Skip to main content

Kustību fizioloģija un motorā kontrole

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:05.07.2024 15:18:45
Par studiju kursu
Kursa kods:LSPA_305LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:4.00ECTS:6.00
Zinātnes nozare:Sporta zinātneMērķauditorija:Sporta treneris; Rehabilitācija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Agris Liepa
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)14Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas28
Nodarbības (skaits)10Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas20
Kopā kontaktstundas48
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Pamata zināšanas cilvēka anatomijā, normālajā un patoloģiskajā fizioloģijā, rehabilitācijas procesu pamatprincipos.
Mērķis:
Paplašināt zināšanas par fizioloģisku procesu norisi fiziskas aktivitātes un traumas rašanās brīdī, kā arī par uz pierādījumiem balstīto rehabilitācijas tehniku pielietošanu fiziski aktīvo cilvēku veselības stāvokļa veicināšanai.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Ievads studiju kursā, motorās kontroles teorijas, motorās mācīšanas teorijas.Lekcijas1.00auditorija
2Motorās kontroles neirofizioloģija. Rehabilitācijas paņēmieni kortikospinālo ceļu funkcionālā stāvokļa uzlabošanā.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
3Motorās kontroles noteikšanas iespējas, to pielietojums praksē.Lekcijas1.00auditorija
4Prefrontālā pieres smadzeņu daļa, kognitīvisms, kontūzijas sekas sportā. Kognitīvie vingrinājumi.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
5Uz pierādījumiem balstītas atziņas motorās kontroles teoriju pielietošanai rehabilitācijā.Nodarbības1.00auditorija
6Seminārs – diskusija INodarbības1.00auditorija
7Proprioreceptori un to nozīme rehabilitācijā.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
8Elektrisko impulsu pārvades mehānisms.Lekcijas1.00auditorija
9Motoro vienību sinhronizācija un „Core” muskulatūra.Lekcijas1.00auditorija
10„Core” muskulatūras novērtēšanas un terapijas iespējas sportā.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
11Seminārs – diskusija IINodarbības1.00auditorija
12Fiziskā aktivitāte un bērna attīstība – mijiedarbība, iespējas un riski.Lekcijas1.00auditorija
13Fiziskās aktivitātes vadlīnijas veselības uzturēšanā, novērtēšanas iespējas.Lekcijas1.00auditorija
14Jauno un klasisko vingrinājumu veidu priekšrocības un izaicinājumi - HIIT, pretestības vingrinājumi, izturības utt. Pienskābes nozīme sportā.Lekcijas1.00auditorija
15Miokarda infarkts sportā, riska noteikšanas iespējas, profilakses iespējas rehabilitācijas specialistā darba jomā.Lekcijas1.00auditorija
16Adipozitāte un sports, mūsdienu pieeja, uz pierādījumiem balstīti paņēmieni.Lekcijas1.00auditorija
17Neoptimālie kustību paterni, rehabilitācijas iespējas.Nodarbības1.00auditorija
18Sāpes, mūsdienu koncepts, rehabilitācijas iespējas.Lekcijas1.00auditorija
19Sāpes, mūsdienu koncepts, rehabilitācijas iespējas.Nodarbības1.00auditorija
20EksāmensNodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Patstāvīga darba uzdevumi: zināšanu un prasmju nostiprināšana par studiju kursa saturu. Studentiem - jāgatavojas diskusijai-semināram par uz pierādījumiem balstītas atziņas motorās kontroles teoriju pielietošanai rehabilitācijā – prezentācija, literatūras analīze; - jāgatavojas diskusijai-semināram par neirofizioloģiskiem rehabilitācijas aspektiem – prezentācija, literatūras analīze; - jāsagatavo prezentāciju – gadījuma analīze – kustību fizioloģijas kontekstā; - jāsagatavojas gala eksāmenam.
