Skip to main content

Kvalitatīvas metodes pētniecībā

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:05.07.2024 16:00:27
Par studiju kursu
Kursa kods:LSPA_310LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Sporta zinātneMērķauditorija:Rehabilitācija; Sporta treneris
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Evita Dubiņina
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)8Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas16
Nodarbības (skaits)4Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas8
Kopā kontaktstundas24
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Zinātniskas pētniecības metodoloģijas pamati.
Mērķis:
Sniegt studentiem iespēju iegūt zināšanas par kvalitatīvās pētniecības metodoloģiju, to idejām un pamatojumu; iepazīstināt ar metožu daudzveidību un pielietojuma iespējām veselības aprūpes jomā, parādīt pētniecības principus un attīstīt kritiskās domāšanas prasmes kvalitatīvas pētniecības kontekstā, definējot priekšrocībām un ierobežojumus.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Ievads studiju kursā. Kvalitatīvās pētniecības galvenie teorētiskie avoti (fenomenoloģiskā socioloģija, simboliskais interakcionisms utt.)Lekcijas2.00auditorija
2Kvalitatīvo pētījumu veidi: naratīva pētījums, fenomenoloģisks pētījums, etnogrāfisks pētījums, pamatojuma teorija, gadījuma izpēte.Lekcijas2.00auditorija
3Kvalitatīvā pētījuma dizains: pētījuma problēma, mērķis, jautājums, atlases problemātika, mērķtiecīgā atlase.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
4Intervija, fokusgrupa, līdzdalības novērojums kā datu ieguves metode kvalitatīvajā pētījumā.Lekcijas2.00auditorija
5Datu analīze kvalitatīvajā pētījumā, datu ticamība, validitāte. Ētiskie jautājumi kvalitatīvajā pētniecībā. Diskusija.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
6Tests par kvalitatīvas pētniecības aspektiem. Seminārs-diskusija par kvalitatīvu pētniecību, studentu prezentācijas.Nodarbības1.00auditorija
7Praktiska uzdevuma - minipētījuma prezentācijaNodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
atstāvīga darba uzdevumi: dot iespēju praktiski pielietot iegūt zināšanas par kvalitatīvas pētniecības metodēm izveidojot minipētījumu, pielietojot un aprobējot vienu kvalitatīvas pētniecības metodi; nostiprināt zināšanas par kvalitatīvas pētniecības teorētiskajiem aspektiem; veicināt kritiskas domāšanas un atpazīšanas spējas attiecība uz izmantotājiem metodēm dažāda veida publikācijās. Studentiem - patstāvīgi jālasa literatūra par nodarbību tematiem; - jāizveido un jāizstāv prezentācija par zinātniska raksta analīzi (kur pielietotas kvalitatīvas pētniecības metodes veselības aprūpē); - jāsagatavojas teorētiskam testam par kvalitatīvas pētniecības teorētiskajiem aspektiem; - jāizpilda praktiskais uzdevums - izveidojot minipētījumu, pielietojot un aprobējot vienu kvalitatīvas pētniecības metodi, darbs jāprezentē.
Vērtēšanas kritēriji:
Gala vērtējumu veido punktu kopums, ko iegūst par izpildītajiem uzdevumiem. Prezentācijas sagatavošana par zinātniska raksta analīzi (kvalitatīvas pētniecības metodes veselības aprūpē) - maksimāli 5 punkti. Teorētiskais tests (par kvalitatīvas pētniecības teorētiskajiem aspektiem) - slēgta tipa jautājumi ar atbilžu variantiem. Tests tiek ieskaitīts, ja ir iegūti minimāli 4 punkti. Praktiskais uzdevums: Studentiem jāizvēlas viena kvalitatīvas pētniecības metode, jāizmēģina šī metode praksē, jāizveido minipētījums, darbs jāprezentē. Maksimālais vērtējums - 15 punkti - vērtē studenti viens otru aizklātā balsojumā ar komentāriem, pasniedzējs apkopo un izliek gala vērtējumu punktos. Studentiem ir iespēja iegūt papildus punktus par aktīvu dalību nodarbībās (diskusijas, oponēšana utt.).
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Students spēs atpazīt un noteikt galvenos kvalitatīvā pētījuma dizainus; paskaidrot pētījuma veidu atšķirības, to piedāvātās pētnieciskās iespējas, ierobežojumus, kā arī piemērotību konkrētas problēmas izpētei; aprakstīt kvalitatīvās pētniecības pamatojumu un teorētiskos avotus; uzskaitīt kvalitatīvā pētniecībā izmantojamās datu ieguves un analīzes metodes, kvalitatīva pētījuma struktūru; aprakstīt ar datu ticamību saistītos teorētiskos aspektus un ar to saistīto problemātiku, minēt iespējamos risinājumus; izprot ētiskos jautājums kvalitatīvajā pētniecībā.
Prasmes:Students spēj izvēlēties konkrētas jautājuma risināšanai atbilstošāko kvalitatīvā pētījuma veidu; formulēt pētījuma problēmu, mērķi un jautājumu; analizēt atlases kritēriju dažādu un piemērotību pētījumu piemēros; veikt teksta tematisko analīzi sniegtajā intervijas materiālā; diskutēt par pētījumiem, kuros izmantotas kvalitatīvās pētniecības metodes; prot atrast literatūra nepieciešamas saturu par metožu pielietošanu.
Kompetences:Students spēj izstrādāt kvalitatīvā pētījuma plānu.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
11.) Silverman, D. (2022). Doing qualitative research / David Silverman. (6th ed.).
22.) Verde, G. (2021). Rehabilitation Methodology and Strategies. Cham: Springer International Publishing AG.
33.) Flick, U. (2018). An introduction to qualitative research / Uwe Flick. (6th ed.).
Papildu literatūra
11.) Cropley, Raščevska, & Raščevska, Malgožata. (2010). Kvalitatīvās pētniecības metodes sociālajās zinātnēs / Artūrs Kroplijs, Malgožata Raščevska. (2. papildinātais izdevums. ed.).
22.) Mārtinsone, Pipere, Kamerāde-Hanta, Draguns, Dimdiņš, Tramdaka, Lazdiņa, Baiba. (2016). Pētniecība: Teorija un prakse / Kristīnes Mārtinsones, Anitas Piperes, Daigas Kamerādes zinātniskajā redakcijā ; [recenzenti: Juris G. Draguns, Ģirts Dimdiņš ; redaktore Gunta Tramdaka ; dizains: Baiba Lazdiņa]. Rīga: RaKa.
Citi informācijas avoti
11.) Qualitative Study
22.) Qualitative Research