Skip to main content
Page is available only in Latvian
Studentiem
Attīstība

Studējošo iesaiste studiju satura izvērtēšanā un pilnveidē ir viens no studentcentrētas izglītības pieejas stūrakmeņiem. Tādēļ pēdējo gadu laikā īpaša uzmanība Rīgas Stradiņa universitātē tiek pievērsta tam, lai nodrošinātu studentiem iespējas aktīvi piedalīties studiju satura uzlabojumu ierosināšanā un īstenošanā. Viena no tām ir studiju programmu un studiju kursu novērtēšanas anketu pildīšana, ko ikviens studējošais aicināts darīt studiju laikā un uzreiz pēc absolvēšanas.

RSU ir viena no nedaudzām Latvijas augstskolām, kur atgriezeniskā saite no studentiem tiek saņemta un apstrādāta centralizēti, radot iespēju kopdarba rezultātā tikt pie labākā risinājuma gan lekciju un nodarbību plānojumam, gan to saturam. Tāpat mūsu universitāte ir viena no nedaudzām Eiropā, kas piedāvā arī docētāju atgriezeniskās saites sniegšanas iespēju. Tas nozīmē, ka pēc studējošo anketu rezultātu izvērtēšanas docētājs aicināts informēt studentus par aktivitātēm, kas ir plānotas, lai ieviestu viņu izteiktos ierosinājumus.

“Studējošo redzējums un novērtējums ir stimuls visai universitātes komandai pastāvīgi pārskatīt un pilnveidot studiju saturu”, saka RSU studiju prorektore profesore Tatjana Koķe.

tatjana_koke_2018sq.png

Pēdējo gadu laikā mēs esam spēruši lielu soli uz priekšu, lai motivētu studentus pildīt anketas, ko rāda lēni, bet stabili augošā aizpildīšanas statistika. Tas prasīja un noteikti vēl prasīs gan saturiskus, gan tehniskus uzlabojumus anketēšanas procesā, bet, manuprāt, esam strādājam pareizā virzienā.

Prof. Tatjana Koķe

2014./15. akadēmiskā gada rudens semestrī tika aizpildītas vien 3,8 % no visām studiju kursu novērtēšanas anketām, savukārt trīs gadus vēlāk – 2017. gada pavasarī – tie bija jau 26,2 %.  Aktīvākie anketu aizpildīšanā 2016./17. akadēmiskajā gadā ir bijuši Liepājas filiāles, Rehabilitācijas un Eiropas studiju fakultātes studenti.

Anketēšanas process tuvplānā

“Pašlaik studentiem ir pieejama divu veidu novērtēšanas anketa – studiju kursa un studiju programmas. Anketām var piekļūt caur e-studiju platformu vai RSU Studējošo portālu UNIVERSUM. Studiju kursa novērtēšanas anketas tiek ģenerētas mēnesi pēc studiju kursa sākuma, ir pieejamas visa studiju kursa laikā un vēl divas nedēļas pēc tā noslēguma. Savukārt studiju programmas anketa kļūst pieejama uzreiz pēc noslēguma pārbaudījuma, piemēram, bakalaura vai maģistra darba aizstāvēšanas,” stāsta Studiju departamenta Studiju programmu administrēšanas nodaļas vadītājs Matīss Sīlis.

Anketā studentam ir iespēja novērtēt studiju kursu vai programmu pēc vairākiem kritērijiem, kas attiecas uz studiju saturu, docētāja sniegumu, studiju vidi (telpas, aprīkojums, pieejama literatūra) u. tml. M. Sīlis uzsver, ka RSU mērķtiecīgi strādā, lai aizpildīšana notiktu tikai elektroniski, tādējādi visi dati būs vienkopus pieejami, kas atvieglo to apstrādi.

Aptauju rezultāti tiek apspriesti visos līmeņos – ar studējošajiem, katedru, fakultāšu, studiju virziena, Dekānu padomes sēdēs. Katrai šādai sarunai ir sava detalizācijas pakāpe un nolūks. Studējošajiem jāsniedz atbildes uz jautājumu kādi uzlabojumi plānoti programmā, savukārt katedras sēdē un fakultātes domē godprātīgi jāpārrunā esošie trūkumi, atklājot cēloņus un rodot risinājumus. Dekānu padome ir platforma, kur dekāni akcentē pieredzi, kas var būt aktuāla un interesanta kolēģiem. No šī akadēmiskā gada rudens semestra docētājiem ir iespēja elektroniski sniegt studentiem savus komentārus par anketu rezultātiem un informēt par plānotiem uzlabojumiem.