Vērtēšanas kritēriji:
Gala vērtējumu veido punktu kopums, ko iegūst par izpildītiem uzdevumiem. - Prezentācijas sagatavošana un aizstāvēšana par uz pierādījumiem balstītas atziņas motorās kontroles teoriju pielietošanai rehabilitācijā – maksimāli 5 punkti no gala vērtējuma. - Prezentācijas sagatavošana un aizstāvēšana (neirofizioloģiskiem rehabilitācijas aspektiem) – 5 punkti no gala vērtējuma. - Prezentācijas par klīnisko gadījumu – kustību fizioloģijas kontektā – 10 punkti no gala vērtējuma. - Eksāmens - teorētiskais tests (par studiju kurs saturu) - slēgta un atvērta tipa jautājumi un praktiskais uzdevums – gadījuma analīze – 10 punkti no gala vērtējuma. Vērtēšanas kritēriji tiek paziņoti pirmajā nodarbībā. Studentiem ir iespēja iegūt papildus punktus par aktīvu dalību nodarbībās (diskusijas, oponēšana utt.) Gala vērtējuma kopsumma kumulatīvais vērtējums. Studiju kurss ir ieskaitīts, ja galā vērtējumā ir iegūtas kā minimums 4 balles. Studiju kurss nav ieskaitīts, ja apmeklējums ir zemāks par 65%.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Demonstrē zināšanas par notiekošajiem fizioloģiskajiem procesiem galvenajās organisma sistēmās, izprot audu funkcijas, prasības fiziskas slodzes laikā orgānu un to sistēmu līmenī, kā arī pienskābes utt. nozīmi fiziskas aktivitātes laikā, iegūst zināšanas par aerobu, anaerobu, HIIT u.c. vingrinājumu ietekmi uz veselību, izprot procesus, kas saistīti ar motorās kontroles fizioloģiskiem mehānismiem pie jaunas kustību apguves, kā arī pie kustību apguves pēc imobilizācijas periodā. Students iegūst zināšanas par pozas un līdzsvara attīstības, kontroles un darbības mehānismu pamatprincipiem, kā arī to novērtēšanu un rehabilitāciju sportā, par funkcionāli pareizu lokomociju izveides pamatnosacījumiem un muskuļu aktivizācijas paterniem, kā arī nepareizu kustību stereotipu izveides ietekmējošiem faktoriem.
Prasmes:Students iegūst prasmes pielietot specifiskus rehabilitācijas paņēmienus propriorecepcijas trenēšanai, kā arī specifiskus manuālās terapijās mobilizācijas paņēmienus pie stājas izmaiņām. Iegūst prasmes pielietot attiecīgas intensitātes vingrinājumus pie noteiktas problēmsituācijas. Demonstrē prasmes izpildīt dažādas muskuļu vārpstiņu un Goldži cīpslas orgānu provocēšanas tehnikas. Students iegūst prasmes veikt „Core” muskulatūras sinhronizācijas mācīšanās paņēmienus pacientiem pie dažādām stājas asimetrijām. Spēj kritiski analizēt zinātniskas literatūras avotus, lai piemeklēt optimālus paņēmienus noteikta klīniska gadījuma risināšanai
Kompetences:Students apgūst kompetences, lai spētu kvalitatīvi darboties ar sportistiem kā arī ikdienas darba darītājiem uzlabojot to veselības un fiziskās sagatavotības rādītājus., kompetents strādāt ar sportistiem rehabilitācijas periodā pēc traumas iegūšanas, sacensību un treniņu periodā, lai atgrieztu, uzlabotu un pilnveidotu sportista fizisko sagatavotību, izmantojot uz pierādījumiem balstīto praksi.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
11. Magill, R A and Anderson, D. (2021). Motor learning and control: concepts and applications, 12th edn, McGraw-Hill, New York
22. McArdle, W., Katch, F. I., & Katch, V. L. (2023). Exercise Physiology: Nutrition, Energy, and Human Performance (Ninth, North American Edition, Revised Reprint). LWW.
33. Neumann, D. A. (2016). Kinesiology of the Musculoskeletal System: Foundations for Rehabilitation (3rd ed.). Mosby.
Papildu literatūra
11. Shumway-Cook, A., Woollacott, M. H., Rachwani, J. (2023). Motor Control: Translating Research into Clinical Practice (Sixth, North American Edition, Revised Reprint). LWW.
22. ACSM. (2023). ACSM's Exercise Testing and Prescription (Second Edition). LWW.
33. Lundy-Ekman, L. (2022). Neuroscience (6th ed.). Saunders.
44. Reese, N. B. (2020). Muscle and Sensory Testing (4th ed.). Elsevier.
55. Latash, M. L., & Singh, T. (2022). Neurophysiological Basis of Motor Control (3rd ed.). Human Kinetics.
Citi informācijas avoti
1Core Training: Evidence Translating to Better Performance and Injury Prevention
2NIH NLM
3BMJ Journals