.
Kompleksā diagnostika un rehabilitācija PFA
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:05.07.2024 15:53:16
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LSPA_330 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Sporta zinātne | Mērķauditorija: | Sporta treneris; Rehabilitācija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Agris Liepa | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 15 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 30 | ||||
Nodarbības (skaits) | 13 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 26 | ||||
Kopā kontaktstundas | 56 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Bakalaura līmeņa zināšanas cilvēka anatomijā, normālajā un patoloģiskajā fizioloģijā. | ||||||||
Mērķis: | Veidot priekšstatu par pielāgoto fizisko aktivitāšu kompleksu pieeju personu ar funkcionēšanas traucējumiem rehabilitācijā, sniegt studentiem pamatzināšanas par sistemātiska literatūras pārskata pētījuma dizaina veidošanas pamatprincipiem. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads studiju kursā. Pielāgoto fizisko aktivitāšu programmu plānošanas metodika. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
2 | Sistemātiskā literatūras pētījuma dizaina metodoloģija, PRISMA, pētījuma kvalitātes skalas, rezultātu apkopošana un analīze, dizaina ierobežojumi. | Lekcijas | 3.00 | auditorija | |||||
3 | Pacienta/klienta funkcionālo spēju/traucējumu, riska faktoru, vajadzību un potenciāla novērtēšana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
4 | Kompleksas diagnostikas pamatprincipi PFA kontekstā, rezultātu interpretācija. | Lekcijas | 1.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.50 | auditorija | |||||||
5 | Pacientu/klientu izglītošana par fizisko aktivitāšu programmu | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
6 | Pielāgoto fizisko aktivitāšu programmas efektivitāte rehabilitācijas un pēcrehabilitācijas procesā. Sistemātiska literatūras pārskata veidošanas starpseminārs. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
7 | Labas prakses piemēriem PFA kompleksā rehabilitācijas procesā personām ar muskuloskeletaliem traucējumiem | Lekcijas | 1.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.50 | auditorija | |||||||
8 | Labas prakses piemēriem PFA kompleksā rehabilitācijas procesā personām ar sensoriem traucējumiem | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
9 | Labas prakses piemēriem PFA kompleksā rehabilitācijas procesā personām ar intelektuāliem traucējumiem | Lekcijas | 1.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.50 | auditorija | |||||||
10 | Labas prakses piemēriem PFA kompleksā rehabilitācijas procesā personām ar neiroloģiskiem traucējumiem | Lekcijas | 1.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.50 | auditorija | |||||||
11 | Eksāmens, pārskata rezultātu prezentācija | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Patstāvīga darba uzdevumi: zināšanu un prasmju nostiprināšana par studiju kursa saturu. Studentiem - jāgatavojas diskusijas-semināram par literatūras pārskata starpposmu; - patstāvīgi jāizveido un jāizstāv literatūras pārskatu par izvēlēto tēmu; - jāsagatavojas gala eksāmenam. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Gala vērtējumu veido punktu kopums, ko iegūst par izpildītiem uzdevumiem. - Prezentācijas sagatavošana un aizstāvēšana par literatūras pārskata starpposmu (meklēšanas stratēģija, piemeklēti kvalitātes novērtēšanas instrumenti utt.) – 10% no gala vērtējuma. - Prezentācijas sagatavošana un aizstāvēšana (par izveidoto literatūras pārskatu). Vērtēšanas kritēriji tiek paziņoti nodarbībā par literatūras pārskata veidošanas pamatprincipiem - 45% no gala vērtējuma. - Teorētiskais tests (par studiju kurs saturu) - slēgta un atvērta tipa jautājumi un praktiskais uzdevums – gadījuma analīze - 45% no