ārstniecības personu izmeklējumu rezultātu un slēdzienu analīzi, gan aktuālās situācijas izvērtējumu un analīzi. Prot uz izmeklēšanas rezultātā iegūtajiem datiem un to analīzi izvirzīt un formulēt fizioterapeita slēdzienu. Pamatojoties uz slēdzienu, kā arī ņemot vērā pacienta vēlmes un citus ietekmējošos faktorus (piem., sociālekonomiskos), prot izvirzīt fizioterapijas mērķi un balstoties uz tiem, plānot rehabilitācijas procesu. Prot integrēt fizioterapijas mērķus pacienta kopējā ārstēšanas un rehabilitācijas plānā. Prot vecākiem apmācīt bērna aprūpē izmantojamās pārvietošanas metodes, kas stimulē bērna attīstību un nepieciešamības gadījumā kavē patoloģiskos kustību modeļus. Spēj katram pacientam, ņemot vērā viņa sūdzības un objektīvo atradni, klīnisko diagnozi, vecumu un dzimumu, un citus individuālos faktorus, balstoties uz zināšanām par vingrojumu fizioloģisko pamatu, iedarbību un specifiskām metodikām, noteikt un individuāli piemērot atbilstošus un efektīvus terapeitiskos vingrojumus. Spēj pielietot specifiskas metodes vai tās elementu iekļaušanu kopējā fizioterapijas programmā. Prasmes - Kritiski analizēt novērtēšanas instrumentu psihometriskās īpašības. Kritiski analizēt novērtēšanas instrumentu atbilstību konkrētai klīniskai situācijai. Integrēt zinātniskos pierādījumus klīniskās spriešanas procesā un lēmumu pieņemšanā. Lietot atbilstošas vadlīnijas klīnisko lēmumu pieņemšanā. Informēt un skaidrot pacientam zinātnisko pierādījumu pielietošanu fizioterapijas procesā.
Kompetences:Spēj izvērtēt pacienta spēju veikt dažādas ikdienas fiziskās aktivitātes, izmantojot gan objektīvus novērtējumus (novērojot pacientu aktivitātes laikā), gan subjektīvus pacienta vērtējumus (intervijas laikā noskaidrojot pacienta vērtējumu par spējām un ierobežojumu vai izmantojot dažādas klīniski aprobētas pašvērtējuma anketas), izvērtējot spēju veikt aktivitāti, tiek izvērtēta gan tās kvantitāte, gan kvalitāte (t.sk., nepieciešamā palīdzība un/vai palīglīdzekļi). Spēj pielietot dažāda veida fiziskās slodzes individuālo dozēšanu ar objektīvo un subjektīvo kardiorespiratoro rādītāju dinamisko kontroli. Spēj veikt pacientu un pacienta aprūpes procesā iesaistīto personu izglītojošos pasākumus un praktiskās apmācības, starppersonu attiecības multiprofesionālas sadarbības īstenošanai. Kompetences - Spēja īstenot uz pierādījumiem balstītu prakses modeli fizioterapijas plānošanas un īstenošanas procesā, pielietojot atbilstošus un uzticamus informācijas avotus, kritiski analizējot pieejamos zinātniskos pierādījumus un integrējot tos klīniskajā darbā. Spēja lietot uzticamus un derīgus rezultātu mērījumus, kritiski izvērtējot to īpašības un atbilstību konkrētajam prakses kontekstam, lai analizētu un nepieciešamības gadījumā pielāgotu savu profesionālo darbību. Spēja kritiski, radoši un zinātniski pamatoti pārnest jaunākās zināšanas un prasmes fizioterapeita profesionālajā darbībā.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
11. K.Atkinson, F.Coutts, A.M. Hassenkamp. “Physiotherapy in orthopaedics: A Problem solving Approach” Churchill Livingstone, 2005. 2nd Edition.
22. J.Ebnezar “Essentials of Orthopaedics for Physiotherapist” Jaypee Brothers Publishers 2003.
33. Magge, David.J. ”Orthopedic Physical Assessment”. 2008. 5th Edition
44. Swain, James; Bush, Kenneth W.; Brosing, Juliette” Diagnostic Imaging for Physical Therapists 2008.
55. Sueki, Derrick; Brechter, Jacklyn “Orthopedic Rehabilitation Clinical Advisor”Mosby 2009.
66. Donatelli, Robert A.; Wooden, Michael J. “Orthopaedic Physical Therapy” Churchill Livingstone 2009. 4th Edition
77.Handbook of neurological rehabilitation / edited by Richard J. Greenwood ... [et al.] ; foreword by Lord Walton. - 2nd ed. - Hove ;New York : Psychology Press, c2003 - xv, 740 lpp. : il.
