RSU Jauno mediķu akadēmija – ceļvedis uz medicīnas pasauli un nākotnes inovācijām
Foto no JMA arhīva
RSU Jauno mediķu akadēmija (JMA) ir kļuvusi par vienu no pieprasītākajām izglītības iniciatīvām Latvijā, piesaistot simtiem skolēnu, kuri vēlas tuvāk iepazīt medicīnas nozari. Ar izcilu pedagogu, medicīnas studentu un nozares profesionāļu atbalstu šī skola piedāvā unikālu ieskatu medicīnas pasaulē. Sākot no praktiskām nodarbībām un simulācijām līdz jaunākajiem tehnoloģiju un digitalizācijas risinājumiem.
Uz sarunu aicinājām ilggadējo RSU JMA vadītāju Ingu Skadiņu, lai uzzinātu vairāk par programmas sasniegumiem, šī gada jaunumiem un nākotnes plāniem.
Asoc. prof. Ingus Skadiņš vada JMA praktisko nodarbību
RSU Jauno mediķu akadēmija jau vairāk nekā desmit gadu ir svarīga platforma jauniešiem, kuri grib savu nākotni saistīt ar medicīnu. Kā jūs raksturotu tās mērķus un vērtības?
Jauno mediķu akadēmijas galvenais mērķis ir dot jauniešiem iespēju iepazīt medicīnas pasauli jau vidusskolas laikā. Mēs palīdzam viņiem saprast, ko nozīmē medicīnas studijas, kādi ir ikdienas izaicinājumi un kādas prasmes nepieciešamas, lai kļūtu par labu ārstu. Vienlaikus mēs gribam iedvesmot jauniešus sapņot lielus sapņus un pieņemt pārdomātus lēmumus par savu nākotnes karjeru.
Mūsu pamatvērtības ir izglītība, sadarbība un inovācija.
Programma ir veidota tā, lai nodrošinātu gan klasisko medicīnas izpratni, gan mūsdienu medicīnas virzienus, piemēram, digitalizāciju, sporta medicīnu un zobārstniecību.
Šogad programma guvusi īpaši lielu interesi. Kā jūs raksturotu tās unikalitāti?
Iepriekšējos gados pieteikšanās uz JMA vietām noslēdzās jau dažu minūšu laikā, bet šī sasaukuma dalībnieku vietas tika aizpildītas aptuveni pusminūtē. Šī lielā Latvijas skolēnu interese rosina mūs meklēt jaunas iespējas iesaistīt arvien vairāk dalībnieku. Tās varētu būt attālinātās mācības, taču skolēni grib piedalīties klātienes nodarbībās. Šajā studiju gadā skolēni piedalās aptuveni 30 dažādās nodarbībās, ieskaitot deviņas klātienes un 18 attālinātās sesijas.
Viena no mūsu lielākajām priekšrocībām ir tā, ka programmu vada gan pieredzējuši profesori, gan medicīnas studenti.
Šī mijiedarbība starp paaudzēm padara nodarbības ļoti dinamiskas un saistošas. Profesori dalās ar savu ilggadējo pieredzi, savukārt studenti stāsta par mācību procesu no savas pieredzes.
Piemēram, šogad klātienes nodarbībās skolēniem bija iespēja satikt tādus izcilus specialistus kā profesoru Andri Jumtiņu, kurš stāstīja par izaicinājumiem traumatologa darbā, un profesori Silviju Umbraško, kura izklāstīja dažādas anatomijas un morfoloģijas tēmas.
Savukārt pavasarī skolēniem būs iespēja iepazīt medicīnas simulācijas profesora Oļega Sabeļņikova vadībā.
Prof. Andris Jumtiņš vada nodarbību
Kādas jaunas tēmas un pieejas šogad esat iekļāvuši programmā?
Šogad JMA papildināja trīs jauni virzieni. Pēc pārtraukuma dalību JMA ir atsācis stomatoloģijas zinātniskais pulciņš, un pirmo reizi mācībās piedalījās digitālās medicīnas zinātniskais pulciņš.
Abi pulciņi šajā semestrī ir vadījuši aizraujošas nodarbības, pēc kurām skolēniem bija daudz jautājumu. Savukārt pavasarī nodarbību klātienē plāno vadīt nesen izveidotais sporta zinātnes pulciņš. Studentu lekcijas par telemedicīnu, mākslīgā intelekta lietojumu diagnostikā un digitālajām platformām ir radījis lielu skolēnu interesi. Tas ir nākotnes virziens, kurā medicīna neapšaubāmi attīstīsies.
Kā skolēni reaģē uz šo jauno pieredzi? Kādas ir viņu atsauksmes?
Atsauksmes ir ļoti pozitīvas! Daudzi skolēni norāda, ka JMA ir palīdzējusi pieņemt lēmumu par nākotnes studiju izvēli.
Skolēniem ļoti patīk arī tiešā komunikācija ar medicīnas studentiem, kuri dalās savā pieredzē par to, kā izvēlējās šo ceļu, kā tiek galā ar mācību izaicinājumiem un kādas ir medicīnas studiju perspektīvas. Tā bieži ir izšķiroša informācija skolēniem, kuri vēl tikai apsver, ka medicīna varētu būt viņu nākotnes profesija.
Kā JMA mainās un attīstās laika gaitā? Vai varam sagaidīt vēl vairāk inovāciju?
Mēs vienmēr strādājam pie programmas pilnveidošanas. Nākotnē plānojam paplašināt sadarbību ar citu nozaru profesionāļiem, lai skolēniem sniegtu vēl plašāku pieredzi.
Kā JMA atšķiras no citiem līdzīgiem projektiem?
Es teiktu, ka mūsu galvenā atšķirība ir spēja savienot mācības un iedvesmu. Mūsu skolēni ne tikai apgūst medicīnas teoriju un praksi, bet arī redz, kā to izmantot dzīvē. Nodarbībās ir iespēja klausīties profesionālos ekspertos, darboties praktiski un piedzīvot reālus izaicinājumus, ar kuriem saskaras ārsti un studenti.
Un vēl – mēs lepojamies ar savu komandu. Bez mūsu izcilajiem profesoriem programma nebūtu tik daudzveidīga un bagātīga. Tieši viņu un studentu entuziasms padara JMA tik īpašu.