.
Kustību fizioloģija un motorā kontrole
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:05.07.2024 15:18:45
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LSPA_305 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Sporta zinātne | Mērķauditorija: | Sporta treneris; Rehabilitācija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Agris Liepa | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | |||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 14 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 28 | ||||
Nodarbības (skaits) | 10 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 20 | ||||
Kopā kontaktstundas | 48 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Pamata zināšanas cilvēka anatomijā, normālajā un patoloģiskajā fizioloģijā, rehabilitācijas procesu pamatprincipos. | ||||||||
Mērķis: | Paplašināt zināšanas par fizioloģisku procesu norisi fiziskas aktivitātes un traumas rašanās brīdī, kā arī par uz pierādījumiem balstīto rehabilitācijas tehniku pielietošanu fiziski aktīvo cilvēku veselības stāvokļa veicināšanai. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads studiju kursā, motorās kontroles teorijas, motorās mācīšanas teorijas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Motorās kontroles neirofizioloģija. Rehabilitācijas paņēmieni kortikospinālo ceļu funkcionālā stāvokļa uzlabošanā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
3 | Motorās kontroles noteikšanas iespējas, to pielietojums praksē. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Prefrontālā pieres smadzeņu daļa, kognitīvisms, kontūzijas sekas sportā. Kognitīvie vingrinājumi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
5 | Uz pierādījumiem balstītas atziņas motorās kontroles teoriju pielietošanai rehabilitācijā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Seminārs – diskusija I | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Proprioreceptori un to nozīme rehabilitācijā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
8 | Elektrisko impulsu pārvades mehānisms. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Motoro vienību sinhronizācija un „Core” muskulatūra. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
10 | „Core” muskulatūras novērtēšanas un terapijas iespējas sportā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
11 | Seminārs – diskusija II | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Fiziskā aktivitāte un bērna attīstība – mijiedarbība, iespējas un riski. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Fiziskās aktivitātes vadlīnijas veselības uzturēšanā, novērtēšanas iespējas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Jauno un klasisko vingrinājumu veidu priekšrocības un izaicinājumi - HIIT, pretestības vingrinājumi, izturības utt. Pienskābes nozīme sportā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
15 | Miokarda infarkts sportā, riska noteikšanas iespējas, profilakses iespējas rehabilitācijas specialistā darba jomā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
16 | Adipozitāte un sports, mūsdienu pieeja, uz pierādījumiem balstīti paņēmieni. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
17 | Neoptimālie kustību paterni, rehabilitācijas iespējas. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
18 | Sāpes, mūsdienu koncepts, rehabilitācijas iespējas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
19 | Sāpes, mūsdienu koncepts, rehabilitācijas iespējas. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
20 | Eksāmens | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Patstāvīga darba uzdevumi: zināšanu un prasmju nostiprināšana par studiju kursa saturu. Studentiem - jāgatavojas diskusijai-semināram par uz pierādījumiem balstītas atziņas motorās kontroles teoriju pielietošanai rehabilitācijā – prezentācija, literatūras analīze; - jāgatavojas diskusijai-semināram par neirofizioloģiskiem rehabilitācijas aspektiem – prezentācija, literatūras analīze; - jāsagatavo prezentāciju – gadījuma analīze – kustību fizioloģijas kontekstā; - jāsagatavojas gala eksāmenam. