.
Kvalitatīvas metodes pētniecībā
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:05.07.2024 16:00:27
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LSPA_310 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Sporta zinātne | Mērķauditorija: | Rehabilitācija; Sporta treneris | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Evita Dubiņina | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Zinātniskas pētniecības metodoloģijas pamati. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt studentiem iespēju iegūt zināšanas par kvalitatīvās pētniecības metodoloģiju, to idejām un pamatojumu; iepazīstināt ar metožu daudzveidību un pielietojuma iespējām veselības aprūpes jomā, parādīt pētniecības principus un attīstīt kritiskās domāšanas prasmes kvalitatīvas pētniecības kontekstā, definējot priekšrocībām un ierobežojumus. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads studiju kursā. Kvalitatīvās pētniecības galvenie teorētiskie avoti (fenomenoloģiskā socioloģija, simboliskais interakcionisms utt.) | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
2 | Kvalitatīvo pētījumu veidi: naratīva pētījums, fenomenoloģisks pētījums, etnogrāfisks pētījums, pamatojuma teorija, gadījuma izpēte. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
3 | Kvalitatīvā pētījuma dizains: pētījuma problēma, mērķis, jautājums, atlases problemātika, mērķtiecīgā atlase. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
4 | Intervija, fokusgrupa, līdzdalības novērojums kā datu ieguves metode kvalitatīvajā pētījumā. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
5 | Datu analīze kvalitatīvajā pētījumā, datu ticamība, validitāte. Ētiskie jautājumi kvalitatīvajā pētniecībā. Diskusija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
6 | Tests par kvalitatīvas pētniecības aspektiem. Seminārs-diskusija par kvalitatīvu pētniecību, studentu prezentācijas. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Praktiska uzdevuma - minipētījuma prezentācija | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | atstāvīga darba uzdevumi: dot iespēju praktiski pielietot iegūt zināšanas par kvalitatīvas pētniecības metodēm izveidojot minipētījumu, pielietojot un aprobējot vienu kvalitatīvas pētniecības metodi; nostiprināt zināšanas par kvalitatīvas pētniecības teorētiskajiem aspektiem; veicināt kritiskas domāšanas un atpazīšanas spējas attiecība uz izmantotājiem metodēm dažāda veida publikācijās. Studentiem - patstāvīgi jālasa literatūra par nodarbību tematiem; - jāizveido un jāizstāv prezentācija par zinātniska raksta analīzi (kur pielietotas kvalitatīvas pētniecības metodes veselības aprūpē); - jāsagatavojas teorētiskam testam par kvalitatīvas pētniecības teorētiskajiem aspektiem; - jāizpilda praktiskais uzdevums - izveidojot minipētījumu, pielietojot un aprobējot vienu kvalitatīvas pētniecības metodi, darbs jāprezentē. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Gala vērtējumu veido punktu kopums, ko iegūst par izpildītajiem uzdevumiem. Prezentācijas sagatavošana par zinātniska raksta analīzi (kvalitatīvas pētniecības metodes veselības aprūpē) - maksimāli 5 punkti. Teorētiskais tests (par kvalitatīvas pētniecības teorētiskajiem aspektiem) - slēgta tipa jautājumi ar atbilžu variantiem. Tests tiek ieskaitīts, ja ir iegūti minimāli 4 punkti. Praktiskais uzdevums: Studentiem jāizvēlas viena kvalitatīvas pētniecības metode, jāizmēģina šī metode praksē, jāizveido minipētījums, darbs jāprezentē. Maksimālais vērtējums - 15 punkti - vērtē studenti viens otru aizklātā balsojumā ar komentāriem, pasniedzējs apkopo un izliek gala vērtējumu punktos. Studentiem ir iespēja iegūt papildus punktus par aktīvu dalību nodarbībās (diskusijas, oponēšana utt.). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Students spēs atpazīt un noteikt galvenos kvalitatīvā pētījuma dizainus; paskaidrot pētījuma veidu atšķirības, to piedāvātās pētnieciskās iespējas, ierobežojumus, kā arī piemērotību konkrētas problēmas izpētei; aprakstīt kvalitatīvās pētniecības pamatojumu un teorētiskos avotus; uzskaitīt kvalitatīvā pētniecībā izmantojamās datu ieguves un analīzes metodes, kvalitatīva pētījuma struktūru; aprakstīt ar datu ticamību saistītos teorētiskos aspektus un ar to saistīto problemātiku, minēt iespējamos risinājumus; izprot ētiskos jautājums kvalitatīvajā pētniecībā. | ||||||||
Prasmes: | Students spēj izvēlēties konkrētas jautājuma risināšanai atbilstošāko kvalitatīvā pētījuma veidu; formulēt pētījuma problēmu, mērķi un jautājumu; analizēt atlases kritēriju dažādu un piemērotību pētījumu piemēros; veikt teksta tematisko analīzi sniegtajā intervijas materiālā; diskutēt par pētījumiem, kuros izmantotas kvalitatīvās pētniecības metodes; prot atrast literatūra nepieciešamas saturu par metožu pielietošanu. | ||||||||
Kompetences: | Students spēj izstrādāt kvalitatīvā pētījuma plānu. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | 1.) Silverman, D. (2022). Doing qualitative research / David Silverman. (6th ed.). | ||||||||
2 | 2.) Verde, G. (2021). Rehabilitation Methodology and Strategies. Cham: Springer International Publishing AG. | ||||||||
3 | 3.) Flick, U. (2018). An introduction to qualitative research / Uwe Flick. (6th ed.). | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | 1.) Cropley, Raščevska, & Raščevska, Malgožata. (2010). Kvalitatīvās pētniecības metodes sociālajās zinātnēs / Artūrs Kroplijs, Malgožata Raščevska. (2. papildinātais izdevums. ed.). | ||||||||
2 | 2.) Mārtinsone, Pipere, Kamerāde-Hanta, Draguns, Dimdiņš, Tramdaka, Lazdiņa, Baiba. (2016). Pētniecība: Teorija un prakse / Kristīnes Mārtinsones, Anitas Piperes, Daigas Kamerādes zinātniskajā redakcijā ; [recenzenti: Juris G. Draguns, Ģirts Dimdiņš ; redaktore Gunta Tramdaka ; dizains: Baiba Lazdiņa]. Rīga: RaKa. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | 1.) Qualitative Study | ||||||||
2 | 2.) Qualitative Research |