.
Bērnu slimības
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:22.04.2024 10:26:37
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | PEK_055 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Pediatrija | Mērķauditorija: | Ārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Ilze Grope | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Pediatrijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Vienības gatve 45, pkrsu[pnkts]lv, +371 67621730 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 0 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||
Nodarbības (skaits) | 10 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 40 | ||||
Kopā kontaktstundas | 40 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Humanitāro un sociālo zinību disciplīnās, kas attīsta studējošo kritiski radošās domāšanas prasmes, izpratni par cilvēku kā dzīvu būtni un tā nozīmi sabiedrībā. Svešvalodās (krievu, angļu vai vācu, latīņu). Preklīniskajās disciplīnās: cilvēka anatomijā, fizioloģijā, šūnu un medicīniskajā bioloģijā, mikrobioloģijā, embrioloģijā, ģenētikā, parazitoloģijā, medicīniskajā un biofizikā, medicīniskajā ķīmijā, histoloģijā. Medicīnas terminoloģijā latviešu, angļu, krievu un latīņu valodās. Klīniskajās disciplīnās, atbilstoši MF studiju programmām, studiju kursi “Ievads pediatra prasmēs”, “Pediatrijas pamati I - II”, “Neonatoloģija”, “Bērnu infekcijas slimības”. | ||||||||
Mērķis: | Studiju kursā „Bērnu slimības” studējošais apgūs klīnikā balstītas zināšanas, prasmes un kompetences neatliekamajās situācijās pediatrijā, bērnu infekcijas slimībās, bērnu neiroloģijā, neonatoloģijā, endokrinoloģijā, kardioloģijā, reimatoloģijā, gastroenteroloģijā, pulmonoloģijā, nefroloģijā, hematoloģijā, sarežģīto un retāk sastopamo slimību patoģenēzi, klīniskās izpausmes, ārstēšanu, profilaksi un diferenciāldiagnozi, neatliekamos stāvokļus bērnu ārsta praksē un to neatliekamo terapiju, manipulācijas, apkopojot iepriekšējās zināšanas. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Bērnu vecuma pacientiem lietojamās manipulācijas neatliekamos stāvokļos. Kardiopulmonālās reanimācijas īpatnības bērnu vecumā. | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
2 | Neonatālā perioda slimības - simulācija ar sekojošu komandas darba analīzi. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
3 | Reimatoloģiskās slimības (Klīnisko gadījumu simulācija ambulatorā etapā ar sekojošu komandas darba analīzi). | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
4 | Bērnu infekciju slimības un intensīvā terapija – Sepse, septisks šoks, KPR – simulācija ar sekojošu komandas darba analīzi. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
5 | Hematoonkoloģiskās slimības (Klīnisko gadījumu simulācija ambulatorā etapā ar sekojošu komandas darba analīzi). | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
6 | Gastroenteroloģiskās slimības (Klīnisko gadījumu simulācija ambulatorā etapā ar sekojošu komandas darba analīzi). Vadošo sindromu algoritms bērnu gastroenteroloģijā. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
7 | Endokrīnās slimības - cukura diabēts un ketoacidoze simulācija ar sekojošu komandas darba analīzi. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
8 | Nefroloģiskās slimības - akūta nieru nepietiekamība - simulācija ar sekojošu komandas darba analīzi. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
9 | Kardioloģiskās slimības - klīnisko gadījumu simulācija ambulatorā etapā ar sekojošu komandas darba analīzi. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
10 | Pulmonoloģija un alergoloģija - klīnisko gadījumu simulācija ambulatorā etapā ar sekojošu komandas darba analīzi. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studējošā patstāvīgais darbs ietver: klīniskā gadījumu ar uzdevumiem sagatavošanu – pediatrijas subspecialitātē, pēc studējošā izvēles. Klīniskajā gadījumā ar uzdevumiem ietverts: - Bērna veselības stāvokļa novērtējums, atbilstoši vecuma normām, bērna ēdienkartes sastādīšana, profilaktisko pasākumu kopuma apzināšana, atbilstoši vecumam, veselības veicināšanas pasākumu plāna sastādīšana, pacienta izmeklējumu un ārstēšanas plāna sastādīšana; - Klīniskā gadījuma prezentācija. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Kursa apguves laikā patstāvīgā darba pārbaude notiek ar zināšanu, prasmju un kompetences kontroli pie simulēta pacienta, diskusijās mazās grupās, klīnisko gadījumu apspriešanā, patstāvīgā darba kontrolē. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Pēc sekmīgas studiju kursa „Bērnu slimības” prasību izpildes studējošais būs apguvis zināšanas, kas ļaus: Raksturot neatliekamos stāvokļus un biežāk sastopamās saslimšanas bērna ārsta praksē, paskaidrot kardiopulmonālās reanimācijas īpatnības bērnu vecumā. Paskaidrot neatliekamās palīdzības rīcības shēmu, izmeklēšanās plāna secīgumu un ārstēšanas taktikas izvēli pie variablām bērna vecuma slimībām. | ||||||||
Prasmes: | Izmeklēt slimu bērnu, klīniskā slēdziena veidošanai, kā arī izdarīt secinājumus pēc iegūto rezultātu apkopošanas, veikt nepieciešamās ārstnieciskās un preventīvās darbības iegūtās kompetences līmenī. Studējošais pratīs sastādīt neatliekamās terapijas rīcības plānu bērniem un jaundzimušajiem pie neatliekamiem stāvokļiem, nozīmēt neatliekamo terapiju endokrinoloģiskiem, pulmonoloģiskiem, gastroenteroloģiskiem, neonatāliem u.c. pacientiem. Sastādīt racionālu izmeklēšanas un terapijas shēmu bērniem. Strādāt komandā un analizēt trūkumus komandas darbā. | ||||||||
Kompetences: | Studējošais būs kompetents savākt anamnēzi, veikt klīnisko izmeklēšanu, novērtēt slimnieka stāvokli, strukturēti formulēt pacienta problēmas, piedāvājot tām savas kompetences robežās risinājumus diagnostikā, diferenciāldiagnostikā, ārstēšanā un prevencijā, aprakstīt novēroto slimības vēsturē un ziņot par to kolēģiem, lietojot medicīnā pieņemto terminoloģiju, ievērojot ētikas principus un prasības fizisko personu datu aizsardzībai. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Lekciju materiāls. | ||||||||
2 | Mācību metodiskie materiāli Pediatrijā. | ||||||||
3 | Modificētās slimību vēstures shēma MF studentiem. RSU Pediatrijas katedra. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Kliegman R. M., Behrman R.E., Jenson H. B. Stanton B. F. Nelson Textbook of Pediatrics. Elsevier Saunders, 2019 | ||||||||
2 | Mhairi G. MacDonald, Martha D. Mullett, Mary M.K. Seshia. Avery's Neonatology: Pathophysiology and Management of the Newborn. Lippincott Williams & Wilkins (April, 2018) | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Cochrane Library | ||||||||
2 | DynaMed | ||||||||
3 | PubMed | ||||||||
4 | ScienceDirect |