.
Inovatīvās tehnoloģijas un funkcionālā diagnostika sportā
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:05.07.2024 16:29:03
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LSPA_313 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.67 | ECTS: | 4.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Sporta zinātne | Mērķauditorija: | Sporta treneris; Rehabilitācija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Viesturs Lāriņš | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Pamatzināšanas fizisko darbaspēju novērtēšanā, sporta fizioloģijā un biomehānikā. | ||||||||
Mērķis: | Padziļināt zināšanas un prasmes funkcionālo spēju novērtēšanas metodēs, funkcionālajā diagnostikā sportā uz pierādījumiem balstītas prakses kontekstā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads studiju kursā. Funkcionālā diagnostika sportā. Bioloģiskais vecums. Kinantropometrija sportā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
2 | Neirofizioloģiskās metodes sportā. Neiromuskulārās sistēmas testi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
3 | Līdzsvara funkcionālie testi. Statiskā un dinamiskā posturogrāfija. Muskuļu sistēmas testi. Vertikālo lēcienu testi, Optojump. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
4 | Fiziskā darba spējas, noteikšanas metodes. Kardiorespiratorās sistēmas funkcionālā stāvokļa noteikšana. Veloergometrija, Astranda tests, Airēšanas ergometrijas tests. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
5 | Neiromuskulārās un kardiorespiratorās sistēmas testi. Izokinētiskie muskuļu spēka testi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
6 | Aerobās darbaspējas, noteikšanas metodes. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
7 | Anaenaerobās darbaspējas, noteikšanas metodes. Anaerobais veloergometrijas 6 sekunžu tests, Wingate tests. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
8 | Sportistu funkcionālās sagatavotības noteikšana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Patstāvīga darba uzdevumi: zināšanu un prasmju nostiprināšana par studiju kursa saturu. Studentiem: - jāsagatavo semināram par neirofizioloģisko testēšanu; - jāsagatavo semināram par fizisko darbaspēju un līdzsvara novērtēšanu; - jāsagatavojas noslēdzošajam semināram par sportistu funkcionālās sagatavotības noteikšanu. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Gala vērtējumu veido punktu kopums, ko iegūst par izpildītiem uzdevumiem. - aktīva līdzdalība seminārā par neirofizioloģisko testēšanu – 30% no gala vērtējuma. - aktīva līdzdalība seminārā par fizisko darbaspēju un līdzsvara novērtēšanu - 30% no gala vērtējuma. - Seminārs (par sportistu funkcionālās sagatavotības noteikšanu) - gadījumu analīze - 40% no gala vērtējuma. Praktisko jautājumu novērtēšanas kritēriji (ieskaitīts no 4 punktiem). Vērtēšanas kritēriji tiek paziņoti pirmajā nodarbībā. Katrā no pārbaudījuma veidiem maksimālais vērtējums ir 10 punkti. Studentiem ir iespēja iegūt papildus punktus par aktīvu dalību nodarbībās (diskusijas, oponēšana utt.) | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Par funkcionālo diagnostiku un inovatīvām tehnoloģijām sportā, sportistu funkcionālās diagnostikas metodēm un testiem. | ||||||||
Prasmes: | Pielieto funkcionālās diagnostikas testus un novērtē iegūtos rezultātus, prot formulēt un analītiski raksturot sporta un pielāgoto fizisko aktivitāšu indikācijas un kontrindikācijas saistībā ar personas funkcionālām spējām, prot meklēt un kritiski izvērtēt zinātnisko informāciju par funkcionālo diagnostiku un inovatīvām tehnoloģijām sportā. | ||||||||
Kompetences: | Patstāvīgi nosaka, analizē un vērtē sportistu funkcionālo sagatavotību, pielieto galvenos komponentus, kuri ietekmē reabilitācijas procesu, izmanto veselības parametru progresa novērtējumus programmas mērķu un pacienta/klienta potenciāla kontekstā, pēc vajadzības pielāgojot individuāli izstrādātu grafiku, analizē funkcionālo novērtēšanu/diagnostiku uz pierādījumiem balstītas prakses kontekstā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | 1. Lāriņš, V. (2022). Sporta medicīna : teorija un prakse / Viesturs Lāriņš ; zinātniskie recenzenti: PhD Oskars Kalējs, PhD Signe Tomsone ; atbildīgā redaktore Kristīne Lapiņa ; ilustrācijas: Niklāvs Romeiko ; foto: Juris Zīģelis.Jumava. | ||||||||
2 | 2. Smith, D. L., & Fernhall, B. (2022). Advanced Cardiovascular Exercise Physiology (2nd ed.). Human Kinetics. | ||||||||
3 | 3. Comfort, P., Jones, P. A., & McMahon, J. J. (Eds.). (2018). Performance Assessment in Strength and Conditioning (1st ed.). Routledge. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | 1. Fukuda, D. H. (2018). Assessments for Sport and Athletic Performance (1st ed.). Human Kinetics | ||||||||
2 | 2. Nutrition, Energy, and Human Performance (Ninth, North American Edition, Revised Reprint). LWW. |