88.Kisner, Carolyn Therapeutic exercise : foundations and techniques / Carolyn Kisner, Lynn Allen Colby ; illustrations by Jerry L. Kisner. - 4th ed. - Philadelphia : F.A. Davis, c2002. - xix, 844 lpp. : il.
99.H.,Duane Saunders Robin Saunders „Evaluation, Treatment and Preventio of Musculosketal Disordrs” volume 1,2,3, The saunders droup Chaska, Minesota
1010. „Trenera rokasgrāmata” izdevumu 1.,2.,3.,daļa, Rīga
1111. Lowrence H.Jones „Strain- couterstrain”, Boise, USA
1212.Kazuyoshi Sumita „Hakata methot” Osaka, Japan, 1995.
1313.L.Larsens „Sporta traumas” Stokholma, Zviedrija, 2001.
1414.Wilma Waters „Medical taping concept”, Niderlands, 2006.
1515.Krischak, Gert. Traumatology for the physical therapist / Gert Krischak ; [translator Gertrud G. Champe ; illustrator Martin Hoffmann]. - New York : Thieme ; Stuttgart, [2014]. - x, 229 pages
1616.Sports medicine conditions. Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, [2014]. ix, 396 pages.
1717.Lācis, Almants. Augšējās ekstremitātes un plecu joslas kaulu lūzumi / Almants Lācis, Gundars Lācis ; priekšv. sarakst. Jānis Vētra, Kristaps Keggi ; māksl. Aivars Plotka. - Rīga : Jāņa Rozes apgāds, 2007 (Jelgavas tipogrāfija). - 196 lpp. : il. ; 25 cm.
1818.Aberberga-Augškalne, L. Fizioloģija rehabilitoloģiem un veselības sporta speciālistiem, Rīga, „Medicīnas apgāds”, 2008, 270.
1919.Gūtenbrunners, K., Glēzerners, Ž.Ž., Rehabilitācija, fizikālā medicīna un dabas dziedniecība, SIA „Nacionālais apgāds”, Rīga, 2008, 217
2020.Biltona, D, Medicine, Respiratory disoders // Part 3 of 4, volume 36, Issue 5, May 2008, 273-278;
2121.Saunders R. Evalution, treatment and prevention of musculosculosceletal disorders, Volume 1, Minnesota, 1995
2222.Deusen J., Brunt D., Assessement in Occupational Therapy and Physical Therapy, Philadelphia, W. B. Saunders Company, 1997
2323.Basmajian V. J., Wolf L. S., Terapeutic Exarcise, 5th edition, London, 1993.
Papildu literatūra
11.Rehabilitation of sports injuries : scientific basis / edited by Walter R. Frontera. - Malden, MA : Blackwell Science ; Osney Mead, Oxford, c2003. - x, 326 p. : ill. ; 26 cm.
22.Latvijas ārstu žurnāls „Doctus”, 36,6 (grādi)
33.Rehabilitation of sports injuries : scientific basis / edited by Walter R. Frontera. - Malden, MA : Blackwell Science ; Osney Mead, Oxford, c2003. - x, 326 p. : ill. ; 26 cm.
44.Mauriņa, L. Fiziskās aktivitātes kardioloģijā. Rīga, Nacionālais apgāds, 2005., 31
55. Rainbow babies` and children`s hospital, Cleveland, Ohio
66. Šiliņš V., Padomi bronhiālās astmas slimniekiem, Rīga, reklāmas aģentūra 1997.
Citi informācijas avoti
1physio room
2Cyberpt
3ortho info
4Patricia M. Davies “Right in the Middle”, Springer – Verlag, 1990
5Martha Freeman Somers “Spinal cord injury”, Appleton& Lange
6Patricia M. Davies “Steps To Follow”, Springer – Verlag, 1985
7P. A. Downie “Cach’s Textbook of Neurology for Physiotherapists”, 4th Edition, 1995
8Martin, Suzanne. Neurologic interventions for physical therapy / Suzanne "Tink" Martin, Mary Kessler. - 2nd ed. - St. Louis, Mo. : Saunders Elsevier, c2007. - xv, 494 lpp. : il., diagr.
9Pamela Enderby; with Alexandra John & Brian Petheram, Therapy outcome measures for rehabilitation professionals : speech and language therapy, physiotherapy, occupational therapy, rehabilitation nursing, hearing therapists 2nd ed. / Chichester, West Sussex, England ;Hoboken, NJ : John Wiley & Sons, c2006., viii, [1], 152 lpp. : il., tab.