gala vērtējuma. Katrā no pārbaudījuma veidiem maksimālais vērtējums ir 10 punktus. Studentiem ir iespēja iegūt papildus punktus par aktīvu dalību nodarbībās (diskusijas, oponēšana utt.) | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Par pielāgotā fiziskām aktivitāšu programmu plānošanas metodiku, par pacienta/klienta funkcionālo spēju/traucējumu, riska faktoru, vajadzību un potenciāla novērtēšanu, pacientu/klientu par fizisko aktivitāšu programmu ieguvumiem, ko fiziskās aktivitātes sniedz gan īstermiņā, gan ilgtermiņā, optimālu iesaistīšanos PFA, fizisko aktivitāšu režīmiem un sporta nodarbību klāstu, izprot profesionālo ētiku rehabilitācijas programmas izveidē un ieviešanā; pārzin sistemātiskā literatūras pārskata pētījuma metodoloģiju (pētījumu atlase pēc PRISMA, pētījuma kvalitātes novērtēšanas instrumenti, rezultātu novērtēšanas, apkopošanas, analīzes un prezentēšanas īpatnības). | ||||||||
Prasmes: | Dod ieguldījumu jaunu zināšanu radīšanā un pielāgoto fizisko aktivitāšu speciālists rehabilitācijā profesionālās darbības metožu attīstībā, apgūstot teorētiskās zināšanas un prasmes par pacientam/klientam paredzēto vispārīgo fizisko aktivitāšu un sporta pielāgošanas modeli, tostarp viņa individuālo raksturojumu, ar funkcionalitāti saistītas implikācijas, specifiskās aktivitāšu prasības un dalības mērķi, analizē savstarpējo saistību starp indivīdu funkcionalitātes noteicošajiem faktoriem, formulē un analītiski raksturo sporta un pielāgoto fizisko aktivitāšu indikācijas un kontrindikācijas konkrētas personu grupas rehabilitācijas procesā, spēj izveidot korektu pētījuma meklēšanas un atlases stratēģiju, izmanto atbilstošas pētījuma kvalitātes skalas, apkopo un analizē, prezentē pētījuma rezultātus, izprot dizaina ierobežojumus | ||||||||
Kompetences: | Patstāvīgi pielieto prasmes un zināšanas pacientu/klientu fizisko potenciālu novērtēšanā izveidojot pēc tam funkcionālo spēju raksturojumu, īsteno pielāgoto fizisko aktivitāšu programmas tā, lai tās nenodarītu kaitējumu, tostarp regulāri veic novērtēšanu, izmantojot riska stratifikācijas un programmu iepriekšēju caurlūkošanu, pielieto galvenos komponentus, kuri ietekmē pielāgoto aktivitāšu darbības procesu, izmanto veselības parametru progresa novērtējumus programmas mērķu un pacienta/klienta potenciāla kontekstā, pēc vajadzības pielāgojot individuāli izstrādātu grafiku, integrē sistemātiskā literatūras pārskata iegūto atziņu profesionālajā praksē. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | 1. Winnick, J., & Porretta, D. L. (2022). Adapted Physical Education and Sport (7th ed.). Human Kinetics. | ||||||||
2 | 2. Leitschuh, C., & Johnson, M. (2023). Adapted Physical Activity Across the Life Span (1st ed.). Human Kinetics | ||||||||
3 | 3. Horvat, M., Kelly, L. E., Block, M. E., & Croce, R. (2018). Developmental and Adapted Physical Activity Assessment (2nd ed.). Human Kinetics. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | 1. National Academies of Sciences, Engineering, and Medicine; Health and Medicine Division; Board on Health Care Services; Committee on Functional Assessment for Adults with Disabilities. (2019). Functional Assessment for Adults with Disabilities. Jennifer Lalitha Flaubert, Carol Mason Spicer, & Paul A. Volberding (Eds.). National Academies Press. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Functional Assessments with People with Intellectual Disabilities who Display Behaviour That Challenges: Practical Considerations | ||||||||
2 | WHAT IS APA | ||||||||
3 | EUFAPA | ||||||||
4 | PRISMA | ||||||||
5 | The PRISMA 2020 statement: an updated guideline for reporting systematic reviews | ||||||||
6 | The PRISMA2020 statement: An updated guideline for reporting systematic reviews | ||||||||
7 | Cochrane Library | ||||||||
8 | Guidelines for writing a systematic review |