.
TRX piekares sistēmas pielietojums fizioterapijā
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:14.08.2024 11:21:11
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LSPA_369 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 1.33 | ECTS: | 2.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Sporta zinātne | Mērķauditorija: | Sporta treneris; Rehabilitācija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Aleksandra Ķeizāne | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 9 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 18 | ||||
Nodarbības (skaits) | 2 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 4 | ||||
Kopā kontaktstundas | 22 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 7 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 14 | ||||
Nodarbības (skaits) | 1 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 2 | ||||
Kopā kontaktstundas | 16 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Zināšanas cilvēka anatomijā un fizioloģijā. Fiziskās sagatavotības un veselības atbilstība studiju kursa prasībām. | ||||||||
Mērķis: | Izpratnes veicināšana par TRX sistēmu un pielietojamām metodēm treniņu procesā. Izpratnes veicināšana par fiziskās sagatavotības attīstīšanu ar TRX sistēmu. Izpratnes veicināšana par daudzveidību treniņu procesā, treniņu plānošanu, organizēšanu un vadīšanu ar TRX sistēmu. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Terminoloģija, TRX sistēmas raksturojums, vēsture, papildus līdzekļu raksturojums, pielietojuma raksturojums. Specifisko kļūdu raksturojums. Slodzes dozēšanas ar TRX sistēmu. TRX sistēmas izvēles vadlīnijas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Pamatvingrinājumi kāju muskulatūras attīstīšanai. Slodzes dozējums, papildus līdzekļu izmantošana. Specifiskās un nespecifiskās kļūdas vingrinājumu izpildījuma laikā, to labošanas aspekti, risinājumu meklēšana atbilstoši individuālajām īpatnībām. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Pamatvingrinājumi kāju muskulatūras attīstīšanai. Slodzes dozējums, papildus līdzekļu izmantošana. Specifiskās un nespecifiskās kļūdas vingrinājumu izpildījuma laikā, to labošanas aspekti, risinājumu meklēšana atbilstoši individuālajām īpatnībām | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Pamatvingrinājumi muguras muskulatūras attīstīšanai. Slodzes dozējums, papildus līdzekļu izmantošana. Specifiskās un nespecifiskās kļūdas vingrinājumu izpildījuma laikā, to labošanas aspekti, risinājumu meklēšana atbilstoši individuālajām īpatnībām | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Pamatvingrinājumi muguras muskulatūras attīstīšanai. Slodzes dozējums, papildus līdzekļu izmantošana. Specifiskās un nespecifiskās kļūdas vingrinājumu izpildījuma laikā, to labošanas aspekti, risinājumu meklēšana atbilstoši individuālajām īpatnībām | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Pamatvingrinājumi krūšu un roku muskulatūras attīstīšanai. Slodzes dozējums, papildus līdzekļu izmantošana. Specifiskās un nespecifiskās kļūdas vingrinājumu izpildījuma laikā, to labošanas aspekti, risinājumu meklēšana atbilstoši individuālajām īpatnībām. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Pamatvingrinājumi korsetes muskulatūras attīstīšanai. Slodzes dozējums, papildus līdzekļu izmantošana. Specifiskās un nespecifiskās kļūdas vingrinājumu izpildījuma laikā, to labošanas aspekti, risinājumu meklēšana atbilstoši individuālajām īpatnībām | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Dažādu treniņu metožu pielietošana TRX treniņi procesā, vingrinājumu kopumu sastādīšana un apgūšana, slodzes dozēšana atbilstoši uzdevumam. Darbība pa pāriem, kļūdu labošana un uzdevuma pielāgošana atbilstoši prasībām un individuālajām īpatnībām. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
9 | Pārbaudījums | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Terminoloģija, TRX sistēmas raksturojums, vēsture, papildus līdzekļu raksturojums, pielietojuma raksturojums. Specifisko kļūdu raksturojums. Slodzes dozēšanas ar TRX sistēmu. TRX sistēmas izvēles vadlīnijas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Pamatvingrinājumi kāju muskulatūras attīstīšanai. Slodzes dozējums, papildus līdzekļu izmantošana. Specifiskās un nespecifiskās kļūdas vingrinājumu izpildījuma laikā, to labošanas aspekti, risinājumu meklēšana atbilstoši individuālajām īpatnībām. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
3 | Pamatvingrinājumi kāju muskulatūras attīstīšanai. Slodzes dozējums, papildus līdzekļu izmantošana. Specifiskās un nespecifiskās kļūdas vingrinājumu izpildījuma laikā, to labošanas aspekti, risinājumu meklēšana atbilstoši individuālajām īpatnībām | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
