Skip to main content

Kompleksā diagnostika un rehabilitācija PFA

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:05.07.2024 15:53:16
Par studiju kursu
Kursa kods:LSPA_330LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:4.00ECTS:6.00
Zinātnes nozare:Sporta zinātneMērķauditorija:Sporta treneris; Rehabilitācija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Agris Liepa
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)15Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas30
Nodarbības (skaits)13Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas26
Kopā kontaktstundas56
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Bakalaura līmeņa zināšanas cilvēka anatomijā, normālajā un patoloģiskajā fizioloģijā.
Mērķis:
Veidot priekšstatu par pielāgoto fizisko aktivitāšu kompleksu pieeju personu ar funkcionēšanas traucējumiem rehabilitācijā, sniegt studentiem pamatzināšanas par sistemātiska literatūras pārskata pētījuma dizaina veidošanas pamatprincipiem.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Ievads studiju kursā. Pielāgoto fizisko aktivitāšu programmu plānošanas metodika.Lekcijas2.00auditorija
2Sistemātiskā literatūras pētījuma dizaina metodoloģija, PRISMA, pētījuma kvalitātes skalas, rezultātu apkopošana un analīze, dizaina ierobežojumi.Lekcijas3.00auditorija
3Pacienta/klienta funkcionālo spēju/traucējumu, riska faktoru, vajadzību un potenciāla novērtēšana.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
4Kompleksas diagnostikas pamatprincipi PFA kontekstā, rezultātu interpretācija.Lekcijas1.50auditorija
Nodarbības1.50auditorija
5Pacientu/klientu izglītošana par fizisko aktivitāšu programmuLekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
6Pielāgoto fizisko aktivitāšu programmas efektivitāte rehabilitācijas un pēcrehabilitācijas procesā. Sistemātiska literatūras pārskata veidošanas starpseminārs.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
7Labas prakses piemēriem PFA kompleksā rehabilitācijas procesā personām ar muskuloskeletaliem traucējumiemLekcijas1.50auditorija
Nodarbības1.50auditorija
8Labas prakses piemēriem PFA kompleksā rehabilitācijas procesā personām ar sensoriem traucējumiemLekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
9Labas prakses piemēriem PFA kompleksā rehabilitācijas procesā personām ar intelektuāliem traucējumiemLekcijas1.50auditorija
Nodarbības1.50auditorija
10Labas prakses piemēriem PFA kompleksā rehabilitācijas procesā personām ar neiroloģiskiem traucējumiemLekcijas1.50auditorija
Nodarbības1.50auditorija
11Eksāmens, pārskata rezultātu prezentācijaNodarbības2.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Patstāvīga darba uzdevumi: zināšanu un prasmju nostiprināšana par studiju kursa saturu. Studentiem - jāgatavojas diskusijas-semināram par literatūras pārskata starpposmu; - patstāvīgi jāizveido un jāizstāv literatūras pārskatu par izvēlēto tēmu; - jāsagatavojas gala eksāmenam.
Vērtēšanas kritēriji:
Gala vērtējumu veido punktu kopums, ko iegūst par izpildītiem uzdevumiem. - Prezentācijas sagatavošana un aizstāvēšana par literatūras pārskata starpposmu (meklēšanas stratēģija, piemeklēti kvalitātes novērtēšanas instrumenti utt.) – 10% no gala vērtējuma. - Prezentācijas sagatavošana un aizstāvēšana (par izveidoto literatūras pārskatu). Vērtēšanas kritēriji tiek paziņoti nodarbībā par literatūras pārskata veidošanas pamatprincipiem - 45% no gala vērtējuma. - Teorētiskais tests (par studiju kurs saturu) - slēgta un atvērta tipa jautājumi un praktiskais uzdevums – gadījuma analīze - 45% no gala vērtējuma. Katrā no pārbaudījuma veidiem maksimālais vērtējums ir 10 punktus. Studentiem ir iespēja iegūt papildus punktus par aktīvu dalību nodarbībās (diskusijas, oponēšana utt.)