Labās prakses piemēri

Ieskatoties pēdējo gadu RSU studiju virzienu pārskatos par veiktajiem uzlabojumiem, var secināt, ka liela daļa no tiem tiek pamatota ar studentu ieteikumiem no novērtēšanas anketām. Visbiežāk uzlabojumi, kas ir veikti, pamatojoties uz studentu ierosinājumiem, attiecas uz šādiem aspektiem:

  • studiju kursu secības izmaiņas;
  • studiju un lekciju plānojums;
  • jaunu studiju kursu izveide;
  • prakses norises procesa pilnveide;
  • atsevišķos gadījumos arī docētāju maiņa.

Rehabilitācijas fakultātes dekāne asoc. prof. Signe Tomsone atzīst, ka aptauju rezultāti ir svarīgs informācijas avots, strādājot ar studiju satura plānošanu. “Bieži vien anketu vērtīgākā sadaļa ir komentāri, jo dažreiz pietiek pat ar viena studenta konstruktīvu ierosinājumu, lai veiktu uzlabojumus, ko novērtēs visi studiju programmas studenti. Tāpēc mēs no savas puses iedrošinām studentus pildīt anketas.”

Lielākie izaicinājumi – studentu motivēšana un tehniskie risinājumi

RSU ir izvirzījusi ļoti ambiciozu mērķi – sasniegt 60 % studentu aktivitāti anketu aizpildīšanā. Salīdzinot ar aktuālākiem radītājiem, tas nozīmē divreiz lielāku respondentu skaitu. “Apzināti nemeklējam kādus piespiedu mehānismus, jo tas negatīvi ietekmēs atbilžu kvalitāti. Strādājam tā, lai students pats apzinātos savu iespēju uzlabot studiju procesu un piedāvātu konstruktīvas idejas,” uzsver M. Sīlis.

rf-tomsone-sq.jpg

Tas, ko redzu no Rehabilitācijas fakultātes pieredzes anketēšanā, studentu motivēšanā ir ļoti liela loma studiju kursa docētājam – ja viņš ir pārliecināts, ka aptaujas ir nozīmīgs atgriezeniskās saites rīks, viņš šo pārliecību nodod arī studentiem.

Asoc. prof. Signe Tomsone

Anketu satura automatizēta ģenerēšana, nepārtraukta piekļuve tām, aptauju rezultātu apkopošana un vizualizēšana prasa arī rūpīgu IT speciālistu darbu. “Pagājušajā gadā studiju programmu un kursu novērtēšanas anketēšanas sistēma piedzīvoja būtiskas izmaiņas, kā rezultātā šobrīd mums ir jaudīgs rīks studējošo aizpildīto anketu rezultātu analīzei. RSU ir gājusi soli tālāk, izveidojot iespēju docētājiem elektroniski uzrakstīt atgriezenisko saiti studējošajiem. Šajā jomā noteikti esam pionieri ne tikai Latvijā, bet arī Eiropā,” saka IT departamenta direktors Zigmunds Zitmanis.

Ar atbildību pret jaunākajiem kolēģiem

Tam, ka galvenais izaicinājums ir studentu motivēšana pildīt anketas, piekrīt arī Studējošo pašpārvaldes priekšsēdētāja Linda Skulme. “Studiju novērtējuma anketas ir lielisks veids kā sniegt un saņemt atgriezenisko saiti par katru aizvadīto studiju kursu, taču studenti neredz, vai viņu viedoklis ir ietekmējis studiju saturu, tādēļ arī nav motivācijas to darīt pēc katra aizvadītā semestra,” stāsta L. Skulme.

“Ļoti cerīgi skatāmies uz iesaistīto struktūrvienību apņemšanos rast risinājumu, lai aptauju rezultātus redzētu arī tie studējošie, kuri studiju kursu tikai plāno sākt apgūt. Ja studenti, uzsākot studiju kursu, redzēs rezultātus no viņu priekštečiem, tas noteikti veicinās vēlmi kursa beigās paust viedokli par to, vai ir sasniegts tāds rezultāts, kāds tika sagaidīts, uzsākot kursu,” ar pārliecību saka Linda.

Patlaban ir laiks, kad atkal jāveic pavasara semestra studiju kursu novērtējums. Aicinām studentus aktīvi aizpildīt aptaujas un docētājus rūpīgi tās analizēt savu studiju kursu pilnveidošanai!