4 | Pamatvingrinājumi muguras muskulatūras attīstīšanai. Slodzes dozējums, papildus līdzekļu izmantošana. Specifiskās un nespecifiskās kļūdas vingrinājumu izpildījuma laikā, to labošanas aspekti, risinājumu meklēšana atbilstoši individuālajām īpatnībām | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Pamatvingrinājumi muguras muskulatūras attīstīšanai. Slodzes dozējums, papildus līdzekļu izmantošana. Specifiskās un nespecifiskās kļūdas vingrinājumu izpildījuma laikā, to labošanas aspekti, risinājumu meklēšana atbilstoši individuālajām īpatnībām | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Pamatvingrinājumi krūšu un roku muskulatūras attīstīšanai. Slodzes dozējums, papildus līdzekļu izmantošana. Specifiskās un nespecifiskās kļūdas vingrinājumu izpildījuma laikā, to labošanas aspekti, risinājumu meklēšana atbilstoši individuālajām īpatnībām. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Pamatvingrinājumi korsetes muskulatūras attīstīšanai. Slodzes dozējums, papildus līdzekļu izmantošana. Specifiskās un nespecifiskās kļūdas vingrinājumu izpildījuma laikā, to labošanas aspekti, risinājumu meklēšana atbilstoši individuālajām īpatnībām | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Dažādu treniņu metožu pielietošana TRX treniņi procesā, vingrinājumu kopumu sastādīšana un apgūšana, slodzes dozēšana atbilstoši uzdevumam. Darbība pa pāriem, kļūdu labošana un uzdevuma pielāgošana atbilstoši prasībām un individuālajām īpatnībām. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Pārbaudījums | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | 1. Mācību metodiskā materiāla veidošana, ko varēs izmantot vēlāk mācot citiem TRX sistēmas pielietošanu – drošības tehnika un noteikumi, tehnisko paņēmienu apraksts, tehnisko līdzekļu klasifikācija un struktūra, traumu profilakses, vingrinājumu nosaukumi. 2. Vingrinājumu daudzveidība dažādu muskuļu grupu attīstīšanai. 3. Vingrinājumu variāciju apgūšana teorētiski un praktiski. 4. Tehniskā izpildījuma uzlabošana; 5. Vingrinājumu nosaukumu iegaumēšana; 6. dažādu kontrindikāciju izpratne un iegaumēšana. 7. papildus vingrinājumu apgūšana, kļūdu labošana; 8. Mācīšana un pilnveidošana ar TRX. 9. TRX pielāgošana dažādu sporta veidu pārstāvjiem. 10. TRX pielāgošana dažādu īpatnību cilvēkiem. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studiju priekšmeta pārbaudījumi- Darbs pa pāriem (izglītojamais un speciālists, kurš sniedz “demo” versijas nodarbību ar TRX): 1)izlozes formā students izvelk biļeti, kur ir minēts kāda muskuļu grupa ir jānoslogo nodarbības laikā; 2)ir laiks sagatavoties 5min; 3)sākās nodarbība – pašam jāuzliek TRX, jānoregulē pareizais garums atbilstoši vingrinājumiem un izglītojamā īpatnībām; jāiepazīstas ar izglītojamā īpatnībām (fiziskā sagatavotība, pieredze ar TRX, kustību pieredze, fiziskās aktivitātes līmenis, veselības stāvoklis); atbilstoši izglītojamā īpatnībām ir jāizvirza nodarbības mērķis un uzdevumi, jādozē slodze un jāizvēlas vingrinājumi atbilstoši izlozētajai muskuļu grupai, jāzina vingrinājumu nosaukumi un variācijas. 4) “Demo” nodarbība ar TRX sastāv no iesildīšanās (Vispusīga un speciālā ar TRX), galvenā daļa (kur tiek apgūti vingrinājumi noteiktai muskuļu grupai, pielietojot dažādas treniņu metodes) un nobeiguma daļa (mobilitātes vingrinājumi ar TRX un bez). 5) Eksāmena praktiskais laiks ir 30min katram (aktīva daļa bez sagatavošanās fāzes). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | - Zina un ievēro speciālo drošības tehniku nodarbību vietā, kā arī pacienta nodrošināšanu vingrinājuma izpildes laikā; - Izprot dažādu līdzekļu un metožu pielietojuma iespējas ar TRX; - Pārzin dažādus muguru stabilizējošus un stājas vingrinājumus ar TRX, prot tos pielietot pēc nozīmes; - Zina un izpilda pamatvingrinājumus katrai lielajai muskuļu grupai ar TRX | ||||||||
Prasmes: | - Spēj izvēlēties sev atbilstošu vingrinājumu slodzes dozējumu, intensitāti; - zina un spēj pielietot dažādu vingrinājumu klasifikāciju teorijā un praksē; - spēj sastādīt treniņa plānu pielietojot dažādus līdzekļus un metodes | ||||||||
Kompetences: | - zina slodzes dozēšanas aspektus un spēj to darīt praksē; - zina kļūdas un prot tās labot, diskutējot ar speciālistiem, gan nespeciālistiem. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Trenera Rokasgrāmata 1 daļa. Latvijas Sporta federāciju padome. Latvijas Treneru tālākizglītības centrs, Rīga, 2003. gads. | ||||||||
2 | Trenera rokasgrāmata – 2.daļa. Latvijas Sporta federāciju padome. Latvijas Treneru tālākizglītības centrs Rīga, - 2006.g. | ||||||||
3 | Bērnu un jauniešu trenera rokasgrāmata. Rīga, 2008.g. | ||||||||
4 | Krauksts, V. Fiziskā sagatavotība. Kā to iegūt? Rīga: Drukātava, 2006. | ||||||||
5 | Trxtraining | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Fernāte A. Sporta treniņi teorijas pamati. I, II daļas. LSPA: Rīga: 2002. | ||||||||
2 | Delavjē F. Muskulatūras attīstīšana. Rīga: Zvaigzne ABC, 2001. | ||||||||
3 | Mayers, T. (2019). Anatomy Trains. 3rd Edition. Churchill Livingstone Elsevier. | ||||||||
4 | Rieger, T., Naclerio, F., Jimenez, A., Moody, J. (2016. Europe Active Foundation for exercise professionals. Human Kinetics | ||||||||
5 | Jansone, R., Fernāte, A., Bula-Biteniece, I. (2016). Sporta pedagoģija vakar, šodien, rīt. Raka, Rīga. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Interneta datu bāzes SpringerLink, ScienceDirect, EBSCO; sociālie tīkli youtube, instagram, facebook TRX profili. |