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Gala vērtējumu veido punktu kopums, ko iegūst par izpildītiem uzdevumiem. - Prezentācijas sagatavošana un aizstāvēšana par uz pierādījumiem balstītas atziņas motorās kontroles teoriju pielietošanai rehabilitācijā – maksimāli 5 punkti no gala vērtējuma. - Prezentācijas sagatavošana un aizstāvēšana (neirofizioloģiskiem rehabilitācijas aspektiem) – 5 punkti no gala vērtējuma. - Prezentācijas par klīnisko gadījumu – kustību fizioloģijas kontektā – 10 punkti no gala vērtējuma. - Eksāmens - teorētiskais tests (par studiju kurs saturu) - slēgta un atvērta tipa jautājumi un praktiskais uzdevums – gadījuma analīze – 10 punkti no gala vērtējuma. Vērtēšanas kritēriji tiek paziņoti pirmajā nodarbībā. Studentiem ir iespēja iegūt papildus punktus par aktīvu dalību nodarbībās (diskusijas, oponēšana utt.) Gala vērtējuma kopsumma kumulatīvais vērtējums. Studiju kurss ir ieskaitīts, ja galā vērtējumā ir iegūtas kā minimums 4 balles. Studiju kurss nav ieskaitīts, ja apmeklējums ir zemāks par 65%. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Demonstrē zināšanas par notiekošajiem fizioloģiskajiem procesiem galvenajās organisma sistēmās, izprot audu funkcijas, prasības fiziskas slodzes laikā orgānu un to sistēmu līmenī, kā arī pienskābes utt. nozīmi fiziskas aktivitātes laikā, iegūst zināšanas par aerobu, anaerobu, HIIT u.c. vingrinājumu ietekmi uz veselību, izprot procesus, kas saistīti ar motorās kontroles fizioloģiskiem mehānismiem pie jaunas kustību apguves, kā arī pie kustību apguves pēc imobilizācijas periodā. Students iegūst zināšanas par pozas un līdzsvara attīstības, kontroles un darbības mehānismu pamatprincipiem, kā arī to novērtēšanu un rehabilitāciju sportā, par funkcionāli pareizu lokomociju izveides pamatnosacījumiem un muskuļu aktivizācijas paterniem, kā arī nepareizu kustību stereotipu izveides ietekmējošiem faktoriem. | ||||||||
Prasmes: | Students iegūst prasmes pielietot specifiskus rehabilitācijas paņēmienus propriorecepcijas trenēšanai, kā arī specifiskus manuālās terapijās mobilizācijas paņēmienus pie stājas izmaiņām. Iegūst prasmes pielietot attiecīgas intensitātes vingrinājumus pie noteiktas problēmsituācijas. Demonstrē prasmes izpildīt dažādas muskuļu vārpstiņu un Goldži cīpslas orgānu provocēšanas tehnikas. Students iegūst prasmes veikt „Core” muskulatūras sinhronizācijas mācīšanās paņēmienus pacientiem pie dažādām stājas asimetrijām. Spēj kritiski analizēt zinātniskas literatūras avotus, lai piemeklēt optimālus paņēmienus noteikta klīniska gadījuma risināšanai | ||||||||
Kompetences: | Students apgūst kompetences, lai spētu kvalitatīvi darboties ar sportistiem kā arī ikdienas darba darītājiem uzlabojot to veselības un fiziskās sagatavotības rādītājus., kompetents strādāt ar sportistiem rehabilitācijas periodā pēc traumas iegūšanas, sacensību un treniņu periodā, lai atgrieztu, uzlabotu un pilnveidotu sportista fizisko sagatavotību, izmantojot uz pierādījumiem balstīto praksi. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | 1. Magill, R A and Anderson, D. (2021). Motor learning and control: concepts and applications, 12th edn, McGraw-Hill, New York | ||||||||
2 | 2. McArdle, W., Katch, F. I., & Katch, V. L. (2023). Exercise Physiology: Nutrition, Energy, and Human Performance (Ninth, North American Edition, Revised Reprint). LWW. | ||||||||
3 | 3. Neumann, D. A. (2016). Kinesiology of the Musculoskeletal System: Foundations for Rehabilitation (3rd ed.). Mosby. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | 1. Shumway-Cook, A., Woollacott, M. H., Rachwani, J. (2023). Motor Control: Translating Research into Clinical Practice (Sixth, North American Edition, Revised Reprint). LWW. | ||||||||
2 | 2. ACSM. (2023). ACSM's Exercise Testing and Prescription (Second Edition). LWW. | ||||||||
3 | 3. Lundy-Ekman, L. (2022). Neuroscience (6th ed.). Saunders. | ||||||||
4 | 4. Reese, N. B. (2020). Muscle and Sensory Testing (4th ed.). Elsevier. | ||||||||
5 | 5. Latash, M. L., & Singh, T. (2022). Neurophysiological Basis of Motor Control (3rd ed.). Human Kinetics. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Core Training: Evidence Translating to Better Performance and Injury Prevention | ||||||||
2 | NIH NLM | ||||||||
3 | BMJ Journals |