Skip to main content

Inovatīvās tehnoloģijas un funkcionālā diagnostika sportā

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:05.07.2024 16:29:03
Par studiju kursu
Kursa kods:LSPA_313LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:2.67ECTS:4.00
Zinātnes nozare:Sporta zinātneMērķauditorija:Sporta treneris; Rehabilitācija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Viesturs Lāriņš
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)8Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas16
Nodarbības (skaits)8Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas16
Kopā kontaktstundas32
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Pamatzināšanas fizisko darbaspēju novērtēšanā, sporta fizioloģijā un biomehānikā.
Mērķis:
Padziļināt zināšanas un prasmes funkcionālo spēju novērtēšanas metodēs, funkcionālajā diagnostikā sportā uz pierādījumiem balstītas prakses kontekstā.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Ievads studiju kursā. Funkcionālā diagnostika sportā. Bioloģiskais vecums. Kinantropometrija sportā.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
2Neirofizioloģiskās metodes sportā. Neiromuskulārās sistēmas testi.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
3Līdzsvara funkcionālie testi. Statiskā un dinamiskā posturogrāfija. Muskuļu sistēmas testi. Vertikālo lēcienu testi, Optojump.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
4Fiziskā darba spējas, noteikšanas metodes. Kardiorespiratorās sistēmas funkcionālā stāvokļa noteikšana. Veloergometrija, Astranda tests, Airēšanas ergometrijas tests.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
5Neiromuskulārās un kardiorespiratorās sistēmas testi. Izokinētiskie muskuļu spēka testi.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
6Aerobās darbaspējas, noteikšanas metodes.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
7Anaenaerobās darbaspējas, noteikšanas metodes. Anaerobais veloergometrijas 6 sekunžu tests, Wingate tests.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
8Sportistu funkcionālās sagatavotības noteikšana.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Patstāvīga darba uzdevumi: zināšanu un prasmju nostiprināšana par studiju kursa saturu. Studentiem: - jāsagatavo semināram par neirofizioloģisko testēšanu; - jāsagatavo semināram par fizisko darbaspēju un līdzsvara novērtēšanu; - jāsagatavojas noslēdzošajam semināram par sportistu funkcionālās sagatavotības noteikšanu.
Vērtēšanas kritēriji:
Gala vērtējumu veido punktu kopums, ko iegūst par izpildītiem uzdevumiem. - aktīva līdzdalība seminārā par neirofizioloģisko testēšanu – 30% no gala vērtējuma. - aktīva līdzdalība seminārā par fizisko darbaspēju un līdzsvara novērtēšanu - 30% no gala vērtējuma. - Seminārs (par sportistu funkcionālās sagatavotības noteikšanu) - gadījumu analīze - 40% no gala vērtējuma. Praktisko jautājumu novērtēšanas kritēriji (ieskaitīts no 4 punktiem). Vērtēšanas kritēriji tiek paziņoti pirmajā nodarbībā. Katrā no pārbaudījuma veidiem maksimālais vērtējums ir 10 punkti. Studentiem ir iespēja iegūt papildus punktus par aktīvu dalību nodarbībās (diskusijas, oponēšana utt.)
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Par funkcionālo diagnostiku un inovatīvām tehnoloģijām sportā, sportistu funkcionālās diagnostikas metodēm un testiem.
Prasmes:Pielieto funkcionālās diagnostikas testus un novērtē iegūtos rezultātus, prot formulēt un analītiski raksturot sporta un pielāgoto fizisko aktivitāšu indikācijas un kontrindikācijas saistībā ar personas funkcionālām spējām, prot meklēt un kritiski izvērtēt zinātnisko informāciju par funkcionālo diagnostiku un inovatīvām tehnoloģijām sportā.
Kompetences:Patstāvīgi nosaka, analizē un vērtē sportistu funkcionālo sagatavotību, pielieto galvenos komponentus, kuri ietekmē reabilitācijas procesu, izmanto veselības parametru progresa novērtējumus programmas mērķu un pacienta/klienta potenciāla kontekstā, pēc vajadzības pielāgojot individuāli izstrādātu grafiku, analizē funkcionālo novērtēšanu/diagnostiku uz pierādījumiem balstītas prakses kontekstā.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
11. Lāriņš, V. (2022). Sporta medicīna : teorija un prakse / Viesturs Lāriņš ; zinātniskie recenzenti: PhD Oskars Kalējs, PhD Signe Tomsone ; atbildīgā redaktore Kristīne Lapiņa ; ilustrācijas: Niklāvs Romeiko ; foto: Juris Zīģelis.Jumava.
22. Smith, D. L., & Fernhall, B. (2022). Advanced Cardiovascular Exercise Physiology (2nd ed.). Human Kinetics.
33. Comfort, P., Jones, P. A., & McMahon, J. J. (Eds.). (2018). Performance Assessment in Strength and Conditioning (1st ed.). Routledge.
Papildu literatūra
11. Fukuda, D. H. (2018). Assessments for Sport and Athletic Performance (1st ed.). Human Kinetics
22. Nutrition, Energy, and Human Performance (Ninth, North American Edition, Revised Reprint). LWW.