.
Pašaizsardzības metodes sociālajā darbā
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:05.09.2024 11:45:35
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LUSDK_066 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Socioloģija | Mērķauditorija: | Sociālā labklājība un sociālais darbs | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Marika Lotko | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Rehabilitācijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdkrsu[pnkts]lv, +371 67061575 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Zināšanas par fizisko aktivitāšu nepieciešamību un to fizisko vingrinājumu ietekmi uz organismu. Studējošiem jāzina fizisko-speciālo vingrinājumu komplekss un to pielietošanas secība fizisko īpašību attīstīšanai, lai sekmīgāk izprastu profesionālās (speciālās) fiziskās sagatavotības būtību. | ||||||||
Mērķis: | Studiju kursā studenti iegūs teorētiskas un praktiskas zināšanas par fiziskas pašaizsardzības fāzēm, apgūs taktiskas rīcības paaugstināta riska situācijām, kā arī iepazīsies ar dažādiem profesionālās ētikas aspektiem un juridiskām sekām. Kompetence sociālā darbinieka darbā. Kurss sniegs kompleksu pašaizsardzības apmācības izklāstu, kas atspoguļo mūsdienu izpratni par kustību tehnikas pamatu mācīšanu un rada vienotu priekšstatu par sociālā darbinieka pašaizsardzības līdzekļu struktūru un klasifikāciju, studenti iegūs zināšanas par uzbrukuma atvairīšanas un aizturēšanas paņēmienu izpildes drošības tehniku, kurss veidos pozitīvu motivāciju, uzsverot tuvcīņas paņēmienu praktiskās pielietošanas nepieciešamību. Apgūs dažādus (spēka, sāpju, sitienu, metienu tehniku, atbruņošanu un atbrīvošanos no tvērieniem - satvērieniem) paņēmienus, spēs tos pielietot dažādās situācijās. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Teorija: pašaizsardzības fāzes, taktiskā rīcība, juridiskās sekas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
2 | Pozīcijas un sitieni pašaizsardzībā | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
3 | Aizsardzība no sitieniem | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
4 | Aizsardzība no tvērieniem / žņaugšanas | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
5 | Cīņa uz zemes | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
6 | Aizsardzība no uzbrukumiem ar ieročiem / sadzīvē lietojamiem priekšmetiem | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
7 | Speciālo līdzekļu izmantošana pašaizsardzībā | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
8 | Rīcība vairāku uzbrucēju gadījumā | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Teorija: pašaizsardzības fāzes, taktiskā rīcība, juridiskās sekas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
2 | Pozīcijas un sitieni pašaizsardzībā | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
3 | Aizsardzība no sitieniem | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
4 | Aizsardzība no tvērieniem / žņaugšanas | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
5 | Cīņa uz zemes | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Aizsardzība no uzbrukumiem ar ieročiem / sadzīvē lietojamiem priekšmetiem | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Speciālo līdzekļu izmantošana pašaizsardzībā | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Rīcība vairāku uzbrucēju gadījumā | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Students patstāvīgi veic literatūras izpēti – 40%, analizē Sociālā darbinieka ētikas kodeksu – 20%, sagatavo 3 sociālā darba ētisko dilemmu analīzi esejā 20%, sagatavo prezentāciju par 1 ētisko dilemmu 20%. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Dalība interaktīvās lekcijās - 30%; eseja, kurā students rakstiski analizē trīs Sociālā darbinieka ētiskās dilemmas situācijas - 40%; vienas dilemmas prezentācija - 30%. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Mutisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Mutisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studenti zina dažādus sociālā darba aspektus profesionālajā ētikā, profesionālajā saskarsmē un psihohigiēnā, kas var radīt fizisku, emocionālu un sociālu apdraudējumu. Pāzina, kādi ir darba higiēnas un drošas darba vides organizēšanas pamatprincipi. Pārzina dažādus riskus – profesionālās darbības robežu un noteikumu pārkāpumus. Pārzina darbības specifiku ar dažādām sociālā riska grupām. Zina dažādus vardarbības (piespiešanas) veidus, kas tiek īstenoti attiecībās klients – sociālais darbinieks, klients – sociālās palīdzības organizācija. | ||||||||
Prasmes: | Studenti prot savlaicīgi atpazīt iespējamos riskus un īstenot profesionālu, emocionālu pašaizsardzību, saskaņā ar sociālā darbinieka profesionālās ētikas vadlīnijām, profesionālu saskarsmi un psihohigiēnu. Profesionālajā saskarsmē ar riska grupas klientu prot pielietot noteiktas konsultēšanas prasmes, kas mazina riska grupas klientu agresīvu uzvedību. | ||||||||
Kompetences: | Studenti ir kompetenti īstenot emocionālu pašaizsardzību darbā ar dažādām sociālā riska grupām, saskaņā ar sociālā darbinieka profesionālās ētikas aspektiem, profesionālu saskarsmi un psihohigiēnu. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Yanilov E., Boe O., Krav Maga. Combat Mindset & Fighting Stress. Meyer & Meyer Sport, 2020. | ||||||||
2 | Lawrence A.K., Wilder K. The Little Black Book of Violence: What Every Young Man Needs to Know About Fighting. YMAA Publication Center, 2015. | ||||||||
3 | Broussal-Derval A., Ganneau S. The Modern Art and Science of Mobility. Human Kinetics, 2019. | ||||||||
4 | British Medical Association. BMA Guide to Sports Injuries. 2nd Edition. Penguin Random House, 2019. | ||||||||
5 | Rogers M., Whitaker D., Edmondson D., Peach D. Developing skills for social work practice. Sage, 2017. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Sociālā darbinieka profesijas standarts. Labklājības ministrija, 2020. | ||||||||
2 | Ābele A. Vispusīgās fiziskās sagatavotības trenera rokasgrāmata. Latvijas Treneru tālākizglītības centrs, 2015. | ||||||||
3 | Sociālais darbs Latvijā. Periodiskais izdevums, Labklājības ministrija, 1/2016. | ||||||||
4 | Vadlīnijas sociālajiem darbiniekiem sociālās distancēšanās laikā. Metodiskais materiāls, Labklājības ministrija, 2020. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Slimību profilakses un kontroles centrs | ||||||||
2 | Latvijas sociālā darbinieka ētikas kodekss. Labklājības ministrija, 2022. |