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Par pielāgotā fiziskām aktivitāšu programmu plānošanas metodiku, par pacienta/klienta funkcionālo spēju/traucējumu, riska faktoru, vajadzību un potenciāla novērtēšanu, pacientu/klientu par fizisko aktivitāšu programmu ieguvumiem, ko fiziskās aktivitātes sniedz gan īstermiņā, gan ilgtermiņā, optimālu iesaistīšanos PFA, fizisko aktivitāšu režīmiem un sporta nodarbību klāstu, izprot profesionālo ētiku rehabilitācijas programmas izveidē un ieviešanā; pārzin sistemātiskā literatūras pārskata pētījuma metodoloģiju (pētījumu atlase pēc PRISMA, pētījuma kvalitātes novērtēšanas instrumenti, rezultātu novērtēšanas, apkopošanas, analīzes un prezentēšanas īpatnības).
Prasmes:Dod ieguldījumu jaunu zināšanu radīšanā un pielāgoto fizisko aktivitāšu speciālists rehabilitācijā profesionālās darbības metožu attīstībā, apgūstot teorētiskās zināšanas un prasmes par pacientam/klientam paredzēto vispārīgo fizisko aktivitāšu un sporta pielāgošanas modeli, tostarp viņa individuālo raksturojumu, ar funkcionalitāti saistītas implikācijas, specifiskās aktivitāšu prasības un dalības mērķi, analizē savstarpējo saistību starp indivīdu funkcionalitātes noteicošajiem faktoriem, formulē un analītiski raksturo sporta un pielāgoto fizisko aktivitāšu indikācijas un kontrindikācijas konkrētas personu grupas rehabilitācijas procesā, spēj izveidot korektu pētījuma meklēšanas un atlases stratēģiju, izmanto atbilstošas pētījuma kvalitātes skalas, apkopo un analizē, prezentē pētījuma rezultātus, izprot dizaina ierobežojumus
Kompetences:Patstāvīgi pielieto prasmes un zināšanas pacientu/klientu fizisko potenciālu novērtēšanā izveidojot pēc tam funkcionālo spēju raksturojumu, īsteno pielāgoto fizisko aktivitāšu programmas tā, lai tās nenodarītu kaitējumu, tostarp regulāri veic novērtēšanu, izmantojot riska stratifikācijas un programmu iepriekšēju caurlūkošanu, pielieto galvenos komponentus, kuri ietekmē pielāgoto aktivitāšu darbības procesu, izmanto veselības parametru progresa novērtējumus programmas mērķu un pacienta/klienta potenciāla kontekstā, pēc vajadzības pielāgojot individuāli izstrādātu grafiku, integrē sistemātiskā literatūras pārskata iegūto atziņu profesionālajā praksē.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
11. Winnick, J., & Porretta, D. L. (2022). Adapted Physical Education and Sport (7th ed.). Human Kinetics.
22. Leitschuh, C., & Johnson, M. (2023). Adapted Physical Activity Across the Life Span (1st ed.). Human Kinetics
33. Horvat, M., Kelly, L. E., Block, M. E., & Croce, R. (2018). Developmental and Adapted Physical Activity Assessment (2nd ed.). Human Kinetics.
Papildu literatūra
11. National Academies of Sciences, Engineering, and Medicine; Health and Medicine Division; Board on Health Care Services; Committee on Functional Assessment for Adults with Disabilities. (2019). Functional Assessment for Adults with Disabilities. Jennifer Lalitha Flaubert, Carol Mason Spicer, & Paul A. Volberding (Eds.). National Academies Press.
Citi informācijas avoti
1Functional Assessments with People with Intellectual Disabilities who Display Behaviour That Challenges: Practical Considerations
2WHAT IS APA
3EUFAPA
4PRISMA
5The PRISMA 2020 statement: an updated guideline for reporting systematic reviews
6The PRISMA2020 statement: An updated guideline for reporting systematic reviews
7Cochrane Library
8Guidelines for writing a systematic review